08.06.2011., srijeda

Željezničko-cestovni prijelazi (2)

U posljednjem blogu opisane su vrste osiguranja željezničko-cestovnih prijelaza (ŽCP). U ovom blogu pokušati ću objasniti i razlike u rješenjima osiguranja željezničko-cestovnih prijelaza sa branicima ili polubranicima.

Željezničko-cestovni prijelazi osigurani sa branicima ( brklja, rampa ) zatvaraju cijelu cestu, dok polubranici zatvaraju samo odnosni trak ceste. Tamo gdje su branici, obično su to uređaji kojima rukuje radnik, tzv. čuvar ŽCP-a. Kod ovog tipa osiguranja željezničko-cestovnog prijelaza vremena čekanja da vlak prođe i da se branik podigne i oslobodi prolaz cestovnim vozilima su najdulja. Zašto je tome tako?

Željeznički propisi ovdje nalažu sljedeće: branik kojim rukuje čuvar ŽCP-a mora se spustiti najkasnije 5 minuta prije vjerojatnog prolaska vlaka. Zapovijed za spuštanje rampe čuvaru daje prometnik vlakova iz kolodvora odakle će vlak krenuti i to 7 minuta prije vjerojatnog prolaska odnosno odlaska vlaka iz tog kolodvora. Čuvar ŽCP-a zna koliko vremena treba da vlak stigne od kolodvora do njegovog prijelaza i on spušta rampu 5 minuta prije prolaska vlaka preko tog ŽCP-a.
Dakle, ako vlak polazi iz prethodnog kolodvoru u 10.50, prometnik vlakova će o tome obavijestiti čuvara ŽCP-a u 10.43. Ako vlak prolazi željezničko-cestovni prijelaz u 10.53, tada će branik morati biti spušten već u 10.48, dakle 5 minuta prije vjerojatnog prolaska vlaka. Znači, već u startu se čeka minimalno 5 minuta. A ako se kojim slučajem dogodi da vlak zbog nekog razloga produži svoje vrijeme putovanja ili stane zbog kvara ili nekog drugog razloga, čekanja će biti i veća, a čuvar ŽCP-a ne smije podići branik dok ne dobije pouzdanu informaciju da je vlak ostao u kvaru ili neće proći zbog nečeg drugog. Ako je promet na cesti frekventan, za čas će se nakupiti veliki broj cestovnih vozila u kojima se nalaze ljutiti vozači.

Puno je bolja situacija s automatskim uređajima za osiguranje ŽCP-ova koje vlak sam uključuje i isključuje. Dakle, na propisanoj daljini ispred ŽCP-a na pruzi nalaze se uključni kontakti koji registriraju dolazeći vlak. Kad ti kontakti registriraju vlak uređaj na ŽCP-u počinje zvoniti i crvena svjetla trepću, te se nakon 10-tak sekundi spušta polubranik i vlak već za nekoliko desetaka sekundi prolazi. Nakon što vlak prođe isključne kontakte koji se nalaze iza ŽCP-a, polubranik se diže i promet se na cesti može nesmetano odvijati. Ovo je znatno bolje rješenje od rampe kojom rukuje čuvar ŽCP-a, jer su vremena čekanja da prođe vlak minimalna .

Postoji još jedno rješenje za osiguranje a to je kad je ŽCP blizu kolodvora, onda prometnik vlakova postavlja isti pomoću kolodvorskog signalno-siguronosnog uređaja. Da bi osigurao put vožnje za vlak i vlaku uključio signal da može ući ili proći kroz kolodvor ( na željeznici to zovemo postavljanje ili osiguranje puta vožnje), prometnik vlakova mora prije toga spustiti polubranik ili branik na ŽCP-u. Tek kad je polubranik spušten,o čemu prometnik vlakova dobiva indikaciju na svom uređaju, tada može vlaku postaviti signal ( ne semafor ) u položaj za dozvoljenu vožnju. A te sve radnje mora obaviti tako pravovremeno da vlak ne smije stati ispred signala. Zbog toga se i na ovakvim ŽCP-ovima mora čekati nekoliko minuta duže nego na automatskim ŽCP-ovima.

Budite strpljivi koliko god se dugo mora čekati. ŽCP-ovi su opasna mjesta gdje se svako nestrpljenje može platiti najvećom mogućom cijenom. Vlak je uvijek brži.

- 09:56 - Komentari (1) - Isprintaj - #

< lipanj, 2011 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Svibanj 2018 (3)
Veljača 2018 (1)
Travanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Listopad 2016 (1)
Svibanj 2016 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (1)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (4)
Svibanj 2011 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Teme iz područja željeznice za sve one koji žele nešto saznati o željeznici.Teme bi trebale biti objašnjene na jednostavan način, tako da ih svatko može razumjeti.

mdautovi@gmail.com