Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

19.02.2008., utorak

NARICANJE U HRVATSKOJ U POVIJESNOM KONTEKSTU IV.

I nakon ukopa, kad su nedjeljama poslijepodne posjećivale grobove, naričući
su "razgovarale" s pokojnicima. Svjedoči o tome više izvora. Primjerice, Alberto Fortis u svom
putopisu Put po Dalmaciji iz 1774. godine u poglavlju o životu i običajima
Morlaka navodi kako su se žene tom prigodom naričući ispričavale
pokojnicima ako su izostale posjetiti ih, pitale ih o prebivanju na onome
svijetu, obavještavale ih o novostima na ovome svijetu (Fortis 1984:62).
Kao jezik komuniciranja s umrlima naricanje je imalo nekoliko važnih
funkcija. Čini se da je prvotna funkcija naricanja bila magijska – dušu pokoj-
nika trebalo je valjano otpremiti na drugi svijet (usp. Perić-Polonijo
1996:393).

Naricanjem se opraštalo od pokojnika i time pomagalo njegovoj
duši da se smiri i lakše ode u svijet mrtvih. Na tu funkciju posebno upućuju
stariji zapisi naricanja, u kojima nema zazivanja umrloga da se vrati i ne napušta
ovaj svijet. Naprotiv, u njima se spominje grob kao njegov novi dom, a
smrt kao putovanje na drugi svijet. Vjerovanje da se dušama umrlih može
olakšati prelazak u svijet mrtvih, ali i spriječiti njihov povratak u svijet živih,
u pozadini su i drugih radnji i postupaka koji su se izvodili ili se i danas izvode
u sklopu posmrtnih običaja.

Primjerice, u Turopolju bi se širom otvarali
prozori da duša umrlog ode na onaj svijet. Prekrivala bi se ogledala da se duša
slučajno ne ugleda, uplaši svojih grijeha i pobjegne. Neposredno po nečijoj
smrti nije se smjelo naricati da se umrli slučajno ne bi probudio (Huzjak
1978:151, 153). Na otoku Zlarinu se jastuk koji se stavljao pod glavu mrtvaca
punio slamom, a ne perjem jer bi mu ono omogućilo da leti te da se vraća i
uznemiruje ukućane. S istom su se svrhom na nogama umrloga zašile zajedno
čarape (da ne može hodati i vraćati se), a za svaku sigurnost za sprovodom se
prolilo još i malo vode (Rajković 1981:235; v. i Grbić 2001:460-462).

U nekoliko nastavaka, zbog lakše preglednosti prenašamo tekst "Naricanje u Hrvatskoj u povijesnom kontekstu"
Grozdane Marošević.
Prenosimo:Narodna umjetnost

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< veljača, 2008 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29    

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja