Nekada je tu bila jedna zgurena kuća i jedna "stola" kojom se prelazilo sa jedne na drugu stranu bašče, tvoje do moje, preko tarabe, moje i tvoje. |
“Kafu mi draga ispeci, baš kao da je draga dušo za tebe…” Hana se rano probudila, naložila vatru i pristavula džezvu za onu prvu, koju u trojednoj Bosni trojedno zovu kafom, kavom ili kahvom. Na mlin je samljela i skuhala sebi tu prvu koju zovu krmeljušom. Ritual je započeo. Kad je Ivanbey ustao, skuvala je i njemu razbuđušu, a potom su zajedno popili razgovorušu. Voda vri odvojeno a kafu malo zagrije, proprži prija nalivanja te se tako mirisi šire kao nekada i ona može čuti čak i ono zveckanje zrna kafe u šišu, pucketanje, nezaboravni detalj iz djetinjstva. Nova godina je, danas ćemo biti zajedno u cjelodnevnom ritualu ispijanja dočekuše za goste, ponovljene razgovoruše, a bome na kraju će biti i sikteruša. Hana koristi bakarni set, džezvice i fildžane (uspomena od tate), jer taj spori običaj ispijanja i dolivanja više vodi razmišljanju nego razgovaranju. Pričaće se jednom kako je te 2000-i neke zima bila blaga, a godina varljiva, a kafa će uvijek mirisati ... na ljubav, na sreću, na zadovoljstvo, na zajedništvo, na razgovor, na dogovor ...na nas, koji je ne kuhamo, ne mutimo, ne zamućujemo, veće pečemo - kafu mi draga ispeci ... novogodišnju razgovorušu - rekao je i otpio gutljaj prethodne.... |
Tamo negdje u dubini bašče, u sjeni stare trešnje sjedio je Numan-beg sam samcat, sjedio na mjestu gdje se vidik maglio, a pravac kolebao i prebirao nejasne misli. Bio je od onih begova čiji su "otac, djed i svi preci od pamtivijeka bili begovi" i koji "vodi porijeklo od jedne stare feudalne porodice koja je spala na prosjački štap kad su joj ukinute povlastice". Ali on je, iako je "spao na prosjački štap", zadržao gordost i odlike starog aristokratskog sloja. Ponosno je i dalje sjedio na svom konjiću dobre pasmine i nadmeno gledao na prolaznike uvjeren da su i dalje daleko ispod njega. Često je odlazio da pogleda malu ruševnu kulu svog oca u kojoj je rođen, i koju je čuvao, kao svetu dragocjenost koju se nada ponovo pokazati, staru zastavu što su je njegovi preci nosili u mnogim teškim bitkama. Ali njegov prihod je spao na oko dvadeset pet funti godišnje. Begovo držanje, ako ne i izgled, bilo je gospodsko, ali još ima da nauči da se bogatstvo uvećava ne nevoljnim radom kmetova već saradnjom slobodnih ljudi. (Husnija Kamberović) Pogled siječe polumrak od sjene velikog drveta i ona ljetna izmaglica što se uzdiže, leluja u sjajnom vazduhu kao da se grane sašaptavaju, pa ne može jasno sagledati događaje. Razvila se njena vjenčanica kao bijela zastava poslije bitke u kojoj je jedva izvukao živu glavu, pokriva ga velom bjeličaste izmaglice i on tone u dubinama njenog pogleda, njenog osmjeha ... i kao da ga doziva, prilazi mu plešući na vjetru, rukama drži dimije, pocupkuje čas na jednoj, čas na drugoj nozi, okreće njišući bokovima kao kad igra čoček, a on ukočen, netremice gleda i ne vjeruje...Na poslijetku ona mu igrom usana govori nešto. Ne čuje i ne razumije, samo se pred njim otvara svijet i njegovo divljenje biva ogromno, vodi ga daleko njen lik u hodu kroz djevičanski obasjane predjele, zanjihane treptavom svjetlošću sunca, mladog lišća i predjelom kojim se kretala. Ni sam nije znao koliko ju je tako izgubljen i van sebe posmatrao, ali kada se prenuo, mrak je već bio prekrio bašču. Prošlo je zauvijek vrijeme kada ju je viđao; ona sada drugom pripada. Sjećao se i najmanjih sitnica njihovog viđenja. Najživlje mu je ostao u pameti kako se ona njemu podsmijava. Dok se on uzbuđivao i krojio razne planove, sudbina je radila za drugog. Onoga dana kada ju je sreo otpočela je njegova strast, prestao je biti bezazlen, mlad dječak; bio je zaljubljen, što je ona odmah osjetila. Mazila ga je I mučila, a njemu je bila milina biti jedini izvor, neograničen i neodgovoran uzrok ogromne radosti, njen mekani vosak ... Ali nije on jedini bio zaljubljen u nju. Bila je nekako osobito privlačna mješavina prepredenosti i bezbrižnosti, mirnoće i nestašluka, pa je zavela sve one što su je poznavali; bili su ludi za njom a ona ih je sve na lancu držala, kraj svojih nogu. Nju je zabavljalo da u njima budi čas nadu, čas strahovanje, da upravlja njima po svojoj volji, a njima nije ni naum padalo da se protive I rado su joj se pokoravali. On je, nekako, mislio da se svojim nijemim osmjehom i žarkim pogledom ipak obećala baš i upravo njemu. U svakom njenom pokretu, u svakoj riječi i pogledu ogledala se fina, ljupka privlačnost, osobita živa sila kakvu nije ispoljavala prema drugima. Za one begove s kojima se on susretao "živjeli su po muslimanskom običaju u velikim i oronulim drvenim kućama; žene su im izdvojene, ali ne u onoj mjeri kao kod azijskih Turaka ...To su neuki varvari koje je religija odsjekla od svekolike evropske kulture" . "Bosanski beg par excellence, onaj moćni feudalac od prije šezdeset godina, sada je okovano čudovište izvađenih zuba i podrezanih kandža. On je svakako bio megaterijum za naše doba. Surova snaga ovog divljaka uglavnom je skršena i on nije stekao nikakvu drugu snagu. Jer, s nekim mogućim izuzecima, današnji bosanski begovi su neuki, pokvareni, lijeni i potpuno nesposobni za organizovano i zajedničko djelovanje". Drugi su smatrali da su "begovi, stalež neradni (čast iznimkama), od zevka i uživanja, u čijem ćemo gazdinstvu slabo naći ekonomije. Živi iz dana u dan od prihoda, što mu ga kmet donese, pa bar da taj prihod dobro i korisno upotrijebi. Radi slabog ekonomisanja mnogi trpe oskudicu. Od onih naših starih begovskih familija, ponosnih i bogatih, danas su u najviše slučajeva familije skrivenog siromaštva, na oči još bogate, a unutra nemoćne i siromašne". (Husnija Kamberović) A njeno lice se neprestano mijenjalo i treperilo i na njemu se osjećala gotovo u isti mah podrugljivost, premišljanje i strast; najrazličitija osjećanja, laka i brza kao sjena oblaka i sunčani vjetroviti dan, neprestano su joj prelijetali preko očiju i usana. Svaki od njenih obožavalaca bio je poseban i bio joj je potreban; činio ih je sve otsutnim. Dani su prolazili i ona je postajala sve čudnija i zagonetnija, dok neočekivano, jednog običnog dana nije nestala sa svojim izabranikom, nekim sasvim trećim... On je zadržao gordost i aristokratsko držanje; više su ga mučili oni drugi gubici i nemaština. Tražio je mjesto gdje će se povući, a znao je da ima jedna koja stalno pati i voli i moli da se vrati, i voli da pati i čeka da se vrati, jer, znao je da ruke ne smiju ostati prazne, kao ni mladoženja bez mlade, kao ni ratnik bez plijena, kao ni svinja pred praznim koritom. |
U to vrijeme ljudi i životinje su živjeli i spavali u istoj zgradi, podijeljeni u dva odjeljenja. Zato mnoge kuće na selu i dan danas imaju pod u nagibu a da i ne znaju čemu to služi. Zapravo danas ne služi ničemu, a onda je sprečavao da životinjski izmet i mokraća poteku u onaj dio gdje ljudi žive. Jutro je osvanulo hladno pa su prozori spolja bili prekriveni bijelom pokoricom mraza. Safija je po običaju ustala rano, obukla se brzo, očešljala i odmah sve uredila, digla dušeke i složi jorgane u dušekluk, pomela odaju, te je sve još prije nego što je i svanulo, bilo u najvećem redu. Zatim je nahranila stoku i sa krčagom u tankim, malim šakama pošla po vodu. Onako mala izgledala je kao tanjušna šumska vila, raspuštene duge kose koja tumara kroz sopstveni život nekim unutrašnjim vilajetom ispunjenim paučinom. Sve ove godine živjela je izolovana, sama u sebi i što je najčudnije sama od sebe a da nikada nije imala želju a ni smjelosti pogledati nekog muškarca u oči. Skrivala je pogled kako joj je predočeno da se čestito žensko čeljade ponaša. Tako ni toga jutra nije primijetila Safeta na bijelom konju kako je posmatra pogledom punim čežnje ko zna već koje jutro zaredom ... Safet je bio iz imućne gradske kuće koja je u muškoj avliji imala ”selamluk”, muški odjel, zatim ahar (staju), drvarnica i još neke manje zgrade, a u produžetku imala je još i ženski dio „haremluk“ i bila je opasana visokim zidom koji je sprečavao svaki pogled nepozvanom oku. Zid je dijelio i muške i ženske avlije a povezivala su ih mala srednja vrata kroz koja su muškarci odlazili u ženski dio na objed ili spavanje sa svojim hanumama, dok su još po jedna jednokrilna vrata ”konšipke” svaki dio kuće povezivala sa baščom. Njegovih pet sestara, snaha i majka vodile su računa da u svako doba godine u avliji bude cvijeća, te ga je uvijek opijao neki drugi miris, a naračito je volio miris šeboja. Kraj uličnih vrata u zidu je bio jedan maleni izbočeni prozorčić (kapidžik) s mušepcima (rešetkama) za gledanje a na kome je naročito najstarija sestra ašikovala sa momcima koji su se neprestano vrzmali oko njihove kuće. Sjedila bi ona u gornjem boju na minderu, zastrtom čohom i jastucima u čardaku doksata kuće sa velikim pendžerom i kibicala ulicu, a prozori su na ženskim kućama proviđeni gustim mušepcima (rešetkama) od tankih, mrežasto sastavljenih šipki, koji svaki pogled u harem sprečavaju, a iza mušepka sakriveno ženskinje vidi dovoljno kroz rešetke, a da ne može biti viđeno. Zato ona, kad bi vidjela momka da se vrzma oko avlije sjurila bi niz drvene uglačane basamke držeći se čvrsto za trabozane (ograde) da ne sklizne i žurno, gotovo trčeći savladala dugački hajat i tačno je znala koliko joj koraka treba da prođe sva vrata halvata i halvatića (bočnih soba sa visokim stropom), držeći pri tome u ruci pokućne nanule da ne klepeću i da bi bila što tiša i što brža. Onda bi, na pervazu (trotoaru) pred hajatom u avliji obula drugu obuću i laganim korakom, kao slučajno došetala oko malog rondela zasađenog ružicama, prišla kapidžiku, pa ako ne bi vidjela đuvegiju, uhvatila bi polako mušepke šakama, provirila niz sokak koliko je mogla vidjeti i zapjevala da momku da do znanja da je tu. Čim bi je čuo, on bi se žurno približio kapidžiku gdje bi poslije dugo razgovarali kroz taj kapidžik, a on se ne bi umorio stojeći na sokaku.... I Safet je obilazio druge sokake i kapidžike, ašikovao sa mnogim djevojkama, ali otkada je na izvoru ugledao Safiju sve druge je prestao obilaziti i o njima misliti. Samo mu je ona bila u glavi. Rano bi ustao i projahao imanjem do izvora, a onda bi se vratio, povukao duboko u sjenu bašče i mislio o njoj dok su ga žmarci podilazili. Eh, kad bi ga samo jednom pogledala ... Tišina je opijala čula i povremeno ju je remetio poj ptica iz voćnjaka kao dobro poznata mu melodija: Zamišlja je Safiju kao svoju, kako u mutvaku (kuhinji) mijesi pitu, njiše bedrima i jerim njedrima, dok na njoj treperi vez na bijeloj bluzi i crvenim dimijama, a ona se njiše naprije – nazad a u rukama narasta tijesto, raste njegov ponos a u njegovim očima cvjetaju njena proljeća. Zamišlja je kako leže uvijek obadvoje zajedno u jednoj postelji (dušek na podu), raskošnoj postelji sa dušecima i jastucima od skupocjenih orijentalnih tkanina koje je babo davno nabavio za svako čeljade u kući, čaršafa i jastuka beze (jastučnice) od domaćeg tankog svilenog beza, brokata, srmadala ili tako nečega bogato zlatom vezenog. Zamišlja je sa puno njihove djece kojima su postelju namjesti na minderu... Biće to najljepša nevjesta kakvu Sarajevo još nije vidjelo. Biće. |
Nemirne godine |
Ta 1695.a godina je po svemu bila drugačija od drugih, nekako čudna. Zima je bila topla i bez snijega što u svome vijeku nije pamtio ni najstariji Sarajlija Jusuf-beg, a onda je nastupilo proljeće koje je ličilo na ljeto pa se opet nije znalo koje je godišnje doba ni kad je počelo ni kad svršilo. |
Sobom se širio misis ružinog ulja da se ne bi osjećalo sagorijevanje fenjera. Jedan mali prozor je bio otvoren i svješ zrak je osvježavao prostor. |
Voćnjaci su mirisali zrelim ašlamama, krupnim i jedrim, onih na vrhu uvijek željenih. Eh, kakvo drvo, mislio je paša, kakvo bogatstvo, ja šta bi se dalo čibuka i lula izraditi od njih, mislio je Mehmed-paša i ne hajući za zrelim plodovima što su se sami nudili sa grana. |
Sva svoja zla i sve nesreće Bosna nadoknađuje svojom ljepotom koju nesebično pruža. Ta divlja priroda i neobuzdana narav, često promjenljiva, šumovite planine zimi snijegom zatrpane znaju biti i tokom ljeta jednako strašne i neprohodne. Puno života je odnijela ta okrutna priroda. |
Postoje neka osjećanja koja ne trpe riječi i neke situacije koje ne trpe odluke, jer tamni vilajet je metafora kajanja šta god da se učini oči uprte u tamni vilajet gledaju kajanjem. |
< | siječanj, 2018 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |