Jazzzlo

srijeda, 11.05.2011.

Ima li života poslije e-knjiga?

Kad sam krenula u osnovnu školu bila sam od one djece kojoj je to središnji događaj čitavog njihovog malog života. Jurila sam u školu, s ulaznih vrata se bacala na pisanje zadaće (ako je već nisam u školi napravila) i zaljubljeno gledala i mazila i pazila svoje knjige (Dobro jutro 1, 2 i 3!!!) i bilježnice, pernicu i sve po redu. Bila sam očarana školom i učenjem. Jutarnja smjena mi nije bila nikakav problem naprotiv, Supermenica je samo trebala dodirnuti kvaku na vratima i ja sam već bila u visokom startu. Voljela sam crtanku i pisanku za tiskana i onu za pisana slova i onu plavu s kockicama. Ljubav prema neispisanim kao i ispisanim listovima papira me nije napustila do danas. Čitave dane provodim pred računalom i kuckakm po tipkovnici, ali prava su ljubav i dalje i zauvijek fine pisaljke i fnj-fnj bilježnice/rokovnici. Uvijek vučem nešto sa sobom, nešto čime i na čemu mogu zapisati/upisati/prepisati/zabilježiti. Ne crtam, osim neke šume kvadratića i isprepletenih karika. Črčkam slova i imam nizove kojima isprobavam nove pisaljke, Paranoid Android je jedan takav niz. Prazna bilježnica je hrpa potencijala. Prazan papir je mogućnost za nešto veličanstveno. Knjiga je ostvarenje. Ponekad i nečeg veličanstvenog. Volim listati knjige, prelaziti prstima po papiru. Obožavam miris novih knjiga i kupovala bih parfeme i boriće za auto (koji nemam) s mirisom novih knjiga. Bez obzira na probleme koje stvara odlaganje novih knjiga u skučenim životnim prostorima i dalje ih kupujem. Spremna sam udomiti mnoge naslove, objavljene i one koji se tek trebaju napisati. Radujem se lijepo oblikovanim naslovnicama, promišljenim izborima fontova i uredničkim dodacima. Volim pročitati bilješku o prevoditelji/ici i suvislu biografsku crticu o autoru/ici.
E-čitači i e-knjige... Ne vidim se u tom svijetu. Možda sam previše old school. E-čitači imaju miris plastike. Virtualno mi listanje nije dovoljno stvarno. Uviđam određene prednosti takvih uređaja, ali biram ih zanemariti na uštrb onog meni važnog kad su ukoričeni listovi papira u pitanju - emocionalna komponenta. Ne mogu se vezati uz knjigu koja mi nije dovoljno stvarna, opipljiva, mirisna. Knjige u mom stanu imaju miris po cigaretama. Što nije osobito privlačno, ali je moje. E-čitač mi govori o životu u kojemu nema dovoljno mjesta za knjige, kako mjesta na policama tako i vremenu. A meni je važno vrijeme za knjige i čitanje. Važno mi je posvetiti se onomu što čitam.
Jedan od argumenata u korist e-čitača su bitno niže cijene e-knjiga. Istina je da su jeftinije, ali meni to više zapravo i nisu knjige. Postaju roba u onom najružnijem mogućem smislu, kapitalističko-korporativnom smislu. Potrošna roba koja se mora masovno prodati kako bi opravdala svoju nisku cijenu. Ako se mora masovno prodati i mora biti jeftina, bilo bi važno i da je privlačna masama, pitka i bliska svakom potrošaču. Kad tako postavim stvari, zabrinem se za sudbinu svih onih važnih knjiga koje tek trebaju biti napisane, a koje ne bi zadovoljile te osnovne kriterije. Koliko bi njihovim autorima bilo zanimljivo uopće odvojiti vrijeme za pisanje ako će u konačnici od svega toga imati za žvake? Od Gutenberga do danas knjiga je definitivno postala masovni proizvod, ne mislim da nije, ali mi se čini da nije u velikoj mjeri izgubila na kvaliteti. Brinem se što će se dogoditi s kvalitetom napisanog kad se sve knjige ovog svijeta budu pisale za kindlove, ajpede i sl. spravice i prodavale se za neku siću. Tko će tada odvojiti godinu dana svog života da napiše idući veliki ruski/američki/turski roman? Živeći u zemlji u kojoj je kupovina knjiga luksuz, osjećam se pomalo kao snob i kokoš dok ovo pišem... Iskreno, mislim da knjige po 10 kn ne bi natjerale mnoge oko mene da više čitaju ili da uopće počnu čitati.
E-knjige je jednostavnije prenositi. Kad putujem nosim nekoliko naslova sa sobom. Osim kad putujem u mjesta koja imaju dovoljan broj knjižara u kojima se mogu sakrivati i birati nove naslove. Knjige koje pakiram zauzimaju mjesto, istina, ali ja sam od onih koje ne nose nepotrebne stvari sa sobom na put pa za dvije-tri knjige uvijek ima mjesta. Biranje naslova za put ima svojih draži, uživam u predviđanju svojih čitateljskih raspoloženja. E-čitači bi mi to oduzeli.
Volim tehnologiju i civilizacijski napredak koji moj život čini lakšim i ugodnijim. Volim računala i perilice za rublje, volim gadgete koji mi omogućavaju slušanje glazbe u pokretu i volim kuhalo za vodu. Jednako tako volim i knjige od papira, s tvrdim i mekanim koricama. Čine moj život lakšim i ugodnijim dok ih uzimam s police, listam, njuškam i gubim se u nizovima slova. Kad se ušuškam s novim naslovom moj život kao da ponovo počinje, kao da sam opet u prvom razredu osnovne škole i sve se čini moguće.

11.05.2011. u 20:33 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

< svibanj, 2011 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Travanj 2014 (2)
Veljača 2014 (2)
Svibanj 2013 (2)
Studeni 2012 (1)
Veljača 2012 (6)
Siječanj 2012 (7)
Prosinac 2011 (12)
Studeni 2011 (10)
Listopad 2011 (7)
Rujan 2011 (15)
Kolovoz 2011 (5)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (11)
Travanj 2011 (23)
Ožujak 2011 (25)
Veljača 2011 (28)
Siječanj 2011 (14)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

pisanjem do mentalnog zdravlja

Linkovi

Hypem.com
The Hype Machine

Blog.hr
Blog servis

Forum.hr
Monitor.hr

Glazba za držanje na okupu

Trenutna glazbena stvarnost

Stalna postava:

Waits - izbornik
Cash - dušebrižnik
Cave - kreator igre