četvrtak, 15.09.2011.

NOVI HOLLYWOOD na Palubi 7

Nakon ljetne pauze počinje novi ciklus projekcija, posvećen novoholivudskom filmu. Projekcije će tijekom rujna i listopada ići ovim redom:

16.9. TAKSIST (Taxi Driver, 1976)
r: Martin Scorsese

23.9. LET IZNAD KUKAVIČJEG GNIJEZDA (One Flew Over the Cuckoo's Nest, 1975)
r: Miloš Forman

30.9. DIPLOMAC (The Graduate, 1967)
r: Mike Nichols

7.10. PSI OD SLAME (Straw Dogs, 1971)
r: Sam Peckinpah

14.10. PASJE POSLIJEPODNE (Dog Day Afternoon, 1975)
r: Sidney Lumet

21.10. TV-MREŽA (Network, 1976)
r: Sidney Lumet


Projekcije su petkom u 21 h, u Radničkom domu (Radnički trg 5, kod pijace), ulaz je slobodan. Nadamo se da ćete prisustvovati projekcijama ovih odličnih filmova. Evo i uvoda u to što ćemo gledati, što je to novoholivudski film, te ponešto o svakom filmu iz ciklusa:


NOVI HOLLYWOOD - holivudski film 2. pol. 60-ih i 70-ih

Novo, novo, novo vrijeme- pjevali su nekad Buldožeri... Potreba za novim, drukčijim, svježijim filmotvorstvom zapljusnula je i amer. kinematografiju sredinom 60-ih. Što je dovelo do toga? Svakako, došlo je do zamora materijala i holivudskih studija i režisera klasičnog narativnog stila. Neke teme i žanrovi su se istrošili (kriza SF-a i mjuzikla, vesterna kao holivudskog žanra par excellence, flopovi pov. spektakala poput Kleopatre...), televizija je otela dio publike (naročito starije), a stasala je i nova generacija kino-posjetitelja ("baby boom" generacija održava kakav-takav posjet, čineći čak tri četvrtine ukupnog gledateljskog puka). Odrasta tako i nova generacija filmaša koja se ne libi pogledati i preko bare pa pokupiti ponešto i od franc. novovalovaca (Truffaut, Godard i ekipa) te eur. velikana režije poput Bergmana i Antonionija... Dodamo li tome i vanjske utjecaje poput formiranja novih supkulturnih i kontrakulturnih
skupina, sjenu koju je bacio vijetnamski rat te konačno labavljenje produkcijskog koda koji je dopuštao slobodniji prikaz seksa i nasilja na filmu i voila- dobili smo okvir za sliku novoholivudskog filma!
A trajao je on, ugrubo, od 1967 (navijestili su ga te godine Bonnie i Clyde te Diplomac) pa sve do kraja 70-ih (kad su filmska "derišta" Spielberg i Lucas svojim ljetnim blockbusterima Raljama i Star Warsima utrli novi put) ili još točnije 1980. kad je nadvestern Vrata raja, režisera M. Cimina, veličanstveno propao u kinima. Režiseri poput Scorsesea, Coppole, Altmana, Bogdanovicha, Ashbyja, Friedkina, veliki glumci (Nicholson, Hoffman, De Niro, Pacino, Jane Fonda, Faye Dunaway) i britki scenaristi otvaraju nove teme, kritičniji su prema društveno-političkim zbivanjima (Ponoćni kauboj- prikaz velegradske otuđenosti, antivesterni- naličje osvajanja Divljeg zapada, novonastali filmovi ceste...). Prikazuje se i život zapostavljenih manjinskih grupa- katolika, Židova (W. Allen) te Indijanaca i crnaca, čija se tragičnost i obespravljenost otvorenije prikazuje.
Hollywood se svojom renesansom najviše u svojoj povijesti približio nezavisnom, autorskom filmu, stoga smo presjek filmova tog razdoblja odlučili prikazati u jesenskom ciklusu Palube 7. Šest filmova Novog Hollywooda predstavljamo SAD:



NOVI HOLLYWOOD- 6 filmova ukratko

Paluba 7 ne čuva adute za zadnji štih, pa će dečkom i devetkom ciklusa istjerati sve sumnje treba li se jesenskim petcima zaputiti u Radnički dom: 16. rujna ciklus otvara Taksist, Zlatnom palmom nagrađena drama M. Scorsesea. De Niro je njujorški taksist (Are you talkin' to me?) koji ne želi čekati "da padne kiša koja će sprati sve ovo smeće s ulice". Vijetnamski veteran koji vozi bilo kuda, bilo kada jedan je od ključnih likova amer. filma 70-ih, stoga ne propustite prvu projekciju Palube 7.
Tjedan nakon imamo film s još jednom velikom facom; Jack Nicholson je Randal P. McMurphy, antiestablišment-pametnjaković koji završi u raljama psihijatrijske bolnice i zloglasne sestre Ratched (L. Fletcher). Film je režirao češki prebjeg Miloš Forman, po romanu Kena Keseya; osvojio je svih 5 glavnih Oscara (film, režija, scenarij, m. i ž. glavna uloga) što je uspjelo još samo dvama filmovima u povijesti (Dogodilo se jedne noći, iz '34 te Kad jaganjci utihnu, iz 1991.).
Treći i četvrti film dijele istog glumca, čuvenog "nosonju" Dustina Hoffmana (1937), pobornika znane Metode (uživljavanja u lik koji tumači). Prvo ćemo ga gledati kao zbunjenoga Benjamina u, za ono vrijeme skandaloznom, "Diplomcu" M. Nicholsa (režijski Oscar), kao hipotenuzu ljubavnog trokuta majka-kćer-studoš, a sve garnirano prekrasnim soundtrackom dua Simon-Garfunkel. Ponešto su drukčiji "Psi od slame" poznatog redatelja tzv. holivudske desnice Sama Peckinpaha. Hoffman je ovdje mirni prof. matematike čiji brak s atraktivnom plavušom puca pod pritiscima. Seksa i nasilja ne fali, kontroverzna scena silovanja još i danas izrabljuje emocije gledatelja iako su nas režiser Divlje horde, a i godina u kojoj su nastali i Prljavi Harry i Francuska veza i Shaft i Paklena naranča navikli na nove standarde u prikazu nasilja i seksa na filmu...
I posljednja dva filma ciklusa dijele nešto zajedničko- redatelja Sidneya Lumeta (rođenog 1924, a preminulog upravo ove, 2011. g.) od čijih smo mnogih poznatih naslova odabrali dva; prvi je Pasje poslijepodne, snimljen po istinitom događaju o pljački banke koja pođe po zlu (pljačkaši su kumovska braća Pacino i Cazale), dok je i drugi film, TV-mreža (1976. je pokupio 4 zlatna kipića), nadahnut istinitim događajima i razotkriva dvostruki moral tv-kompanija te golemi utjecaj tog medija na ljude i društvo u cjelini. Tako ćemo filmom jednog od društveno najangažiranijih redatelja zatvoriti ciklus Novog Hollywooda. Za sve filmove vrijedi isti poziv i isto mjesto, petkom u 21 sat, u Radničkom domu, novi ciklus Novog Hollywooda ove jeseni na Palubi 7!

- 00:35 -

Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Opis bloga

kino klub slavonski brod