| < | lipanj, 2008 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | ||||||
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
| 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
| 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
| 30 | ||||||
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Prve nedjelje (i dana) u lipnju zaputila sam se u Himeji, grad poznat gotovo isključivo po svom dvorcu, najvećem, najočuvanijem i najljepšem od sačuvanih drvenih dvoraca. Himeji-jo (jo = dvorac, sjećate se) od milja zovu i Shirasagi-jo, Dvorac bijele čaplje, jer se bijeli nadaleko.![]() UNESCO je proglasio Himeji-jo svjetskom kulturnom baštinom, i sad je ponos cijelog Japana. Ali skoro nije doživio sadašnju slavu. Prvi put se izvukao u doba "građanskog rata" (Sengoku-jidai, razdoblje zaraćenih... kneževina, recimo, prijelaz 16. na 17. stoljeće), koji je pokosio njegovog zlosretnog rođaka, Osaka-jo (i Himeji-jo je dao urediti Toyotomi). Za vrijeme Tokugawa šogunata dvorac je dodjeljivan šogunovoj svojti i inim prikladnim velikašima, i tako dočekao Meiji restauraciju. Kao svaka poštena revolucija, i Meiji restauracija bila je pogubna po relikte prošlog razdoblja. Posebno su stradali dvorci, djelomice kao simboli reakcionarnog feudalizma a djelomice jer su bili skupi za održavanje. Carskom uredbom sravnjeno je ili spaljeno preko stotinu dvoraca, a neodržavani Himeji-jo je polako propadao i na kraju prodan na dražbi. Kupac je platio 23 i po jena (što je, istini za volju, tada nešto i vrijedilo: 1,5 gram zlata za jen) u biti za zemljište, ali dvorac ipak nije srušen, možda zbog manjka novaca. Spas se pojavio u liku pukovnika Shigetoa Nakamure, pomoćnika u Ministarstvu vojske, koji je uspio obrlatiti nadležne da zadrže Himeji-jo kao jedan od "reprezentativnih" dvoraca. Čak je i dio vojnih sredstava svrnuo u održavanje dvorca. Dvorac se izvukao i tokom bombardiranja u Drugom svjetskom ratu, a krajem 1950-ih dočekao je i potpunu stručnu obnovu i rekonstrukciju nekih pomoćnih zgrada. ![]() Toliko što se teorije tiče. A u praksi... Himeji-jo je prekrasan, fotogeničan, sjajan. Ne toliko na prvi pogled iz daljine, koliko jednom kad se počneš šetati po dvorištima i zgradama. U vodiču optimistično prenose procjenu da za obilazak treba sat i pol. Ha! Obilazila sam ga tri i po sata... Priznajem, dosta vremena je otišlo na fotografiranje, imam preko 200 fotografija samog dvorca. (Jesam li spomenula da je fotogeničan?) Ne brinite, neću ih sve utrpati u blog (samo pola, ha!), pa odite na Photobucket pogledati ostale... Oba Himeji kolodvora (JR i privatna Sanyo željeznica) izlaze na središnju aleju s koje puca neometani pogled na dvorac (nisu ni Himejani ludi). ![]() Grad kao japanski grad, pa je ulica posuta kipovima od kojih je ovaj baš... dražestan. ![]() Nizozemski kompas (tko drugi ima Zud?) ![]() Po običaju, uspjela sam banuti u "pravi" dan. Iako u vodiču lijepo piše da je u Himejiju festival najesen, ove godine su ga iznimno organizirali 1. lipnja. Na prilasku dvorcu dobrovoljci i plakati upozoravaju da se zbog festivala na ledini u Sannomaru (treći krug utvrda, brojeći od glavnog dvorca, maru = krug) neće uvijek moći ulaziti kroz glavna vrata. Kako je festivalska povorka baš ušla u krug dvorca, vrata su ponovo bila otvorena, pa sam s rijekom ljudi (koji su, srećom, došli gledati festival a ne dvorac) ušla kroz Otemon (glavna vrata, mon = vrata). ![]() Grb na vratima je u biti carski, ali su ga carevi već odavno (još od Ashikaga šoguna) dodjeljivani raznim "slugama carstva", pa je i Toyotomi, seljački sin, dobio taj častan grb na korištenje. Festival! Gužva! Ništa se ne vidi ako ne platiš 500 jena za tribine... ![]() ![]() O-mikoshi (prijenosna svetišta) u điru, Japanke pod suncobranima da ih slučajno sunce ne potamni. ![]() Festivalac na putu do bojišta. ![]() Pomoćne zgrade Himeji-jo, a i sam glavni dvorac, labirint su bijelih zidova i sivih crjepova. Dan je bio baš savršen, jedan on onih bistrih ljetnih dana kad je nebo plavo a sunce jarko, i dvorac je sjao u suncu. ![]() ![]() ![]() Umjesto da se odmah zaputim do glavnog dvorca, krenula sam obilaziti Nishinomaru (zapadno dvorište), u kojem su djelomično rekonstruirane damske odaje sagrađene za princezu Sen, unuku Ieyasua Tokugawe i udovu nesretnog Hideyoshija mlađeg koji je izgorio zajedno s Osaka-jo. Sen se sretno preudala za novoimenovanog gospodara Himeji-jo, pa su za nju uredili nove odaje. Zid Nishinomaru (one četvrtaste rupe su puškarnice) ![]() Damske odaje Nagatsubone, duuuugački hodnik koji se u tri razine penje klisurom koja čini glavni dio obrambenih zidina zapadne strane dvorca... ![]() Samo ime ove vrste odaja u sebi sadrži dužinu (naga) i dvorsku damu (tsubone). Hodnik se može obići pod uvjetom da se izuješ i nosiš cipele sa sobom (izlaz je na drugom kraju). Izuvanje pri obilasku raznih dvoraca i hramova mi je postalo sasvim normalno, čak mi bude i drago da malo odmorim stopala hodajući bosonoga ili u čarapama. Pravo je zadovoljstvo hodati po glatkim drvenim podovima... ![]() Prozor ![]() ![]() Uz zidove se inače nalaze otvori za bacanje kamenja, vrele vode i govana na napadače. Moram priznati da prvi put čujem za korištenje ovih trećih projektila, možda spada u bakteriološko ratovanje kao što je katapultiranje trulih lešina u grad pod opsadom... a možda samo računa na gadljivost napadača. Vrata ![]() ![]() Druga razina ![]() ![]() Između hodnika i zidina ![]() ![]() Hodnik je zbilja, zbilja dugačak: ![]() (ograđuje pola Nishinomaru) Pogled na glavni dvorac iz damskih odaja: ![]() Naravno da sam za razliku od ostalih turista morala zaviriti kroz svaki prozor i ući u svaku sobu. Iako su prazne, svaka je drugačija, i kroz svaki prozor pogled malo drugačiji... Nije ni čudo da mi je trebalo toliko vremena za cijeli dvorac. :) Treća razina ![]() ![]() ![]() ![]() Skale u potkrovlje ![]() Krov ![]() Primijetite grbove na kraju crjepova - ovi pripadaju obitelji Honda, u koju se udala Sen, i prilično sliči klasičnom Tokugawa grbu. Crjepovi dobrim dijelom odaju u koje doba (tj. pod kojom vlašću) je pojedini dio dvorca uređen. Na kraju hodnika - rekonstrukcija uređenja Seninih odaja, s lutkama nje i jedne od dama kako igraju Memoriju (na školjkama su naslikani parovi prizora), prema suvremenoj slici. ![]() (Japanci baš vole stavljati rekonstrukcije i lutke u svoje muzeje) Ako ste se pitali što se događa sa svim onim vrećicama koje turisti dobiju da bi u njima nosili svoje cipele - recikliraju se: ![]() A ovi misteriozni snopovi blizu izlaza? ![]() Nisu nikakvi zavjetni darovi ili poljoprivredni proizvodi - to se suše zaštitne navlake za mokre kišobrane (kakve u kišni dan dobijete na ulazu u muzeje i supermarkete, a vjerojatno i druge javne zgrade, da ne kapate po podu). Dan prije je lila kiša, čemu sam mogla zahvaliti bistrinu ovog sunčanog dana... Nastavak u idućem blogu. |