nedjelja, 20.10.2024.

čitatelj Has



Rubrike kao pisma čitatelja izumiru zajedno s tiskanim novinama.
Frankfurter Allgemeine Zeitung je posjetio jednog svog čitatelja koji im je, redovito kroz 30 godina, pisao.
Uwe-Jens Has, umirovljeni taksist.
Kada čitatelji pišu njihovim novinama, to je obično zato što su zbog nečega iziritirani, žele nešto ispraviti ili izraziti svoje drugačije mišljenje.
Has kaže da je i on to ponekad radio. “Ali duševno mi to nije tako lijepo i više to ne radim.”
Danas piše pisma uredniku kad smisli nešto o članku, kad osjeća da može nešto dodati onome što je napisao.
Na primjer, jedna anegdota iz vremena dok je bio taksist. Ili referenca na knjigu koju je pročitao.
A bilo ih je, obilje.

Has se nikada nije mogao koncentrirati u školi; on je jedini u obitelji koji nije imao srednju školu niti je studirao.
Pet pokušaja večernje škole nije uspjelo.
“Tako je to s tim ADHD ljudima, da mogu raditi samo ono što ih fascinira.”
Razmišlja li ponekad o tome kakav bi njegov život bio da mu je ranije dijagnosticirana?
Bi li onda uzimao lijekove i umjesto taksista postao profesor germanistike?
"Ne", kaže odlučno.
Njegova žena kaže: “Ali možda novinar. Ili arhitekta?“
– „Ne, mogu brojati samo do tri.“ Ona ga pogleda s ljubavlju i kaže: „Ali ja sam te naučila do četiri.“

Je li zadovoljan načinom na koji mu je život ispao?
Da je bio "samo" taksist iako je bio toliko pametan?
Ili samo voli stvoriti takav dojam sa svim svojim anegdotama i citatima?
Iskazuje li u svojim pismima uredniku književnu crtu koja bi ga kvalificirala da postane novinar ili pisac, ali koja nije došla do izražaja zbog njegovog ADHD-a?
S gotovo 80 godina gleda li sa žaljenjem na propuštene prilike ili sa zahvalnošću na ispunjen život?

“Uvijek postoje različite vrste pogleda unatrag. Propuštene prilike - to je misao koju često možete imati.
Ali nimalo ne žalim”, kaže taksist.
Na trenutak izgleda kako je probijen njegov zaštitni zid riječi i kako je isplivalo ono što leži ispod.
Ali nije tako. Has se odmah vraća svom uobičajenom obrascu odgovaranja na osobna pitanja citatom.
Kierkegaard je jednom rekao da se život živi unaprijed, a razumije unazad, on kaže: “Tako je više.”
Novinar pita: “Jesi li sretna osoba?”
– “Rekao bih da”, kaže veselo Has.
“U kojim ste trenucima posebno sretni?”
Opet odgovara citatom: Filozof je jednom rekao da je sreća ostvareno, smisleno djelo. “Za mene to znači da sam bio pola sata na biciklu ovdje na balkonu, da sam naručio knjigu ilida sam napisao pismo uredniku." Ponekad čitam kao Churchill koji se kupao svaki dan tijekom rata. Ili čitam u svojoj sobi.
Churchill je rekao da je šteta za svaku knjigu koja je prerano pročitana.
Sada mi ništa nije prerano.” zvršava Has.
Skini naočale, za sliku, kaže mu žena.
"Ne, ovako izgledam inteligentnije", kaže Has.
I jedan instruktor vožnje je uživao čitajući članak.
#FAZ
faz-has
type russian online

Oznake: adhd

| 10:16 | Lamentiraj (6) | Print this! | #

petak, 18.10.2024.

"O jeziku rode, da ti pojem"



Generativna umjetna inteligencija koja kreira umjetne glasove, počela se koristiti u spam pozivima raznih call središta kojima zavaravaju korisnike izgleda stigla je i do nas.
Koliko benigno ili maligno ostaje za vidjeti.

Kažu kako sve to sada utječe na ljudski jezik, a možda i više.
Postoji stara rasprava: oponaša li umjetnost život ili život umjetnost?
U današnjem digitalnom dobu mogli bismo postaviti novo pitanje: Oponaša li tehnologija čovječanstvo ili mi sada oponašamo tehnologiju koju smo stvorili?
Empirijski dokazi o utjecaju modela velikog jezika na ljudsku govornu komunikaciju, pruža intrigantnu perspektivu.
Otkriva kako ljudski govor suptilno počinje oponašati jezične obrasce umjetne inteligencije, posebno velike jezične modele (LLM) poput ChatGPT-a.
Kako umjetna inteligencija postaje sve više ugrađena u naše svakodnevne živote, možda svjedočimo promjeni u kojoj ljudi počinju usvajati jezične stilove strojeva koje smo napravili.

U početku su jezični modeli umjetne inteligencije uvježbani za repliciranje ljudskog jezika. Ali danas ovi modeli čine više od toga - oni oblikuju način na koji komuniciramo.

Ovaj fenomen otkriva neviđenu dinamiku u kojoj se strukturirani, neutralni i učinkoviti jezik umjetne inteligencije suptilno infiltrira u ljudski govor.
To je pomak kojeg možda nismo ni svjesni - ali njegove implikacije su i čudne i kritične.

Kako umjetna inteligencija nastavlja utjecati na našu komunikaciju, njezin se utjecaj proteže izvan učinkovitosti na kulturno izražavanje.
Jezik nije samo prenošenje informacija; to je odraz identiteta, kreativnosti i zajedničkih vrijednosti.
Uz modele vođene umjetnom inteligencijom kao što je ChatGPT koji oblikuju način na koji komuniciramo, riskiramo gubitak jezične raznolikosti i nijansi koje ljudski govor čine bogatim i šarenim.

Učinkovitost i neutralnost jezika generiranog umjetnom inteligencijom može dovesti do standardiziranijeg globalnog dijalekta, premošćujući jezične praznine, ali narušavajući kulturnu jedinstvenost i kreativna odstupanja. Ova suptilna promjena mogla bi standardizirati izraze emocija, humora ili čak sarkazma, razvodnjavajući osobno i kulturno bogatstvo ljudske komunikacije.

Kako umjetna inteligencija nastavlja utjecati na globalnu komunikaciju, sugerira se da postoji rizik od imperijalizma umjetne inteligencije gdje tehnološke sile nameću svoje jezične norme i vrijednosti svijetu - oblik tehno-hegemonije.

Vjerojatno će budućnost jezika biti negdje u sredini — hibrid ljudske kreativnosti i učinkovitosti vođene umjetnom inteligencijom.
Trebalo bi voditi računa o ravnoteži koju danas postižemo, osiguravajući da petlja jezične povratne sprege poboljšava ljudski izraz bez brisanja njegove raznolikosti.
U ovoj novoj eri razvija se i sam jezik kojim opisujemo naš svijet.
Mi smo stvorili tehnologiju, a ta ista tehnologija sada oblikuje nas.

*
Rezultati popisa stanovništva u Crnoj Gori su pokazali značajan upliv politike "srpskog sveta" ugrožavajući tako crnogorski identitet per se.
Nacionalisti potiskuju male jezike još više od imperijalista.
Slaveni su jezična skupina, a ne etnicitet.
Panslavizam je ruska PSYOP za opravdavanje ruskog imperijalizma, ništa više ili manje.
@GWotD
gwotd-lalokezija


Oznake: ISO 639-2

| 13:57 | Lamentiraj (4) | Print this! | #

utorak, 15.10.2024.

frizerski rez



Na šišanju (trimerom) fizerka priča glasom s jednom povisilicom, tako da se nitko u salonu ne osjeti zakinutim:
"XY je prvo imao moždani pa srčani udar. Ode u pedesetdrugoj. Imamo grobove na 5 lokacija od Šiljakovine preko Odre do Markova Polja. Treba to obići u dva dana, a još ni svijeće nismo kupili..."

***
Gledam ornament u ogledalu obješen na bočni zid.
(Otplovim lagano, dok zuji oko ušiju)
Ovo je Cvijet Života.
Taj drevni simbol obavijen velom misterije...
Leonardo da Vinci je htio otkriti njegove tajne i zauvijek promijeniti svijet, opsežno ga proučavajući, crtao ga i istraživao njegove komponente, kao što je sjeme života...
Cvijet života sastoji se od preklapajućih krugova raspoređenih u šesterokutni uzorak.

Da Vinci je u svojim bilježnicama ne samo skicirao sam Cvijet života nego je iz njega izveo i razne geometrijske figure, uključujući Platonova platonska tijela, sfere i toroide.
Jedan od najintrigantnijih aspekata da Vincijeva rada s Cvijetom života bila je njegova uporaba zlatnog reza, ili phi, u svojim umjetničkim djelima.

Da Vincijevo zanimanje za Cvijet života nadilazilo je puku estetiku.
Istraživao je njegova matematička svojstva, vjerojatno gledajući ga kao ključ za razumijevanje temeljnih obrazaca svemira...
Simbol Cvijeta života koji je intrigirao da Vincija može se pronaći u kulturama diljem svijeta,od drevnih egipatskih hramova do budističkih svetišta u Indiji...
Mnogi vjeruju kako je da Vincijeva studija o Cvijetu života utjecala na njegov pristup umjetnosti i znanosti, formirajući njegovo razumijevanje proporcija, sklada i prirodnih uzoraka...

Možda je samo proučavanje Cvijeta života Leonardu podarilo znanje? Možda mu je istraživanje Cvijeta života doprinijelo i njegovom razumijevanju ljudske anatomije?
Točnije, kao simbol, kaže se da sadrži uzorke pronađene u diobi stanica embrija...
Cvijet života neki smatraju nacrtom svemira. - sadrži osnovu za dizajn svakog atoma, molekularne strukture, i oblik života.
Osim Cvijeta života, da Vinci je proučavao povezane simbole poput Metatronove kocke koja se može izvesti iz Cvijeta života.
Da Vincijev rad s Cvijetom života simbolizira sjecište umjetnosti, znanosti i duhovnosti u renesansnom načinu razmišljanja - prikazujući njegov holistički pristup razumijevanju svijeta.
Neki istraživači vjeruju da je da Vincijevo proučavanje Cvijeta života moglo utjecati na njegove nacrte letećih strojeva i drugih izuma.
Smatra se da simbol također sadrži univerzalne mehaničke principe...
Sadrži i nacrt za perpetum mobile.
Da vinci je ove bilješke pisao unatrag, manje zbog tajnovitosti, možda više bojazan od reakcije crkvenih krugova.
***
Na povratku, u autu, klapa Kamen:
"Di je stina cvit života
I kad vrime kaže svoje
Vratit ću se bar sa šćapon
Zadnji put ću zapivati
Onu staru pismu s klapon"


@AegeisClassic
art-davinci-floweroflife-classicalaegeis

Oznake: novi život se rađa, a ključ života u tvojoj je ruci

| 19:23 | Lamentiraj (5) | Print this! | #

ponedjeljak, 14.10.2024.

Stadion




Rimski Colosseum je nevjerojatan, ali nije jedinstven.
Jer postoji više od 200 antičkih rimskih arena, na tri različita kontinenta, od kojih su mnoge primale više od 50.000 ljudi.
A Rimljani su izgradili čak i jedan stadion kapaciteta 150.000 gledatelja.
Starom Rimljaninu bi mnoge stvari bile čudne u modernom svijetu, ali naša "ljubav" prema sportu nije jedna od njih.
Jer tisuće ljudi koji su se naguravali na stadione kako bi se zabavili bio je dio uobičajenog života u Rimskom Carstvu.
U njima su se prvenstveno održavale utrke dvokolica/bornih kola (ludi circenses).
Zapravo, i najplaćeniji sportaš u povijesti bio je rimski kočijaš Gaius Appuleius Diocles — njegovi ukupni dobici u karijeri iznosili su, preračunato, oko 15 milijardi dolara.

Sport je bio izuzetno popularan u starom Rimu, a bio je i veliki biznis.
Stoga nije iznenađujuće da su diljem Rimskog Carstva postojali amfiteatri (koji su se koristili i za manje popularne gladijatorske borbe).
Milijuni građana na tri različita kontinenta imali su lokalne arene — takvo obilje stadiona neće se ponovno vidjeti sve do početka 20. stoljeća.
Neki od njih su nevjerojatno dobro očuvani, ali većina nije tako dobro preživjela zub vremena, preostali su amo kao djelomični ostaci, bilo da se radi o ruševnim lukovima ili pukim temeljima.

Prije dvije tisuće godina, od Crvenog mora do Atlantika, ljudi su se gomilali u ovim arenama kako bi gledali gladijatore, pogubljenja ili borbe životinja.
Rimljani su bili vrlo praktični u svojoj arhitekturi i znali su kako uravnotežiti estetska razmatranja s realnošću inženjerstva.
Stoga je Colosseum u Rimu izgrađen s betonskom jezgrom, a tek tada je dobio dekorativnu mramornu fasadu.
Naravno, nisu sve ove arene bile iste veličine kao one u Rimu, Sevilli ili Capui.

No, to je na neki način još impresivnije - to što su borilišta postojala i u malim mjestima govori o velikoj popularnosti sporta toga doba.
Postoji čak jedan u Walesu, u mjestu zvanom Caerleon.
Otuda i na desetke "cirkusa", u kojima su se održavale utrke dvokolica, diljem bivšeg Rimskog Carstva.
Kao u Tiru u Libanonu, gdje bi se redovito okupljalo 40.000 gledatelja.
S druge strane, Circus Maximus u Rimu je nekada primao između 150.000 i 300.000 gledatelja — najveći stadion u antičkom svijetu i onaj koji će biti rangiran kao najveći stadion na svijetu čak iu 21. stoljeću.
Ovdje se nekada utrkivao i onaj Gaius Appuleius Diocles.

Svakako treba imati u vidu i rimska kazališta, gdje su se izvodile predstave i glazba - njih je čak više nego arena.
Za razliku od amfiteatara, imali su polukružni, a ne eliptični tlocrt, kao kod izvanredno dobro očuvanog kazališta u Aspendosu u Turskoj.
Takva su kazališta građena diljem Carstva, od Bugarske do Jordana i Egipta do Britanije.
Milijuni rimskih građana na tri kontinenta nisu imali manjak načina da se zabave, čini se.

I, kao u Meridi, kazališta i amfiteatri često su bili u neposrednoj blizini:
Razmjer i broj tih mjesta - bilo da su amfiteatri za gladijatorske borbe, cirkusi za utrke kočija ili kazališta za drame - objašnjava zašto je pjesnik Juvenal slavno pisao o "kruhu" i cirkusima".
Istine radi, i protivnici igara imaju svoje pretke.
Tako Plinije Mlađi, odvjetnik i guverner piše A.D.98. Calvisiusu Rufusu:
Održavale su se utrke, vrsta spektakla koja me nikad nije nimalo privlačila. U njima ne nalazim ništa novo i drugačije: dovoljno je jednom viđeno, pa me čudi tim više što tolike tisuće odraslih muškaraca ima takvu dječju strast prema tome.

Ovo je bilo društvo opsjednuto zabavom, slično našem.
Paralele s dugotrajnošću ne bih vukao.

photo #TZgradaPule
HR-Arena-di-Pola-TZ-Pula-770x513

Oznake: panem et circenses

| 16:55 | Lamentiraj (4) | Print this! | #

nedjelja, 13.10.2024.

Emile Zola (bloger)


Ljudski je i zavodljivo, i uvijek iznova privlačno čovjeku, prikazati se ponekad sebi i drugima dobrim i plemenitim; ali nekom već prijevarom života oštećenim i pokradenim, pa i zato opravdano ogorčenim.
Ne svaki dan, samo kad se nakupi.
I uistinu, bude za ovo puno čvrstih dokaza koji se najbolje nekome obrazlažu uz pivo i grickalice.
Nikakva od toga korist i nikad nije baš sve tako bilo kako nam se samima čini ili uvjeravamo da je bilo ali svijet je uistinu pun smicalica i nepravdi pa nije ni važno, bude nam malo lakše što smo sve nekom ispričali i to je već dovoljno.
Samo smo ljudi ali i drugi su samo ljudi, ukratko, pa smo i mi samo ljudi.
Možda još nismo spasili svijet.
Možda nismo niti ispunili sve nade i očekivanja svojih roditelja koje su u dobroj namjeri sagradili.
Ili nas samih.
Možda smo ponekad i baš mi podbacili.
*
(*Gudgeon je naziv za malu slatkovodnu ribicu krkušu koja se često koristi kao mamac, no arhaički se koristi i kao naziv za lakovjernu i povodljivu osobu)
(#VanjaZl.)
@GWotD
j-accuse-GWot-D

Oznake: dežurno zanovijetalo

| 15:12 | Lamentiraj (6) | Print this! | #

petak, 11.10.2024.

Hibakusha

no-more-hibakusha

Norveški Nobelov komitet odlučio je za 2024. nagradu za mir dodijeliti japanskoj organizaciji Nihon Hidankyo.
Ovaj masovni pokret preživjelih od atomske bombe iz Hirošime i Nagasakija, poznat i kao Hibakusha, dobiva nagradu za mir za svoje napore da postigne svijet bez nuklearnog oružja i za demonstriranje svjedočenjem preživjelih kako se nuklearno oružje nikada više ne smije upotrijebiti.
NIHON HIDANKYO jedina je nacionalna organizacija preživjelih od atomske bombe u Hirošimi i Nagasakiju (Hibakusha).
Ima organizacije članice u svih 47 japanskih prefektura, predstavljajući tako gotovo sve organizirane Hibakushe.
Ukupan broj preživjelih Hibakusha koji žive u Japanu je 174.080 .
Još nekoliko tisuća Hibakusha živi u Koreji i drugim dijelovima svijeta izvan Japana. HIDANKYO surađuje s tim organizacijama u njihovom radu na obrani života i prava ovih ljudi.
kuroi-ame-black-rain
(aka 'Kuroi ame' ili 'Crna kiša' u režiji Shoheija Imamure;Japan 1989.)

Oznake: Black Rain

| 12:32 | Lamentiraj (6) | Print this! | #

ponedjeljak, 02.09.2024.

"Kako biti heroj u ova šugava vremena"

rock-80-region
"Kad uljepšavamo svoju ili bilo koju prošlost onda... ona izgubi svoju autentičnost i prirodu, mi povadimo iz nje čavle i okrešemo neravnine, nategnemo je i jednostavno je oštetimo. Možda i pukne, svakako ona postaje slikovnicom i pamfletom, izgubi za nas i druge intimnu njenu moć uživljavanja.
No, kad crtamo "kako je bilo" onda stvari zvuče manje grandiozne ali budu i stvarnije i toplije. "(Vanja Z. "Odjek")

Jugoslavija je bila već debelo u terminalnom stadiju, uljepšana, ta stvarnost rastuće nezaposlenosti je korektno naslikana u seriji "Bolji život",
i bilo je bez dobre veze teško naći bilo kakav posao, a ni stanovi se nisu dijelili već dugo.
U "Tijesnoj koži" Oliver Nedeljković, lik iz samo dvije scene je ostao paradigma podobnih likova tog vremena (uhljeba s članskom iskaznicom).
Kontroverzni Milomir Marić s "Decom komunizma" i dan-danas vješto unovčuje svoje udbaške konekcije.
Dio naslijeđa tih "šugavih vremena" (Goran Bregović: "Tramvaj kreće" Doživjeti stotu) degenerirao je i metastazirao sve do današnjih vremena, povremeno se javljajući kao crni ili crveni zombi iz jednog zauvijek nepovratnog vremena.
@Nemanja vaseljenski tim povodom citira Giuseppea Lampedusu iz "Leoparda": “sve se mora promijeniti kako bi sve ostalo isto” djelovanje koje zapravo nije usmjereno prema tome da se nešto promijeni, nego se djeluje kako bi se spriječila istinska promjena.
U konačnici
""Kako je to tužno! Ostarit ću, i užasno, i strašno.
Ali ova će slika uvijek ostati mlada.
Nikada neće biti starija od ovog određenog dana u lipnju...
Kad bi bilo obrnuto!
Kad bi Da sam uvijek bio mlad, i da sam ostario, za to bih dao sve! !"

(Oscar Wilde: "Slika Doriana Gray-a"; Poglavlje 2, str. 29)

Kako ono pjevaju SuicideboyS: "All That Glitters Is Not Gold, But It's Still Damn Beautiful"
Because Shit with Stardust/Glitters/Sparkles still remain ...just shit.
@MT
fun-shit-sparkles-MT

Oznake: Ne kune majka sina što se kladi nego što se vadi

| 08:53 | Lamentiraj (12) | Print this! | #

srijeda, 21.08.2024.

monoceros constellation



Sinoć slučajno naletjeh na epizodu "Klasike za svaki dan" u kojoj je tematizirana glazba koja je postala univerzalna na svadbama.
Naravno, malo tko je od uzvanika pa i mladenaca znao ili zna koju svadbenu koračnicu je napisao Mendelsson a koju Wagner, bitno je samo da ni jedna kompozicija ne izostane.
Za sve je "kriva" kraljica Viktorija koja je prva izvršila odabir te glazbe na svom vjenčanju.
Pozadina tih dviju skladbi također nije takva da bi upućivala na dug i sretan brak mladenaca, ali rasvjetljavanje cijele priče zacijelo kvari svečarsko raspoloženje.

Kad su Škoti prije 600 godina odabrali mitskog jednoroga za nacionalnu životinju on je tada predstavljao dugogodišnji simbol moći, nevinosti i čistoće u keltskoj mitologiji, simbolizirajući karakteristike škotske nacije. Legenda kaže da iskrivljeni bijeli rog ovog stvorenja može pročistiti otrovnu vodu i izliječiti bolesne i ranjene.
Jednorozi su također neizmjerno ponosni i neovisni te ih je teško pripitomiti i osvojiti, poput škotske nacije.
Dakle, predstavljanje onoga što predstavlja jednorog je pravi razlog zašto su preci Škotske odabrali mitološko biće kao nacionalnu životinju.
To im je dalo nadu i motivaciju da nastave dalje usred ratova i stoga nikad ne zaborave tko su zapravo.
Kako je isti upao u žrvanj masonerije i nekih drugih pokreta to je već d(r)uga priča.

Nedavno sam na Hreliću gledao značke Zagrebačkog Zbora i njegova slijednika Zagrebačkog Velesajma, i pomislio sam, na trenutak, kako su kremaljski propagandisti plagirali i izokrenuli njihove simbole.

Kad sam dobio svoj prvi Tau, znao sam malo ili ništa i o Ezekielu i o životopisu Svetog Franje.
Što meni osobno predstavlja Tau ipak zadržavam za sebe.

Oznake: simboli

| 16:46 | Lamentiraj (7) | Print this! | #

subota, 10.08.2024.

vriština


Na vrištini cvjeta mali cvijet
I zove se
Erika
Uzavrela od sto tisuća malih pčelica
Rojevi oko nje
Erika
Jer njezino je srce puno slasti
Iz cvjetne haljine širi se nježan miris
Na vrištini cvjeta mali cvijet
I zove se
Erika
U zavičaju živi plavokosa djevojka
I zove se
Erika
Ova djevojka je moja vjerna dušica
I moja sreća
Erika
Kad vrijesak cvate crveno-ljubičasto
Pjevam ovu pjesmu da je pozdravim
Na vrištini cvjeta mali cvijet
I zove se
Erika
I u mojoj sobici cvjeta jedan cvjetić
I zove se
Erika
Već u zoru i u sumrak
Pogleda me
Erika
I onda mi se učini kao da govori glasno
"Misliš li i ti na svoju malu nevjestu?"
U zavičaju jedna djeva plače za tobom
I zove se
Erika


Erika je njemačka koračnica.
Uglavnom se povezuje s nacističkom Njemačkom.
Koračnica je sadržajno pjevana iz perspektive vojnika koji čezne za svojom dragom kod kuće.
Tema pjesme temelji se na tome da je Erika i uobičajeno njemačko žensko ime i latinsko ime (Erica) biljke vrijeska koja raste na vrištini.
Eriku je skladao Herms Neil.
Točna godina nastanka pjesme nije poznata jer je bila popularna prije rata.
Pjesma je objavljena 1938.
U filmu Stephena Spielberga Schindlerova lista iz 1993. njemačke trupe pjevaju Eriku dok marširaju u Krakow.

Erica je dakle, latinski naziv za tipski rod cvjetnica iz porodice Ericaceae (vrijeskova crnjuša) koji sadrži preko 800 vrsta.
Erica vulgaris poznata je kao obični vrijes, jesenski vrijes, vrijes, vrijesak.
Vriština, u užem smislu, zajednica žutica i vrišta (Genisto-Callunetum) koja se razvija u humidnim područjima na kiselim tlima nakon potiskivanja acidofilnih šuma, pretežito u srednjoj i zap. Europi.

Ne znam kako je kontroverzni influencer @Sneako savlado izvorni tekst, ali ju je otpjevao javno:

Oznake: Erica

| 09:30 | Lamentiraj (5) | Print this! | #

ponedjeljak, 05.08.2024.

"Ne idi krotko u tu laku noć"



"Nad grobom ljudi, kraj smrti, što vide slijepim vidom,
to sljepilo što vrisne kao vatra meteora
Kriknu, kriknu protiv smrti svjetla.
"
(Sparkystreet.wordpress)

Dylan Thomas je pjesmu napisao 1951–52. godine.
Pričalo se kako a je napisana za i o njegovom umirućem ocu, iako njegov otac zapravo nije bio bolestan u vrijeme kada je Thomas počeo raditi na pjesmi.
On sam je, međutim, bolovao gotovo godinu dana; umro je tijekom američke turneje krajem ‘53.
Činjenica je da je Thomas imao ozbiljan slučaj upale pluća koja se razvila iz prilično uobičajene infekcije pluća, a bolovao je od nje gotovo godinu dana.
Dobio je izljev krvi u mozak koji ga je na kraju doveo u komu iz koje se nikada nije probudio.
Odbijao je ići u bolnicu.
Thomas nije samo odbio dostojanstveno umrijeti, on je odbio prestati piti i šarati okoloi.
Nema ništa pohvalno u toj priči.
Ideja bijesa protiv neizbježnosti smrti se čini ponekad prilično djetinjastom, posebno kad se uzme u obzir život kojim je Thomas živio kad ju je napisao.
I pored toga, pjesma je remek-djelo.
Što je Dylan Thomas misli kad kaže da ne idi nježno u tu laku noć?
U "Do Not Go Gentle Into That Good Night", pjesnik priznaje da je smrt neizbježna - svi umiru, prije ili kasnije.
Ali to ne znači da ljudi jednostavno trebaju odustati i prepustiti se smrti.
Umjesto toga, on tvrdi da se ljudi trebaju boriti, žestoko i hrabro, protiv smrti.
Neki dvoje da je "Do not Go Gentle Into That Good Night" Dylana Thomasa inspirativna.

Za neke to znači: "Nemoj umrijeti pokorno; bijesni i s nemoćnim bijesom protiv neizbježnog."

