Ljubo Ruben Weiss

27.06.2010., nedjelja

Gradit ćete vi i dalje, neimaru Bogdanoviću...

Gradit ćete vi i i dalje, neimaru Bogdanoviću…

Bogdan Bogdanović nije bio vjernik i mada mi se činilo da mu je opus nekog irealnog, vanzemljskog korijena, a on sam kao poslan s nekog drugog planeta, strana su mu bila ezoterijska tumačenja djelanja čovjekova i života. I ako sada tvrdim GRADIT ĆETE VI I DALJE, NEIMARU BOGDANOVIĆU, ova tvrdnja ne bi mu bila po volji.
Krenimo u sjećanjima, ipak, nekim redoslijedom:

JEDVA SE DISALO OD NATISKANE PUBLIKE
Te večeri, l6.studenog l995. u knjižari-antikvarijatu u Beču jedva se disalo od natiskane publike smještene u 6 - 7 redova drvenih stolaca, neki su stajali na vratima, a Bogdan Bogdanović (l922-20l0) u pratnji Ksenije, supruge, zgledao se: «Nisam očekivao toliko zainteresiranih..» Ciklus sijela koja su se održavala u knjižari tek je započinjao, a ovaj susret s Bogdanom Bogdanovićem održan je pod motom SRUŠENI MOSTOVI, SRUŠENI ILI UČVRŠĆENI MITOVI?
Gledajući na biografiju koju mi je predočio prije druženja u knjižari kolebao sam se kako ga predstaviti - kao arhitektu, profesora-pedagoga, bivšeg gradonačelnika Beograda, autora Kamenog cvijeta u Jasenovcu, najpoznatijeg srpskog disidenta Miloševićeva režima…?
«Među nama je prije svega arhitekt, graditelj, i BRANITELJ GRADOVA, čovjek koji je za mostove, a protiv provalija i balkanskih mitova, čovjek koji je osvjetlao obraz liberalnim i demokratski orijentiranim Srbima, čovjek koji je izabrao skromni bečki egzil žrtvujući komociju vremešnih dana i dosljedan svojim uvjerenjima opredijelio se za protest i – antifašističku borbu..» U to vrijeme u mojoj knjižari-antikvarijatu tražila se Bogdanovićeva knjiga «Die Stadt und der Tod» (Grad i smrt), u izdanju izdavača Lojzeta Wiesera i ona, ali i dotadašnji rad i angažman, bili su povod za druženje.
Već nakon nekoliko rečenica Bogdanović je krenuo «in medias res», govoreći o mitovima, koji sami po sebi ne moraju biti loši. «Naše prokletstvo su lažni mitovi, kao na primjer mit o «nebeskoj Srbiji» koji je čisti idiotizam, kosovski mit, «naopako izveden mit».

PRVI ŽESTOKI KRITIČAR SLOBODANA MILOŠEVIĆA
Bogdan Bogdanović je već l987., «krenuo u disidenciju», naime, mnogi su kritizirali Slobodana Miloševića, ali danas se zaboravlja Milošević, a kako to obično biva, i njegov prvi, žestoki kritičar. U pismu CK SK Srbije, povodom «čuvene» osme sjednice Bogdan Bogdanović je vrlo precizno oslikao stanje u Srbiji, označavajući svojim skalpelom - metrom neimara kolika je di+ubina krize i koji zlokobni pojedinci je uzrokuju. Pismo, kako to obično biva s pismima koja su delikatna za vlastodršce, ili one koji to smjeraju postati, naravno, nije pročitano. Bio je to Bogdanovićerv obračun «s njima», ali i njegov ključni krimen. Zbog tog pisma i jasnih antimiloševićevih stavova na stanu u Beogradu osvanuo je grafit «ustaša», a u Malom Popoviću gdje je vodio arhitektonsku školu zaslijepljeni zaštitnici srpstva devastirali su mu prostor. «Počeli su telefonski pozivi, lupanja na vratima, na njih smo navukli stalaže s knjigama i najteže ormare.».- pričao je o pokušajima obrane Ksenije i sebe.
U životnoj opasnosti, napušta Beograd i uz pomoć Lojzeta Wiesera, izdavača u Klagenfurtu, ali posebno prijatelja i školskog druga, austrijskog pisca Mile Dora, i uz pomoć grada Beča, nalazi smještaj u Beču, Davidgasse 9, deseti «becirk»(l993.) Postao je tako najpoznatija izbjeglica egzilant u Beču s prostora bivše Jugoslavije i danas, sjećajući se tog vremena, čudim se kako je malo svjedočanstava o «izgubljenicima u svemiru» i kako su u zaborav pala tri duhovna gurua izgubljenih i dezorijantiranih izbjeglica . Milo Dor, Ivan Ivanji i – Bogdan Bogdanović.
«Ne znamo što će biti dalje, idemo do Bogdanovića, pitati ga..», bila je rečenica među nama koji smo ga poznavali i družili se s njim. Vrata njegova skromnog stana u Beču bila su otvorena za mnoge novinare, izdavače, arhitekte, prijatelje, a posebno se radovao posjetima iz Hrvatske, ne izostavljajući spomenuti utjecaj koji je na njega, kao i njegov krug u Beogradu, u vrijeme ljevičarskih angažmana, imao Miroslav Krleža.
Dva puta kao gost knjižare, a više puta u publici, dolazio je rado u knjižaru govoreći: «Znate, vaša me knjižara podsjeća na knjižare ruskih emigranata u Parizu, nakon Oktobarske revolucije, samo, ovdje se okuplja većinom siromašnija publika od njih. Ali, tako zamišljam atmosferu u Parizu, ima nešto mističnog i zavjereničkog u vašoj knjižari. A tek katakombe izvan glavnog prostora, milina..» Zanimao se kako se prodaju njegove knjige od ranije i radovao se kada bi čuo da ih nalazim samo kao antikvarne, i vrlo brzo prodam.
«Iskreno, znate što mi najviše nedostaje iz Beograda – moja biblioteka.. Nisu to bile knjige samo na policama uz zidove, cijela jedna soba bila je nakrcana redovima polica s knjigama. Bile su tu očeve, Milana, književnika i književnog kritičara, poslije sam dodavao svoje, pa Ksenijine…».
U ambijentu knjižare snimljen je dio dokumentarnog filma o Bogdanoviću kada je govorio o knjizi, drugim medijima, raznim pitanjima kulture…Sjećanje: «Toliko me boli kada znam da ima mnogo izvrsnih knjiga, a tako se malo traže i čitaju, s druge strane, objavljuju se koještarije...Internet je informacija, Internet nije mudrost.»

KAKO JE NASTAO KAMENI CVIJET U JASENOVCU?
Često smo se doticali u razgovorima Kamena cvijeta u Jasenovcu, a na spomenutu nastupu rekao je: «Dugo sam radio na skicama, Kameni cvijet s rađao dugo. Do tada su spomenici većinom bili figurativni, tipa «srp i čekić», a kada sam maketu izložio zapravo cijelom Politbirou SKJ, na čelu s Titom, nastala je konsternacija. Znojio sam se, mučio objašnjavajući što sam htio «Cvijetom» reći. A konsternacija je nastala i zbog toga, saznao sam kasnije, što sam se pojavio u džemperu i s patikama na nogama…Prije otvorenja spomenika u Jasenovcu bilo je i prijetećih poruka, pisanih, telefonskih.» Slušali smo u Beču tih mjeseci radio izvještaje, drhtureći nad Kamenim cvijetom, čak su krenule glasine da je spomenik srušen. Te večeri, s olakšanjem je ustvrdio: «Siguran sam da spomenik nije srušen…»
Što simbolizira Kameni cvijet? «Mogao bih esej o tome napisati, ali najkraće - vjeru u život.»
Bogdanović je autor i drugih memorijalnih objekata (Mostar, Prilep, Dudik kod Vukovara..) a prvi spomenik je bio spomenik židovskim žrtvama fašizma, podignut u Beogradu, na Jevrejskom groblju. Što se ovih dana, zamalo nevjerojatnoga događa - ili treba dogoditi - pisat ću uskoro u nekom od hrvatskih medija, ili na ovom blogu.

BRANITELJ GRADOVA
S tugom je govorio o Sarajevu, o «uništenju grada», o tome da su to činili «antigradski., nesigurni ljudi, mrzitelji gradova. Sam Radovan Karađić bojao se grada…Cijeli konflikt na prostoru ex- Jugoslavije često je tumačio kao nemilosrdan sudar ruralnog i urbanog, na štetu urbanog, a koji traje desetljećima, stoljećima. «Nije slučajno da su se na udaru prvo našli najljepši gradovi: pored Sarajeva, Vukovar, Dubrovnik, Mostar, Osijek, Zadar. Ali, upozoravao je i na «unutrašnje uništavanje gradova», navodeći primjere «partizanije» i poslijeratnog razvoja Jugoslavije kada su na stotine tisuća ljudi gotovo opustošile gradove, uništavajući i njihov duh. Još jedno sjećanja: «Nema nijednog većeg i kvalitetnog romana koji u sebi ne nosi bar jedan veliki grad, romani su eminentno gradska književna forma».
Na pitanje o strahotama i otuđenosti u gradovima odgovarao je: «Moramo braniti urbanitet, odbraniti gradove, puno ovisi o tome znamo li što je moderni urbanizam.. Imam povjerenje u gradove, ideja i praksa grada je znak moderne civilizacije. Moja prva briga je bila i ostala: kako da druga i drugačija Srbija sačuva ono malo preostalog urbaniteta, kako ne dozvoliti da nas pomajmune? Naravno, to je pitanje za sve koji žive u gradovima i odgovorni su za razvoj gradova.»
Na primjeru rušenja mostarskog mosta te važnosti mostova na rijekama općenito, zatim u gradovima na vodi (Venecija, Amsterdam, St. Petersburg, Stockholm) nadahnuto je govorio o mostovima, rijekama.. «Udar na mostove je udar na zajedništvo, na komunikaciju među ljudima. Dunav, Dunav je misteriozna rijeka, «velika ulica». I kada hodam uz obale Dunava u Beču, osjećam kao da sam u – Beogradu. Ova voda u Beču, stiže i do Bratislave, Pešte, do Novog Sada, Vukovara…»
Jednom smo razgovarali o sankcijama koje su uvedene protiv Jugoslavije odnosno Miloševićeva režima. Komentar je bio jednostavan: «Ti zapadnjaci tako slabo poznaju mentalitet naših naroda na ovim prostorima, Srbe, Rumunje, Vlahe.. Neće biti rezultata, jer ako smo u čemu vješti, vješti smo u kontrabandi…»

INTELEKTUALAC EUROPSKOG FORMATA
Na nekim priredbama, okupljala se publika oko njega, uvodničari su ga predstavljali kao intelektualca europskog formata. Kao poliglot imao je širinu, enciklopedijska znanja, u svojim očitovanjima često je koristio razne povijesne izvore, stvarajući nadahnute komparacije i sinteze, izražavao se žustro, s mnoštvom alegorija i metafora. «Verdammte Baumeister» (Ukleti graditelj), knjiga autobiografskog karaktera, zasigurno je jedna od najblistavijih Bogdanovićevih knjiga gdje ove odlike dolaze do izražaja. Fascinantne su i «Zaludna mistrija», «Krug sa četiri čoška»,»Kenotaf» te «Mrtvouzice – mentalne zamke staljinizma». Zanimljivost je i njegov potpis u knjigama - ime i prezime kao –silueta grada.
Još jedna slika iz kolaža sjećanja:
Pitao sam ga «Kako se vi osjećate gospodine Bogdanoviću, s nama? Odgovor: «Ne, pitanje nije dobro postavljeno: treba pitati kako se vi osjećate sa mnom…?»
Te prohladne, tmurne večeri u Beču, u knjižari, pitao sam ga i za «optimističku formulu», za životni kredo:
«Ne izgubiti sebe, kao pojedinac suprotstaviti se gomili.»
Na samo kraju književne večeri-sijela, sa smiješkom na licu, kao čovjek iz nekog drugog svijeta, otpovrnuo je:
«OSTATI SAM, LEPA JE STVAR...»

Sasvim osobna napomena:
I tako, nekada smo o nečijim smrtima, saznavali preko radija, televizije, tiska.. Za smrt Bogdana Bogdanovića saznao sam preko Facebooka, ugledavši IN MEMORIAM za Bogdana Bogdanovića. Umro je l8.6.20l0. u jednoj bečkoj bolnici, od posljedica srčana udara. Ovaj memento nije sasvim uobičajen, ali je dug čovjeku kojeg sam izuzetno cijenio koji je bio jedan od posljednjih intelektualca europskog formata, a porijeklom s prostora ex-Jugoslavije. Taj gospodin, u bijelu džemperu, često s leptir mašnom, znao je izdvojiti se iz gomile, noseći teret disidentstva, vrlo rijetko se žaleći na svoj usud. Vjerovao je u građenje, nasuprot rušenju, vjerovao je u čast i znanje, imao je vizije. Jednom je zazvonio telefon u knjižari i javila mi je Ksenija, njegova brižna supruga, tajnica, tiha pratnja: «Bogdan je pripremio punu banana kutiju knjiga i časopisa za vas .i knjižaru. Dođite po njih, dubleti su to, pokloni prijatelja, autora, nešto njegovih knjiga a i nemamo više mjesta u stanu, pretrpao ga je s knjigama. A znamo kako vam je živjeti kupujući i prodajući knjige.»
Ne bilo mu po volji, tvrdim i siguran sam da će Bogdan Bogdanović, nastaviti graditi, u nekom drugom svijetu, kao «ukleti neimar» pokušavajući nacrtati i «krug sa četiri čoška» i izgraditi neke čudesne stepenice ka drugačijem, boljem svijetu.
(27.6.20l0.)





- 02:40 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  lipanj, 2010 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Ožujak 2015 (3)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (2)
Studeni 2014 (1)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (2)
Kolovoz 2014 (1)
Srpanj 2014 (2)
Travanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (4)
Kolovoz 2013 (7)
Lipanj 2013 (1)
Travanj 2013 (2)
Veljača 2013 (1)
Studeni 2012 (1)
Rujan 2012 (1)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (1)
Ožujak 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Studeni 2011 (2)
Rujan 2011 (2)
Srpanj 2011 (3)
Lipanj 2011 (2)
Svibanj 2011 (1)
Studeni 2010 (1)
Rujan 2010 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Srpanj 2010 (3)
Lipanj 2010 (3)

Opis bloga

Linkovi