Uvod u djelo kojim znanstvenik iznosi dokaze u prilog postojanju Boga Objasnit ću kako je znanstvenik, genetičar, počeo vjerovati u Boga koji je neograničen vremenom i prostorom i kojem je stalo do ljudskog bića. Mnogi će pretpostaviti da je bila nužna posljedica strogog vjerskog odgoja, kulturne ili obiteljske tradicije te kako takvo neizbježno pred završetak života. No, to nije bio moj slučaj. Tog toplog sunčanog dana, samo šest mjeseci nakon početka novog tisućljeća, čovječanstvo je zakoračilo u novu vrlo važnu eru. Vijest se brzo proširila svijetom, isticale su je gotovo sve važne novine, svečano objavljujući da je sastavljen prvi nacrt ljudskoga genoma, knjige ljudskog života. Ljudski genom sačinjen je od cjelokupne DNK naše vrste, nasljednog životnog kôda. Taj novootkriveni tekst sastojao se od tri milijarde slova i bio je ispisan neobičnim kôdom od četiri kriptografska slova. Složenost informacija koje prenosi svaka stanica ljudskog tijela toliko je nevjerojatna da bi glasno čitanje toga kôda brzinom od jednog slova u sekundi zahtijevalo 31 godinu, čak i kada bi to čitanje bilo danonoćno. A uvezivanjem papira na kojima bismo ispisali ta slova u normalnoj veličini dobili bismo kulu koja bi dosegla visinu Washingtonova spomenika (= 169 metara; m.op.). Taj nevjerojatan tekst koji objedinjuje sve upute za stvaranje ljudskog bića postao je toga ljetnog dana dostupan čitavom svijetu. Kao voditelj međunarodnog "Projekta ljudskog genoma" (Human genom project), na kojem se više od desetljeća mukotrpno radilo kako bi se otkrio taj slijed DNK, stajao sam uz predsjednika Billa Clintona u Istočnoj sobi Bijele kuće zajedno s Craigom Venterom, voditeljem konkurentskog poduzeća iz privatnog sektora. U tom je događaju posredstvom satelitske veze sudjelovao i britanski premijer Tony Blair, a proslave su se istodobno održavale u mnogim dijelovima svijeta. Predsjednik Clinton započeo je svoj govor usporedbom ove karte ljudskoga genoma s kartom koju je Meriwether Lewis raširio pred predsjednikom Thomasom Jeffersonom u toj isto sobi gotovo dva stoljeća prije. Clinton je rekao: "Nesumnjivo, ovo je najvažnija, najčudesnija karta koju je čovječanstvo ikada iscrtalo." No dio njegova govora koji je privukao najviše pažnje iskoračio je sa znanstvenog stajališta prema onom duhovnom. "Danas", rekao je, "mi učimo jezik kojim je Bog stvorio život. Sada s još većim strahopoštovanjem shvaćamo složenost, ljepotu i čudesnost tog najuzvišenijeg i najsvetijeg Božjeg dara." Jesam li ja, rigorozni znanstvenik, u tom trenutku bio osupnut tim izravnim pozivanjem na vjeru vođe slobodnog svijeta? Jesam li se našao u iskušenju da zakolutam očima ili da u nelagodi spustim pogled? Ne, nimalo. Zapravo, u frenetičnim danima koji su prethodili tog objavi, blisko sam surađivao s piscem predsjednikova govora i snažno sam podržao uključivanje tog dijela teksta. Kada je došao čas da i sam dodam nekoliko riječi, nadovezao sam se upravo na taj dio: "Ovo je sretan dan za svijet. Svijest o tome da smo prvi put zavirili u knjigu ljudskog života, koja je dotad bila poznata samo Bogu, lišava čovjeka svake oholosti i izaziva strahopoštovanje." Što se tu zapravo događalo? Zašto bi se predsjednik i znanstvenik, zaduženi da objave prekretnicu u biologiji i medicini, pozivali na poveznicu s Bogom? Nisu li znanstveni i duhovni svjetonazori međusobno oprečni i ne bi li trebali izbjegavati zajedničko pojavljivanje u Bijeloj kući? Koji su bili pravi razlozi za pozivanje na Boga u tim dvama govorima? Je li to bila samo pjesnička figura? Licemjerje? Ili cinični pokušaj podilaženja vjernicima i obeshrabrivanja onih koji bi mogli kritizirati istraživanje ljudskoga genoma kao svođenje ljudske vrste na obične strojeve? Ne, nije, barem ne za mene. Naprotiv, za mene je iskustvo sekvenciranja ljudskoga genoma i otkrivanje tog najčudesnijeg od svih pisama, bilo ujedno i nevjerojatno znanstveno otkriće i prigoda za štovanjem Boga. Mnogi će biti zbunjeni takvim osjećajima, pretpostavljajući kako pravi znanstvenik ne može istodobno ozbiljno vjerovati u nedokučivog Boga. Ova knjiga nastoji odagnati takve predodžbe tvrdnjom da vjera u Boga može biti potpuno racionalan izbor te da su načela vjere zapravo komplementarna načelima znanosti. Tu potencijalnu sintezu znanstvenog i duhovnog svjetonazora mnogi danas smatraju nemogućom, sličnom pokušaju da se dva suprotna magnetska pola dodirnu u jednoj točki. Unatoč tome, mnogi bi ljudi u svom svakodnevnom životu rado povezali vrijednosti obaju svjetonazora. Nedavna istraživanju potvrđuju da 93% Amerikanaca na neki način vjeruje u Boga. Istovremeno većina njih vozi automobile, koristi se električnom energijom te prati vremenska izvješća, očigledno pretpostavljajući da je znanost općenito pouzdana. No što je s vjerskim uvjerenjima znanstvenika? Broj vjernika među znanstvenicima mnogo je veći nego što se misli. Istraživači su 1916. godine upitali biologe, fizičare i matematičare vjeruju li u Boga koji djelatno komunicira s ljudskom vrstom i kojemu se možemo moliti očekujući odgovor. Oko 40% ispitanika odgovorilo je potvrdno. Isto istraživanje ponovljeno je 1997. godine i, na iznenađenje istraživača, postotak potvrdnih odgovora ostao je manje-više nepromijenjen. Prema tome, "sukob" između znanosti i vjere možda nije toliko velik kao što se čini. Nažalost, dokaze o mogućem skladu često zasjenjuju glasne izjave suprotstavljenih strana. Dakako, za to su jednako odgovorne obje strane. Na primjer, diskreditirajući duhovna uvjerenja 40% svojih kolega kao sentimentalnu besmislicu, istaknuti evolucionist Richard Dawkins postao je najvažniji glasnogovornik stajališta da vjerovanje u evoluciju zahtijeva ateizam. Ovo je jedna od njegovih brojnih iznenađujućih izjava: "Vjera je veliko opravdanje, veliki izgovor za izbjegavanje promišljanja i procjenjivanja dokaza. Biti vjernikom znači vjerovati unatoč nedostatku dokaza, a možda upravo i zbog nedostatka dokaza... Vjerovanje koje se ne temelji na dokazu, osnovni je nedostatak svake religije." S druge pak strane, određeni vjerski fundamentalisti napadaju znanost kao opasnu i nepouzdanu te upućuju na doslovnu interpretaciju svetih tekstova kao jedino pouzdano sredstvo pronalaženja znanstvenih istina. Među takvim stavovima, ističu se komentari pokojnog Henryja Morrisa, vođe kreacionističkog pokreta: "Evolucionistička laž dominira suvremenom mišlju na svim područjima. Iz toga jasno proizlazi da je evolucijska misao u osnovi odgovorna za zloslutan razvoj političkih zbivanja i uznapredovalo posvemašnje moralno i društveno propadanje... Tamo gdje se znanost i Biblija razilaze, znanost je očito pogrešno protumačila svoje dokaze." Ta sve snažnija kakofonija antagonističkih glasova zbunjuje i obeshrabruje mnoge iskrene promatrače. Razumni ljudi zaključuju da su prisiljeni izabrati između dviju neprivlačnih i podjednako zbunjujućih krajnosti. Razočarani nesmiljenošću obaju stajališta, mnogi odbacuju i pouzdanost znanstvenog zaključivanja i vrijednosti sustavnog vjerovanja, upadajući u različite oblike protuznanstvenog razmišljanja, duševnu prazninu ili apatiju. Ostali prihvaćaju i znanstvene i vjerske vrijednosti, ali strogo odvajaju vlastitu materijalnu i duhovnu egzistenciju kako bi izbjegli nedoumice zbog očitog sukoba tih dviju stvarnosti. U skladu s tim razmišljanjima, pokojni biolog Stephen Jay Gould zastupao je stav da znanost i vjera trebaju zauzeti odvojena, "međusobno neisprepletena područja učenja". No, čini se da ni to nije zadovoljavajuće rješenje. Takvo razmišljanje potiče unutarnji konflikt i uskraćuje ljudima mogućnost potpunog prihvaćanja bilo znanosti, bilo duhovnosti. Upravo je to središnje pitanje ove knjige. Postoji li, u ovo moderno doba kozmologije, evolucije i ljudskog genoma, mogućnost uspješnog usklađivanja znanstvenog i duhovnog svjetonazora. Moj je odgovor, dakako, potvrdan. Smatram da nema proturječja između bavljenja znanošću i vjerovanja u Boga koji vodi brigu o svakom od nas. Domena znanosti je istraživanje prirode. Domena Boga je u spiritualnom svijetu, području koje nije moguće istražiti sredstvima i jezikom znanosti. Ono se treba ispitati srcem, umom i dušom, a um mora pronaći način da prihvati oba područja. Dokazat ću da je supostojanje tih perspektiva u jednoj osobi moguće i da ono može uvelike obogatiti ljudsko iskustvo. Znanost je jedini pouzdani način za razumijevanje prirodnog svijeta i pravilna uporaba njezinih sredstava može dovesti do dalekosežnih spoznaja o materijalnom postojanju. No znanost nam ne ože odgovoriti zašto je stvoren svemir, koja je svrha ljudskog postojanja ili što se zbiva nakon naše smrti. Jedan od najsnažnijih pokretača čovječanstva jest traženje odgovora na složena pitanja, a kako bismo shvatili i ono vidljivi i ono nevidljivo, moramo ujediniti snage znanstvenih i duhovnih stajališta. Zadatak je ove knjige istražiti put prema trijeznoj i intelektualno poštenoj integraciji tih shvaćanja. Razmatranje tako složenih pitanja katkada je uznemirujuće. Bez obzira na to kako ga nazivali, svi smo mi došli do određenog svjetonazora. A on nam olakšava shvaćanje svijeta koji nas okružuje, osigurava nam etički okvir i usmjerava naše odluke o budućnosti. Svjetonazor ne smijemo olako shvaćati. Knjiga koja poziva na preispitivanje temeljnih vrijednosti mogla bi biti više uznemirujuća nego utješna. No, čini mi se da mi ljudi posjedujemo duboko ukorijenjenu težnju za pronalaženjem istine, premda je ona često potisnuta materijalnim pojedinostima svakodnevice. Svakodnevnim se problemima pridružuje i nerado razmišljanje o vlastitoj smrtnosti te tako mogu proći i dani, tjedni, mjeseci, pa i godine, a da ozbiljno ne pomislimo na vječna pitanja ljudskog postojanja. Ova knjiga tek je dio odgovora na takvo stanje, ali možda će potaknuti na samoispitivanje i želju da se dublje zamislimo. Ponajprije, objasnit ću kako je znanstvenik, genetičar, počeo vjerovati u Boga koji je neograničen vremenom i prostorom i kojem je stalo do ljudskog bića. Mnogi će pretpostaviti da je bila nužna posljedica strogog vjerskog odgoja, kulturne ili obiteljske tradicije te kako takvo neizbježno pred završetak života. No, to nije bio moj slučaj. Francis S. Collins, BOŽJI JEZIK (uvod), Profil, Zagreb 2008. NB: Objavljujem ovaj tekst iako još nisam dobio dopuštenje od izdavača (premda sam ga mailom zatražio), zato što smatram da je upravo takvo djelo izvrstan putokaz svim mislećim ljudima prema Uskrsnulom! Autor je jedan od najvažnijih istraživača na području ljudske genetike, voditelj Američkog nacionalnog instituta za istraživanje ljudskog genoma, koji je 2000. g. u nazočnosti tadašnjem američkog predsjednika Billa Clintona imao čast objaviti da je otkrivena tajna ljudskog genetskog koda; otkriće koje ga je, kao sam tvrdi, ispunilo strahopoštovanjem jer je otkrio "najčudesniji od svih jezika", jezik koji je dotad znao samo Bog - Božji jezik! Ova knjiga ne izuzetno zanimljiv način objedinjuje Collinsovo osobno intimno životno iskustvo (put od ateista do vjernika), njegova znanstvena otkrića i istraživanja na području genetike. U njoj Collins ne samo da pokušava odgovoriti na neka konkretna pitanja koja muče današnjeg čovjek, kao što su: Kako Bog može dopustiti toliko patnje na svijetu?, Kako racionalna osoba može vjerovati u čuda? nego daje i svoje viđenje nastanka svemira, darvinizma i ljudske evolucije, ali i svoj prilog raspravi oko nekih važnih bioetičkih pitanja. Zaista, tko je Bog? I o čemu govorimo kada govorimo o Bogu? Da vas ne gnjavim previše, evo samo dio naslova iz sadržaja ove fantastične knjige: PRVI DIO - Raskol između znanosti i vjere 1. Od ateizma do vjere 2. Rat svjetonazora DRUGI DIO - Velika pitanja ljudskog postojanja 3. Postanak svemira 4. Život na Zemlji - o mikrobima i ljudima 5. Dešifriranje Božje knjige uputa - saznanja o ljudskom genomu TREĆI DIO - Vjera u znanost, vjera u Boga 6. Postanak, Galileo i Darwin 7. Prva mogućnost - ateizam i agnosticizam: kada znanost nadjača vjeru 8. Druga mogućnost - kreacionizam: kada vjera nadjača znanost 9. Treća mogućnost - inteligentni dizajn: kada znanost treba božansku pomoć 10. Četvrta mogućnost - Bilogos: sklad znanosti i vjere 11. U potrazi za istinom DODATAK - moralna praksa znanosti i medicine - bioetika Dakle, odmah poslije blagdana - trk u knjižaru & tolle et lege! Svima želim blagoslovljen Uskrs ter mnogo milosti, mira i duhovne radosti! |