Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/zeljeznicazanezeljeznicare

Marketing

Priča o crvenkapici

Na željeznici, crvenkapica je popularni naziv za radno mjesto prometnik vlakova, dakle onaj željezničar što nosi crvenu kapu, voli se praviti važan pred vlakovima, a ponekad i maše sa nekakvom palicom ili svjetiljkom. Zgodno zanimanje, plaća redovita i pristojna a on samo izađe pred vlak, zazviždi i maše. Jako lagan posao. Da li je to zaista tako?

Biti prometnik vlakova odgovoran je posao. Prometnik vlakova je centralna osoba u svakom kolodvoru, i sav posao koji se odvija u kolodvoru u svrhu uredne otpreme i prijema vlakova kontrolira prometnik vlakova. On stalno mora biti na radnom mjestu, i ne može za vrijeme pauze ''skoknuti'' u grad na kavu ili na plac. On mora biti dostupan i putnicima i drugim korisnicima željezničkih usluga, kao i radnicima HŽ-a u svako doba dana i noći. Prometnici vlakova rade u smjenama, i to najčešće u turnusu 12/24, 12/48 (znači radi primjerice danas po danu od 7.00 do 19.00, a onda radi sutra navečer od 19.00 do 7.00 drugog dana, i onda je dva dana slobodan – dan kad je došao iz noćne i drugi dan). Ovo je najčešća verzija rasporeda radnog vremena, ali ima i drugih zavisno o obujmu posla. U nekim kolodvorima ima prekid radnog vremena u noćnim satima, tako da je tamo drugačije raspoređeno radno vrijeme. U Zagreb Glavnom kolodvoru, na postavnici, prometnici vlakova zbog velikog obujma posla rade samo po 6 sati u smjeni i to u turnusu 6/24;6/24:6/24:6/48 tj. Prva smjena, druga smjena, treća smjena pa dva dana slobodni.

Što zapravo radi prometnik vlakova? Teško je u par rečenica svesti rad prometnika, jer je njegov rad kompleksan i svobuhvatan, ali osnova njegovog posla bila bi sljedeće: regulira promet vlakova i pružnih vozila u ko¬lodvoru i na pripadajućim međukolodvorskim razmacima – prometnik je taj koji odlučuje koji vlak će čekati, a koji će proći, što je posebno važno na jednokolosiječnim prugama jer su kolodvori mjesta gdje se vlakovi križaju ( za neželjezničare – mimoilaze), pri čemu treba paziti da se vozni red održava bez zakašnjenja. Svi prometnici prate vozni red, koji je praktički tehnološki proces rada jedne pruge, i svi ga se moraju pridržavati. U voznom redu definirani su svi vlakovi, i putnički i teretni, a njime je određeno koji su vlakovi jako važni a koji su manje važni, tj. postoji hijerarhija između vlakova i zna se unaprijed koji vlakovi imaju prednost, a koji čekaju. Prometnik vlakova obavještava putnike o zakašnjenjima, prometnik određuje na koji kolosijek će doći koji vlak, prometnik obavlja siguronosne radnje oko prijema i otpreme vlakova u kolodvorima, uključuje signale za vlakove, osigurava putove vožnji za vlakove, prometnik osigurava da željezničko-cestovni prijelazi budu zatvoreni za prolaske vlakova . Sve radnje oko prijema i otpreme vlakova moraju se dokumentirati u odgovarajuće evidencije a to također radi prometnik vlakova. Također, nadgleda i organizira manevarski rad – rad na sastavljanju i rastavljanju vlakova. Obavlja preglede skretnica i kolosiječnih postrojenja koja su bitna za sigurnost prometa, kontrolira rad drugog osoblja koje sudjeluje u prometu. U manjim kolodvorima prometnik i prodaje vozne karte, brine se oko rada blagajne, obračunava cijene prijevoza vagonskih pošiljki. Prometnik je odgovoran i za postavljanja vagona na utovar željezničkim korisnicima, brine se da se isti vagoni poslije utovara otpreme što je prije moguće itd.

U svakom slučaju, posao prometnika vlakova je jako dinamičan, odgovoran i zahtjeva mnogo znanja i mogućnost snalaženja i donošenja brzih odluka u raznim situacijama koje se u prometu mogu dogoditi. Tko želi postati prometnik vlakova mora završiti srednju željezničku tehničku školu, čime stječe zvanje Tehničara za željeznički promet.


Post je objavljen 14.06.2011. u 12:59 sati.