Pustolovina zvana Japan

subota, 22.03.2014.

Stil, moda i šarena guma


U ranijim postovima sam već naznačio kako se za Japan može reći da je to zemlja suprotnosti. To se vidi u društvenim normama, pristupu poslu, komunikaciji s ljudima, ali i modi. Odijelo se za odrasle muškarce smatra radnom uniformom i od njega se kreće kao polazišne odjeće. Za žene je to elegantna suknja i sako, tamne boje, u kombinaciji sa cipelama na (malu) petu. Gdjegod putovali vidjet ćete vojske ljudi u odijelima...


Velika vrijednost uniformi uvodi se već od osnovne škole (zapravo - od vrtića) i cijelo djetinjstvo provedete "uniformirani". Čak ćete i kod školskih sportskih aktivnosti vidjeti da svi imaju posebne uniforme (tj dresove) u kojima treniraju. Kad dođu na fakultet, odjeća postane malo slobodnijegizbora no mnogo dečkiju nosi hlače i košulje (u 70% slučajeve bijele), a djevojke uglavnom haljine ili suknje. Dakle, velika se pažnja daje izgledu. I to ne mislim u negativnom smislu. Meni se to sviđa. Pogotovo zbog djevojki.

Možda zbog te pažnje oko izgleda prilikom svakodnevnih poslova, čak se i u slobodno vrijeme dosta pridodaje elegantnom izgledu. Šetnjom po gradu se nerijetko vide djevojke obučene u zaista lijepe kombinacije poput:


Iako sam slike preuzeo sa site-ova dućana i prodavaonica, već samim time što nude ovaj izgled "elegantne djevojke iz susjedstva" govori što se cijeni na japanskom tržištu. Naravno, u Tokiju se mogu vidjeti raznoliki i neobični stilovi odijevanja pored ovog, no raspon kreativnosti i raznolikosti je u svaku ruku impresivan. Ovo je jedan od detalja koji će mi nedostajati kad se vratim u Zagreb.

Međutim, pored sve te elegancije, Japanci (i pritom mislim na oboje; djevojke i mladiće) vole još nešto: Crocs-ice i "japanke" (sâmo ime odaje skriveno značenje).




Iako se čini sasvim nespojivo s odijelima i haljinama, odjevne kombinacije poput: elegantnod odijela (haljine) + Crocs/"japanke" se mogu vidjeti puno češće nego što bi se to (po mišljenju autora teksta) trebalo. Iz nekog neobičnog razloga, ovakve kombinaicije prolaze kao sasvim prihvatljive.

Razlog tome je teško za objasniti.
Sigurno treba spomenuti da je Japan jedna od zemalja gdje je tvrtka Crocs, tj. njihov najzloglasniji proizvod: gumene klompe strašnog dizajna, našla pravu meku. Dok drugdje u svijetu, pa čak i u zemlji porijekla SAD-u, popularnost Crocs klompi blago pada, u Japanu su one vrlo dobro prihvaćene. U stvari, za tvrtku Crocs japansko tržište (koje obuhvaća 15% ukupne prodaje) je odmah iza onog u SAD-u (35%) i postaje trendsetter Crocsovog tržišta. To je poglavito jer japanska moda zahtijeva veći izbor boja od onih na "Zapadu". Dok se van Japana najbolje prodau crne, tamno plave i tamno smeđe kombinacije, u Japanu su najprodavanije crvene, ružičaste i žute. Potvrđujem.

Popularnosti Crocs klompi u Japanu, generalno gledajući, pridodaju dvije činjenice: 1. navika učestalog izuvanja i 2. toplija klima. Zapravo, skoro sam siguran da je 2. zaslužno za 1., no uračunao sam obje za slučaj da se radi o nezavisnim pojavama.
1. U Japanu se vrlo često izuvate - to sigurno vrijedi u velikom broju restorana, a čak i u onima u kojima to nije tako, odlaskom u wc se trebate preodjenuti u drugu obuću. Ljudi također često oblače drugu obuću kada dođu na posao; morate se pobrinuti da vam do tada noga nije "usaftana" inače će svi to znati prvom prilikom kad ćete se ponovno trebati izuti.
2. Japan spada u područje suptropske klime s toplijim temperaturama od travnja do kraja rujna i izložen je monsunima, zbog čega je visina vlage u zraku u prosjeku veća nego u Europi. Stoga, većinu godine mora se pripaziti da su stopala dobro prozračena kako bi se izbjegle kožne bolesti.


Ok, Crocsice su našle dobro tržište u Japanu, no kako te divlje odjevne kombinaicije opstaju?
Možda zato što je razina komunikacije drukčija. Zamislite da ovo obučete negdje u Europi. U stvari, biti će dovoljno zamisliti da se uopće pojavite na javnom mjestu noseći Crocs klompe - okolina se počne podsmjehivati i možda čak dobacivati šaljive komentare. Dakle, pojavi se društveni "prst" koji u vas moćno upire i vrši svojevrsnu "kaznu". To se baš i neće dogoditi u Japanu. Kao što sam ranije pisao totalno divlje (poput Pikachu odijela), još uvijek okolina neće reagirati na to iako joj se ne sviđa to što vide. To je vaša stvar i nje se ne tiče. "Kazna" je zapravo izostala.

Drugi razlog može biti da je pojam "modno dopuštenog" u Japanu širi.. Tomu u prilog govori i činjenica da ovdje i muškarci nose ono što bismo na "Zapadu" nazvali ženskom torbicom i ženskim novčanikom. Pokušao sam otkriti tajnu ovog muškog dodatka, ali moji japanski kolege nisu shvaćali zašto njihovu torbicu i novčanik nazivam "ženskim" :/ . Pa... eto ti sad.


- 08:21 - Komentari (3) - Isprintaj - #