(Sjećanje na one koji su najviše dali za Hrvatsku)

Oznake: pjesme bez reda

| 20:45 | Lamentiraj (5) | Print this! | #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

Copyright © SAJAM TAŠTINE - Design touch by: Tri mudraca


Komentari On/Off

< listopad, 2024  
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Listopad 2024 (6)
Rujan 2024 (1)
Kolovoz 2024 (3)
Srpanj 2024 (1)
Lipanj 2024 (1)
Svibanj 2024 (2)
Travanj 2024 (2)
Veljača 2024 (2)
Studeni 2023 (2)
Listopad 2023 (1)
Rujan 2023 (1)
Kolovoz 2023 (1)
Srpanj 2023 (1)
Lipanj 2023 (1)
Svibanj 2023 (2)
Ožujak 2023 (6)
Veljača 2023 (4)
Siječanj 2023 (7)
Prosinac 2022 (5)
Studeni 2022 (10)
Listopad 2022 (5)
Rujan 2022 (4)
Kolovoz 2022 (3)
Srpanj 2022 (4)
Lipanj 2022 (5)
Svibanj 2022 (8)
Travanj 2022 (9)
Ožujak 2022 (12)
Veljača 2022 (3)
Siječanj 2022 (3)
Prosinac 2021 (2)
Studeni 2021 (2)
Listopad 2021 (1)
Rujan 2021 (3)
Kolovoz 2021 (4)
Srpanj 2021 (3)
Lipanj 2021 (1)
Svibanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2021 (2)
Siječanj 2021 (5)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Listopad 2020 (1)
Kolovoz 2020 (4)
Srpanj 2020 (12)
Lipanj 2020 (14)
Svibanj 2020 (9)


Opis bloga
'zbrisana povijest
bolesti:



Studeni 2014 (2)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (4)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (2)
Svibanj 2014 (1)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (1)
Veljača 2014 (2)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Srpanj 2013 (1)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (5)
Siječanj 2013 (4)
Prosinac 2012 (3)
Studeni 2012 (4)
Listopad 2012 (2)
Rujan 2012 (1)
Srpanj 2012 (2)
Lipanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (10)
Travanj 2012 (1)
Ožujak 2012 (2)
Veljača 2012 (4)
Siječanj 2012 (1)
Prosinac 2011 (3)
Studeni 2011 (3)
Listopad 2011 (6)
Rujan 2011 (6)
Kolovoz 2011 (6)
Srpanj 2011 (5)
Lipanj 2011 (12)
Svibanj 2011 (1)
***break page***

gold'n ejdž
Svibanj 2011 (3)
Travanj 2011 (11)
Ožujak 2011 (4)
Veljača 2011 (4)
Siječanj 2011 (5)
Prosinac 2010 (5)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (12)
Rujan 2010 (8)
Kolovoz 2010 (10)
Srpanj 2010 (5)
Lipanj 2010 (9)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (5)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (9)
Prosinac 2009 (1)
Studeni 2009 (2)
Srpanj 2009 (4)
Lipanj 2009 (9)
Svibanj 2009 (12)
Travanj 2009 (22)
Ožujak 2009 (28)
Veljača 2009 (28)
Siječanj 2009 (22)
Ožujak 2008 (2)
Siječanj 2008 (1)
Prosinac 2007 (1)
Studeni 2007 (3)
Listopad 2007 (4)
Lipanj 2007 (2)
Veljača 2007 (4)
Siječanj 2007 (11)
Prosinac 2006 (19)
Studeni 2006 (18)







*******



e





"Late Lament"

Breathe deep the gathering gloom,
Watch lights fade from every room.
Bedsitter people look back and lament,
Another day's useless energy spent.
Impassioned lovers wrestle as one,
Lonely man cries for love and has none.
New mother picks up and suckles her son,
Senior citizens wish they were young.
Cold hearted orb that rules the night,
Removes the colours from our sight.
Red is grey and yellow white.
But we decide which is right.
And which is an illusion?