04.10.2011., utorak

Skretničari


Uz prometnika vlakova, vlakovođu ( odnosno strojovođu, jer se često brkaju ova dva pojma) rekli bi i da je skretničar radno mjesto koje se najčešće spominje među neželjezničarima i to gotovo uvijek u nekakvom pogrdnom i podsmjehivačkom kontekstu, što nimalo ne zaslužuju jer je to radno mjesto koje je od početaka željeznice bilo ključno za sigurno i uredno odvijanje prometa.Od početaka željeznice, kada još nije bilo automatizacije, skretničari su bili ti radnici, koji su direktno na terenu postavljali skretnice, i osiguravali putove vožnji a po zapovijedi prometnika vlakova, te su tako nosili jedan veliki dio odgovornosti za sigurnost željezničkog prometa. U to vrijeme skretnice su se postavljale na licu mjesta, pomoću postavnog utega ( crveno-bijeli, takve skretnice još i danas se mogu vidjeti na nekim sporednim kolosijecima). Skretničar je morao postaviti skretnice u odgovarajući položaj za namjeravanu vožnju, skretnicu zaključati da nitko neovlašten ne može s njom rukovati, a poslije izvršene vožnje skretnicu otključati i postaviti za vožnju sljedećeg vlaka, ili vratiti u tzv. redoviti položaj koji je propisan. Kako su postupno u promet uvođene novije tehnologije, te su se skretnice počele postavljati sa nekog centralnog mjesta putem žicovoda, ili kasnije pomoću elektro-motornih postavnih sprava, s kojima se rukuje sa nekog centralnog mjesta (postavnice ili prometnog ureda), radno mjesto skretničara sve manje ima veze sa svojim imenom. Iako danas na Hrvatskim željeznicama još uvijek postoje kolodvori na kojima je skretničar zadržao istu funkciju kakvu je imao i u samim počecima željeznice, jer je i tehnologija nažalost ostala ista kao i u 19. stoljeću, radno mjesto skretničara u kolodvorima gdje su centralne postavnice pretvorilo se u radno mjesto čistača skretnica i nekakvog pomoćnog radnika za potrebe kolodvora. Tako danas skretničar održava i čisti i podmazuje skretnice, odlazi nekoliko puta dnevno na skretnička područja kolodvora i obavlja pregled skretnica i kolosiječnih postrojenja u smislu njihove uporabljivosti i sigurnosti za promet, tako da vi koji putujete uvijek možete biti sigurni da se netko brine o sigurnosti u prometu. Skretničar obavlja i probe kočenja vlakova, poslove oko manevriranja, otkopčavanja i zakopčavanja lokomotiva, ali sada radi i sve druge poslove koje mu naredi šef kolodvora ili prometnik vlakova, a koji se ne tiču prometa. Radno mjesto skretničara polako odlazi u povijest, ali uvijek će željeznica trebati pomoćnih radnika koji će obavljati sve one poslove koje tehnologija ne može, mada će se možda radno mjesto zvati drugačije.

- 07:43 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< listopad, 2011 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Svibanj 2018 (3)
Veljača 2018 (1)
Travanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Listopad 2016 (1)
Svibanj 2016 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (1)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (4)
Svibanj 2011 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Teme iz područja željeznice za sve one koji žele nešto saznati o željeznici.Teme bi trebale biti objašnjene na jednostavan način, tako da ih svatko može razumjeti.

mdautovi@gmail.com