petak, 23.05.2008.

Nepoznati iz Nord Expressa

Radnički dom, Radnički trg 2 (kod tržnice), petak 23.05.2008. u 21.00 h

Nepoznati iz Nord Expressa (Strangers on a train)(1951.)

Photobucket

Režija: Alfred Hitchcock
Scenarij: Raymond Chandler, Czenzi Ormonde prema romanu P. Highsmith
Uloge: Farley Granger, Robert Walker, Ruth Roman, Leo G. Caroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers

Photobucket

Mlad i uspješan tenisač Guy Haines u vlaku slučajno upoznaje nametljivog Brunu koji mu, poznavajući njegove ljubavne probleme, predlaže savršeni plan zamjene ubojstava: Bruno se želi riješiti svoga autoritativnog oca, a Guyu probleme stvara žena koja ne pristaje na razvod. Misleći da je riječ o šali, Guy pristaje, no kada dozna da mu je žena ubijena, pojavljuje se psihotičnio Bruno tražeći da sada on ispuni dogovor.

Photobucket

Film ima strukturu karakterističnu za brojne Hitchcockove filmove: junak se nađe, posve slučajno, uhvaćen u mrežu zločina i ostaje u njoj zarobljen. U njegov zacrtani životni ritam prodire element opasnosti, te se običan čovjek u neobičnoj situaciji mora sam izvući iz problema. Iznenadan događaj remeti ravnotežu u protagonistovom životu i on uviđa krhkost vlastitog identiteta.

Photobucket

Struktura počiva na bipolarnosti, odnosno na modelu "dvojnika". Guy je u opasnosti jer može biti optužen za zločin koji nije počinio, ali ga je nehotice potaknuo, štoviše, prisiljen je počiniti drugo ubojstvo da ne bi odgovarao za prvo.

Photobucket

Motiv upaljača za cigarete omogućava suigru dvaju likova, te je ujedno jamac napetosti i uzbudljivosti - jedini način da se dokaže Guyeva krivica jest pronalazak njegovog upaljača na mjestu zločina, gdje ga Bruno pokušava staviti.

Photobucket

Završna trećina filma majstorski je režirana; napetost je postignuta paralelnom montažom i dinamičnom izmjenom sekvenci. Upaljač kao "simbolički objekt razmjene" Hitchcock rabi kao "prazan" objekt koji nema samo dramaturšku vrijednost, nego i definira simboličke odnose među likovima (npr. kao ključ u Nazovi M radi umorstva, ptice u Pticama ili dijete u Čovjeku koji je suviše znao). Dogovor o zamjeni ubojstva stoga vrijedi samo dok je upaljač u Bruninim rukama, a njegov povratak Guyu eksplicitno je naglašen retorički snažnim krupnim planom i detaljem u završnici filma.

Photobucket

Ovaj iznimno sofisticirani film efektno govori o univerzalnosti zločina, te metodom dvojnika pokazuje postupke kojim se on vrlo lako prenosi s jednog lika na drugi. (izvor, T. Valentić, HFL, 2003.)

- 11:42 -

Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Opis bloga

kino klub slavonski brod