Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

18.03.2008., utorak

2. GLAZBENA KONSTRUKCIJA GREGORIJANSKIH MELODIJA

Gregorijanski je napjev bogat ne samo zbog bezbrojnih ritmičko-verbalnih nijansi,
zbog svoje čudesne savitljivosti kojom s velikom lirskom raznovrsnošću, ozbiljnošću
i dostojanstvenošću izriče duboke vjerske osjećaje svojih tekstova, nego i zbog
vrijednosti svog melodijskoga sklopa te kompozicijske tehnike.

Kao svaka umjetnost i on uključuje kompozicijske tehnike na kojima se temelji njegova
estetika. Uz izvorne melodije gregorijanska se kompozicijska tehnika nije
raspršila u traženju uvijek novih i originalnih kompozicija nego koristi materijal
koji već postoji u repertoaru (melodijske formule s različitim funkcijama, centonske
segmente te modalne strukture tipskih melodija). Pravi je maestro dakle onaj
koji zna povezati, na najizvorniji i najodličniji način novost vlastitog iskustva preko
utvrđenih, postojećih kompozicijskih shema. Pod ovim uvjetima određeni pjevani
dio liturgije može postati pravi živi izraz duhovnog iskustva.

Duhovna vrijednost gregorijanskoga korala zapravo i počiva uvelike na vjerskom
iskustvu koje pripada skladatelju, izvođaču i slušatelju. Mogli bismo precizirati da je
ovdje umjetnost, više nego drugdje, ovisna o kvaliteti umjetnika: dakako, o njegovom
umjetničkom talentu, ali također i ponajviše o njegovoj vlastitoj duhovnoj vrijednosti,
to jest o njegovu vjeri. Stoga je briga skladatelja u razradi gregorijanskog
repertoara bila: stvoriti duhovno iskustvo, u svijesti da istinski protagonist liturgijske
radnje ostaje Gospodin Isus u dijalogu s Crkvom, svojom zaručnicom.
Kao primjer uzet ćemo modalnu strukturu tipskih melodija graduala 2. modusa.

Primjerice gradual Haec dies Vazmene nedjelje (GT 196), predstavlja tipsku melodiju
graduala 2. modusa. Taj isti modalni tip kompozicije rabi se i za prihvaćanje
teksta graduala Tecum principium vlastit za misu u božićnoj noći (GT 42); pitamo
se: slučajno ili namjerno? Iz analize liturgijskih repertoara izbija opći kriterij:
kompozitori su se služili «kompozicijskim materijalom» Uskrsa za kompoziciju pjesama
za druge Gospodnje blagdane, od kojih je među prvima Božić, a katkad i za još
starije svetačke blagdane, napose mučenikâ - prvih svjedoka uskrsnuća. Boju istoga
modalnog tipa 2. modusa nalazimo i u gradualima ferijalnih misa, od 17. do 24.
prosinca, posebnih dana liturgijskog iščekivanja Mesijina dolaska. Takav kompozicijski
postupak nesumnjivo ima ulogu «zvučnog simbolizma» po «modalnoj» povezanosti
kojim je obojen cijeli Kristov misterij, od razmatranja njegova vječnog postojanja
kod Oca, do smrti i uskrsnuća, po utjelovljenju.

Potom isti modalni tip predviđen je i u misi za pokojne, točnije u gradualu Requiem
aeternam (GT 670,5) koji dovodi do vraćanja na Uskrs. Kristovo uskrsno
otajstvo temelj je čovjekova prijelaza od smrti u vječni život. Drži se očitim da liturgijska
tradicija tumači smrtni dan kao «dies natalis» ne samo za mučenike nego
i sve sluge Božje.

Prilagodba formula i cijelih melodija nije mehanički ostvarena nego je njezino pravilo
bilo uvijek poštivati zahtjeve teksta. Ta pozornost objašnjava prisutnost melodičkih
ili ritmičkih varijanti koje se tu i tamo javljaju da poboljšaju neki odlomak tipične
melodije ili modalnog timbra, bez diranja u bit formule.

Druga, vrlo raširena kompozicijska tehnika srednjovjekovnih skladatelja jesu centonizirane
melodije. Centonizacija je, dakle, osnova kompozicije velikog dijela
gregorijanskog repertoara i nije rezervirana samo za graduale. Bio je to uobičajeni
i istodobno dosta težak kompozitorski postupak jer su melodije, izražajno i estetski
cijenjene, morale strogo poštovati tekst toliko da se stječe dojam izvorne melodije
povezane upravo s tim tekstom kako je vidljivo u gradualu Christus factus est
- klasificiran u 5. modus (GT 148).

Taj gradual ima posebano značenje u liturgiji kroz sve dane Velikog tjedna, (Mise i
Časoslova) te poput lajtmotiva, vrlo spretno ocrtava i nudi sintezu čitave drame Otkupljenja:
Kristove muke, smrti i uskrsnuća.

Ovdje prenašamo originalan znanstveni rad Katarine Koprek, studentice Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu. Radi lakšeg čitanja teksta za potrebe našeg bloga uklonili smo bilješke i primjere koji su sastavni dio znanstvenog rada. Svatko tko to želi, može ovaj tekst u originalu pročitati na: Gregorijanski napjevi Velikog tjedna




- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< ožujak, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja