Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

11.05.2008., nedjelja

Prilike za plesanje

Spomenuto je da se najviše organiziranih plesnih zabava priređivalo u
pokladno vrijeme kada se na plesovima dopuštala veća sloboda negoli je bilo
uobičajeno. Sudionici su se često maskirali. U tom se razdoblju u Zagrebu
plesalo u zatvorenim prostorima predviđenima za ples, iako su poznate
zabave, povorke i plesovi koji su se odvijali na otvorenom, gdje se
metaforički osuđivao glavni krivac za sve nevolje građana, lutka Karneval.
Lutki se prvo čitala optužnica, sudilo joj se i na kraju spaljivalo.

Dok je u seoskoj tradiciji uobičajeno plesanje u raznim godišnjim
dobima (osim u korizmi i adventu kad se plesalo samo iznimno i to ne javno)
jer su uz njihovo izvođenje bila vezana vjerovanja, pa su seljaci, primjerice,
plesali da bi utjecali na bolji urod, da bi odbili zle sile od sela, kuće, ljudi,
domaćih životinja i slično ili su plesali da bi obilježili posebne datume
(primjerice imendane), u Zagrebu su se takvi datumi obilježavali, najčešće, u
intimnijem obiteljskom krugu. Na selu se primjerice redovito, plesalo na
Badnjak, u sezoni od Cvjetnice do Duhova i drugim prigodama, što u Zagrebu
nije toliko izraženo (Ivančan 1996:103-104).

U Zagrebu su se, dakle, javne plesne zabave odvijale uglavnom i
najviše o pokladama. Međutim, i tu je bilo iznimaka pa tako znamo da su se
neke zabave u Zagrebu održavale u povodu iznimnih događanja, kojima se
ponekad može pridodati značaj (političkih) rituala (usp. Zebec 2004:54-61).

Godine 1826. uz proslavu prvog sajamskog dana na Štefanje davao se
ples u kazalištu (Szabo 1929:112). Zagrebačke novine Luna iz 1827. svjedoče
da se prigodom povratka bana Gyulaya8 nakon dužeg izbivanja u Zagreb, 11.
rujna 1827. priredio "sjajni ples na kojem se pribrao najodličniji svijet grada
Zagreba i potrajao do ponoći" (Hirc 1987:155).

U rujnu 1842. godine se 600-obljetnica proglašenja Zlatne bule slavila
tri dana. Tom su se prigodom održavale prigodne predstave u kazalištu i
druge svečanosti. Varoški sudac priredio je u Streljani objed za dvije stotine
uzvanika, a treći su dan ove svečanosti završile velikim balom u svim
dvoranama kazališta (Premerl 1985:136-137). Godine 1843. Streljačko
društvo je organiziralo ples u čast povratka njihova vođe grofa Jurice Oršića,
koji je bio na dugom liječenju u Beču (Vukotinović 1843:br.9 [nepag.]). U
ožujku 1848. prigodom instalacije bana Jelačića, održan je u Narodnom domu
"sjajan pravnički ples" (Kassovitz-Cvijić 1919:175). Veliko je slavlje doživio
Markov trg 1850. u povodu povratka bana Jelačića iz Beča. Ban dolazi u
banske dvore sa svojom suprugom, nevjestom i banicom Sofijom, rođenom
Stokau. "Pred banskim dvorom dočekala ih dvoredica ljepotica sa trobojnim
svjetiljkama, na trgu seljaci uz narodnu svirku. Poslije zasviraše sve glazbe
narodnu himnu i banicu pozdraviše rodoljubne gospodje... igralo se kolo,
pjevalo, veselilo" (Hirc 1987:122). Ples je započeo "kao na dvoru s
konvencionalnom polonaisom, koju je ban sa suprugom vodio, a onda su se
redali plesovi u nevezanom uživanju mladeži. Jelačić je tada svoju suprugu
iznenadio hrvatskim salonskim kolom, koje se prvi put u banskim dvorima
igralo". Na svečanosti su se plesali i valcer, polka i mazurka (Kassovitz-
Cvijić 1919:207-208).

6 Manje je poznato da je ban Josip Jelačić bio vješt plesač i time mamio simpatije bečkih
nadvojvotkinja koje su se ... "vruće molile Bogu, neka spasi od smrti lijepog kavalira, koji
umije plesati mazurku i lancier-quadrillu elegantnije no ikoji franceski vojvoda" (Kassowitz-
-Cvijić 1919:173-174).
7 Još za 1751. godinu Krčelić bilježi da su se plesovi i pokladne zabave održavali kod
privatnika jer ih iznimno te godine nisu priredili grof namjesnik ni biskup zbog zabranjenih
zabava u Beču. Te je godine bila korota jer je umrla carica Elizabeta, majka kraljice Marije
Terezije (Krčelić 1952:65), što je utoliko zanimljivije jer je upravo Crkva, npr. u srednjem
vijeku, bila najveći protivnik plesa u bilo kojem obliku, smatrajući ga promicateljem
nemorala. I zagrebački je biskup Maksimilijan Vrhovac bio veliki poklonik i organizator
plesnih zabava (usp. Sremac 2001:25).



Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost

Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2008 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja