< | veljača, 2008 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
Opis bloga
More, nebo, ptice, ribe, masline i vino
Alkion - grčki alkyon
1. mitološka morska ptica (zimorod, ledarica, gnjurac) smatra se da proriče sreću.
2. zvijezda u sazviježđu Bika, najsjajnija u grupi Plejade (Vlašići).
3. kći Eolova, žena Keiksova, od žalosti za nastradalim mužem bacila se u more, a bogovi su ih oboje pretvorili u ptice
4. prvi istraživački brod čuvenog pomorskog istraživača Jacquesa Cousteaua
Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr
Alternativa
Ima neka tajna veza
helix-bubimir
košuta-Peti element?
Fanny-domaćica
JJ-svega pomalo
mladen-nježni Orlando
Rilady - s(t)jenovite misli
uspomena-samo misli
Zeleni čajek-(o)čajanke
Gaya-Dottoressa
bigg-priče
Tril-veselo
ely-jutarnja kava
k(v)adar-slika dobro
vunenica-Sunce je njeno
Borut-Izrael
izgubljena-potraga
Big blue-duboko plavo
gustirna-Nelini visovi
Čiovka-Trogir u srcu
Pero u šaci-razmišljanja
Sve što stoji u daljini svima nam se malo čini,
samo nam se naša sreća u daljini čini veća.
Ljubav i mašta čine svašta
Svatko može da poleti,
samo treba da se sjeti.
- 20:48 - Da ne dođe do prijatelj drag... (37) - Isprintaj - #
- 18:35 - Da ne dođe do prijatelj drag... (47) - Isprintaj - #
- 00:28 - Da ne dođe do prijatelj drag... (67) - Isprintaj - #
- 01:04 - Da ne dođe do prijatelj drag... (34) - Isprintaj - #
Pažnja i koncentracija pažnje Za izvođenje nekog postupka potreban je određeni redoslijed i raspored radnji. Vjerujem da svi znamo definiciju učenja: proces stjecanja znanja, vještina i navika. Znanje je sveukupno dostignuće ljudskog roda pretvoreno u svojinu pojedinca. Vještina je znanje pretvoreno u praktičnu djelatnost. Navika je automatizirana vještina. Dakle za izvršenje nekog postupka ili radnje neophodan je proces učenja. Kako bi proces učenja bio svrsishodan i kako bi se obavio u što kraćem vremenu, potrebno je željenom postupku posvetiti određenu pažnju. Usmjerenost ljudskog mozga, a vrlo često i čitavog organizma, izvršenju određenog postupka naziva se koncentracija pažnje. Koncentracija pažnje je vrlo bitna tijekom obučavanja pilota i uopće tijekom svakog leta. Zato su pažnja, koncentracija pažnje te redoslijed i raspored usmjeravanja pažnje bili u žiži vrlo velikog broja istraživanja i eksperimenata. Naravno, i u ovim istraživanjima su ruski znanstvenici postigli vjerojatno najveće rezultate. Do kojih se spoznaja došlo? - Maksimalna koncentracija pažnje traje vrlo kratko. Samo nekih desetak sekundi, a nakon toga bez naše volje popušta i usmjerava se na nešto drugo. Ovu činjenicu svatko može testirati na sebi – prilikom čitanja nekog zanimljivog teksta koji vas jako interesira, nije teško primijetiti da vam svakih par trenutaka misli odlutaju nekamo drugamo, prema nečemu što može i ne mora biti direktno u vezi s tekstom koji čitate. Vrlo često se može desiti da oči i dalje čitaju, a da mozak ne registrira što ste pročitali. - Pažnja se rasipa. Što je veći broj elemenata na koji se pažnja treba usmjeriti to je koncentracija pažnje manja. Pokazalo se da je maksimalan broj elemenata koje mozak jednovremeno može pratiti od osam do deset. Svako povećavanje boja elemenata na koje se pažnja koncentrira, izaziva ispuštanje (zaboravljanje) jednog od prethodnih elemenata. - Pažnja direktno ovisi od psiho-fizičkog stanja organizma. Što je mozak umorniji to je manji broj elemenata na koji se pažnja usmjerava, a koncentracija sve brže opada i duže je vrijeme njenog obnavljanja. - Koncentracija pažnje se, do određenog nivoa, može povećati motivacijom za izvođenjem planirane radnje ili postupka… Stručnjake su najviše iznenadili prvi i drugi zaključak. Naime, promatranja u normalnim situacijama nisu ničim nagovještavala niti opravdavala takve zaključke. Ovakvi zaključci se nisu uklapali u priču da piloti u polijetanju istovremeno prate preko četrdeset (pa i do sedamdeset) podataka, ili zašto i kako u tom prevelikom broju informacija reagiraju u pravom trenutku na pravi i željeni element? Još više zabune u sve je unijela činjenica da su reakcije pilota bile brže od brzine kretanja nervnog impulsa iz receptora do centara u mozgu. Kako bi došli do potrebnih podataka znanstvenici su u kabinu zrakoplova postavili određeni broj kamera koje su snimale ponašanje i pokrete pilota, i što je važnije, snimale su ponašanje i kretnje svakog oka pilota (brzinu i smjer kretanja očne jabučice, dužinu zadržavanja pogleda na pojedinom instrumentu i (ili) podatku, širenje i skupljanje zjenica, broj treptaja u zavisnosti od složenosti situacije,…) Snimke su, naravno, potvrdile gornje zaključke o pažnji i koncentraciji pažnje, ali su dale i vrlo interesantne odgovore. Utvrđeno je da pilot prati punom koncentracijom (poput svakog normalnog čovjeka) najviše do deset elemenata, a tijekom obuke stječe vještinu kojom se pažnja ne širi nego usmjerava i koncentrira na elemente koji odstupaju od normalnog, ustaljenog ili očekivanog. Ovaj zaključak je iskorišten u ergonomiji za raspored i izgled instrumenata (svi instrumenti imaju sličan oblik, rast mjerenog podatka pokazuje otklon u desno, središnje ili željene vrijednosti su u vrhu instrumenta…), i za boje svjetlosnih signalizacija (crvena = opasnost, žuta = upozorenje na moguću grešku, zelena = stanje normalno). Također je dokazana vrlo važna karakteristika ljudskog mozga – takozvano premošćenje moždanih «naredbi». Naime, u normalnim uvjetima da bi se izvršila planirana radnja (recimo podizanje čaše sa stola) potrebno je uočiti objekt radnje, poslati impuls iz oka u određeni centar u mozgu (oko 30m/s), obraditi informaciju u mozgu i poslati impuls s naredbom u mišiće ruke za izvršenje radnje. Ukoliko radnju (vještinu) automatizirate mozak isključuje put impulsa od oka do centra u mozgu, već ga odmah usmjerava na izvršenje. Nešto slično se dešava s refleksnim radnjama (trzanje ruke s vruće podloge, hvatanje predmeta prije pada, zatvaranje oka prije udara grane po njemu…). U ovakvim radnjama kao da je mozak isključen…(naravno, ovo je vrlo pojednostavljeno objašnjenje stvarnog procesa). U ovim situacijama je motorika brža, preciznija i većina nas je sklona reći kako su te pokrete napravili "bez razmišljanja"… |
Prostorna orijentacija Prostorna orijentacija pilota je predmet istraživanja vrlo velikog broja specijalista: fiziologa, psihologa, neurologa, liječnika zrakoplovne medicine… Većina zemalja koje u sastavu svojih oružanih snaga imaju jake zrakoplovne snage posvećuju veliku pažnju istraživanjima svih vrsta ponašanja pilota u zrakoplovu, a time i prostornoj orijentaciji. U tim istraživanjima su ruski znanstvenici postigli najveće rezultate (do sada priznate i objavljene). Za razmatranje prostorne orijentacije potrebno je prvo definirati pojam: Prostorna orijentacija je formiranje psihičke slike (modela ili predstave) o položaju zrakoplova u prostoru i