14.06.2011., utorak

Priča o crvenkapici

Na željeznici, crvenkapica je popularni naziv za radno mjesto prometnik vlakova, dakle onaj željezničar što nosi crvenu kapu, voli se praviti važan pred vlakovima, a ponekad i maše sa nekakvom palicom ili svjetiljkom. Zgodno zanimanje, plaća redovita i pristojna a on samo izađe pred vlak, zazviždi i maše. Jako lagan posao. Da li je to zaista tako?

Biti prometnik vlakova odgovoran je posao. Prometnik vlakova je centralna osoba u svakom kolodvoru, i sav posao koji se odvija u kolodvoru u svrhu uredne otpreme i prijema vlakova kontrolira prometnik vlakova. On stalno mora biti na radnom mjestu, i ne može za vrijeme pauze ''skoknuti'' u grad na kavu ili na plac. On mora biti dostupan i putnicima i drugim korisnicima željezničkih usluga, kao i radnicima HŽ-a u svako doba dana i noći. Prometnici vlakova rade u smjenama, i to najčešće u turnusu 12/24, 12/48 (znači radi primjerice danas po danu od 7.00 do 19.00, a onda radi sutra navečer od 19.00 do 7.00 drugog dana, i onda je dva dana slobodan – dan kad je došao iz noćne i drugi dan). Ovo je najčešća verzija rasporeda radnog vremena, ali ima i drugih zavisno o obujmu posla. U nekim kolodvorima ima prekid radnog vremena u noćnim satima, tako da je tamo drugačije raspoređeno radno vrijeme. U Zagreb Glavnom kolodvoru, na postavnici, prometnici vlakova zbog velikog obujma posla rade samo po 6 sati u smjeni i to u turnusu 6/24;6/24:6/24:6/48 tj. Prva smjena, druga smjena, treća smjena pa dva dana slobodni.

Što zapravo radi prometnik vlakova? Teško je u par rečenica svesti rad prometnika, jer je njegov rad kompleksan i svobuhvatan, ali osnova njegovog posla bila bi sljedeće: regulira promet vlakova i pružnih vozila u ko¬lodvoru i na pripadajućim međukolodvorskim razmacima – prometnik je taj koji odlučuje koji vlak će čekati, a koji će proći, što je posebno važno na jednokolosiječnim prugama jer su kolodvori mjesta gdje se vlakovi križaju ( za neželjezničare – mimoilaze), pri čemu treba paziti da se vozni red održava bez zakašnjenja. Svi prometnici prate vozni red, koji je praktički tehnološki proces rada jedne pruge, i svi ga se moraju pridržavati. U voznom redu definirani su svi vlakovi, i putnički i teretni, a njime je određeno koji su vlakovi jako važni a koji su manje važni, tj. postoji hijerarhija između vlakova i zna se unaprijed koji vlakovi imaju prednost, a koji čekaju. Prometnik vlakova obavještava putnike o zakašnjenjima, prometnik određuje na koji kolosijek će doći koji vlak, prometnik obavlja siguronosne radnje oko prijema i otpreme vlakova u kolodvorima, uključuje signale za vlakove, osigurava putove vožnji za vlakove, prometnik osigurava da željezničko-cestovni prijelazi budu zatvoreni za prolaske vlakova . Sve radnje oko prijema i otpreme vlakova moraju se dokumentirati u odgovarajuće evidencije a to također radi prometnik vlakova. Također, nadgleda i organizira manevarski rad – rad na sastavljanju i rastavljanju vlakova. Obavlja preglede skretnica i kolosiječnih postrojenja koja su bitna za sigurnost prometa, kontrolira rad drugog osoblja koje sudjeluje u prometu. U manjim kolodvorima prometnik i prodaje vozne karte, brine se oko rada blagajne, obračunava cijene prijevoza vagonskih pošiljki. Prometnik je odgovoran i za postavljanja vagona na utovar željezničkim korisnicima, brine se da se isti vagoni poslije utovara otpreme što je prije moguće itd.

U svakom slučaju, posao prometnika vlakova je jako dinamičan, odgovoran i zahtjeva mnogo znanja i mogućnost snalaženja i donošenja brzih odluka u raznim situacijama koje se u prometu mogu dogoditi. Tko želi postati prometnik vlakova mora završiti srednju željezničku tehničku školu, čime stječe zvanje Tehničara za željeznički promet.

- 12:59 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< lipanj, 2011 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Svibanj 2018 (3)
Veljača 2018 (1)
Travanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Listopad 2016 (1)
Svibanj 2016 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (1)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (4)
Svibanj 2011 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Teme iz područja željeznice za sve one koji žele nešto saznati o željeznici.Teme bi trebale biti objašnjene na jednostavan način, tako da ih svatko može razumjeti.

mdautovi@gmail.com