Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

13.01.2008., nedjelja

Razgovor Günthera Pecoviusa sa Sergiuom Celibidacheom III


Predavanje o dirigiranju Sergiua Celibidachea u Muenchenu



CELIBIDACHE: Moram Vam reći jedno: ja se nikad nisam bavio
zenbudizmom. Nitko se zenbudizmom ni ne može baviti. Zen je
prirodni stupanj jednog razvoja.
Svaki čovjek zaokružuje svoj pojavak u fenomenalnom svijetu zenom -
svaki čovjek.
PECOVIUS: No da se opet vratimo dirigiranju: time, naime, što se
bit dirigenta ne može lučiti od obavljanja njegove profesije, ipak
mora postojati neka povezanost između Vaše zenovske svijesti i
interpretacije glazbe (znam da ne volite izraz interpretacija, ali ga
ovdje ipak moram upotrijebiti).
CELIBIDACHE: Ne, Vi opet nešto odvajate: Vi prakticirate europsku
dualnost, dok se ja trudim da vidim samo jedno.
PECOVIUS: Jedno, ali što?
CELIBIDACHE: Da, baš to:! Zar ne vidite opredmećivanje? Vama tu
sada treba neki predmet, Vama treba definicija za koju se možete
zakvačiti. Ne. Na primjer: doživjeti tempo - to je dokaz da ta dualnost ne
postoji. S jedne strane uzmete tempo kao brzinu, a na drugoj je strani
pokrenuta materija. Ali to nije istina! Tempo je jedno! Tempo jest brzina
raznolikosti, tempo jest struktura te raznolikosti. I što je onda tempo?
Tempo je uvjet da sva ta raznolikost fizički bude tu, da se reducira, da
se sjedini, združi u jedinstvo - to Vam je tempo. Kad mnogo toga treba
reducirati, stvar postaje dovršena. Ali u isti mah: ako malo toga treba
reducirati, onda je to fluidnije, protočnije. To nije odnos koji je ovisan
o tamo nekom Ja, nego je to stvar volje: ja hoću da to bude tako i tako, i
kao što misli većina kojekakvih ignoranata da ja uzmem široki tempo
zato što ja to tako hoću, ili da uzmem brzi tempo, jer mi se tako hoće, ili
pak zato što je tradicija takva i takva, jer je to Toscanini radio baš tako
- baš su to apsolutno neodgovarajući razlozi. Tempo je fotografija
raznolikosti. Što je situacija kompliciranija, sto vise toga treba
reducirati, što više toga treba posložiti, potrebno je više tempa, kao što
ga treba manje u slučaju jednostavnije pojave. To je taj odnos između
sporoga i brzoga. Nije to, dakle, volja ili ignorancija kritičara, nego
ako ima dosta toga što treba reducirati, onda je normalan sporiji tempo.
PECOVIUS: Vaše shvaćanje tempa vrlo je jako...
CELIBIDACHE: To nije nikakvo shvaćanje: to je doživljaj.
PECOVIUS: Vaš doživljaj tempa bio je svojedobno pod jakim
uplivom Wilhelma Furtwänglera. Zar ne?
CELIBIDACHE: Furtwängler - ni govora. Furtwängler je u cjelokupnoj
povijesti glazbe prvi koji je svjesno doživljavao odnos na liniji bogatstvo
izraza i širina tempa. I kad je manje toga bogatstva, odmah je tu i
oskudnost zvuka.
PECOVIUS: Mislim da ste ga jednom pitali - ima jedno mjesto koje
mi je u sjećanju - Vi čini mi se kažete: "Gospodine doktore, kolika
je tu brzina?"
CELIBIDACHE: Nije se tu radilo o veličini brzine. Mladi Celibidache
pitao je doktora Furtwänglera: "Na ovom mjestu (bila je to jedna
Brucknerova simfonija), kojom brzinom ide ovaj prijelaz s jedne teme na
drugu?" Njegov odgovor bio je čista fenomenologija, ono najljepše što
sam od njega ikad čuo o muzici: "Već prema tome kako zvuči. Ako zvuči
bogato, ako izvući duboko, bit će šire. Ako zvuči "knap", zato što u
instrumentaciji nedostaju detalji, ako je raznolikost uvelike reducirana,
onda će ići brzo." On je, dakle, prvi koji to, doduše, nije otkrio, nego
je to prvi na neki svoj način doživio. Odatle ta njegova genijalna
sposobnost da svaki tempo izrazom učini jasnim, plauzibilnim. Ako je to
možda ipak malo preširoko, onda dodamo nešto više vibrata, više izraza,
vise instrumentacije itd. Vise raznolikosti u instrumentaciji, pa to onda
učinimo plauzibilnim.

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< siječanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja