< veljača, 2008 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29    

Komentari On/Off

Opis bloga
More, nebo, ptice, ribe, masline i vino

Alkion - grčki alkyon
1. mitološka morska ptica (zimorod, ledarica, gnjurac) smatra se da proriče sreću.
2. zvijezda u sazviježđu Bika, najsjajnija u grupi Plejade (Vlašići).
3. kći Eolova, žena Keiksova, od žalosti za nastradalim mužem bacila se u more, a bogovi su ih oboje pretvorili u ptice
4. prvi istraživački brod čuvenog pomorskog istraživača Jacquesa Cousteaua


Galeb

beba

odijevanje

naslovnica




Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr
Alternativa

Ima neka tajna veza
helix-bubimir
košuta-Peti element?
Fanny-domaćica
JJ-svega pomalo
mladen-nježni Orlando
Rilady - s(t)jenovite misli
uspomena-samo misli
Zeleni čajek-(o)čajanke
Gaya-Dottoressa
bigg-priče
Tril-veselo
ely-jutarnja kava
k(v)adar-slika dobro
vunenica-Sunce je njeno
Borut-Izrael
izgubljena-potraga
Big blue-duboko plavo
gustirna-Nelini visovi
Čiovka-Trogir u srcu
Pero u šaci-razmišljanja
Sve što stoji u daljini svima nam se malo čini,
samo nam se naša sreća u daljini čini veća.




online

Free Web Counter





Ljubav i mašta čine svašta
Svatko može da poleti,
samo treba da se sjeti.

Alkion
27.02.2008., srijeda
Ogledalo
Wiš, ovo si nadam se tražio:

Ogledalo

U jednom od ova dva "Zlina" sam ja, a u drugom moj prijatelj i kolega Kos. Fotografija je iz novina, a nastala je osamdesetih godina prošlog stoljeća. Ne sjećam se točno u kom sam zrakoplovu jer sam letio na obje pozicije: i na poziciji gornjeg (na leđima) i na poziciji donjeg (onog koji prati).
Za većinu gledatelja atraktivnija i "teža" pozicija je u gornjem zrakoplovu jer je u leđnom letu, a to izaziva divljenje. Za sve pilote je donja pozicija teža i odgovornija. U gornjem zrakoplovu treba samo precizno održavati zrakoplov u leđnom letu. Pilot u donjem zrakoplovu prati gornji zrakoplov na preciznim normama. To je otežano obzirom da su zrakoplovi jedan naspram drugoga kao u ogledalu i mora se jako zabaciti glava unazad kako bi se mogao vidjeti gornji zrakoplov. Kod ovakvog zabacivanja glave vrlo je složeno koordinirano upravljanje zrakoplovom. Takvo što možete i sami provjeriti: pokušajte hodati zabačene glave i pogleda uprtog u nebo. Posebice je otežana procjena udaljenosti od gornjeg zrakoplova uz jednovremenu kontrolu točne pozicije i željenog položaja svog zrakoplova. Kormila vertikalnih komandi zrakoplova su tek malo više od jednog metra jedno od drugog, a pilot ih ne vidi, krila donjeg zrakoplova, koja pilot također ne vidi jer gleda gornji zrakoplov, moraju biti paralelna s krilima gornjeg zrakoplova.
Stvarno lijep i oku gledatelja vrlo ugodan doživljaj koji od pilota zahtijeva ogromnu koncentraciju, savršenu i preciznu tehniku pilotiranja i maksimalno povjerenje u kolegu u drugom zrakoplovu.

- 20:48 - Da ne dođe do prijatelj drag... (37) - Isprintaj - #
23.02.2008., subota
Seks
Upozorenje: molim osobe mlađe od 18 godina, osobe osjetljivog i treperavog srca te lako zaljubljive osobe da ne čitaju dalji tekst posta i da napuste ove stranice.

Mislim da je nastupilo vrijeme da i ja napokon progovorim malo o seksu. Vjerujem da ste suglasni s mojim stavom kako je seks vrlo važna sporedna stvar u životu – odmah je iza nogometa i hladne pive.

Ozbiljnost teme prezentirat ću s pet, dolje prikazanih ilustracija.

Dakle:

Ilustracija prva:
Pčela – ilustracija prva
(preuzeto: http://www.punmiris.com/vijest/Med-366.htm)

Ilustracija druga:
Cvijet - ilustracija druga

Ilustracija treća:
Nektar bogova _ ilustracija treća

Ilustracija četvrta:
Roda – ilustracija četvrta
(preuzeto: http://www.avia.croadria.com/apr/mocvare.htm)

Ilustracija peta:
Beba – ilustracija peta
(preuzeto: http://www.genetika.co.yu/beba.jpg)

Haj'mo reći nekoliko riječi o svakoj ilustraciji.

Ilustracija prva: Pčela. Primjećujete da je TA pčela. Ženski rod. Ona je TA koja zuji okolo i traži. Ona vodi glavnu riječ. Ona odlučuje koga, kada i gdje će … oprašiti.

Ilustracija druga: Cvijet. Stoički trpi i čeka da bude zamijećen i napokon oprašen. Iako je TAJ cvijet muškog roda primjećujete da najčešće ima žensko ime (ruža, orhideja, frezija, ljubičica, visibaba…). Očit dokaz o X kromosomu, o njegovoj nježnoj ženskoj strani.

Ilustracija treća: Uživanje u nektaru bogova. Svaki komentar osim strastvenih i zvučnih uzdaha bi samo pokvario čari ovih trenutka .

Ilustracija četvrta: Ptica. Roda. Jasno vam je da ptica asocira na letenje, na nebeske osjećaje, na mekoću i nježnost perja… Još uvijek nisu usuglašena mišljenja o imenu ove ptice. Negdje je zovu roda, negdje orao što visoko leti, a vrlo često je zovu i ševa. Oko imena ove potonje se lome koplja, uglavnom radi veličine. Nije znanstveno dokazano da veličina ima neku bitnu ulogu, ali sasvim sigurno ima određeni značaj. Ma, znate što? Nekako sam siguran da je veličina vrlo važna, ma koliko mi šutjeli o tome.

Ilustracija peta: Beba. Za nešto ovako savršeno mislim da je nepotrebno trošiti riječi.

I da završim riječima mog dragog prijatelja Forest Gumpa: "To je sve što ja imam reći o tome."

- 18:35 - Da ne dođe do prijatelj drag... (47) - Isprintaj - #
18.02.2008., ponedjeljak
nije zlato sve što sija

ili: Žena je...

Često sam nailazio na postove u kome se bloger bavi razmišljanjima kako izgledaju oni s druge strane ekrana ovih naših druženja. Moram priznati da se nikada nisam previše bavio takvim razmišljanjima. Možda to ima neke veze s mojim dugogodišnjim bavljenjem letačkom obukom. Naime uvijek sam se trudio da ne formiram sliku o polazniku prije nego napravim s njim određeni broj letova. Nisam želio obuku podrediti bilo kakvim predrasudama.

Oduvijek sam se volio baviti analizama, izvođenjem zaključaka iz ponuđenih mi informacija. I tako eto, sad pokušavam, kao pravi muški šovinista, opisati moje viđenje blogerica s kojima se vrlo ugodno družim na ovim stranicama. Obratiti pažnju - naglasak je na moje viđenje.

Krenimo nekim redom. Redom slučajnog odabira, naravno:

Žena je varljiva


Helix – dama koja voli diskretan nakit. Nakit treba biti neupadljiv, ali svakako prirodan, elegantan i s vrlo malim udjelom ljudske ruke u prirodnu izvornost. Ako joj želite pokloniti nakit koji će i nositi, pitajte. Bijela ruža obavezni dodatak.

Razumica – dama kojoj nakit služi kao detalj koji upotpunjuje cjelokupnu sliku. Čini mi se da će više vremena provesti ispred ogledala radi savršenog (možda pomalo izazovnog) slaganja odjeće nego li izboru nakita. Naravno, kao pripadnica ljepšeg spola, sanja zrnca dijamanta na prstenu od bijelog zlata. Udvarajte joj s margaritama i dugim razgovorima.

Ely – i uz sav svoj trud da pokaže kako bi joj najmiliji ukras bio bradavica na nosu, ova skromna brineta ima istančani ukus i ne zadovoljava se običnom bižuterijom. Vjerujem da je njeno srce najlakše osvojiti ljubavnim izjavama na francuskom, ali obavezan modni dodatak uz to vam mora biti grančica frezija (mogu i crvene ruže). Sat je obavezan detalj na ruci. Ako me moje sive stanice ne varaju, ova dama stavlja nakit u ravnopravan odnos s parfemom koji koristi.

Trill – iz svega do sada pročitanog, usudim se zaključiti kako ovom leptirastom biću savršenog izgleda i mamici dvoje predivne dječice, nakit i nije potreban. Naravno, ipak je ona pripadnica ljepšeg spola i nakit je obavezni dio jutarnjeg rituala prije polaska na posao. Vjerujem kako su to sitni detalji koji trebaju odvesti vaš pogled što dalje od mogućeg podočnjaka (ipak ona nosi tri stupa svoje obitelji), na brzinu obučene bluze (koja baš jutros nije u skladu cipelama). Zlatna burma je već ostavila neizbrisiv trag na prstu. Voli svaku vrst cvijeća koje joj poklanjate i tu radost vidno pokazuje. Nikako joj se ne udvarajte – Arti vam bu kosti polomil…

Bigica – znam da ova dama jako voli knjigu. Dakle, ako joj želite nešto pokloniti knjiga vam je pravi izbor. Ma dodajte i neki cvjetak uz to, samo neka obavezno bude u pitaru. A nakit? Moram priznati da me ova dama najviše intrigira po tom pitanju. Skoro sam stekao dojam kako joj nakit baš ne znači nešto u životu. Nemoguće, je l' da? Pokušavam iz sve snage, ali nikako da izbacim foto-aparat kao modni detalj.

Stopalce – ljudi moji, što li se krije iza maske ove cigančice? Odvedite je u prirodu, sjedite i divite se razigranom djetetu koje naganja nevidljivi balon sreće. Puca od veselja i ne prestaje pričati nepovezane priče. Voli cvijeće koje ima bodlje i danima će vam pričati kako je trnje cijena ljepote. Stavit će na sebe svaki nakit koji je raduje i koji djeluje veselo. Stekao sam dojam kako nakit nosi radi svog veselja.

Wollf – moja jedina virtualna seka. Nakit je za nju poput socijalističke definicije religije – opijum za mase. Veću pažnju će posvetiti slaganju odjeće prema svom raspoloženju nego nakitu, a nije da ga nema, samo ga ponekad mrzi jer u njemu vidi darovatelja. Ne gubite vrijeme na udvaranje, njoj je i jedan pogled na vas dovoljan da vas zauvijek izbriše iz svog sjećanja. A cvijeće? Mislim da je najbolje da je odvedete u rasadnik ili negdje na livadu. Danima će patiti ako joj donesete cvijeće koje će uvenuti u vazi.

Vunenica – ovo drago biće me neodoljivo podsjeća na moju mamu u mladim danima. Stekoh dojam da sebe, svjesno ili nesvjesno, podređuje voljenim osobama i njihovim potrebama. Nakit će staviti da vam se dopadne i bez velikog premišljanja će ga skinuti na vaš zahtjev. Neće joj to biti drago, ali vam to ničim neće dati do znanja. Jedna mala kitica ljubičica će je oduševiti toliko da će biti raspjevana cijeli dan. Pomno bira svoj nakit (to je njeno malo blago) ali ga nosi samo u rijetkim prilikama. Vjerujem da ima probušene uši i dvije jako lijepe zlatne naušnice, a skida ih samo u izuzetnim prilikama.

Fanny – dama koja s ponosom nosi ime domaćice. Voli vrt i rad u vrtu prebogatom cvijećem. Naravno dominiraju ruže svih boja. Ne znam zašto ali pretpostavljam da je žuta njena boja. Nakit diskretan, pomno biran uz odjeću, iako se najugodnije osjeća u sportsko-šetalačkoj verziji.

Simona – atrakcija na vidiku. Ako sve nije savršeno i po osjećajima i po izgledu ova dama ostaje doma. Iz njene priče stekoh dojam da je i tijelo bez ičega vrijedno vašeg pogleda. Dakle i odjeća i nakit imaju namjenu da vas upozore što je ispod.

I malo iznenađenje na kraju:
Među dame se nekim samo njemu znanim putovima ubacio i jedan gospodin:
Wiš – naravno o nakitu nema govora ukoliko se u nakit ne ubraja mašta o jednom pravom Rolexu, na desnoj ruci, podrazumijeva se. Ajme, ljudi moji, toliko ljubavi spram ženskog roda, toliko treperavog duha i toliko oduševljenja tim nježnim bićima teško je naći niti uz pomoć Diogenesove lampe.
P.S.
Molim nespomenute dame , a i gospodu da se slobodno dopišu u komentarima, a od gore prisutnih zahtijevam samo riječi hvale i ushita uz poneki tihi uzdah mojoj providnosti…Svi imaju pravo na ispravak krivog navoda.


- 00:28 - Da ne dođe do prijatelj drag... (67) - Isprintaj - #
15.02.2008., petak
Strah
Strah je normalna ljudska reakcija na svijest o opasnosti i većina psihologa ga smatra negativnom emocijom. Definira se kao stanje intenzivne, kratkotrajne i neprijatne napetosti cjelokupnog organizma. Ovakva definicija je vrlo uopćena i nije sveobuhvatna iako u najkraćem opisuje samu bit straha.

nije me strah


Postoji nekoliko podjela straha.
Prva i osnovna podjela je:
- urođeni strah (strah od iznenadnog zvuka i strah od izmicanja podloge) – strah s kojim se rađamo i iz koga nastaje većina kasnijih strahova.
- stečeni (naučeni) strah – odrastanjem čovjek shvaća i ocjenjuje nove opasnosti i stječe nove vrste strahova.

Strah ima različit intenzitet i po intenzitetu strah se dijeli na:
- strepnja (bojazan) – reakcija na opasnost koju osoba ne smatra bitnom za svoju egzistenciju, a karakteriziraju je neizvjesnost , sumnje i pretpostavke o nastupajućoj opasnosti.,
- strah - reakcija na opasnost koju osoba smatra bitnom za svoju egzistenciju ali da je može izbjeći,
- užas – reakcija na opasnost koju osoba smatra bitnom za svoju egzistenciju i da je ne može izbjeći,
- fobija – izraženi trajni strah izazvan određenim objektom ili situacijom i najčešće je iracionalan. Veliki broj psihologa ovu vrstu straha izdvaja kao zasebnu vrstu straha i čak je smatra patološkim poremećajem ličnosti.

Strah se manifestira kod svake osobe različito, a najčešće kroz određene fiziološke promjene – nepravilan i ubrzan rad srca, suha usta, ježenje kože po cijelom tijelu, znojenje, drhtanje, širenje zjenica, bljedilo, ukočenost mišića, nekontrolirani pokreti, povraćanje, nekontrolirano pražnjenje crijeva i mokraćnog mjehura, pa čak i potpuno sjedenje kose…
Iako psihologija ličnosti razmatra strah kao reakciju osobe na potencijalnu opasnost po sebe, ne treba zanemariti i strah kao reakciju osobe na opasnost po osobe iz neposrednog okruženja ili po osobe s kojima su u nekoj emocionalnoj vezi. Uz pojam straha se veže i pojam iznenađenje. Psiholozi ga razmatraju kao prethodnicu straha ili kao njegov početak. Iznenađenje je ona prva reakcija na neočekivanu i neplaniranu situaciju, a nakon iznenađenja ne dolazi uvijek strah. Iznenađenje može biti i prethodnica ugode i nečeg lijepog.

Obzirom na stupanj kontrole ponašanja pojedinca strah dijelimo na:
- kontrolirani strah – osoba, nakon početnog iznenađenja, kontrolira svoje ponašanje i svoje psiho-fiziko stanje,
- ograničeno kontrolirani strah – osoba, nakon početnog iznenađenja, kontrolira svoje ponašanje, ali još uvijek postoji strepnja,
- nekontrolirani strah – osoba, nakon početnog iznenađenja, ne uspijeva kontrolirati svoje ponašanje i psiho-fizički stanje i strah prerasta u užas.

Odnos osobe prema vlastitom strahu nazivamo hrabrost. Hrabrost je sposobnost pojedinca da kontrolira svoje ponašanje i svoje psiho-fizičko stanje u strahu. Do sada je dokazano da ne postoji osoba koja se može kontrolirati u svim uvjetima. Stoga je vrlo važno naučiti ljude kako se strah kontrolira. Posebno naglašavam da hrabrost ne znači ne bojati se ničega, odnosno nemati straha. Naprotiv, hrabrost znači znati pravilno kontrolirati svoje ponašanje i u uvjetima straha.

Postoji čitav niz aktivnosti kojima se postiže bolja kontrola ponašanja i suprotstavljanje strahu.

Prvi način savladavanja straha je upoznavanje svog vlastitog psiho-fizičkog stanja. «Spoznaj samog sebe» je stara rimska poslovica. Dakle spoznaja samoga sebe, svojih crta ličnosti, karakternih osobina i svojih motiva djelovanja pospješuje realnije sagledavanje opasne situacije, omogućava kontrolu ponašanja, a time i smanjivanje ili potpuno savladavanje straha.

Drugi način savladavanja straha je teoretsko upoznavanje s mogućim izvorima straha i učenje kako se svakom od tih strahova treba suprotstaviti. Osoba se upoznaje s svim predvidivim i očekivanim opasnostima i uči gdje, kako i kada reagirati, a da bi se opasnost svela na najmanju moguću mjeru ili potpuno isključila.

Treći način savladavanja straha je provođenje praktičnih vježbi u strogo kontroliranim uvjetima u kojima osoba uvježbava pravilne i pravovremene reakcije za uklanjanje opasnosti i pojava koje izazivaju strah. Pri izvođenju ovakvih vježbi osoba koja se uvježbava mora znati da je u pitanju vježba, mora se pridržavati točno utvrđenih radnji i postupaka i mora znati da nema stvarne opasnosti te da nema razloga za strah. Ovakve vježbe se provode do automatizma i moraju se nakon određenog vremena ponavljati.

Na kraju, kao zadnja solucija, koju nije uvijek opravdano koristiti, je takozvano «razbijanje straha». Izvodi se tako što se osobu provodi kroz stvarne uvjete i pojave koje izazivaju strah. Postupak se provodi također u kontroliranim uvjetima, a osoba je vođena od strane instruktora (ili čitavog tima stručnjaka). Postupak je potpuno kontroliran, a osoba mora znati da postupak može prekinuti u svakom trenutku na svoj zahtjev. Ovakav postupak se izvodi iznimno i samo ako se ponašanje obučavane osobe može predvidjeti, kontrolirati i po potrebi usmjeravati. Uvjeti su stvarni, a reakcije mogu biti nepredvidive i opasne i po obučavanu osobu i po instruktora (ekipu).

Eto, nakon orijentacije u prostoru, pažnje (koncentracije i njenog rasporeda) i strah je dio koji definira dobrog i osposobljenog pilota. Zaključak: nije teško biti dobar pilot, teško je biti stari pilot…

- 01:04 - Da ne dođe do prijatelj drag... (34) - Isprintaj - #
11.02.2008., ponedjeljak
Još iz struke
Pažnja i koncentracija pažnje

Za izvođenje nekog postupka potreban je određeni redoslijed i raspored radnji.
Vjerujem da svi znamo definiciju učenja: proces stjecanja znanja, vještina i navika. Znanje je sveukupno dostignuće ljudskog roda pretvoreno u svojinu pojedinca. Vještina je znanje pretvoreno u praktičnu djelatnost. Navika je automatizirana vještina.

Dakle za izvršenje nekog postupka ili radnje neophodan je proces učenja. Kako bi proces učenja bio svrsishodan i kako bi se obavio u što kraćem vremenu, potrebno je željenom postupku posvetiti određenu pažnju. Usmjerenost ljudskog mozga, a vrlo često i čitavog organizma, izvršenju određenog postupka naziva se koncentracija pažnje.
Koncentracija pažnje je vrlo bitna tijekom obučavanja pilota i uopće tijekom svakog leta. Zato su pažnja, koncentracija pažnje te redoslijed i raspored usmjeravanja pažnje bili u žiži vrlo velikog broja istraživanja i eksperimenata. Naravno, i u ovim istraživanjima su ruski znanstvenici postigli vjerojatno najveće rezultate.

Do kojih se spoznaja došlo?
- Maksimalna koncentracija pažnje traje vrlo kratko. Samo nekih desetak sekundi, a nakon toga bez naše volje popušta i usmjerava se na nešto drugo. Ovu činjenicu svatko može testirati na sebi – prilikom čitanja nekog zanimljivog teksta koji vas jako interesira, nije teško primijetiti da vam svakih par trenutaka misli odlutaju nekamo drugamo, prema nečemu što može i ne mora biti direktno u vezi s tekstom koji čitate. Vrlo često se može desiti da oči i dalje čitaju, a da mozak ne registrira što ste pročitali.
- Pažnja se rasipa. Što je veći broj elemenata na koji se pažnja treba usmjeriti to je koncentracija pažnje manja. Pokazalo se da je maksimalan broj elemenata koje mozak jednovremeno može pratiti od osam do deset. Svako povećavanje boja elemenata na koje se pažnja koncentrira, izaziva ispuštanje (zaboravljanje) jednog od prethodnih elemenata.
- Pažnja direktno ovisi od psiho-fizičkog stanja organizma. Što je mozak umorniji to je manji broj elemenata na koji se pažnja usmjerava, a koncentracija sve brže opada i duže je vrijeme njenog obnavljanja.
- Koncentracija pažnje se, do određenog nivoa, može povećati motivacijom za izvođenjem planirane radnje ili postupka…

Stručnjake su najviše iznenadili prvi i drugi zaključak. Naime, promatranja u normalnim situacijama nisu ničim nagovještavala niti opravdavala takve zaključke. Ovakvi zaključci se nisu uklapali u priču da piloti u polijetanju istovremeno prate preko četrdeset (pa i do sedamdeset) podataka, ili zašto i kako u tom prevelikom broju informacija reagiraju u pravom trenutku na pravi i željeni element? Još više zabune u sve je unijela činjenica da su reakcije pilota bile brže od brzine kretanja nervnog impulsa iz receptora do centara u mozgu.

Kako bi došli do potrebnih podataka znanstvenici su u kabinu zrakoplova postavili određeni broj kamera koje su snimale ponašanje i pokrete pilota, i što je važnije, snimale su ponašanje i kretnje svakog oka pilota (brzinu i smjer kretanja očne jabučice, dužinu zadržavanja pogleda na pojedinom instrumentu i (ili) podatku, širenje i skupljanje zjenica, broj treptaja u zavisnosti od složenosti situacije,…)
Snimke su, naravno, potvrdile gornje zaključke o pažnji i koncentraciji pažnje, ali su dale i vrlo interesantne odgovore.

Utvrđeno je da pilot prati punom koncentracijom (poput svakog normalnog čovjeka) najviše do deset elemenata, a tijekom obuke stječe vještinu kojom se pažnja ne širi nego usmjerava i koncentrira na elemente koji odstupaju od normalnog, ustaljenog ili očekivanog. Ovaj zaključak je iskorišten u ergonomiji za raspored i izgled instrumenata (svi instrumenti imaju sličan oblik, rast mjerenog podatka pokazuje otklon u desno, središnje ili željene vrijednosti su u vrhu instrumenta…), i za boje svjetlosnih signalizacija (crvena = opasnost, žuta = upozorenje na moguću grešku, zelena = stanje normalno).

Također je dokazana vrlo važna karakteristika ljudskog mozga – takozvano premošćenje moždanih «naredbi». Naime, u normalnim uvjetima da bi se izvršila planirana radnja (recimo podizanje čaše sa stola) potrebno je uočiti objekt radnje, poslati impuls iz oka u određeni centar u mozgu (oko 30m/s), obraditi informaciju u mozgu i poslati impuls s naredbom u mišiće ruke za izvršenje radnje. Ukoliko radnju (vještinu) automatizirate mozak isključuje put impulsa od oka do centra u mozgu, već ga odmah usmjerava na izvršenje. Nešto slično se dešava s refleksnim radnjama (trzanje ruke s vruće podloge, hvatanje predmeta prije pada, zatvaranje oka prije udara grane po njemu…). U ovakvim radnjama kao da je mozak isključen…(naravno, ovo je vrlo pojednostavljeno objašnjenje stvarnog procesa). U ovim situacijama je motorika brža, preciznija i većina nas je sklona reći kako su te pokrete napravili "bez razmišljanja"…

- 18:14 - Da ne dođe do prijatelj drag... (23) - Isprintaj - #
09.02.2008., subota
Malo struke
Prostorna orijentacija

Prostorna orijentacija pilota je predmet istraživanja vrlo velikog broja specijalista: fiziologa, psihologa, neurologa, liječnika zrakoplovne medicine…

Većina zemalja koje u sastavu svojih oružanih snaga imaju jake zrakoplovne snage posvećuju veliku pažnju istraživanjima svih vrsta ponašanja pilota u zrakoplovu, a time i prostornoj orijentaciji. U tim istraživanjima su ruski znanstvenici postigli najveće rezultate (do sada priznate i objavljene).

Za razmatranje prostorne orijentacije potrebno je prvo definirati pojam:
Prostorna orijentacija je formiranje psihičke slike (modela ili predstave) o položaju zrakoplova u prostoru i zahtijevanom režimu leta bez vidljivosti orijentira na zemlji.
Ovakvu sliku je moguće formirati na osnovu prijašnjih iskustava te vizualnih i teorijskih spoznaja i njihovom usporedbom s pokazivanjima instrumenata u zrakoplovu. Svi znanstvenici su došli do jedinstvenog zaključka kako pouzdanost ocjene položaja zrakoplova direktno ovisi o sposobnosti pilota da formira odgovarajuću sliku (model) leta iz ponuđenih mu podataka.

U tom cilju krenulo se od dva moguća sistema istraživanja:
1. Geocentrični način orijentacije – formiranje slike prostora kada se kao referentna točka za orijentaciju koristi bilo koji objekt iz okoline (neposredne sredine).
2. Egocentrični način orijentacije – formiranje slike prostora kada čovjek (pilot) predmete iz svoje neposredne okoline stavlja u određeni odnos s osnovnim pravcima vlastitog tijela (gore, dolje, naprijed, nazad, iznad, ispod…)

Vrlo brzo se ispostavilo kako je prostorna orijentacija pilota bolja i pouzdanija ako je zasnovana na geocentričnom sistemu koordinata, odnosno, kada svoje kretanje i kretanje zrakoplova sebi predstavljaju u odnosu na «nepokretnu» zemlju .
Za ocjenu efikasnosti i pouzdanosti prostorne orijentacije postavljeni su sljedeći kriteriji:
- latentno vrijeme uspostavljanja prostorne orijentacije (vrijeme od momenta uočavanja promjene do prvog pokreta komandama zrakoplova),
- relativno vrijeme kontrole instrumenata i vankabinskog prostora (na osnovu snimanja pravca pogleda i kretanja očnih jabučica),
- pravilnost procjene položaja u prostoru (na osnovi broja pogrešnih motoričkih reakcija – greške u prvim pokretima komandama zrakoplova),
- karakter pogrešnih odluka u procjeni prostornog položaja (posljedice koje izaziva greška prvog pokreta komandama zrakoplova)
Na kraju se sve kompariralo s materijalima dobivenim iz usmenih i pisanih izvještaja pilota.

Rezultati ispitivanja su pokazali:
Prostorna orijentacija pilota je daleko bolja, brža, pravilnija i efikasnija u stvarnim letovima na zrakoplovu nego na trenažeru. Piloti u stvarnom letu nisu imali teškoća u ocjeni prostornog položaja zrakoplova (o čemu svjedoči činjenica da tijekom istraživanja nijedan pilot nije napravio niti jednu grešku).
Na trenažeru je većina pilota imala teškoće pri ocjeni prostornog položaja zrakoplova (vrlo veliko vrijeme osmišljavanja nastale promjene položaja zrakoplova, određivanje novog položaja i tek nakon toga prva reakcija za usmjeravanje zrakoplova prema željenom položaju).
Razlog je vrlo jasan, u zrakoplovu se pilot nesvjesno koristi geocentričnim načinom uspostave prostorne orijentacije, dok se u trenažeru koristi egocentričnim načinom.

Konkretno je to izgledalo ovako:
- ispitivanje je vršeno na uzorku od 185 pilota,
- devedeset različitih situacija i
- četrdeset zalaza za slijetanje.
Ispitivanje je započinjalo promjenom samo jednog elementa leta, a završavalo promjenom svih relevantnih elemenata leta.
Primjera radi, evo nekih rezultata.
Uspostavljanje režima - vraćanje zrakoplova na putanju za slijetanje:
1.- vrijeme kontrole instrumenata:
- u stvarnom letu 5% od raspoloživog vremena,
- u trenažeru 35-40% od raspoloživog vremena
2.- pogrešne odluke pilota:
- u stvarnom letu nije registrirana niti jedna pogrešna odluka,
- u trenažeru je bilo odluka koje su "završavale" padom zrakoplova.

- 13:27 - Da ne dođe do prijatelj drag... (21) - Isprintaj - #
07.02.2008., četvrtak
Nostalgija
Ovako je to bilo:

akro-grupa


ili ovako:

akro-grupa


a možda ovako:

akro-grupa


Meni sad svira Top Gun... i ... ma uživajte, a ja? ja plovim nebom između oblaka mekih i dalekih...
- 21:23 - Da ne dođe do prijatelj drag... (14) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>