Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

07.05.2008., srijeda

Zagrebački plesni prostori


Neki veseli grad, taj naš stari Zagreb i neki veseli ljudi, naše bake i
djedovi. Na sve strane druženja, zabave, igre, plesovi... (Milčec
1989:[bez pag.]).


Jačanjem plemićkih i velikaških obitelji polovicom 18. stoljeća, pisani tragovi
upućuju da se u Zagrebu plesalo ponajviše u plemićkim gornjogradskim
aristokratskim palačama. Osim u kućama zagrebačkih plemića, plesalo se i
kod gradskog suca Krajačića, u Banskim dvorima na Markovu trgu pa čak i
kod biskupa na Kaptolu. Grofica Maria rođena Stubenberg, supruga banskog
namjesnika Ludviga Erdödyja, priređivala je sredinom 18. st. krabuljne
plesove (Premerl 1974:139). Podaci u kronici Annuae Baltazara Adama
Krčelića govore da je prve poznate pokladne zabave i krabuljne plesove
priređivala grofica Tereza Batthyány već 1754. godine. Međutim, Krčelić je
prve plesove okarakterizirao "hramom razblude" i gnijezdom nemorala.

Opisujući "žive slike",3 koje su u 18. stoljeću bile sastavnim dijelom plesnih
zabava, kritizira "razvrat" i raskalašenost "gdje se čovjek igrao sa ženama,
uvlačeći svoje noge među njihove, tako da su se njegove noge nalazile među
nogama žena, i to jedna noga između nogu jedne žene, a druga između nogu
druge" (Krčelić 1952:129-130). Franjo Bučar, opisujući svakidašnji život i
običaje starog Zagreba, bilježi da su kućne zabave i plesove u svojim
plemićkim kućama priređivali grof Ljudevit Vranyczany na Zrinjskom trgu,
njegov brat barun Vladimir Vranyczany-Dobrinović u svojoj palači na uglu
Berislavićeve i Gajeve, Vladimir Halaper pl. Sigetski u ulici Vatroslava
Lisinskog i drugi (usp. Milčec 1989:16).

Budući da su plesne zabave bile novost u tadašnjem društvenom i
zabavnom životu Zagreba, nailazile su na razne otpore, osude i kritike te su
prolazile, kao i svaka novost, proces bržeg ili sporijeg prihvaćanja. Međutim,
plesne zabave ubrzo postaju moda i mjesto gdje su vladajući zagrebački
slojevi provodili svoj društveni život. Kroničar Dragutin Hirc bilježi da je
krajem 18. stoljeća, u želji da bude "spektabilis, svatko čeznuo za redutom ili
u kazalište" (Hirc 1987:100).

Građani su pak posjećivali vlastite "purgarske plesove" koji su se
održavali u gostionicama i kavanama. Iz podataka o plaćanju općinskih
pristojbi za te priredbe doznajemo da je u jednoj pokladnoj sezoni oko godine
1780. u više gostionica održano nekoliko "balova" sa stotinama posjetitelja.

Spominje se da su takve priredbe održavane u gostionici koju je na središnjem
donjogradskom trgu Harmici držao u vlasništvu barun Magdalenić (Karaman
i Kampuš 1994:146). S južne strane zagrebačke Harmice bilo je više krčmi u
kojima se "jelo i pilo dan i noć, plesalo, pjevalo, uz bajs i cilik gusala,
halabučilo se, a došlo je često i do šaka, jer je bilo u krčmama i sumnjivih
osoba i zagrebački panduri imali su tu više posla, nego u cielom Zagrebu.

Nije se plesalo po podu, već po nabitoj zemlji" (Hirc 1987:138).
Do ilirskog pokreta, kada se staleži više povezuju, plesne su se zabave
održavale pretežno zasebno, odnosno posebno za građanstvo i posebno za
plemstvo. Mijo Krešić u svojoj Autobiografiji piše da je "aristokracija u
Zagrebu svoje zabave isključivo za sebe imala u neznatnih prostorijah, a
građanstvo se istom u novo sagradjenoj strieljani, u maloj dvorani i
neuglednih pobočnih sobicah bez dovoljnog komforta sastajalo. Prije nije
imao Zagreb lokaliteta do dvorane 'Hajde de problemus' u Kaptolu i
'Paradeisl' u Jurjevskoj ulici, kasnije u redutnoj dvorani u kazalištu" (Krešić
1898:69). U organiziranju karnevalskih svečanosti isticao se zagrebački
kavanar Pley, koji je organizirao plesove i za plemstvo i za građanstvo.
Godine 1786. zakupio je veliku dvoranu palače Vojković (u Matoševoj ulici
9) za "otmjene plesove", a dvoranu općinske vijećnice za zabavu pučana.
Ukupno je Pley te sezone održao 30 priredbi koje je posjetilo oko dvije i pol
tisuće gostiju (Karaman i Kampuš 1994:146).

Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost

Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2008 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja