pero u šaci

Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

nedjelja, 30.10.2016.

Gerontodozdo ili gerontodozgo?

Nedavni članak Petra Glodića oštar je na više mjesta prema osobini poodmakle dobi: konstatira oboljenje dijagnosticirano kao ''matori nadrkanitis''; sadrži sintagmu ''besramno gerontokratsko mamuzanje studenata''; završava rečenicom: ''Studenti su očito nekoliko stoljeća mlađi, ljepši i pametniji od satnije nervoznih matoraca – koji to ne moraju biti samo po godinama.'' Dodajmo i naslov: Matorci.

Članak se takvim rječnikom, te na polju iste okvirne teme, nadovezuje na 6 dana raniji Igora Lasića, iz istih lijevih novina, koji spominje ''sve izraženiju gerontokraciju na Sveučilištu u Zagrebu'' i zove se: Vladavina staraca.

Nameće se pitanje – koje je preda mnom i vokalizirano, te mi učinjeno neodgodivim – radi li se o ejdžizmu. (Pri čemu je jasno da ejdžizam nije u redu, naročito ne gledano s lijeve strane – a novine upravo lijeve!)

Godine gospodnje '91, kad se zahuktavao rat, imao je Đorđe Balašević antiratnu pjesmu ''Kako su zli dedaci razbucali proslavu godišnjice braka kod mog druga Jevrema'', i u njoj stihove:
Zli dedaci su zauzeti novim samitom
uh, podigli su nosine, sav svet popalili
a drugi organ ne bi digli ni dinamitom
jer svoj su zadnji metak odavno opalili
Dedaci, bolje igrajte šah
ola-la, impotentni su sretni
sledi im još kalendar il' dva
pa pakuju za oblake i momke kao ja



Ejdžizam je očigledan. Treba reći da je Balaševićeva osnovna inspiracija tu u kontekstu '91 vrlo subverzivna i svake hvale vrijedna: u sljedećoj strofi dodatno precizira tko su mu meta – huškači, gospodari nastupajućeg rata, oni što ''plamen sipaju iz nozdrva'' i ''vabe narod da se pobije''. No, u psihologizaciji pribjegava stereotipu. Stereotip kao stereotip – nije baš isisano iz prsta da se egzistencijalna frustracija posredstvom godina zna kod nekih kompenzacijski sublimirati u postajanje zlima, ali to opažanje u poopćenom izdanju postaje nekorektna rabota. Objašnjavati izdaleka pojedini slučaj ejdžističkim stereotipom – a da sami nismo psiholog kojoj se osoba povjerava, bez ikakvog uvida u njen zdravstveni karton – predstavljat će, kao prvo oblik pseudoznanosti, gatanje, bulverizam (može biti sto drugih pozadinskih osnova povrh staračke impotencije zašto je neki dedak zao), a kao drugo, bit će i mučko u impliciranoj sugestiji po kojoj se sve dedake u istoj impotencijskoj dobi proglašava kompenzacijskim zli(kovci)ma, premda ih ogromna većina to neće biti i nisu (jer ako se gospodarima rata, kao uistinu zlikovcima dok dedacima, osobinu zloće izvodi iz same činjenice da su dedaci, implikacija je točno ta).

Čine li isto i novinari Novosti? Treba ipak primijetiti jedan specifičan, dodatan aspekt u slučaju, koji Lasić i rasprostire (u nastavljanju na članke Roberta Fabera, Sveučilišne gerijatrijske tajne, i Nenada Jarića Dauenhauera, Boras na fakultetima postavlja svoje ljude i bori se da ne ode u mirovinu): ovi dedaci iz establišmenta Sveučilišta karijeristička su mafija, imaju neke zauzete busije, neke zakulisne dilove, dokopali su se nekih sistemskih para na sporne načine, neke su pare i najordinarnije rečeno zamračili, riječju mafija su, a biološka činjenica poodmaklih dobi, koja im prijeti penzijom, sabotira ih u tim busijama i tim zauzetim položajima, u priljevu financija, osim toga im mjestimično ugrožava i osobnu pravnu sigurnost, jer jedino zadržavanje na položajima jamči im zaštitu od nadzora i potencijalnih progona. Ocrtali smo ovime dvije vrste nervoze zbog fakta vlastite biološke dobi. Prva vrsta nervoze: nadrkan sam jer sam star i ne diže mi se, i tako dalje, pa sam zato zao. Druga vrsta nervoze: činjenica da sam star čini me nadrkanim jer me eventualna otpravljenost u penziju stavlja u poziciju slabosti i ugroze s obzirom na moja mafijaška posla. Analogno, postojat će i dvije vrste kritike nervoze zbog fakta nečije biološke dobi. Prva kritika: ejdžizam, tj. jeftino psihologizacijsko ekstrapoliranje nadrkanosti zbog godina kao takvih i posljedičnog bivanja zlim u poopćenost i stereotip. Druga kritika: ona mafijaških kombinacija i uloge u njima nadrkanosti zbog prijetnje penzioniranjem. Iz članaka i Lasića i Glodića jasno se čita da im je kritika od ove druge vrste, da je nabrušena ne na starost kao takvu, nego na hrvatsku sveučilišnu mafiju, te da je i potezanje starosne dobi zlikovaca u funkciji toga.

Ali ima još jedna dimenzija u priči...

Gombrowicz je čitavog života bio fasciniran problemom ''nižosti'' koju je, uz još par osnova, primarno vezao uz mladost. Već mu je i Ferdydurke bila ispunjena time kao glavnom temom, obrađujući preradu iz svog žutokljunca u sebe odraslog i dostojnog. Kada se nedugo potom zatekao u Argentini u trenutku izbijanja svjetskog rata, u dobi od 35 godina, zatekao se samim time i u istrgnutosti iz bilo kakvog socijalnog backgrounda i naročito iz statusa književnika (koji mu se u rodnoj Poljskoj već pomalo stvorio) – nikoga nije bilo briga da je on sad kao neki književnik. Tu prekonoćnu regresiju, vraćenost nazad u mladost i žutokljunstvo – on spremno prihvaća: drži se i ponaša poput klinca, i to kao da jedva dočekao. Morat ću to priznati: pod djelovanjem rata, pojačanosti ''nižih'' sila i regresivnih sila, nastupila je u meni provala neke zakašnjele mladosti. Pred porazom sam pobjegao u mladost i zalupio ta vrata. Uvijek sam imao sklonosti za traženje u mladosti – svojoj i tuđoj – skloništa od ''vrijednosti'', to jest od kulture. Izgledao je mladenački, kao još u 20-ima, pa se svijet prema njemu i odnosio kao prema zelenom – još i onaj u Poljskoj, a kamoli onda ovaj u Argentini. A čak i da sam se htio tim ljudima nametnuti kao vrijednost i kao ozbiljnost, što sam mogao učiniti kad mi je njihov jezik bio nepoznat, i sporazumijevali su se sa mnom na šantavom francuskom. I tako sve, i moj izgled, i moja situacija, i ovo potpuno izbacivanje iz kulture, i tajna treperenja moje duše, sve me guralo u mladenačku lakomislenost i mladu samodovoljnost.

Gombrowicz pritom vrši prevrednovanje, pa tu nižost definiranu kao izostanak vrijednosti naziva zapravo najvišom vrijednošću i ljepotom života; čini misao da ''ljepota jest nižost'' svojom kapitalnom mišlju (pa kaže: tko ne osjeti tu ''degradaciju'' u Ferdydurke, u Vjenčanju, u drugim mojim stvarima, taj nije dopro do najbitnijeg problema u meni). Ali ta ''vrijednost'' imala je jednu odliku, koju je izmislio valjda sâm đavo, tu naime, da je, time što je bila mladost, istovremeno bila uvijek nešto niže vrijednosti – najčvršće je bila vezana s poniženjem, bila je samo poniženje. Treba shvatiti da se nije radilo o sklanjanju u svog žutokljunca čisto iz neprilike, kao odabir koji je samo plod izvana nametnutih okolnosti (i valjda obrambeni mehanizam protiv njih) – koje da su bile drugačije, ni takvog odabira ne bi bilo. A ne, ne, bačenost u zrakoprazni prostor Argentine '39 ne može objasniti napunjenost istom estetikom i psihodinamikom Ferdydurke '37 ili uostalom već i prve knjige, '33, nimalo slučajno nazvane Uspomene iz puberteta. Nije se radilo o prihvaćanju takvog gledanja na stvari od nevolje, neke konkretne situacijske – ono, tretira me se silom ekscesnih prilika kao mladog/neostvarenog/nižeg, pa se ja onda samo zato dovijam prihvatiti tu rolu – nego je rola uistinu bila rado i dobrovoljno igrana. Naniže kao program. Ne nešto što mora nasilu progutati, nego nešto u što se – zaljubio. Ništa se, naime, nije promijenilo, onaj kozmos, onaj život u kome sam bio zatvoren, nije postao drugi zato što se završio jedan određeni način moje egzistencije. Ali drhtaj nekog strašnog i grozničavog uzbuđenja rađao se iz osjećanja da nasilje oslobađa ono nešto nenazvano i neformirano, čije mi je prisustvo bilo tuđe, stihiju o kojoj sam znao samo to da je ''niža'', ''mlađa'' – i koja sad kreće kao poplava u crnoj i silovitoj noći. Ne znam hoću li biti jasan ako kažem da sam se od prvog trenutka zaljubio u tu katastrofu koju sam mrzio, a koja je i mene upropaštavala, da mi je moja priroda nalagala da je pozdravim kao priliku za svoje povezivanje s onim nižim u mraku. Tu je bila ključna četvrt Retiro: A ovdje, na Retiru, vidio sam, da se tako izrazim, mladost samu po sebi, neovisnu o spolu, i osjećao sam cvjetanje ljudskog roda u formi najoštrijoj, najradikalnijoj i – pošto je bila žigosana beznadnošću – najdemonskijom. A za to – naniže, naniže, naniže! To me odvlačilo u nizinu, u najnižu sferu, u područje poniženja, tu je mladost, jednom već ponižena kao mladost, bila podvrgnuta još i drugorazrednom poniženju, kao prostonarodna, proleterska... I ja, Ferdydurke, ponavljao sam treći dio svoje knjige, povijest Mjentusa koji se trudi 'bratimiti' se sa slugom!

Važan je još jedan odlomak, u kojem Gombrowicz priča kako je '42 Mastronardiju, s kojim se sprijateljio, povjerio strast kakvom sam udarao u sve ''starije'', kakvom sam tražio da u kulturi (zasnovanoj na supremaciji superiornosti, na prednosti starijih, zrelih) bude otkrivena ta struja što tuče odozdo, koja, sa svoje strane, čini ovisnom starost o mladosti, više o nižem. A nešto mu je tupio i o potrebi da se Odrasli podčini Mlađem, itd. Čekaj malo – udarati u starije? Sinoć sam objavio nešto što bi se, preko daška paralele s feminizmom, moglo i trebalo shvatiti kao ''udaranje u sve starije'' – ali u kom smislu? Pričepljenost od strane Vječnog pedagoga. Napisao sam to kroz vlastito iskustvo, no gombrovičijanski je inspirirano – hoću reći, to je baš to o čemu i on gore. Znakovito je da nije tek idiosinkrazija ni moja ni njegova, nego ih se našlo, u komentarima i drugdje, koji su se također prepoznali u toj kritici znanstveno-prosvjetnog socijalnog lanca ustrojenog kao ''škola krivnje i potiskivanja''; iskustvo je, dakle, mnogih.

Ima ona Cocteauova uzrečica Spasio bih vatru. Naime, kada bi gorio Louvre – nju, vatru da bi spasio, nijedno od znamenitih djela. Neka gore, a vatra da živi – to je najvažnije. Duh, kultura, umjetnost – u toj je vatri opredmećena, ne u izvješenim predmetima. Ništa protiv samih izložaka – ali do pristupa je; pristup čini razliku. Kultura, kao i sve vrijednosti dignute na pijedestal, posjeduje jaku latenciju zaglupljivanja faca, da ih baca na koljena pred obavezan imperativ kome je svrha u njemu samome. Nije samo pitanje umjetnosti i muzeja, nego prošireno na sva polja moglo bi se dati definiciju: fetišizam uvriježene kulturno-pedagoške činjenice. ''Udaranje u starije'' bi se tu odnosilo na bunt protiv supremacije Viših – koji je po definiciji spašavanje od pričepljenosti fetišističkom Kulturom – bunt utoliko protuKulturan, no na bazi energije emancipacije, ne nužno nekulturne ignorancije.

Tim više kada se vršni primjerci izvrsnosti Viših produciraju kao – da kažemo s Krležom – cilindraši; akademski establišment koji važno vrti palce (kupiš ih za špricer). Iza velebnih toga i inauguracija krije se praznina, iza presvlake kao neke velike pameti upravo ultimativna glupost, koja je inspirirala i najpoznatiji solilokvij naše književnosti. Glupost se zaogrnula dostojanstvom i pozivima, zvanjima i činovima, glupost nosi zlatne lance lordmajorske i zvekeće ostrugama i kadionicama, glupost nosi cilindar na svojoj veleučenoj glavi... Stvari su, znači, izvrnute naopačke – i što ćemo sad? Kad iz Novosti udaraju po sveučilišnoj gerontokraciji, ne bismo li mogli shvatiti to kao da udaraju po naopakom sustavu vrijednosti koji je ugrađen u postavke obrazovnog procesa? Možda. Izvjesno je ipak da udarni grijeh ovih gerontokratskih struktura nije u prosto bivanju Najvišim Višima, u čistom cilindraštvu, nego sadrži i spominjanu mafijašku dimenziju.

''Čovjek se rađa slobodan, a svugdje je u okovima'': slavna Rousseauova rečenica kojom započinje Društveni ugovor; načinjao sam kadikad tu temu. Gombrowiczev jezik deformacije (Njuška) i degradacije (Guza), dalo bi se paralelno pratiti i kroz Kafkin jezik – Krivnje, Suda i Procesa, samookrivljujućeg internalizirajućeg unižavanja kroz razne socijalne okvire (kuća, škola, crkva, fabrika, vojska) koji u većoj ili manjoj mjeri znaju zapravo bivati kasarne – u svrhu lomljenja bića i dresure za poslušnost. Element sistemskog nasilja na principima hijerarhije, subordinacije i po potrebi represije. Tko tu koga? Logično: onaj s društvenom moći onoga bez nje. Ali evo jednog podatka: po mnogo osnova će upravo Stariji biti taj s moći, a Mlađi onaj bez nje. Gombrowicz je to dočarao na primjeru kasarne svih kasarni, tj. upravo vojne službe – u odlomku koji sam, anticipirajući da ću pisati ovaj tekst, također nedavno objavio (u cjelini na fejsu). ''Vojna služba'' je teren gdje se ostvaruju dva nasilja, koja su u temeljima društva: nasilje prosvjećenijeg nad manje prosvijećenim, nasilje starijeg nad mlađim. Tu oficir, svjesniji, hvata za njušku poluanalfabete; tu stariji hvata za njušku mlade. Živimo ublaženim životom, u atmosferi poštovanja, ali negdje se mora naći mjestašce da bi se viši i niži, stariji i mlađi, sreli sasvim onako... bez ustručavanja.

Kad primjerice feminizam govori o subordinaciji i represiji – on govori o represiji od strane muškog establišmenta. Jer muškarac je taj koji je u posjedu društvene moći. U sveučilišnom redu i poretku moć Viših pridržavaju – eto tako to biva – sami dedaci, sve neki redom stariji ljudi, akademici i profesori emeritusi u stanovitim godinama, razni borasi, ježići, čovići i previšići kojima, taman što su se dokopali najviših pozicija, već mač penzije visi nad vratom. Istaknimo da im njihovi položaji pritom omogućavaju da nad razuzdanom omladinom vrše ne samo običnu vrstu subordinacijskog silovanja Višeg cilindraša nad nižima, nego i da se služe oblicima direktnijeg, prijesnijeg nasilja. Svaki će feminizam reći da bi potpuno izjednačeno mjerenje muške i ženske pozicije u patrijarhalnim uvjetima bilo neadekvatno, jer bi zanemarivalo prisutnu činjenicu toga gdje leži moć. Možemo li u ovoj stvari zanemariti lokaciju moći? O čemu drugome, napokon, i govori Petar Glodić kad govori o ''verbalnom gangbangu nad nepoćudnom djecom'' ili kako neki nervozni matorci ''glume žrtve iako nesmetano paradiraju medijima i drže u rukama sredstva verbalnog i pisanog masovnog uništenja''?



Ejdžizam je posebno nesimpatičan i grub jer se okomljuje na jednu slabu društvenu skupinu – biti običan starac, u svedenosti na crkavicu od penzije, u lišenosti nekadašnjih prihoda, u lišenosti nekadašnje biološke snage, znači biti doveden u slabost.1 Ali time je odmah i dodatno ocrtano zašto je koncept neprimjenjiv na naš slučaj sa zlim akademskim dedacima, koji nisu obični starčići s margine, nego u rukama drže svu moguću moć i supremaciju, i obilato zlorabljenu, a kada ih se u kontranapadu i pita za njihovu dob, čini se to upravo u smislu u kojem se sami kao Stariji, naoružani kontekstualno specifičnom moću Starijih, iživljavaju nad Mlađima. Ovi konkretni dedaci tu baš kao Matorci uživaju povlašteni, privilegirani i drmatorski položaj, a ne da su kao Matorci diskriminirani i marginalizirani, matori su Odozgo, ne Odozdo – to je ta razlika perspektive koju ne treba gubiti iz vida!



  1. Evo nešto na tu temu: Ugrešić, Baba Jaga: Sa stranica Babe Jage zrcali se kadšto i cinična slika društva u kojem caruje kult mladosti i ljepote, kult tijela, i u kojem su starci zaboravljeni, prognani na marginu, potpuno bespomoćni. Moderna je Baba Jaga disidentica, izopćenica, stara cura, stara rugoba, gubitnica. Ali, tumači Aba, glavni je razlog njezina otpadništva u njezinoj starosti; ona je disidentica ''samo u sistemu životnih vrijednosti koji smo mi stvorili''. U trećem dijelu romana, koji je dobrim dijelom interpretacija proznoga diptiha koji mu prethodi, probija se, ponekad i posve ogoljena, oštra feministička kritika muške prevlasti tijekom povijesti koja je onemogućavala emancipaciju žena. A i slika ženske kreativnosti, koja bi prema Abinu tumačenju mogla biti jedno od čitanja naslova Baba Jaga je snijela jaje, nije nimalo optimistična: ''Žene umjetnice su Babe Jage, izolirane, stigmatizirane, izdvojene iz društvenog okoliša (...)''.
    Ali kad smo već tu, ne mogu odoljeti da ne prepričam anegdotu koju je doživjela prijateljica, prije nepuna dva mjeseca u Sloveniji. Bio neki festival, pa išle njih četiri književnice, među kojima i dobitnica glavne nagrade, Dubravka Ugrešić, u Lipicu, gdje ima ''kobilarna''. Gazdarica im je tamo objasnila kako ženski konji ne moraju biti odvojeni jer se neće natjecati, već mirno slijede onu najstariju. ''Ajmo onda, za mnom'' – ispalila je Ugrešić, svojom legendarnom visprenošću.@

- 23:59 - slušam (7) - printaj - #
  • Odlično je za razradu ove teme poslužio Gombrowitz! Vremešni a moćni establišment formira se kroz desetljeća neprestane repeticije slike o sebi ili samorefleksivne kloake, a uz svesrdnu pripomoć manjeviše trajno izopačene medijske ili spektakl-strukture društva. Dao bog sreće pa da se zateknemo u Argentini s 35. :)) (Mariano Aureliano 01.11.2016. 11:19)
  • Znaš šta, baš mi je drago da si stavio prst na ulogu Gombrowicza u skeletnom sustavu teksta.
    Bilo je, naime, reakcija na tekst koje su stigle i drugim kanalima (nego komentarima ovdje), i nekima se svejedno nije činilo da je posrijedi išta osim banalnog ejdžizma - koji se, tako su to shvatili, koristi moćnom pozicijom tih staraca kao alibijem. Jer da nikakav seksizam, šovinizam ili ejdžizam ne mogu biti opravdani pozicijom privilegiranog seniorstva. Što je i točno, ali ja takvo što ni ne tvrdim. Nego da Glodić ili Lasić uopće ne primjenjuju ejdžizam, jer ne napadaju dob, nego napadaju upravo samu ovu privilegiranu poziciju, odnosno njenu zloupotrebu. A to je nešto vrlo različito nego reći da je zbog privilegirane pozicije u redu napadati dob.
    Očito je ostalo neshvaćeno upravo to uvođenje Gombrowicza u priču. Nisam ga ilustrativno i bezveze, eto tako uvodio, dopunski, nego se radi o ključnom mjestu. Što se opisuje crticom iz ''colimbe'', vojne službe? Netko s društvenom moći (oficir) ščepava i zlostavlja nekoga bez moći (klinca koji je unovačen). Gombrowicz se pritom izražava da se ''stariji'' dočepava ''mlađeg'' - ali treba shvatiti što je u podtekstu: ''stariji''/''mlađi'' su tu kognitivne metafore za odnose moći, za antinomiju Viši/niži. Witoldu je na duši svrstavanje uz ovu tiraniziranu djecu, a protiv oficirskih položaja.
    To sad opet treba čitati s malo hermeneutike: osnove po kojima se povlači tu crtu razdjela mogu biti razne. U kasarni zvanoj crkva oficir će biti pop, a ovi iz klupa zlostavljana djeca; po školama i fakultetima ne manjka situacija u kojima se uče postavljaju kao oficiri, a ovi iz klupa su činjeni podčinjenom djecom; u kasarni zvanoj kuća Kafkinih oficir će biti Otac Hermann, zlostavljano dijete mali Francek; na radnim mjestima oficiri su šefovi, direktori i vlasnici, a kuje koje se siluje proleterska klasa; itd. Pa onda mjestimično pitanja rase, spola, spolne orijentacije, itd., pa se primjerice kaže: privilegirana skupina, to je ''bijeli cis muškarac''. Je, ali i taj bijeli cis muškarac može biti učinjen tiraniziranim djetetom, društveno nižim i apriori marginalnim, posredstvom svoje pozne dobi. Tada će upravo on biti ''mlađi'', isključen iz svijeta, a ulogu oficira igrat će gospodari svijeta s aktovkama od kojih neki mnogo napredni možda neće prelaziti 30 godina - oni će u toj dijalektici biti ''stariji''. Kužimo onda značenje ovdje tih pojmova? Uvršteno u formulu ''udaranja u starije'', Gombrowicz bi tražio da se kao ''mlađeg'' zaštiti depriviranog penzionera u okršaju s 30-godišnjim menadžerom s aktovkom - da se na potonjeg udari kao na ''starijeg''. Jer na starijeg po činu, starješinu.
    Reportažni dio onoga što se tu zbiva je da je gang oko Borasa uhvatio maltretirati đecu s filozofskog, taman onako kao što oficiri ščepavaju soldate. To strukturno nasilje - to je tu meni interesantno. Ostaje da si mislimo kakvog je karaktera ta moć koju imaju nad njima. Ima li kakve veze s time činjenica da se radi o postarijim ljudima - i je li to da baš oni, kao gospoda u izvjesnim godinama, tu tlače ovu omladinu, a ne događa se obratno, posljedica upravo toga što oni jesu u izvjesnim godinama, a ovi su omladina?
    U primjeru iz colimbe - nije bilo nepovezano. Postoji nimalo slučajna, ugrađena razlika u dobi između regruta, koji su uvijek klinci, dječaci, i oficira, koji su biološki stariji od njih (napokon, nije bez vraga da riječ ''starješina'' ima u sebi gerontološki korjen). Meni je taj primjer odmah asocijativno sinuo, jer se poklapa na svim razinama, uključujući i ovu. (pero u šaci 02.11.2016. 15:50)
  • Neki smatraju da bi gang radije trebalo napasti direktno zbog njihovih nedjela, a ne potezati pitanje njihove dobi, da ne treba koristiti pojam starosti ako se želi napasti nešto drugo. U podtekstu takvog stava je viđenje po kojem se radi o pokvarenim pojedincima, korumpiranim, moćnim siledžijama koji su solidno ogrezli i u baš kriminalu, strukturnom. Dakle, moralna i potencijalno kaznena problematičnost, ni u kojem slučaju i dobna. To što se radi baš o ljudima u poznijoj dobi takvo viđenje nalazi irelevantnim. I netko mlađi mogao bi biti jednako korumpiran - jer poznato je da kvarnost nije nikakva linearna funkcija dobi.
    Takav stav je razborit i ja ne mogu reći da se ne slažem s njim. Bila bi vrhunska glupost stvarno se upuštati u površne psihologizacije koje bi išle za time da su oni individualno kvarni zato što su postariji, ili da je pitanje dobi vezano i relevantno u smislu da bi starci bili prirodno skloniji tlačiti omladinu nego obratno. Kvragu, prvo što sam napravio u postu iz statusa je da sam se ogradio od takve vrste psihologizacijskog ejdžizma (oprimjerenog u Balaševićevoj pjesmi).
    No, istovremeno se radikalno ne slažem s izbacivanjem dobi kao upravo najcentralnije teme tu. Kažem: ne! Dob je tu presudna stvar. Samo na drugačiji način - ne psihološki, nego sociološki.
    Nije koincidencija da je establišment fakulteta i sveučilišta sačinjen mahom od postarije gospode pred penzijom. Oni su dvostruki stariji: i po dobi i po činu. Nije koincidencija utoliko što prva starijost biva znatan faktor druge: činjenica biološke starijosti faktor je u tome da budu stariji i po posjedovanju društvene moći. Postoje, naime, konteksti i osnove u kojima krupnija dob ne doprinosi marginalizaciji, nego baš jako uzgonu prema gore. Ne možeš biti ni pukovnik ni general ni docent ni akademik kad te se s 19 tek baci u kasarnu. Prvo moraš puno učiti, raditi i na temelju toga, nakon dugih godina, postupno avansirati, polako se uspinjati na hijerarhijskoj ljestvici. Što si stariji - i time duže figurirajući u sustavu, s više odrađenog i apsolviranog iza sebe - sva je prilika da ćeš biti i zaslužniji, uvaženiji, više kotirati, nositi veće činove. Reći gerontokracija nije tu stoga potezanje irelevantnog pitanja dobi, nego je gerontokracija osnovna logika sustava - kod svih, kako rekoh, kasarni ustrojenih na principu hijerarhije, subordinacije i represije.
    Nije stoga slučajnost da sam pri potegnutosti temom za rep odmah objavio one vlastite uspomene iz zelene šume, koje prikazuju akademski sustav kao jednu takvu kasarnu utemeljenu na subordinaciji, umnogome u suprotnosti s vlastitim programskim načelima, te izgrađenu na bazi fetišističke, cilindraške Kulture, koja donosi zaglupljenje faca: baca ljude na klinačka koljena pred Kulturom ili ih stavlja ex cathedra, u oba ih slučaja posađujući u glupost.
    U promatranom slučaju na cilindrašku starijost nadovezuje se cosa nostra element, primarno banalne prirode, zatim i ideologijske, a koji se također derivira kroz moć i položaje posredstvom cilindraške gerontokracije u logici sustava. Ključna uloga pitanja dobi dodatno je ispotencirana ambicijom vladajuće akademske klase da vladavinu produlji unedogled, tj. i nakon tvrde granice koja je limitira slanjem u penziju - a pokušaji da se zaobiđe tu granicu čine znatan udio zakulisnih svinjarija u sklopu konflikta na filozofskom fakultetu, pri kojem stariji-stariji ščepavaju golobradu nižost kao generali regrute. (pero u šaci 02.11.2016. 15:58)
  • Ako su, dakle, svi hijerarhijski subordinacijski sustavi tj. kasarne, suštinski gerontokratski, kako onda možemo tretirati podatak o dobi kao neki irelevantan - možda donekle prisutan, ali sporedan - pa reći da ne treba koristiti taj pojam ako se želi napasti nešto drugo? Što drugo? Pa ne želi se napasti nešto drugo, nego baš to, samu tu gerontokratsku suštinu - to je moja misao tu.
    Izgleda da je nesporazum u definicijskom obuhvatu onoga što se misli da im se tu zamjera. Meni nije na duši napasti tek neko pojedino nedjelo, nego cijelu kasarnu kao takvu.
    Smisao uvođenja Gombrowicza u priču je bio da se napadnu subordinacijski sustavi, s Višima i nižima, ''starijima'' i ''mlađima'' - dakle, ne tek Borasov klan i njihova neka nedjela, nego sam taj princip stjecanja zasluga i onda činova. Već u njemu je nasilje, već tu se događa ono ščepavanje.
    Ja sam ovdje prije svega veliki antipatizer i preziratelj fakultetskog, sveučilišnog sustava, akademskog obrazovanja, jer cilindraškog i fetišističkog - ne vidim u tome puno više od kasarne, a sve što u njemu vrijedi (nije da toga nema), vrijedi unatoč, a ne zbog napadnutog principa.
    Što sve, napokon, zamjeram recimo Borasu? Možda tek mjesta na kojima je prešao u određenu transgresiju, mračio neke pare, radio neke dilove, silom opstruirao demokratske procedure? Daleko bilo. Ja mu prvotno zamjeram ne sve ono gdje produžuje u prijestup sustava, već ono što biva sve najurednije baš kroz njega. Primjerice činjenicu da se dao izabrati za rektora. To mu je istočni grijeh: osoba koja sebi dozvoli da bude ustoličavana i čašćavana kao dostojanstvenik, pa onda još ni manje ni više nego rektor, u mojim će očima samim time biti nužno besprizornik (difuzni cinizam). I onda barem da to nekako diskretno, ako misli da baš mora, nego on još bez imalo stida u tome, dapače, čineći sramotnu paradu od velebne inauguracije, noseći one lance i toge bez imalo crvenjenja u obrazima.
    To je cilindraški moment, i već za njega se kod mene dobiva automatski crveni karton. A na otvoreno cilindraštvo se onda - tvrdim - prirodno nadovezuje zakulisni mafijaški moment, odnosno siledžijska nedjela. Dakle ne kao eksces, nego je i to ugrađeno kao sistemska latencija, uvijek waiting to happen, u rečeni princip stjecanja zasluga i onda činova.
    A radi se o principu koji je gerontokratski po samom tom svom osnovnom svojstvu: zasluge i posljedični činovi su nešto što se akumulira. Što si više i duže akumulirao, više si se stavio u cilindrašku zaslužnost i konkuriranje.
    Neka me se ispravno shvati: ne bode mene tu u oči sama nečija dob (ista ta dob kod nekoga tko nije dostojanstvenik i oficir neće me smetati ni najmanje, dapače instinkt mi je tu dob tada simpatizirati i stati uz starije osobe u isključivanosti kojoj su izložene) - nego me bode u oči oficirski princip i sustav ustrojen na njemu. A taj princip je gerontokratski - i u čemu je onda problem da se to imenuje? Ne nalazim ništa uputnije od korištenja pri okomljavanju upravo te riječi i od fokusa upravo na taj aspekt. (pero u šaci 02.11.2016. 16:02)
  • dijalog iz talijanskog fima La meglio gioventu, u prijevodu Najbolje od mladosti:

    https://www.youtube.com/watch?v=fomy6uaDNmE

    Profesor: Kolega, imate obečavajuće izglede, i vjerovatno griješim, dakle dopustite da Vam uputim savjet. Vi imate ikakvu ambiciju?

    Nicola: Ne znam...

    Profesor: Onda odite ća. Otiđite iz Italije. Napustite Italiju dok imate vremena. Što želite raditi? Biti kirurg?

    Nicola: Ne znam, nisam još odlučio.

    Profesor: Koju god profesiju odlučite odiste studirati u Londonu, Parizu, Americi, ako imate mogućnost, ali napustite zemlju. Italija je Zemlja koju se treba uništiti: lijepo koliko beskorisno mjesto, kojem je određeno da umre.

    Nicola: Znači poi Vašem mišljenju uskoro dolazi apokalipsa?

    Profesor: Da bar. Onda bismo svi mi bili prisiljeni da obnovimo Zemlju, ali ovdje sve sve stoji, pez promjena, isto, u rukama dinosaurusa. Poslušajte me, odite ća...

    Nicola: A Vi profesore zašto ostajete?

    Profesor: Kako zašto?! Dragi moj, ja sam jedan od tih dinosaurusa koje se treba uništiti. (neverin 03.11.2016. 15:03)
  • mislim da u našem javnom diskursu nije demonizirano starenje kao takvo nego radi diskvalifikacije protivnika. Tako Čobanković, Ankra Mrak Taritaš i ostali koji estetski nisu lijepi su demonizirani jer su debeli. Ne slažem se sa Predsjednicom Republike ali mislim da njena zloča i debilizam ne ovise o tome kako se obukla tog dana, da ima koju kilu viška ili da ima trepavice dužine partviša. Zato trebamo promjeniti dikurs i gledati u djela koje je napravio protivnik. (neverin 03.11.2016. 15:08)
  • Gombrowicz je za mene rodonačelnik ili barem jedan od vodećih aktera nečega što bih slobodno nazvao kognitivnim magičnim realizmom u književnosti, dakle magičnim realizmom primijenjenim na spoznajne mogućnosti recipijenta, a unutar literarnog, dakle primarno ipak estetskog miljea. Kafka je udarao odozdo, kroz "solarni pleksus", probijajući se direktno u Doživljaj, dok je Gombrowicz zahvaćao sasvim iz visine, iz glave, iz kognicije, ali jednako rasno kao i Kafka, samo na drugom kraju "spektra". Tako njih dvojicu - a ispričavam se na mogućem diletantizmu - vidim kao Cjelinu. :) Gombrowiczeva literarno-egzistencijalistička kognitivnost upravo se savršeno uklapa u intenciju ovog tvog teksta, a od samog njegovog početka bilo je jasno da te samo budala ili slijepac može optužiti za neku gerontofobiju ili averziju/prezir/mržnju prema starima. Moć koju ima Starost-kao-establišment, a ovdje se dakako misli na default-zloupotrebljavanu moć, kao psihosociološki fenomen vrlo je potentna značenjima, jer iz sebe istkiva cijelu jednu panoramu izobličenog, degeneriranog i izvorno dekadentnog "razvoja" društva i svih njegovih silnica. Tako te se može reći, da se kroz Starost-kao-establišment prelamaju svi aspekti trulosti jednog društva, kao sve boje kroz prizmu. A možda ponajvećma zato što Starost u svojoj suštini znači tonu psihološkog vremena. Nevini i bezazleni ljudi uvijek ostavljaju dojam da na njih vrijeme ne utječe, oni se ne odaju pomodarstvima, novim mobitelima, novim izmišljenim potrebama globalnog društva itd. Njihova bezazlenost nije tupava, a ni starački dementna ili kristalizirana/zaustavljena u davno prohujalim dobima , nego je naprosto to što jest: neka vrst imunosti na psihološko vrijeme. Nasuprot Mladosti-kao-bezazlene-imunosti-na-moć (unutar ovog diskursa koji smo već zauzeli) stoji Starost-kao-establišment, koja nakrcana tonama psihološkog vremena neprestano mora održavati sliku-o-sebi; to održavanje zahtijeva moć, moć, moć... tj. njenu zloupotrebu. Moglo bi se, ugrubo, reći, da postoje tri glavne poluge Moći: nacifašistička, korporativna i intelektualna. Ova zadnja, intelektualna, nije drugo nego Starost-kao-establišment. Ona je možda najjezivija, jer ju je najteže razotkriti, najbolje se prikriva iza raznih dostojanstveničkih i tobože čovjekoljubivih maski. Stoga si Sveučilište i Crkva savršeno dobro pašu: lice i naličje iste tiranije Starijeg nad mlađim. :)) (Mariano Aureliano 08.11.2016. 00:18)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    subota, 29.10.2016.

    Uspomene iz zelene šume

    Oh, koliko je ženskih romana – uzdisala je Virginia Woolf – propalo samo zato što su nasjele na igru. Spisateljica, recimo, žurno priznaje da je ''samo žena'' ili tvrdi da ''nije lošija od muškarca''. Nosi se s kritikom onako kako joj to nalaže njezin temperament, pitomo ili sumnjičavo, bijesno ili odrješito. U svakom slučaju, misli na nešto drugo, a ne na samu stvar. Knjiga nam se ruši na glavu. U njezinu je središtu greška u izvedbi. Mislila sam na sve ženske romane koji leže raštrkani, poput malih crvljivih jabuka u voćnjaku, po antikvarijatima Londona. Istrunuli su zbog male greške u središtu. Ona je izmijenila svoje vrijednosti u skladu s tuđim mišljenjem. Uostalom, bilo je nemoguće da se ne nagnu ni lijevo ni desno, kaže; samo su Jane Austen i Emily Brontë uspjele ustrajati do kraja. Kakav bi genij, kakav integritet, zahtijevala sva ta kritika, usred onog čisto patrijarhalnog društva, da bi se ona čvrsto držala svojeg viđenja, da ne bi popustila! (...) Od one tisuće žena koje su tada pisale romane, samo su one posve zanemarile neprestana upozorenja vječitog pedagoga – piši ovo, misli ono. Samo su one bile gluhe za taj ustrajni glas gunđala, zaštitnika, silnika ili strica; rastužen, zaprepašten ili ljutit, onaj glas koji nikako da pusti žene na miru, već im je vječno za vratom, poput neke odviše savjesne guvernante (...) Samo je vrlo odlučna mlada žena mogla 1828. zanemariti sva ta predbacivanja, prijekore i obećane nagrade. Morala je biti od nesagoriva materijala da bi sebi rekla: Ali oni ne mogu kupiti i književnost. Književnost je otvorena svakome. Mada ste Čuvar, odbijam vam dopustiti da me potjerate s travnjaka. Ako hoćete, zaključajte svoje knjižnice, ali nema vrata, nema brave, nema kračuna kojim možete zaključati slobodu moga duha.

    Vječni pedagog: ovaj sam uvod gore još najviše zbog tog pojma stavljao. (Ima još dosta o tome u Bosonogoj misli.)

    Po samoj prirodi stvari, i kao što se i priliči, u znanstveno-prosvjetnom socijalnom lancu profesori pripadaju klasi Viših (odraslih, zrelih, potvrđenih, stručno-rafiniranih), a studenti klasi nižih (zelenih, nedovršenih, koji još trebaju učiti). Viši posjeduju osobni autoritet nad nižima. Ah, koliko sam samo puta – ja, niži! – pokušavao odmjeriti snage svoje sitne i nevažne pojedinačne gluposti s njihovom skupnom pameću – Višom! – i uvijek bi to loše završavalo (po mene, dakako). ''No, no, mali'', govorili bi, mašući kažiprstom gore-dolje, negativno se izražavajući o mojim performansama, i savjetujući me da ''poradim malo na gradivu''. Pitali bi me što znam o kliznoj oplati i o barunu Hausmannu, o nekoj tamo katedrali u Parizu i nekakvoj, kažu, jako velikoj crkvi u Rimu, trenutačno bi ustanovili da pričam sve same floskule i da je sve što govorim samo glupost, neznanje, grimasa (pakost?); s velikim bi veseljem otkrili – aha! – da nisam u stanju reći kako glasi jednadžba gubitka topline, da mi nedostaje konciznosti u izlaganju, da ne znam rješavati diferencijalne jednadžbe niti nacrtati presjek krilnog prozora, da loše baratam restauratorsko-sanacijskim tehnikama i metodama, da pojma nemam tko je napravio prvu robnu kuću i kad, te konačno – kao vrhunac studentske lošosti i nezrelosti (nemoralnosti?) – da mi uopće nije poznato kako se zvala druga žena Alvara Aalta!

    Uhvaćen na djelu, s prstima u pekmezu! Ma jesam, puno sam se ja puta odlučio i braniti, zauzeti se malo za sebe, argumentirati svoju poziciju, ali uzalud, nisam mogao. Nisam mogao! Izdao bi me glas: u odsudnom trenutku, umjesto da govorim normalno, ja bih propiskutao. Taman u momentu kad bih krenuo protestirati, obratili bi mi se onako kao što se obraća klincu uhvaćenom s prstima u pekmezu – ukebani klinac više nije mogao protestirati, samo bi oborio pogled, pocrvenjevši sramom ukebanog klinca. Preplavio bi me pubertet, cijeloga proželo ono moje davno – tako sam mislio – davno prevladano zelenilo, ta tako mrska i ponižavajuća prikačena mi uloga malog zelenog. Zaustio bih da nešto kažem u svoju obranu, ali riječi niotkuda, samo bih propiskutao obećanje da neću više nikad, da ću se popraviti.

    Ja, niži! Ja, mali zeleni! Pridavljuje me autoritet. Pretežu me Viši. Povučenost dolje u infantilnost – i to posve neovisno o mom stvarnom unutarnjem stupnju, jer sam ja izvana nametnut sebi kao infantilan i još fermentirajući. Uhvaćen u zupčanike. Upisom na fakultet, dodijeljena mi je (a priori) rola bojažljivog omladinca, koji smjerno i stidljivo trčkara za profesorima, povlačeći ih s podaničkim podozrenjem za rukav, moleći ih za stručnu pomoć i minutu vremena, i još pri svemu tome bivajući kompromitirajuće mladolik (tj. po definiciji ''ispod nivoa''). Zatim, čekajući beznačajno na hodnicima, proizvodeći referate koji nikome zapravo ne trebaju, šrafirajući armirani beton, masovno fotokopirajući kupusastu ''literaturu'' i ''skripta'' (kao mali debil), marljivo štrebajući što i kako mu je rečeno, umiljavajući se degradirano, prisiljen stalno iskazivati svoj dobar odgoj, svoju dobru volju, svoju pripitomljenost i suradljivost – i strepiti kakav će dojam oni, Viši, steći o njemu – nižem. Ne bih mogao reći da je mene osobno netko posebno loše tretirao, šikanirao me ili kinjio – daleko bilo – ali čim bi me Viši ugledali u svom kabinetu, odmah bi mi na primjer natočili čašu mlijeka, ili me nutkali bombonima, ili govorili: ''gu gu, mali'' (štipkajući me za obraze), ''ma ajde, mali, ajde mališane, bit će sve u redu, samo treba raditi''. I još bi onda govorili: ''gu gu'' ili ''ajde ajde'' ili ''slatkog li mališana'' ili ''slobodno uzmi bombon'' ili navaljivali – ''de de'' i ''gu gu'' i ''treba učiti'' i ''samo treba raditi'' i onda bi još puno puta to ponavljali.

    Kad se ne bi znalo da je jedno od zakletih gesla fakulteta i sveučilišta u tome da bude rasadnik procesa znanja u formi kritičkog mišljenja, čovjek bi se zakleo da je još u školi, gdje ga uče osjećaju da ima nešto za skrivati. ''Jesi li napisao zadaću?'' (Onda ti skrivaš da nisi.) ''Jesu li ti nokti dovoljno podrezani?'' (Protrnuće! Pogledavaš... a, dobro je, danas još prolaze.) ''Jeste naučili, kolega?'' (Joj, samo da me ne pita 7., 9. i 13. poglavlje.) ''Hoće biti taj program predan na vrijeme?'' (Da mi je još samo jedan dan!) Škola krivnje i potiskivanja, zatomljavanja – ne smiješ se odati, ne smiješ biti uhvaćen u neznanju i slabosti, prerađuješ sebe s vlastitog kritičkog glasa na propisani glas nivoa, jer moraš biti na nivou. Da se ne upišeš na listu insuficijentnih, onih koji ne zadovoljavaju i koje će zbog toga Vječni pedagog prozvati, pitati za račune.

    - 23:40 - slušam (5) - printaj - #
  • sjetilo me davne zgode s fakulteta. nova godina i komparativna književnost kao novi predmet. nas tri frendice, tada još uvijek praktički šiparice, prvi put skupa u klupama jer prvi put slušamo lijep i zanimljiv zajednički kolegij, zvučao nam tako. oko nas prepoznajemo još poznatih nam faca s raznih odsjeka. stidljivo entuzijastične i znatiželjne čekamo prvi dolazak dr.profe na glasu. no tada još o njoj nismo znale ništa, pa ni o kakvom je glasu riječ. ova po dolasku odmah poimence proziva, pomno zapisuje i najavljuje redovito praćenje ne/dolazaka na njena predavanja („koja nisu za seljake“). a potom vadi test kojim će „odijeliti žito od kukolja“, obavještava nas da za 30ak pitanja imamo 45min i s prezirom dodaje „Ako ne znate ne ometajte druge hvala lijepo moji komparativci već na prvoj to odrade s lakoćom u 10min“. sve u fino, odmjereno, bez povišenog tona. nas tri smo se nakon tog monologa u nevjerici pogledale, meni je s usana poletio kikot, sjećam se da sam pogledala i ostatak ekipe čudeći se zašto se nitko nije počeo glasno smijati ovakvoj ideji i nastupu. upravo suprotno, more nagnutih glava, većina uspaničena, ali pojedini zapeti kao puške vidljivo izgarajući od nestrpljivosti da se počnu dokazivati (joj). bližu frendicu pitam što je ovo, zar smo u vrtiću i srednjoj školi, mislila sam da smo na fakultetu konačno ovakve stvari ostavile iza nas, potom obje uglas zaključimo -ovo neću pisati- i složimo se sve tri da predamo prazan papir. počeo je teći sat u kojem se čulo samo škripanje kemijskih olovaka po papiru. dovoljno vremena za promatranje i zapažanje. svi pišu, vidljivo nervozni, neki očajno zvjeraju naokolo, neki pokušavaju signalizirati, prepisivati, no ne ide, kontrola je prestroga, njezin se nos nabire i diže sa neodobravanjem, kao da je prisiljena biti među stokom a vonj joj je nepodnošljiv. nas tri sjedimo u tišini, prazan papir na stolu, ruke u krilu. znatiželjna sam, zanima me o kakvom se setu pitanja radi, čitam i prepoznajem građu, ne bih u 10min kao „njeni komparativci“ ali bih ipak većinu bez problema, ali neću. dignem pogled i uočavam da je treća frendica u međuvremenu ipak podlegla, piše. sad dvije se pogledamo i do kraja sata sjedimo u tišini. razmišljam o tomu hoću li na praznom papiru uopće ostaviti potpis. kao i o tomu što bi uslijedilo, osveta? uostalom, kako bi uopće bio iščitan? Ona-čiji-komparativci-s-lakoćom dotad se već šetala između klupa, nadvirujući preko ramena u papire, pa je na tren zastala i između nas dvije „Što, vi, ništa?“. na tren vidljivo zbunjena, posve joj nedokučivo zašto nismo uzele ni olovku u ruke. frendica joj odgovara da, ta koji je smisao ovoga? uočih da je uopće nije doživjela, preduvjeti za takvu spoznaju uopće ne postoje u njenom svijetu u kojemu je njeno visoko poslanje upravo centar svemira. ona je posve predana, stručnjak. ta kakav bunt, zašto bunt, bunt na što? takvo što joj ne pada ni na pamet. naravno, objašnjava si neznanjem, podsmješljivo dobacuje „Žao mi je“ kriveći usnu i šireći ruke u lažnoj sućuti. prolazi dalje. razmišljam, što mi uopće znači što će osoba s takvim vrijednosnim sustavom misliti o mom praznom papiru a preko njega o meni? nakon sata, vani na slobodi, pitamo treću zar se nismo usuglasile da nećemo, ona odgovara da da, ali da... preplavio ju je strah. sljedeći sat je odmah uslijedila vršidba. rijetki su rezultati osvojili tu čast da budu prozvani, prvi put pomno zagledani u lica i ubuduće budu prepoznavani kao pažnje vrijedni među kukoljem, među bezvrijednima. na prvom mjestu, naravno, istaknuta i pohvaljena, već otprije nam poznata dežurna Uzorna Učenica, znani tip, svaki razred-odjel-institucija ima takvu, redovito u prvim redovima, propinje se na prste dižući prste, unosi u lice: Znam ja učiteljice-šefe-predsjedniče! Znam ja! (apsolutno nije slučajnost da je upravo ista Uzorna par godina kasnije u ime studenata držala govor na završnoj promociji: Znam ja dekanu!).
    tada nisam znala pronaći i neke druge solucije koje pronalazim sada, recimo nisam se grohotom nasmijala i na njeno čuđenje glasno propitala ako ne i definirala njen postupak, ili recimo onaj prazan papir iskoristila za pisanu definiciju njenog postupka i nastale situacije. neiskustvo. nas dvije smo u konačnici pokazale znanje onda kada je bilo nužno i bez problema položile ispit, uostalom, bile smo samo jedne u mnoštvu beznačajnih joj i bezličnih bezvrijednika, i bravo za nas da smo takve bile. ali smo polažući ga svejedno bile svjedokom upravo monstruoznog prezira kojim je ova rezala uplašene i nedovoljno pripremljene kolegice i kolege (prezir koji je naočigled ponižavao i grbio tu jedva punoljetnu mladost). na koncu, predmet mi nije zgadila, i dalje ga smatram krasnim, književnost trajno volim, iako je lekcija koju sam onomad iščitala nešto sasvim drugo od onog što je Visoka iz ove priče imala na umu. (MODESTI BLEJZ 30.10.2016. 21:44)
  • Svaki je sustav svrha samom sebi, a kritičko mišljenje ponajviše bespotrebna osobina neprilagodljivih. Ne znam za konkretnu struku, ali smiono procjenjujem opći omjer praktičnih znanja potrebnih u radu a stečenih na fakultetu i ispraznog teoretiziranja ajmo reći negdje 1/5 naspram 4/5 u korist potonjeg. Možda tu po prirodi stvari odskaču medicina ili strojarstvo, a ostalo je vjerujem debelo u tim gabaritima. Mislim da nije samo stvar u poslovičnoj nedodirljivosti katedre, pa niti u tromosti sustava kojem je istinska nakana proizvoditi topovsko meso u vječnom ratu za profit, već i u pukoj pragmatičnosti ovlaštenika. Zašto bi netko pilio granu na kojoj sjedi riskirajući da se njegova pozicija dovede u pitanje, kada golom repeticijom prihvaćenih aksioma održavaš vlastitu sinekuru koja donosi spokoj. Ili, kako je negdje lijepo citirana briljantno secirana uzaludnost bitke s uglednim liferantom noćnih posuda za Indiju: uspjeh sam po sebi znači udoban san bez zubobolje i sredstava za spavanje, kad spava savjest, kad ne djeluje razum... svrha sama po sebi, sama sebi i sama za sebe, uspjeh radi uspjeha, a radi uspjeha sve.
    Oni koji znaju, ne mogu; oni koji mogu, neće; oni koji hoće, ne znaju. Žalosna istina svijeta prožetog vrijednostima netalasanja i materijalnog probitka, a beskrajno i beznadno korumpiranog komforom, površnošću i strahom. Zatvoreni krug. (j. 01.11.2016. 00:10)
  • MODESTI - Divno prepričano, živo i plastično - i točno ono o čemu pričam. Što više primjera, to jasnije. Jedino što mi je krivo je što nisam čuo i ovaj dio koji nisi htjela pisati. :D (pero u šaci 02.11.2016. 12:45)
  • J - primijetio si nesumnjivo da ovaj post čini cjelinu s onim koji mu je prethodio i onim koji je uslijedio. A nije koincidencija što su motivi iz Na rubu pameti ne samo meni ključna točka tog triptiha, nego se evo i tebi asociraju. (pero u šaci 02.11.2016. 12:46)
  • Ne čude me uopće toliko stari, koliko razočaravaju mladi. Sustav ih toliko korumpira da nemaju ni potrebe, ni želje za promjenom. Valja se prisjetiti mudre izreke o tome kako neradikalni mladac nema srca, dok nekonzervativan starac nema razuma.
    Sustav je zvijer, rekao bi brucoš zamišljenom Dicku Nixonu ispod Lincolnovog spomenika u onom Stoneovom remekdjelcu. (j. 07.11.2016. 21:45)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    ponedjeljak, 24.10.2016.

    Homo cylindriacus

    Naizgled nepovezan slijed zbivanja u ovoj zemlji natjerao me da se sjetim jednoga od velikih romana 20. stoljeća, Brochovih Mjesečara. Kako se taj roman dosjetio gledati ljudsku stvarnost? Znao sam o tome već reći par osnovnih riječi (ovdje): Likovi u njemu nisu neponovljivi pojedinci, jedinstveni u svemiru, nego primjerci tipa. Bitno na Eschu je ono što ga spaja s bezbroj drugih eschova u svjetskoj povijesti: to da je on, pojednostavljeno rečeno, Fanatični Nihilist (Broch ih minuciozno analizira; kao jednog od eschova navodi recimo Luthera). Pasenow je Čovjek U Uniformi (među milijunima pasenowa u uniformama), Huguenau je Beskrupulozni Cinik (jedan od mnogih huguenaua) itd. Oni su psihološki nasljednici višestoljetne povijesti tipa ličnosti kojem pripadaju, pošto ljudska psihodinamika nije beskrajna ni proizvoljna, nego izrasta iz ograničenog broja temeljnih situacija i mogućnosti reakcija koje nas definiraju.

    Prije nekoliko dana me Bruno Šimleša asocirao na Bercka iz Kunderine Polaganosti – pri čemu je Berck tu, ne treba ni reći (Kundera je taj zanat kod Brocha pekao), lik kao tip; model egzistencijalne mogućnosti. Šimleša kao jedan od berckova.

    Ali tek su me neka zbivanja koja su uslijedila dovela do osvještenja u memoriji te asocijacije na Brocha.

    U međuvremenu se tako pročulo kako je novi ministar znanosti Pavo Barišić visoki akademski odličnik, zaogrnut mnogim dostojanstvima i zvanjima. Osim što ministar, odnosno pomoćnik ministra, u biografiji ili jest ili je bio: ravnatelj Instituta za filozofiju, pročelnik Odsjeka za filozofiju, predsjednik Upravnoga vijeća Agencije za znanost i visoko obrazovanje, predavač brojnih kolegija na brojnim sveučilištima, čak rekorder po tome, voditelj međunarodnih projekata i skupova institucionalne suradnje, voditelj Operativnoga stožera Bolonjskoga procesa, predsjednik Savjeta Sveučilišta, Predsjednik Hrvatskoga filozofskog društva, predsjednik Kluba hrvatskih humboldtovaca, predsjednik Hrvatske Paneuropske unije, glavni tajnik Međunarodne Paneuropske unije, član Predsjedništva i utemeljitelj Kluba znanstvenika UBH Prsten, dobitnik nagrade za znanstvenu izvrsnost u Institutu za filozofiju 2015. godine, član uredništava i savjeta domaćih i inozemnih stručnih časopisa, te glavni i odgovorni urednik biblioteke Filozofska istraživanja, kao i časopisa Filozofska istraživanja i Synthesis philosophica.

    Što se još pročulo? Da je Barišić dio umreženog akademskog ganga okupljenog oko spomenute Paneuropske unije, skupa s Borasom, Čovićem, Ježićem, Previšićem, Žic Fuchs – i svi su oni visoki distingviranici matičnog Filozofskog fakulteta, dekani i prodekani i pročelnici, prometnuti u visoke distingviranike Sveučilišta, rektore i prorektore i predsjednike savjeta i odbora, promovirani i u visoku politiku, kao sve sami hadezeovski ministri znanosti, ili čak infiltrirani u Europsku komisiju (big baba Žic Fuchs), naravno i predsjednici raznih kulturnih ustanova, kao Hrvatsko filozofsko društvo, čelnici svih mogućih i nemogućih odbora, vijeća, uredništava i lobističkih krugova, putem čega sami sebi i jedni drugima međusobno štampaju veleučene rasprave i radove, dodjeljuju sredstva i nagrade, izabiru u zvanja, postavljaju na položaje i štite se od eventualnih istraga (bijedništvo traje i traje).


    Poseban biber dodaje u tu kašu razdanjenje kako su ovi glavonje na pozicije u tim silnim unijama, odborima ili odsjecima kojima vedre i oblače oktroirali i vlastito krvno potomstvo, kao i u figuriranja s nekakvim nagradama za izvrsnost, efektivno stvarajući od sustava javne znanosti nasljednu, dinastijsku prćiju i bukvalno cosa nostru.

    Što se onda još pročulo? Takva mafijaška posla ne mogu ne ostaviti iza sebe tragove smrada, pa je ekipa povremeno i hvatana na djelu, prijavljivana itd., o čemu smo mogli i iscrpno slušati posljednjih dana, s naglaskom na Barišićeve afere. No, tu se ispostavlja da prijave nisu toliko u ime neke principijelnosti i poštenja, koliko plod frakcijskih ratova, sukoba rivalskih, konkurentskih klijentelističkih kamarila s ovom dominantnom, gdje su još u igri sesardićevski klan s Instituta za filozofiju i Hrvatskih studija, te treći, liberalnije svjetonazorske provenijencije, okupljen oko bivše garniture iz MZOS-a i nečega nazvanog Forum za etičnost i razvoj znanosti i visokog obrazovanja, odnosno Odbora za etiku u znanosti i visokom obrazovanju pri Agenciji za znanost i visoko obrazovanje. I svi imaju putra na glavi koliko hoćeš, pa po potrebi i prema zahtjevu trenutka cinkaju jedni druge pa se opet povlače i šute.

    Defakto čitav sustav proždrt tim karcinomom. A čovjek bi mislio, to sve elitni znanstvenici, mahom i filozofi, pa neka mudrost... Kad ono, delinkventi, vucibatine, protuhe, naprosto banda.

    Ali kakve veze sve skupa ima s onom uvodnom pričom o Brochu i njegovoj optici tipologija? Trebat će se samo sjetiti klasičnog Krleže i uvodnog solilokvija iz Na rubu pameti (iz 1938.): Glupost se zaogrnula dostojanstvom i pozivima, zvanjima i činovima, glupost nosi zlatne lance lordmajorske i zvekeće ostrugama i kadionicama, glupost nosi cilindar na svojoj veleučenoj glavi, a ta je cilindraška glupost elemenat što sam ga proučio prilično pomno jer sam među tim cilindrijacima imao čast i sreću proživjeti čitav jedan svoj maleni, neznatni život skromnog građanskog lica, toliko skromnog, te se rasplinulo gotovo do nevidljivosti. Naš domaći, autohtoni, takoreći, narodni rasni homo cylindriacus, dakle, koji stoji po pravilu uvijek na čelu jedne takozvane ''kulturne (cilindraške) ustanove'', razmišlja u sjaju svoga građanskog dostojanstva o sebi ovako: u ime sedam hiljada doktora naše cilindraške znanosti, ja stojim na čelu te iste naše znanosti kao njen najučeniji predstavnik, svakoga poštovanja najdostojniji! Svaka moja riječ do dana današnjeg bila je na svome mjestu, i u mojim veleučenim raspravama što ih je štampala naša cilindraška akademija nema ni jedne jedine pravopisne pogreške, a naš je pravopis, zna se, prilično zapleten. Već sâm taj fakat što se naši pravopisi, takoreći, sezonski mijenjaju, već sam taj fakat govori o natprosječnoj nadarenosti naše cilindraške, kaligrafske, pravopisne rase! Ja sam predsjednik u dvadeset i tri društva, i vila, koja stoji nad kolijevkom svakog novorođenčeta, meni je prorekla da ću biti pokrovitelj i zagovornik, počasni predsjednik i predsjednik, pokretač, ideolog, nadgrobni govornik i govornik kod otkrića spomenika, a s vremenom i sam brončana pojava u jednom od naših perivoja. U sjeni svoga cilindra ja sam, u dostojanstvu urednog telefonskog pretplatnika, lice o kome su u knjizi telefonskih pretplatnika odštampana puna četiri retka samih naslova i podnaslova njegovih građanskih funkcija, ja sam čovjek koji nikada nikome iz načela nije potpisao mjenice i koji nikada nije na otplatu kupio ni jedne kutije sardina, jer ja sam svoj uredni i ugledni život proživio u okviru svojih vlastitih plaćevnih mogućnosti, bez dugova, bez moralne, građanske ili bilo kakve mrlje, bez političke sjenke, bez rodoljubive ljage, otvoren kao trgovačka knjiga, uvijek svakome na uvid, propisan, učtiv, skladan, jasan, susretljiv, samome sebi i svojim bližnjima uzor-rodoljub, uzor-građanin i uzor-trudbenik, čovjek supružnik koji nije spavao nikada ni s kim osim sa svojom vlastitom gospođom koju sam odmah u prvoj noći našeg sretnog braka učinio majkom jednoga budućeg gospodina doktora i budućeg predsjednika i budućeg cilindraša, jer je nama Gospodin zapovjedio: rađajte se, cilindraška gospodo doktori, i rađajte buduću cilindrašku gospodu doktore, jer zato je i Svemir pokrenut da bismo se množili i umnožavali mi, cilindraši, govornici pred spomenicima i nad otvorenim grobovima velikana, sami u posljednjoj konzekvenciji velikani i budući naslovnici ulica i trgova u našem glavnom i prijestolnom gradu, u našoj metropoli, u našoj hiljadugodišnjoj civilizaciji.



    - 20:50 - slušam (3) - printaj - #
  • 1) tako smo mala zemlja, a toliko odbora, odsjeka, pododsjeka, voditeljstva, foruma, povjerenstava, predsjedništva i gonfalonijera raznih fela imamo da se naprosto zgranem kad promislim da nam je broj u kostantnom padu. Pa kime će docirati svi ti cilindraši kad svi ostali odu? jedni drugima?

    2) Uvijek sam mislio da je svaki čovjek planet za sebe, ali to je valjda tako samo pri rođenju, onda krene indoktrinacija pri odrstanju tako da bi rekao da kod nas ima brat bratu 20 uloga u koje su nas stereopizirali.

    Čak i nas koji to uviđamo smo stereopizirani jer su nas pretvorili u dežurne nezadovoljnike koji jamraju nad nepravdom što postoje cilindraši. (neverin 24.10.2016. 22:48)
  • Krleža je opori vizionar : gotovo tragično podudaranje književne vizije u znanstveno političke vode ( znanstvo i politika djeluju kao oximoron ovdje ) se objelodanilo i, ako si imalo svjestan trenutka, onda ostaje ono iz zadnje misli @neverinove : dežurni nezadovoljnik koji na žalost ne može napraviti baš ništa (Kunigunda 24.10.2016. 23:28)
  • hah, taman me podsjetilo na ovo o tipizaciji na commediu dell'arte protiv koje se Carlo Goldoni borio u kazalištu. Imao si nekad na kazališnim daskama škrtog starca, pametnog slugu i još par šablona koje bi publika prepoznala. Sad u zbilji imaš studenta bez perspektive, političara koji misli samo na svoje džepove, cilindraše ,sezonce, mlade koji biježe iz zemlje i tako to. Commedia dell'arte kažem ti... (neverin 25.10.2016. 20:12)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    nedjelja, 16.10.2016.

    Crna rupa crnih rupa

    Jučer sam – bila je neka fotogalerija – ostao pod dojmom prizora gravitacijskog međudjelovanja Skoke i Raspudića u zbijenosti na malom prostoru, s učinkom stvaranja crne rupe koja guta svaku zraku svjetla uma.

    Danas vidim fotogaleriju s prizorom Ivana Dečaka, iz poznate šund grupe Vatra, kako šiša na nulu Brunu Šimlešu, poznatog autora šund publicistike, u ime odašiljanja snažne poruke.


    Zašto mi se to sad povezalo jedno s drugim? Zar postoji poveznica?

    U romanu Polaganost, Kundera priča o zakučastom odnosu Bercka, javnog intelektualca, i Duberquesa, narodnog poslanika. Jednom su njih dvojica sjedili u poznatoj pariškoj gostionici na zajedničkom ručku s oboljelima od HIV-a, u svrhu podizanja društvene svijesti kako socijalni kontakt s njima nije opasan. Duberques je pozvao i medije i čim su se kamere pojavile – poljubio u usta jednog od bolesnika. To je Bercka dovelo u nepriliku: snimkom poljupca Duberques će postati besmrtan; počeo se pitati bi li i on trebao učiniti isto, i već krene, ali tada shvati da je zakasnio – ispast će oponašatelj i slugan, samo još povećati sjaj slave Duberquesovog postupka, a ne stvoriti vlastitu slavu, pa je naposljetku samo stao i počeo se glupo ceriti. Ali su ga ti trenuci oklijevanja skupo stajali: jer, kamera je bila tu i na televizijskim vijestima cijela je Francuska pročitala na njegovom licu tri faze zbunjenosti i smijala se. Dogodilo se, međutim, nedugo potom da se u javnosti nametnula tema gladne djece u Africi i Berck je zajahao na tom valu, često se pojavljivao pred kamerama odašiljući snažnu poruku ''Samo djeca žive u istini!'', naposljetku i otišao u Afriku i slikao se s umirućom djevojčicom koju oblijeću muhe. Fotografija je bila hit i njome je vratio Duberquesu, i još s kamatama, jer je umiruće dijete puno veće specifične težine snažnosti poruke od umirućeg odraslog sidaša. Duberquesu je trebalo nekoliko dana da se dosjeti kako reternirati na to: praktični katolik, znao je da je Berck ateist, što ga je nadahnulo da uzme svijeću, oružje pred kojim čak i najokorjeliji nevjernici pognu glavu; za vrijeme razgovora s novinarom izvukao je iz džepa svijeću i zapalio je; želio je podmuklo omalovažiti brigu koju je Berck pokazao prema egzotičnim zemljama te je govorio o siromašnoj djeci u nas, djeci naših sela i predgrađa te pozvao sugrađane da izađu na ulicu sa svijećom u ruci na veliki marš Parizom u znak solidarnosti s djecom koja pate. Pozvao je poimence Bercka (s prikrivenim osmijehom) da stane uz njega na čelo povorke. Berck je morao izabrati: ili sudjelovati u ophodnji sa svijećom, kao dijete Duberquesova zbora, ili se izvući i izložiti prijekoru. Kako se nakanio izvući iz stupice? Odletjeti naprasno u neku azijsku zemlju u kojoj je bio narodni ustanak te kriknuti iz sveg glasa pred kamerama svoju potporu podjarmljenima...

    U malom društvu iz Café Gascon, Pontevin izlaže svoju teoriju ''plesača'': Svi su političari danas pomalo plesači, kaže Pontevin, a svi se plesači petljaju u politiku, što nas ipak ne smije navesti da ih zamijenimo. Plesač, za razliku od obična političara, ne želi moć, već slavu, ne želi nametnuti svijetu ovaj ili onaj društveni sustav (za to ga je briga kao za lanjski snijeg), već osvojiti scenu kako bi zablistao njegov ja.
    Osvojiti scenu znači odgurnuti drugoga, što podrazumijeva posebnu tehniku borbe. Borbu koju plesač vodi Pontevin naziva moralnim džudom. Plesač dobacuje rukavicu svima; tko je sposoban pokazati se moralnijim (hrabrijim, poštenijim, iskrenijim, spremnijim na žrtvu, istinitijim) od njega?
    Koristi sve zahvate koji će mu omogućiti da drugoga dovede u moralno inferioran položaj.
    Ako plesač ima prilike ući u politiku, odbit će otvoreno sve tajne dogovore (koji su oduvijek mjesto igre istinske politike), prokazujući ih kao lažne, nepoštene, licemjerne, prljave; izložit će svoje prijedloge javno, na estradi, pjevajući i plešući, i pozvat će ostale da ga slijede u njegovu pothvatu. Ponavljam, ne obzirno (kako bi drugima dao vremena razmisliti, porazgovarati o suprotnim stajalištima) već javno i ako je moguće iznenadno: ''Jeste li spremni (poput mene) odreći se mjesečne plaće za ožujak u korist somalijske djece?'' Zatečeni, ljudi imaju samo dvije mogućnosti, odbiti i i tako se osramotiti kao neprijatelji djece, ili pak reći ''da'' užasno zbunjeni, što će kamera zlobno pokazati, kao što je pokazala oklijevanje jadnoga Bercka na kraju ručka sa sidašima. ''Zašto šutite, doktore H., dok se u vašoj zemlji krše ljudska prava?'' Pitanje je postavljeno doktoru H. dok operira bolesnika i u nemogućnosti je odgovoriti; ali nakon što je zašio razrezani trbuh obuzeo ga je toliki stid zbog njegove šutnje da je dao sve što se od njega tražilo pa i više, nakon čega plesač koji ga je nagovorio (a to je još jedan zahvat moralnog džuda, posebno strašan) kaže: ''Konačno. Premda malo kasno...''
    Može se to dogoditi i tamo (primjerice u autoritarnim režimima) gdje je zauzimanje javnog stajališta opasno, za plesača nešto manje nego za druge, jer je on, koji se neprestano šeće pod svjetlima projektora, vidljiv posvuda, zaštićen pažnjom svijeta. Ima on i svoje anonimne obožavatelje koji, pokoravajući se njegovom sjajnom, premda nepromišljenu pozivu, potpisuju peticije, sudjeluju na zabranjenim skupovima, protestiraju na ulici; prema njima će se postupati bez milosti, a plesač nikad neće popustiti sentimentalnoj napasti i sebi predbaciti da je uzrok njihove nesreće, jer on zna da je važnija plemenita stvar od života ovog ili onog čovjeka.
    Vincent kaže Pontevinu: ''Poznato je da mrziš Bercka, slijedimo te u tome. Ipak, premda je ljigavac, podupro je stvari koje i mi držimo ispravnima, ili ako baš hoćeš, poduprla ih je njegova taština. A pitam ja tebe: ako želiš posredovati u nekom javnom sukobu, ukazati na neku gnusobu, pomoći progonjenom, kako to postići u naše vrijeme ako nisi ili ne izgledaš kao plesač?''

    Pontevin daje možda malo neočekivan odgovor: ''Varaš se ako misliš da sam htio napadati plesače. Branim ih. Onaj koji prema njima osjeća odbojnost i želi ih ocrniti, naići će na nesavladivu zapreku – njihovo poštenje; jer izlažući se neprestano publici, plesač je osuđen biti besprijekoran. On nije poput Fausta sklopio ugovor s vragom, on ga je potpisao s anđelom: želi od svog života načiniti umjetničko djelo i u tome mu anđeo pomaže, jer ne zaboravi, ples je umjetnost! U toj opsjednutosti da u svom životu vidi materijal za umjetničko djelo leži istinska bit plesača. On ne propovijeda moral, on ga pleše! Želi ganuti i zadiviti svijet ljepotom svog života! Zaljubljen je u svoj život kao što je kipar zaljubljen u kip koji upravo modelira.''


    Da se vratimo sad na naše pitanje: koja je poveznica prizora zbijenosti na malom prostoru Dečaka i Šimleše s onom Skoke i Raspudića? I ovi stvaraju crnu rupu! Samo umjesto crne rupe tuste gluposti, njihova je apsolutnog kiča. Ne postoje, javna je tajna, dva veća oličenja kiča na javnoj sceni Hrvatske, svaki u svom žanru, točno onako kao što ne postoje dva veća oličenja pseudo-intelektualne gluposti od Skoke i Raspudića – i evo, ponovo se dva najveća oličenja tiskaju jedan do drugoga! U toj zbijenosti prvaka je fascinacija. I još onda to dupliranje u zbijenosti, dan za danom: zbijenost zbijenosti.

    Imat ćemo već posla s crnom rupom crnih rupa. Dobrodošli u Hrvatsku.

    - 23:59 - slušam (4) - printaj - #
  • zanimljive poveznice. spomenuo si moć. spomenuo si slavu. politiku. danas je to jednim dijelom i popularnost. iza koje stoji - lova. i ne, nisam vulgarizirala. samo sam malo spustila na nivo stoke sitnog zuba.

    naravno, osvo je samo sitni dio problematike koju ovdje dotičeš. možda bi ipak trebalo šakom? (stara teta 18.10.2016. 10:30)
  • ha, nisu to hrvatski endemi, učili su oni od belosvetskih crnorupaša...
    Pitanje je jesu li dobro savladali gradivo? (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 18.10.2016. 15:27)
  • mene " fasciniraju " ove gospođe iza koje ih fotkaju :D (durica 18.10.2016. 19:41)
  • STARA TETA - sve je to simulakrum
    DLŠ - čini se da pariraju
    DURICA - vidiš da mora da je nešto zaglupljujuće čim vidiš tako zaglupljene face (pero u šaci 24.10.2016. 21:49)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    subota, 15.10.2016.

    Fizika pomrčine sunca uma




    Gravitacija, kako zapravo glasi taj zakon, nije sila kojom veća masa privlači manju, nego sila kojom se dvije mase međusobno privlače. Pa, primjerice, nije točna ona popularna predodžba o tome kako se zemlja okreće oko sunca – i zemlja i sunce orbitiraju oko zajedničkog centra gravitacije, samo što se zbog ogromne razlike u masi taj centar nalazi unutar samog promjera sunca, i to vrlo blizu njegovog središta.

    Fizika pomrčine sunca uma: kada se Božo Skoko i Nino Raspudić nađu ovako neposredno jedan do drugoga za govornicom, dolazi do sinergijskog učinka dvije krupne mase pseudo-intelektualnog mraka – s gravitacijskim centrom negdje točno unutar ovih nekoliko centimetara praznog prostora od ramena jednoga do ramena drugog – takve snage i apsolutne mase zbijene na malom prostoru da se stvara crna rupa tuste gluposti, usisavajući u sebe svako svjetlo uma koje se neoprezno približi: nakon što prijeđe tzv. horizont mračnjačkog događaja, svjetlo uma ne može više van, nije se u stanju otrgnuti gravitacijskoj sili ekstremnog masnog plaka u tim tintarama.

    - 15:18 - slušam (3) - printaj - #
  • :))) Odlična poezija u prozi i prava estetika gluposti koje se ni Krleža ne bi posramio! :) (Mariano Aureliano 15.10.2016. 16:26)
  • ponekad se čitajući Raspudića u novinama odakle mu samo to? (Sjedokosi 15.10.2016. 18:30)
  • MARIANO - (tenebr)ex ponto
    SJEDOKOSI - iz glave koja mu je u dupetu, jer gdje bi dupeglavcu drugdje i bila (pero u šaci 24.10.2016. 21:57)
  • << Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

    ARHIVA
    GUZA + NJUŠKA
    - 2009/08 - Gledanost
    - 2009/09 - Cipelarenje
    - 2009/10 - Guza, njuška, sise
    - 2009/11 - Ispravno
    - 2010/02 - Svjedok na instrukcijama
    - 2011/03 - Ispričat ću vam nešto...
    - 2011/10 - Živjeti s istinom
    - 2011/11 - Dan mrtvosti
    - 2013/04 - Kap
    - 2013/05 - Zakletva
    - 2014/09 - Mjesto s kog se vidi odlično
    - 2016/01 - Nikad kao Bandatar
    - 2016/10 - Crna rupa crnih rupa
    - 2016/10 - Uspomene iz zelene šume
    - 2016/10 - Gerontodozdo ili gerontodozgo?
    - 2017/02 - Anatomija nelagode
    CARPE DIEM
    - 2009/09 - Ratni dnevnici
    - 2010/01 - Vječno vraćanje
    - 2010/10 - Post koji nisam napisao
    - 2014/12 - Dvanaest - puta dva, puta četiri, puta tri
    - 2015/05 - Eros i tanatos - nostalgija za sobom
    - 2015/07 - Zaokruženje Arsena
    - 2016/07 - Vremeplov razmontiranog procesa
    - 2017/02 - Rijeka zapelosti
    ČOVJEK U FUTROLI
    - 2009/10 - Sv. Ante u ćuzi
    - 2011/03 - Čovjek u futroli (1)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (2)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (3)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (4)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (5)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (6)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (7)
    - 2011/06 - Ateistička propaganda
    - 2011/06 - Čedna
    - 2011/10 - Demonska ljepota žene
    - 2012/09 - Demonska požuda žene
    - 2012/10 - Intrigantan problem
    ... 2012/10 - Ni kučeta ni mačeta
    ... 2012/10 - Cvrčak i mrav
    ... 2012/10 - Kasarna Sv. Augustina
    ... 2012/10 - Guzica
    ... 2012/10 - Težina Križa
    ... 2016/07 - Dnevnik uspješnog čovjeka
    ... 2016/09 - Rođenje zla iz duha morala
    - 2014/06 - Geneza jezivosti
    - 2014/11 - Kako ih nije sramota?!
    - 2015/02 - Gola guzica: promjena žanra
    - 2015/09 - U čemu je skandal?
    - 2016/05 - Muške kurve
    - 2016/05 - Dići raspelo na sebe
    - 2016/07 - Opus Dei u teoriji i praksi
    - 2016/11 - Najezda barbara
    - 2016/11 - Moralni standardi razvijene demokracije
    - 2016/12 - Zvuk osude
    - 2017/03 - Kritika seksofobnog uma
    IGRA SPOLOVA
    - 2009/10 - Socijalizacija ljepotice
    - 2010/07 - Pokušao sam te ostaviti
    ... 2010/07 - Not gonna be ignored!
    ... 2010/07 - Košarka i košarica
    ... 2010/07 - Nož u leđima
    ... 2010/07 - Obaveze bez seksa, to je prava stvar!
    ... 2010/07 - ''Ti si dužan''
    ... 2010/09 - Nećeš se predomisliti!
    - 2010/09 - O nabijanju i gnječenju
    - 2011/05 - Jednom nedavno...
    ... 2011/08 - Druge oči
    ... 2011/08 - Lov na ljepotu
    - 2011/09 - Predstava Trtanika u Mrduši Donjoj
    - 2014/10 - Ženska spika
    - 2016/01 - Čistoća je pola bolesti
    - 2016/03 - Ko to tamo glumi pičkom
    - 2016/06 - Zašto nas to nije iznenadilo
    - 2017/01 - Šublerska slijepa pjega
    ORNAMENT I ZLOČIN
    - 2009/10 - (Izvan)brodski dnevnik 2009.
    - 2010/01 - Zidanje kao uvjetni refleks
    - 2010/04 - Napuhane duše lete u nebo
    - 2010/05 - Post o sirotim bogatim ljudima
    - 2010/08 - Spasio bih vatru
    - 2010/09 - Balon
    - 2011/01 - Fetiš pečata
    - 2011/07 - Trinom stradalog albatrosa
    - 2011/09 - Zna se tko zna
    - 2012/04 - And they love her
    - 2012/07 - Déja vu
    - 2013/01 - Sloboda koja sputava
    - 2013/03 - Hladnoća srca prikrivena izljevom osjećaja
    - 2013/07 - Ljetni post
    - 2015/02 - Mali narodi trebaju samo velike inaugursuzacije
    - 2015/04 - Gospe ti presvete!
    - 2015/11 - Đonom
    - 2015/11 - Zapisi sa smetlišta
    - 2016/11 - Ccc, kakva drama!
    CRNA OVCA
    - 2009/10 - O izdvajanju
    - 2009/10 - Nećeš ga naći
    - 2009/11 - O običnim malim ljudima
    - 2011/03 - Selotejp blues
    - 2011/04 - Udružena korizmena zločinačka organizacija
    - 2011/06 - Ne daj se...
    - 2011/10 - Hod
    - 2012/01 - Gospe ti svete!
    - 2012/04 - Rigoletto
    ... 2012/04 - Rigoletto – 1 (Devedesete)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 2 (Stadion)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 3 (Čavoglavci)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 4 (Ay Carmela)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 5 (Normalna)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 6 (Golijat)
    - 2013/12 - Desno i lijevo
    - 2016/08 - Stupovi društva
    DVOSTRUKI AGENT
    - 2009/11 - Dvostruki agenti
    - 2010/01 - Građegovnari ili što se krije ispod žbuke
    - 2010/05 - Reci, ogledalce...
    - 2011/09 - Pravi razlog politikantskih filmova
    - 2013/09 - Lucidni sebi unatoč
    - 2016/04 - Kad ne ide satira, onda će autosatira
    TKO JE UKRAO STVARNOST?
    - 2009/12 - U troje, u dvoje i u prazno
    - 2010/02 - Simuliranje simulacije
    - 2010/05 - Zadrta zadrtoj?
    - 2010/08 - Prava slika grada
    - 2010/11 - Sveta crkva slike
    - 2010/12 - Imagologija
    - 2013/07 - Skriven iza lažnih nickova
    - 2016/06 - Hashtag imagologija
    - 2017/01 - Što je bilo prije: kokoš ili metakarton?
    MASLAC I MARGARIN
    - 2010/01 - O žeđi i pijenju
    - 2010/02 - Folkrok partizani
    - 2010/03 - Duende
    - 2010/06 - Odličan đak
    - 2011/12 - Lice i naličje pjesme
    - 2012/07 - Pr(lj)ave riječi
    - 2013/01 - Bosonoga misao
    - 2013/03 - Život i performans
    - 2013/09 - SAE - tuce pjesama i još jedno
    - 2016/05 - PuŠ vs SAE
    - 2016/12 - Rupa u ormaru
    VELIKO OKO
    - 2010/02 - Opće mišljenje vojske
    - 2010/03 - Kao automat za kavu
    - 2010/05 - Nagni se, Narcise...
    - 2010/06 - Nasilje normalnosti
    - 2010/07 - Ostvarujuća moć privida
    - 2012/02 - Sto godina beskonačnog labirinta
    - 2013/02 - Nasilu na Silu
    - 2013/04 - Biti kao svi
    - 2014/05 - Zeitgeist
    - 2015/05 - Paradoks narcisoidnosti
    - 2015/09 - Krivi ste vi
    - 2015/12 - Kalifete na fete
    - 2017/02 - O pizdunstvu ili Lijepa naša Austrija
    PISOPUT
    - 2010/06 - Ja, luđak
    - 2011/01 - Mjesto s kojeg pucaju tornjevi
    BIM-BAM-BAM
    - 2010/10 - Pismo izgubljenoj 100% djevojci
    - 2012/03 - Tempera(ment)
    - 2013/01 - Duende oči
    - 2013/06 - Tvoj slučaj
    - 2013/07 - Nostalgija futura drugog
    - 2014/10 - Ljubav
    - 2015/02 - Kontra ljubavi
    - 2105/03 - Ja, Ti, Mi
    - 2016/02 - Držati pticu
    - 2016/06 - Mogućnost drolje
    - 2017/01 - Grijeh ljubavi
    GOSPODARI SVIJETA
    - 2010/11 - Drveno željezo ili patetični cinizam
    - 2011/02 - Kako smo dospjeli ovdje gdje smo danas
    - 2015/01 - Nijanse lijevog spektra
    - 2015/01 - (Vuci)batine
    - 2015/05 - Čovjek je čovjeku ovca
    - 2015/07 - Minut semantike
    - 2015/07 - Matija protiv Babinha
    - 2015/10 - Mnogo vike nizašto
    - 2015/10 - Demonopolizacija paradne malignosti
    - 2015/12 - O sisama i guzicama u Mrduši Donjoj
    - 2016/02 - Matija protiv Babinha 2
    - 2016/04 - Pozadina kreševa
    - 2016/06 - Heroj, a ne bankaroid
    - 2016/07 - Drljača od tri groša
    - 2016/08 - Asovi vazelinskog uklizavanja
    - 2016/09 - Ravno do dna
    FALANGA
    - 2011/01 - Index na indexu
    - 2012/08 - Falanga
    - 2013/06 - Test osobnosti
    - 2014/09 - Dva tipa smijeha
    - 2014/11 - Kritika pomračenog uma
    - 2014/12 - Kultura Komunikacije
    - 2015/01 - Rođen na prvi april
    - 2015/01 - Mržnja govora sprdnje (1)
    - 2015/10 - Večernji krivolov
    - 2016/04 - Lov na crvene vještice
    - 2016/08 - Gospe ti čudotvorne!
    - 2016/10 - Fizika pomrčine sunca uma
    - 2017/01 - Amen
    BITKE O BITI BITKA
    - 2011/03 - Probavljivost duše
    - 2011/09 - Tema s varijacijom
    - 2012/05 - Misao još nemišljena
    - 2012/06 - Jebanje dvadeset lipa
    - 2014/09 - Krvave ruke
    - 2014/11 - Mundana desideria
    - 2015/02 - Dobar, loš, zao
    - 2015/02 - Spektar sive
    - 2015/07 - Mar(kićk)a
    - 2015/08 - Lítost
    - 2016/01 - Anatomija funkcije
    - 2016/03 - Vječno povraćanje istog
    TRAGOM MUNJE
    - 2012/05 - Pravda je pobijedila
    - 2012/07 - Sve samo ne rasistička zemlja
    - 2012/12 - Propast svijeta
    - 2015/01 - Intencija zOOma
    - 2015/04 - Dr. Prolupao SkrOz
    - 2016/04 - Defile tustaša
    - 2016/06 - Tragom munje
    REPUBLIKA FARSA
    - 2013/06 - Ćudoredna bitanga
    - 2013/11 - Spin godine
    - 2014/05 - Propuštena helpie prilika
    - 2014/08 - U čemu je sramota?
    - 2014/09 - Republika Farsa
    - 2014/10 - Samostan sv. Hipokrita Hipokrata
    - 2014/11 - Zapisi iz ludnice
    - 2015/03 - Zatvoreno pismo
    - 2016/05 - Drkadžije
    - 2016/06 - Približavanje oluje
    - 2016/08 - Nijedne nema bolje od naše milicije
    - 2016/08 - Ovo već stvarno prestaje biti smiješno
    - 2016/08 - Sloboda govora mržnje (1)
    - 2016/09 - Bijedništvo traje dalje
    - 2016/09 - Nujna li rujna
    - 2016/10 - Homo cylindriacus
    USPUT REČENO
    - 2010/09 - Sirove strasti
    - 2010/11 - Proljeće je čak i u novembru
    - 2011/02 - S onu stranu dobra i zla
    - 2011/09 - Rekvijem
    - 2012/06 - Test inteligencije
    - 2015/08 - Nije šija nego vrat
    - 2015/12 - Babe i žabe
    - 2016/06 - Neke se stvari u životu ne može reći nego CAD naredbama
    - 2016/06 - Za neke stvari u životu ni CAD nije dovoljan
    - 2016/08 - Slobodna Vlast
    - 2017/01 - Život je lijep petka 6.1.2017.
    DNEVNIK.hr10Nakon prijave pratite svoje najdraže blogere i kreirajte vlastite liste blogera!Naslovnica