ŠTO JE NAOPAKO KOD HARRYJA POTTERA Hvala Bogu, konačno možemo odahnuti. Sada kada cijeli svijet zna da maloga HP-a njegova velika mama nije umorila, možemo mirno umrijeti! Spašeni smo. La comedia e finita. Potjera za Potterom odlazi u prošlost, poteromanija izdušuje kao probušena zračnica. A Veliki Manipulatori sigurno smišljaju novu podvalu za djecu. Zvuči drastično? Da, ali dok su velika zvona velike laži stvarala globalnu buku, mala zvona istine nisu se mogla čuti. Zato će biti korisno i sada, nakon što je buka splasnula, čuti istinu. Tekst koji slijedi dio je intervjua što ga je novinskoj kući ZENIT iz Rima dao Michael D. O’Brien nakon što se u kinima pojavio film "Harry Potter i kamen mudraca". Cjelovit intervju nalazi se na web stranici http://www.zenit.org Michael D. O’Brien je poznati kanadski pisac i akademski slikar. Živi u gradiću Combermere, u kanadskoj pokrajini Ontario sa suprugom i šestero djece. Praktični je vjernik katolik. Njegovi romani "Posljednja vremena" i "Pomrčina sunca" (u izdanju splitskog Verbuma) stalno su na vrhu ljestvice najprodavanijih knjiga religioznoga sadržaja u Hrvatskoj. Valja obratiti pozornost i na njegov esej "Poganizacija dječje kulture" objavljen u "Catholic Word Reportu" i na mnoge vrijedne članke koje redovito objavljuje u hrvatskom katoličkom glasilu "MI". Korisno je također promisliti što su u djetinjstvu čitali današnji odrasli poremećeni umovi koji stvaraju kulturne i zabavne sadržaje odnosno kreiraju tzv. kulturu slobodnog vremena. Je li možda angažman gologa mladoga glumca Daniela Radcliffea (koji utjelovljuje lik H. Pottera) u perverznoj drami s konjem slučajan? Ili je to svjesno i namjerno posijano sjeme jednoga novog queer-pokreta ili tek "drugi korak" sadašnjega prema legalizaciji "registriranog partnerstva" - s konjima (odnosno "obitelji na drugi način" sa životinjama)? Zvuči perverzno? Znamo li da su milijuni djece diljem svijeta pročitali knjige i gledali filmove o HP-u, a svaki ozbiljan učenik suvremenih medija prepoznaje moć filma u preoblikovanju svijesti (pri čemu ni utjecaj literature nije manji), nemoguće je zamisliti kakav će "napredak" ostvariti buduće generacije koje su tijekom posljednjih deset godina "sisali mlijeko" gospođe J. K. Rowling, koja je kao "plodna trudnica" donijela na svijet sedam HP-klonova. Zvuči perverzno? Da, kao i u Nizozemskoj priča o pedofilima u politici, pa se ipak osnovala "pedofilska stranka"! Dakle – samo "naprijed"! Unatoč silno jakoj globalnoj reklamnoj mašineriji, mnogi su kritički raspoloženi prema knjigama o Harryju Potteru jer, kako tvrde, opasno je izlagati djecu vještičarstvu i okultizmu. U čemu je tu problem? Najočevidniji je problem to što spisateljica svoju primarnu metaforu crpi iz svijeta okultnih simbola, a okultne aktivnosti služe i kao dramatički pokretač zapleta. Ovi se nude mladom čitatelju preko atraktivnih uzora Harryja i Hermione, učenika vještičarstva i čarobnjaštva. Tako postoji mogućnost slabljenja djetetovih podsvjesnih i duhovnih obrambenih mehanizama protiv stvarnih okultnih aktivnosti kojima su djeca svakim danom sve više okružena. Naime, djeca razumski prihvaćaju činjenicu da je element fantastike u knjigama "nestvaran". Ali na emocionalnoj i podsvjesnoj razini mladi čitatelj ih usvaja kao stvarnost. Činjenica da se mladima pružaju mnoge mogućnosti ulaženja u okultne subkulture, u kojima se neke Harryjeve moći doista nude kao stvarne, dodatno komplicira problem. Naime, Potterov je svijet u djelima J. K. Rowling u osnovi gnostički. Magija se predstavlja kao urođena sposobnost ljudske naravi koju treba samo probuditi i oblikovati traganjem za ezoteričnim znanjem i moćima. Od božanske nazočnosti nema ni traga ni glasa. Naravno, neki u tim pripovijetkama vide klasičnu dječju bajku o dobru i zlu, premda s magijskim elementima. Činjenica je da se u knjigama o Potteru nastoji dočarati hrabrost i odanost kod "dobrih" likova. Međutim hrabrost i odanost mogu se naći u svim ljudima, pa i u onima koji se bave najgorim oblikom poganstva. Važno je primijetiti da djeca čitaju lijepu književnost drukčijom sviješću nego odrasli. Tu činjenicu su previdjeli neki kršćanski vođe koji su pisali pozitivne kritike o Potteru. Zaboravljaju da su djeca u stanju formacije, odnosno da se njihovo shvaćanje stvarnosti oblikuje na svakom koraku. Zdrava fantastika, unatoč mogućoj neobuzdanoj maštovitosti, utvrđuje u djetetovu umu moralni poredak svemira. Izopačena fantastika ga potkopava. Potterov svijet je izopačena fantastika s malo kozmetike. "Vrednote" kojima je bajka isprepletena čine kozmetiku. U modernoj kulturi već postoji navika u ishrani uzimati malo otrova, koji većina više ni ne primjećuje. To je razlog zašto mnogi pedagozi i roditelji naprosto ne primjećuju opseg problema u knjigama o Potteru. Ali, nije to jedini nedostatak u knjigama o Potteru, jer ima i drugih ozbiljnih problema, prvenstveno pitanje autoriteta i poslušnosti. Harryjeve pogrješke rijetko se kažnjavaju, a to najčešće čine negativni autoritativni likovi u bajci. Pozitivni autoriteti u stvari nagrađuju Harryja za neposlušnost kad ona dovodi do nekog navodnog dobra. Često se zanemaruju neke njegove laži, osvete i zloporaba njegovih moći. Prevladava poruka da "cilj opravdava sredstvo". Spisateljica se razmeće praznim riječima o etičkom kodeksu koji se nikada ne definira, dok se ta ista etika potkopava na svakom koraku. Drugi problem je ustrajna uporaba neugodnih detalja, čime se smanjuje instinktivna djetetova odbojnost prema svemu što je jezivo i groteskno. Primjerice, učenike se na nastavi poučava kako isjeckati korijen koločepa, ovdje živu ljudsku dojenčad, za uporabu u nekom napitku. Time se, u najmanju ruku, postiže podsvjesna desenzibilizacija na pobačaj. Zatim, posljednjih je godina uočen fenomen ponovnog oživljavanja zanimanja za okultne "duhovnosti", što je zapravo simptomatično za bankrot sekularizma. Zanimanje za okultno kod mladeži znak je također da modernoj kulturi nedostaje kršćanskog utjecaja. Zapravo, moderna je kultura nadomjestila jeftinim uzbuđenjima raskoš i čudo postojanja. Niz knjiga o Potteru je u svakom pogledu orgija jeftinih uzbuđenja uronjenih u malo lažnog morala. Ta moralnost je plitka, a izopačenost poruka je zapanjujuća. Temeljita analiza dokazuje da knjige o Potteru otvaraju vrata u svijet đavolskoga. Zato nikada nije dostatno djecu samo čuvati od nezdravih utjecaja, nego je prvotna zadaća roditelja i odgojitelja da djeci daju zdravu duhovnu hranu, na način da im se pružaju prilike da se zaljube u pustolovinu postojanja. |