KAKO SU I NOGOMETAŠI PROMICATELJI EVANĐEOSKIH VRJEDNOTA I dok cijela nacija ovih dana pomno prati sve događaje vezane oko hrvatske nogometne vrste na Europskom prvenstvu, neki uživo, a većina kroz televizijske emisije i novinske izvještaje, na nogomet ali i sport općenito željeli smo pogledati kroz "naočale" vjere. Najkompetentniji sugovornik za to je svećenik Požeške biskupije Mario Rašić koji je početkom prošle godine na Papinskom sveučilištu "Salesiana" u Rimu magistrirao o temi "Sport - problemi, aspekti i perspektiva pastorala sporta s posebnim osvrtom na situaciju u Hrvatskoj". "Sve je počelo zahvaljujući mom kumu Dariju Šimiću koji me prvi inspirirao za obradu te teme. Nakon toga došao sam u kontakt i s ostalim našim vrhunskim sportašima nogometašima, ali i s ostalim sportašima. Iz tih susreta osjetilo se da oni imaju potrebe za jačom duhovnom dimenzijom. Iako su vjernici i žele prakticirati vjeru, ne mogu ići u crkvu kada žele, pogotovo vikendima, subotama i nedjeljama kada se igraju utakmice ili su pripreme. Jednostavno ne mogu izvršavati redovni ritam svoje vjere. Zato često za vrijeme naših kratkih susreta iskoriste to vrijeme za duhovne razgovore, ispovijed, ali i molitvu. Za našu nogometnu reprezentaciju mogu reći da su, što se tiče duhovne dimenzije, u potpunosti spremni za sve napore koji ih očekuju na ovom prvenstvu. Među njima vlada veliko zajedništvo, poniznost, ali se osjeti da su spremni dati sve od sebe kako bi na najbolji način branili boje svoje nacije. Dosta njih nosi krunice oko vrata, ali i narukvice s likovima svetaca i Majke Božje" - kazao je Rašić o sada najaktualnijoj našoj sportskoj vrsti. U svome magistarskom radu obradio je značenje sporta za današnji moderni svijet s kulturološkog, psihološkog, etičkog i moralnog aspekta, a posebno je razradio društveni fenomen nasilja u sportu. Velik je naglasak stavljan na edukativnu dimenziju sporta gdje su pedagoški razrađeni svi potrebni elementi edukacije onih koji su izravno ili neizravno uključeni u sportski svijet. Analizirao je i sportsku situaciju u Hrvatskoj te dao povijesni pregled razvoja sportskih disciplina kao i jasnu viziju koliko je sport važan za hrvatski narod i koju ulogu ima kako na nacionalnoj tako i na međunarodnoj razini... Rašić se bazirao na odnos između sporta i vjere te razradio kršćansku viziju sporta kao i načine kako naviještati evanđelje sportskom svijetu. U toj razradi analizirani su govori mnogih papa s obzirom na sport kao kršćansku vrijednost, a nakon te analize doneseni su zaključci s obzirom na konkretni pastoral sporta kao i ulogu svećenika u jednoj sportskoj organizaciji te što bi sve Crkva trebala učiniti u tom sektoru koji se pokazao plodonosnim i otvorenim za Božju riječ. Gledajući na sport s kršćanskog stajališta, Rašić ističe: "Tko se bavi sportom, traži život: zdravo tijelo, okretnost, hitrost, težnju postići ciljeve koji su dosta teški, pošteno suočenje s drugim protagonistima; dakle to je disciplina, životno pravilo kroz koje mladi čovjek sazrijeva, pristupa životu koji nije jednostavna igra nego ozbiljna sistematska konstrukcija koja se sastoji u izravnom suočenju s drugim osobama i događajima koji obogaćuju čovjeka te ga vode uvijek prema višim i težim ciljevima koji bi trebali biti adekvatni za zadovoljavanje temeljnih duhovnih, moralnih i socijalnih potreba. Dakle, sportska aktivnost uvijek se odnosi na čovjeka i na njegovo integralno sazrijevanje, ostvarenje, a u tom kontekstu mi kršćani moramo imati u vidu i temeljni nacrt kršćanske antropologije prema kojoj je čovjek 'Božja slika'. Za nas kršćane jedini čovjek u povijesti koji je u potpunosti ostvaren jest Isus Krist, koji je ujedno i jedini model potpunoga čovjekova ostvarenja. To potvrđuje i II. vatikanski sabor u svojoj pastoralnoj konstituciji Gaudium et spes kad kaže da 'tko god slijedi Krista, savršenog čovjeka, i sam postaje više čovjekom'. Stoga svaki sportaš koji se doista želi ostvariti pozvan je da slijedi Njega, koji je put, istina i život. Da bi mlada osoba postala čovjekom po kršćanskoj mjeri, sport je itekako od velike važnosti, ali treba reći da je to samo prva stuba u izgradnji osobnosti. S druge pak strane treba također napomenuti da sport, kao i svaka druga ljudska stvarnost, nije 'sve', niti je 'apsolutan' nego sport ulazi u jednu sferu neprekidnog stvaranja i sportska aktivnost nije odvojena od Božjeg spasenjskog projekta i upravo zato Crkva se zanima za sport iz razloga jer se zanima za čovjeka, a čovjek je upravo taj koji tvori sport." U sportu je normalno da se želi pobijediti, biti najbolji, ali porazi su nužnost. O tome kako prihvatiti poraz, mr. Rašić savjetuje: "Poraz je situaciju koja omogućuje shvatiti određene ograničenosti, pa sportaši, premda su svjesni svoje nadarenosti i sposobnosti, uviđaju da su odjednom postali slabi, siromašni. I unatoč tomu što žele pobjedu, često nisu sposobni realizirati taj projekt i tu nadu. Tako zapravo sportski poraz može postati lijepa škola zanemarene kreposti koja se zove poniznost... Proslaviti Boga u svome tijelu - to je zadatak svakoga kršćanina, a sportaši su za taj poziv privilegirani jer ih je Bog posebnim talentima nadario. I sport gledan u ovom svjetlu nije više samo simbol ili metafora kršćanskoga života nego postaje duboko kršćansko iskustvo." No da bi sportaši vjernici upravo tako shvaćali sport, odnosno da bi za sportske susrete bili spremni ne samo fizički, psihički nego i duhovno, nužno je da imaju svoga svećenika koji bi se za njih brinuo i bio im na raspolaganju. "U svijetu to postoji, u nekim državama to se razvilo jako kvalitetno. U gotovo svim talijanskim nogometnim klubovima svećenik redovito dolazi igračima, s njima razgovara, na raspolaganju je za ispovijed, slavi se misa. Često sam bio svjedok kako svećenik a nekada i sam biskup zajedno sa službenim komentatorom komentira prijenos utakmice. U Španjolskoj je to još razvijenije gdje je svećenik non-stop prisutan među igračima, s njima ide i u karantene, igrači mu se povjeravaju i tako na neki način olakšavaju svoju nervozu i strah pred utakmicu, organiziraju se duhovne vježbe, duhovni nagovori, hodočašća, strogo je definiran program rada itd. U Njemačkoj ta praksa također postoji, ali u manjoj mjeri i situacija se razlikuje od regije do regije. I u mnogim drugim zemljama pastoral sportaša postoji negdje u većoj mjeri negdje u manjoj mjeri." Svaki kršćanin ima pravo na duhovno vodstvo, a osobito oni mladići i djevojke koji to posredovanjem svojih sportskih klubova izričito zahtijevaju. Tu nam se zapravo otvara plodno polje rada u koje svakako treba ući, jer Crkva nas uči da ne postoji niti jedno područje društvenog života u kojem kršćanin ne bi bio pozvan biti sol i svjetlo ovoga svijeta. Evanđeoska istina nas poziva i traži od nas da kao vjernici budemo svjedoci onoga u što vjerujemo, i to svjedoci na svim mjestima gdje se ljudi okupljaju, rade, gdje nose svoj križ, svoje tjeskobe, svoje žalosti, ali i svoje radosti i nade... "Sigurno da je san svakoga mladog čovjeka, svakoga sportaša dokazati se, pobijediti, uspjeti, i to je temeljna potreba svake osobe. Ali je pitanje je li spreman na žrtvu i odricanje kako bi san realizirao. Dokazati se treba ne samo u jakoj igri na sportskom terenu nego prije svega treba dokazati jaku igru opredjeljenja za Isusa Krista čije ime nosimo, kojega nastojimo svojim kršćanskim opredjeljenjem slijediti u poštenju, ljubavi, praštanju, prijateljstvu, bratstvu. Žalosno je da se danas u sportu gleda samo postignuti rezultat, a da bi se do toga postignutog dobrog rezultata došlo, prolaze se mučne kalvarije koje su zaista često jako poučne... Volio bih kad bi svi naši sportaši koji mogu postati idealni lideri naše omladine posvijestili sebi ono što su postali na krštenju i na taj način pokazali omladini da je moguće pobijediti tamne strane ovoga svijeta, pobijediti razdijeljenosti među prijateljima, susjedima itd." Upitan za poruku sportašima, Rašić je rekao: "Dragi sportaši koji nas predstavljate i u domovini i u svijetu, ne bojte se sa žarom i zanosom izgrađivati svijet ljubavi, opraštanja, mira, ne bojte se svjedočiti za Krista savršenoga čovjeka koji je svoj život dao kako bi ga mi imali, ne bojte se učiniti znak križa prije natjecanja jer to je znak pod kojim smo rođeni i koji vodi naš život. Svi imamo svoje slabosti i grijehe, ali unatoč njima imajte hrabrosti ući u sve jezgre društva i tom društvu pokazati evanđeosku istinu o čovjeku. Ako tako prihvatite i shvatite svoje poslanje, onda postajete itekako veliki molitelji ovoga svijeta kojima je Bog odredio posebnu misiju." (cjelovit tekst: Glas Koncila, broj 24 (1773), 15.6.2008.) http://www.glas-koncila.hr/rubrike_izdvojeno.html?news_ID=14431 |