zahtijevanom režimu leta bez vidljivosti orijentira na zemlji. Ovakvu sliku je moguće formirati na osnovu prijašnjih iskustava te vizualnih i teorijskih spoznaja i njihovom usporedbom s pokazivanjima instrumenata u zrakoplovu. Svi znanstvenici su došli do jedinstvenog zaključka kako pouzdanost ocjene položaja zrakoplova direktno ovisi o sposobnosti pilota da formira odgovarajuću sliku (model) leta iz ponuđenih mu podataka. U tom cilju krenulo se od dva moguća sistema istraživanja: 1. Geocentrični način orijentacije – formiranje slike prostora kada se kao referentna točka za orijentaciju koristi bilo koji objekt iz okoline (neposredne sredine). 2. Egocentrični način orijentacije – formiranje slike prostora kada čovjek (pilot) predmete iz svoje neposredne okoline stavlja u određeni odnos s osnovnim pravcima vlastitog tijela (gore, dolje, naprijed, nazad, iznad, ispod…) Vrlo brzo se ispostavilo kako je prostorna orijentacija pilota bolja i pouzdanija ako je zasnovana na geocentričnom sistemu koordinata, odnosno, kada svoje kretanje i kretanje zrakoplova sebi predstavljaju u odnosu na «nepokretnu» zemlju . Za ocjenu efikasnosti i pouzdanosti prostorne orijentacije postavljeni su sljedeći kriteriji: - latentno vrijeme uspostavljanja prostorne orijentacije (vrijeme od momenta uočavanja promjene do prvog pokreta komandama zrakoplova), - relativno vrijeme kontrole instrumenata i vankabinskog prostora (na osnovu snimanja pravca pogleda i kretanja očnih jabučica), - pravilnost procjene položaja u prostoru (na osnovi broja pogrešnih motoričkih reakcija – greške u prvim pokretima komandama zrakoplova), - karakter pogrešnih odluka u procjeni prostornog položaja (posljedice koje izaziva greška prvog pokreta komandama zrakoplova) Na kraju se sve kompariralo s materijalima dobivenim iz usmenih i pisanih izvještaja pilota. Rezultati ispitivanja su pokazali: Prostorna orijentacija pilota je daleko bolja, brža, pravilnija i efikasnija u stvarnim letovima na zrakoplovu nego na trenažeru. Piloti u stvarnom letu nisu imali teškoća u ocjeni prostornog položaja zrakoplova (o čemu svjedoči činjenica da tijekom istraživanja nijedan pilot nije napravio niti jednu grešku). Na trenažeru je većina pilota imala teškoće pri ocjeni prostornog položaja zrakoplova (vrlo veliko vrijeme osmišljavanja nastale promjene položaja zrakoplova, određivanje novog položaja i tek nakon toga prva reakcija za usmjeravanje zrakoplova prema željenom položaju). Razlog je vrlo jasan, u zrakoplovu se pilot nesvjesno koristi geocentričnim načinom uspostave prostorne orijentacije, dok se u trenažeru koristi egocentričnim načinom. Konkretno je to izgledalo ovako: - ispitivanje je vršeno na uzorku od 185 pilota, - devedeset različitih situacija i - četrdeset zalaza za slijetanje. Ispitivanje je započinjalo promjenom samo jednog elementa leta, a završavalo promjenom svih relevantnih elemenata leta. Primjera radi, evo nekih rezultata. Uspostavljanje režima - vraćanje zrakoplova na putanju za slijetanje: 1.- vrijeme kontrole instrumenata: - u stvarnom letu 5% od raspoloživog vremena, - u trenažeru 35-40% od raspoloživog vremena 2.- pogrešne odluke pilota: - u stvarnom letu nije registrirana niti jedna pogrešna odluka, - u trenažeru je bilo odluka koje su "završavale" padom zrakoplova. |
Ovako je to bilo: ili ovako: a možda ovako: Meni sad svira Top Gun... i ... ma uživajte, a ja? ja plovim nebom između oblaka mekih i dalekih... |