Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

17.03.2008., ponedjeljak

1. OBILJEŽJA GREGORIJANSKOGA PJEVANJA


1.1. Gregorijansko pjevanje je molitva

Kako je poznato, gregorijansko je pjevanje prije svega monodija neodjeljivo povezana
s tekstovima; posebice s latinskim tekstovima u prozi, najvećim dijelom uzetim
iz Biblije, osobito iz Knjige psalama. To je, dakle, “napjev”, a ne “glazba”. Gregorijanski
je koral ritualni napjev - “vlastit” liturgiji rimske Crkve. Njegovo je prvotno svojstvo
da bude molitva,3 bilo onda kada se navješćuje Riječ Božja kroz čitanja ili čin
zahvale u svečanoj Euharistijskoj molitvi, bilo onda kada postaje moleći glas crkvene
zajednice. Na taj je način prema Konstituciji Sacrosanctum Concilium (SC) br.
112 protumačena dvostruka svrha liturgije: “slava Božja i posvećenje čovjeka”.

Gregorijansko pjevanje tako postaje znak, gesta i izraz jednog svetoga događanja.
Uz ovu primjedbu ne smije se još izgubiti iz vida onaj subjektivni vidik koji mora
biti uključen u svakoj molitvi: unutranje raspoloženje.5 Gregorijanskom napjevu potrebna
je duša, i to duša koja moli, koja moli pjevajući. To je temeljna pretpostavka
za bolji i plodniji interpretativni predložak gregorijanskih melodija.

Pored prvotnog i temeljnog svojstva pjevane molitve, gregorijanskom se pjevanju
priznaje religiozna dubina. Zato i kažemo da je ono, sve do danas, jedino pjevanje
koji je utjelovilo najizvorniji duh zapadne krsćanske vjere, plod zrelog iskustva komunikacije
s Bogom. Iz ovih temeljnih i osobitih razloga Rimska je crkva gregorijansku
monodiju uvijek proglašavala svojim pjevom.

Sama Riječ Božja ima različite odjeke uvjetovane različitim situacijama liturgijske
godine u kojima ta Riječ odzvanja. Liturgijska godina, dakle, stvara stanje slušanja u
stalnoj promjeni.8 Posljedica toga jest raspoloživost srca u skladu s vremenom koje
se živi s određenim duhovnim, emotivnim i racionalnim naglascima na koje navodi
liturgija ali i društveni život. Zato možemo reći da se u svijetu liturgije glazbeno
iskustvo nalazi na razini «poslušnosti» u vjeri.


1.2. Tekst i neumatski znak

Ovome nadodajem i još jednu zamjedbu koja mi se čini važnom za razumijevanje
duhovne dimenzije gregorijanskih napjeva, a to su neumatski znakovi. Uvijek se
mora paziti na tijesnu povezanost između riječi i neumatskog znaka. Za izvedbu
gregorijanskog napjeva nikad nije nebitan položaj neume na jednom slogu umjesto
na drugom. Zbog toga neumatski znak treba biti konstantno ispitivan u svjetlu konkretne
funkcije koju ima u vezi s tekstom koji mu određuje formu da bi se otkrila
snaga duhovnog izraza koju oni sugeriraju. Neumatske znakove gregorijanskih melodija
trebamo dakle čitati u svjetlu pojma ruminatio («preživanja») Riječi Božje.
Stoga možemo govoriti o nekoj vrsti ikonizacije glazbenog iskustva.
Posljednjih desetljeća gregorijanski napjevi postaju sve više teren studija specijalista
gregorijanista (paleografa i semiologa) koji se trude dati posljednju riječ s obzirom
na notaciju, semiologiju, modalnost, estetiku i interpretaciju gregorijanskog
napjeva, koji ima svoj korijen u riječi liturgije i kojeg jednostavno govorenje nije u
stanju izraziti.


1.3. Tekst i melodija

Premda je gregorijanski napjev ponajprije tekst, koji je ponajprije molitva, taj je
tekst neodvojivo povezan s melodijom. Tekst i melodija tvore savršenu simbiozu.
Stoga se konkretno značenje gregorijanskih napjeva mora precizno izvesti iz teksta.
Melodija slijedi svoje zakonitosti i pokušava se što bolje prilagoditi tekstu. Upravo
je u tom prilagođavanju gregorijanska melodija postigla savršenstvo kojemu sve do
danas nema premca u zapadnoj glazbi. Ne radi se tu toliko o nekom nejasnom postupku
koji bi se prilagođavao samo različitim osjećajima, koliko o poprimanju tehničko-
ritmičkih i melodijskih svojstava i nijansi upletenih u tekst, na poseban način,
u latinsku riječ. Latinski je jezik stoljećima bio društveni i crkveni jezik. Na latinskom
je i srednjovjekovni polifonijski glazbeni repertoar, sakralni i profani, od srednjega
vijeka pa do naših dana.

U gregorijanskom napjevu tekst je u svojoj ritualnoj funkciji samo melodijski moduliran.
Tu dakle, melodija i riječ čine jedno. Papa Leon XIII. ovako je opisao sklad
melodije i riječi: «Zapravo su gregorijanske melodije bile komponirane da bi, s mnogo
razboritosti i mudrosti, osvijetlile smisao riječi. U njima je neka velika snaga i čudesna
slatkoća pomiješana s ozbiljnošću, koja lako može u duhovima potaknuti pobožna
raspoloženja i u određen čas pobuditi spasonosne misli.»

Ovdje prenašamo originalan znanstveni rad Katarine Koprek, studentice Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu. Radi lakšeg čitanja teksta za potrebe našeg bloga uklonili smo bilješke i primjere koji su sastavni dio znanstvenog rada te tekst donašamo u nastavcima. Svatko tko to želi, može ovaj tekst u originalu pročitati na: Gregorijanski napjevi Velikog tjedna



- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< ožujak, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja