>Što djeci poručuje reklama jednog novog filma? Možda sasvim slučajno, a možda i "slučajno namjerno", s početkom ove školske godine poklopila se – kao nevjerojatno ružna "dobrodošlica" učenicima zagrebačkih škola – reklamna kampanja za novi domaći film KINO LIKA. Negdje je opisan kao drama u režiji Dalibora Matanića o troje stanovnika izolirana planinskog sela (u Lici) čije osobne tragedije ne dotiče referendum o ulasku u Europsku uniju. Film je snimljen na temelju zbirke priča Damira Karakaša. Portal booksa.hr kaže za tu knjigu da je "hard-core i akcija iz pera ličkog Márqueza", da knjiga "ide do kraja", da je "kamen temeljac za hrvatski seoski underground... tma i tmuša neprebolna" ter dodaje upozorenje: "držati izvan domašaja djece i malograđana" (što je zapravo preporuka Roberta Perišića). Jedan književni kritičar istaknuo je da Karakaševu zbirku priča ne bi preporučio osobama slabijeg želuca, jer su te priče, "koliko god čitke i lepršave, dobro dramatizirane i fabulirane, jedan od najuspjelijih pokušaja da se i onaj dio života 'o kojem se ne priča', da se i one epizode o kojima je teško bez gađenja pričati i nakon dobre doze alkohola, dakle da se onakve epizode iz života koje svojom nevjerojatnošću nadmašuju svaku literarnu ili filmsku fikciju, pretoče u književnost". Dakle, eto takva književnost "pretočena" na filmsko platno sada, time što se reklamira posvuda, velike i male školarce šokira tik uz njihove škole. Izazivaju ih s velikih i malih plakata leteće svinje i spomenuti naziv filma – uz koji se navodi i ime redatelja. A ispod naziva filma koči se, valjda kao specijalan reklamni efekt u raspirivanju znatiželje kod najmlađe filmske publike, velikim slovima istaknut prostački (valjda) podnaslov: Oš me j....? (na plakatu nisu točkice nego puna riječ!). Osim svega očitog što je (s)porno u toj "kulturnoj" priči posebno je zanimljivo da su spoznori odnosno pokrovitelji toga (ne)djela neki jaki dnevni listovi, radio postoje, HTV... a žalosna je činjenica što je za takav kriminalni čin netko uspio (očito na prevaru) iskamčiti novce čak i od najvećeg hrvatskog osiguravajućeg društva koje kao svoj reklamni simbol ima - obitelj! Također, to se događa upravo u trenutku kad svi naši mediji bruje o vanbračnom djetetu kćeri Sarah Palin (novog lika u američkom predsjedničkom izbornom cirkusu) i o navodnom sve većem broju maloljetničkih trudnoća u Hrvatskoj. Je li to sve slučajnost, zapravo je sporedno pitanje. Kao i sumnja je li to možda prigoda da se nadomjesti izostanak zdravstvenog/spolnog odgoja u novoj školskoj godini? Ili također slučajna podrška medijskoj najavi nove sezone one "slonovske" sramote od Big Brothera...? Svakako, sve je to zapravo ruganje zdravoj pameti, pljuska svakoj kulturi i pljuvanje u lice zdravom moralu. Jer dobro je znano da "verba volant, exempla trahunt"! A filmske riječi i djela, posebno ako su zagađeni vulgarnom erotikom, privlačno i poticajno negativno djeluju na ljudsku svijest i podsvijest. Dapače, dokazano je: što mladež više konzumira pornografiju, za njom sve više gladuje, a sve je apatičnija za ozbiljan životni angažman i sve manje sposobna za životnu odgovornost, pogotovo za prihvaćanje žrtve i križa u ostvarivanju pravih ljudskih i kršćanskih vrijednosti i ideala. Osim toga dokazano je također da pretjerano inzistiranje na spolnosti, posebno na njezinoj vulgarizaciji, poglavito u nezreloj dobi, jednako kao i ukupna pornokultura (kojom je danas potpuno "promočen" sav javni i medijski prostor) potiče na agresivnost. A s početkom školske godine redovito se svake godine aktivira i brbljanje raznih stručnjaka o tzv. dječjem nasilju u školi. Čime se postupno nesvjesno potiče na usvajanje "činjenice" da je škola (jednako kao i obitelj!) sama po sebi "mjesto opasnog življenja"...! I što zaključiti? Iskustvo kaže da je, s kršćanskog gledišta, u ovakvim slučajevima gotovo naivno upozoravati na Isusovu opomenu da bi onima koji sablažnjavaju djecu i potiču ih na zlo bilo bolje da s mlinskim kamenom oko vrata skoče u more...! S druge pak strane, sigurno nitko neće odgovarati u ovom najnovijem slučaju zloporabe djece i rasipanja novaca poreznih obveznika (kršćani u ovom slučaju postaju "porazni obveznici", jer je mimo njihove volje njihov novac zlouporabljen protiv njihovih temeljnih vrijednosti!). Tu se ponavlja krilatica iz prošlosti: "Drugovi, svi smo odgovorni!" Jer riječ je o "kulturi"! Ne šalim se (treba čitati Ivana Pavla Drugog!), jer to je – kultura smrti! |