Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

18.04.2008., petak

GLAZBA KAO SIMBOL PROMJENE KULTURNIH VRIJEDNOSTI




Popularna kultura, u suvremenom smislu, nastajala je usporedno
s formiranjem mladenačkih glazbenih supkulturnih stilova,
najprije u SAD-u, a zatim i u ostalim otvorenijim dru-
štvima. Razvoj supkultura omogućio je formiranje individualnog
i grupnog identiteta naspram dominantne kulture. Supkulture
su stvorile svoje vlastite norme, način ponašanja, glazbu,
ples, estetiku. Pojavu tih specifičnih oblika izražavanja
kao oblika vlastite posebnosti omogućile su najvažnije dru-
štvene promjene koje su se počele događati neposredno nakon
Drugoga svjetskog rata. To se posebno odnosilo na sve
veću socijalizaciju kapitalističkoga društva, znanstveno-tehničke
revolucije i jačanje države socijalnoga blagostanja. Do-
šlo je do ključnih promjena u sustavu obrazovanja uvođenjem
obaveze završavanja srednje škole kao nužnog uvjeta
za zasnivanje radnog odnosa. Rezultat ekspanzije visokoga
školstva bio je produžavanje omladinskoga statusa za većinu
mladih ljudi. Pojava mass-medija i sve razgranatije industrije
zabave kao logične posljedice omogućili su stvaranje masovne
kulture, segmenti koje postaju glavna preokupacija mladih
u oblikovanju slobodnoga vremena. Sve veća diskrepancija
između elitne i narodne kulture, gdje prva postaje zatvorena,
a druga odumire pod utjecajem novoga urbanog načina
života, uvjetuje potragu za novim obrascima razmišljanja i
djelovanja (Juvančić, 1997.).
Iako supkulture općenito nisu nužno određene isklju-
čivo glazbenim stilom koji se preferira, upravo se glazbene
supkulture najčešće shvaćaju kao sinonim za supkulture uop-
će i označuju novi svjetonazor mladih te promjene njihova
društvenoga položaja i uloge (Juvančić, 1997.).
Popularna glazba, a posebno rock and roll, na čijim se
temeljima kasnije razvija niz glazbenih pravaca i stilova, postali
su medij kojim se prenose i stvaraju nova kulturna zna-
čenja i simboli, rastvaraju stara pravila i formiraju nove kon-
vencije. Naraštaj koji je odrastao uz rock and roll dobio je priliku
kroz novi medij izraziti sve ono što ga opterećuje i okupira.
Nosioci tih novih kulturnih stremljenja, neraskidivih s
glazbom, činili su difuznu grupu iz različitih građanskih slojeva
i dobnih skupina, no mladi su ljudi ipak prevladavali.
Poglavito kroz glazbu, oni su izražavali nesnošljivost prema
konvencionalnom građanskom načinu života, bili su u opoziciji
prema svakoj normi te su ekstravagantnim načinima izraza
skretali pozornost na sebe. Eksperimentiralo se novim
formama i idejama kao kritikom rutine. Ono što je određivalo
tu kulturu mladih bilo je zajedničko iskustvo koje je stvorilo
zajednički problem i različita rješenja (Juvančić, 1997.).

Vrijednosti su zajedničke jer su i iskustva zajednička, a
glazba kao središnji dio društvenoga sustava mladih bila je
simbol njihova povezivanja i niza međusobno povezanih vrijednosti.

Glazba je važna jer je sredstvo kojim grupa definira
sebe i svoj odnos prema ostatku svijeta (Frith, 1987.).
Postupno prilagođavanje, a i ublažavanje novih radikalnih
kulturnih tendencija, dovelo je s vremenom do omasovljivanja
i općega prihvaćanja novoga vrijednosnog sustava,
koji će postati dominantan oblik ponašanja i življenja (i to ne
samo za mlade koji su u početku bili glavni nosioci promjena).
Daljnji razvoj popularne glazbe kreće se prema pluralizaciji
i spajanju svih stilova koji su nastajali uz rock. Glazba je
postupno izgubila ideološku pozadinu i značenja koja je nekad
nosila te postala pretežno zabavnoga karaktera, a rock
and roll je izgubio svoje počasno mjesto i izjednačio se s drugim
glazbenim stilovima. Bez obzira na pokušaj da se punk
proglasi novom glazbom sedamdesetih godina 20. st. koja
odražava svijet i raspoloženja mladih, opravdana je sumnja u
autentičnost njegove socijalne pozadine, misli B. Miloš. Svoju
tvrdnju potkrepljuje i analizama S. Fritha, koji smatra da se
punk nemože smatrati glazbom radničke klase i istinskim odrazom
proleterske spontanosti. Po njegovu mišljenju punk
nije proizvod radničke klase, nego samo glazbena vrsta koja
je svoju tematiku crpila iz njezine besperspektivnosti, očaja i
dosade (Frith, 1988.). Oni su igrali ulogu anarhista, ali nezadovoljstvo
postojećim bilo je afektirano (Milo{, 2002.).
Potkraj sedamdesetih godina 20. stoljeća, kada počinje
nova faza popularne glazbe, ona gubi svoje središnje mjesto
nosioca popularne kulture i izjednačava se s ostalim popularnim
umjetnostima, kao što su npr. film i moda, a time se
sustav vrijednosti u popularnoj kulturi stubokom mijenja.
Kako su radikalne, avangardne ideje i pokreti izgubili na
intenzitetu i važnosti i više se nisu posebno isticali kao sredi-
šnji čimbenici kulturnih promjena, njihovi nosioci ubrzo su se
stopili s umjerenijom i pasivnijom "šutljivom večinom" (Ju-
vančić, 1997.).

Ta "šutljiva većina" uvijek je kaskala za "supkulturnom
elitom" i nikad nije aktivno sudjelovala u formiranju novih
kulturnih svjetonazora koji su gradili popularnu kulturu.
Njihov konformizam i kompromisni stavovi očitovali su
se i u glazbeno-estetskim preferencijama, koje su bile orijentirane
uglavnom na masovne i komercijalne stilske varijante
bliske lakoj zabavnoj glazbi. Masovno kupovanje i sve veća
potrošnja upravo toga tipa glazbene produkcije, sad potpuno
oslobođene ideološke pozadine i progresivne estetske forme,
postupno su doveli do potpunoga prevladavanja tržišnih zakona
u razvoju popularne glazbe i popularne kulture uopće.
Glazba postaje još samo jedan u nizu robnih proizvoda
zabavne industrije koji teče k ujednačavanju i spajanju, a
ujednačavanja unutar glazbe uglavnom su brisala razlike između
zabavne, s jedne, i angažirane glazbe, s druge strane.

Glazba gubi svoj inovativno-estetski i svjetonazorni orijentir
i sve manje teži standardima visoke kulture, a na općem
kulturnom planu promjene se iskazuju padom utjecaja glazbe
na popularnu kulturu.

Međutim, bez obzira na gubitak mitskoga statusa, popularna
glazba i dalje ima važnu ulogu u razvoju popularne kulture
i umjetnosti.

Premda je uglavnom tržišno uvjetovana i svedena na "bezvrijedni
kulturološki ritual" (Juvančić, 1997., 104), popularna
glazba i dalje pronalazi načine da bude poticaj i izvor osmi-
šljenoga i kvalitetnoga sustava vrijednosti, kreativnosti i kritičke
estetičke prosudbe. Manji, ali ne i nezamjetan, dio te goleme
glazbene produkcije odnosi se na glazbena djela neupitne
estetske i kulturne vrijednosti, koja su rezultat ozbiljnoga
umjetničkog rada glazbenika različitih stilova popularne
glazbe. To su skladatelji i izvođači nerijetko klasičnoga glazbenog
obrazovanja koji svojim radom predstavljaju težnju
prema visokim glazbenim kriterijima, neovisnim o tržišnim
standardima. Kao i visoka kultura, njihova djela propituju
postojeće društvene i estetske kriterije.


Prenosimo: Hrčak
U nastavcima, radi bolje preglednosti, prenosimo znanstveni rad:O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE
Autor:
Rašeljka KRNIĆ
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
E-mail: Rašeljka.Krnic@pilar.hr


- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< travanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja