Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

19.10.2007., petak

Odlike Lukačićeva stila

Baš kao što glazbenu umjetnost ne možemo izdvojiti iz ostalih područja umjetničkog stvaralaštva: slikarstva, kiparstva, graditeljstva i sl., tako ni glazbu i stil Lukačićeva skladanja ne možemo izdvojiti iz baroknih obilježja umjetničkih djela njegova vremena.
Spomenut ćemo ovdje glavne odlike baroknog načina izražavanja, jer je većinom svojih djela Lukačić predstavnik hrvatskog baroknog sakralnog glazbenog stvaralaštva.
U baroku i dalje živi humanizam; subjektivnost, naglašavanje individualnosti, isticanje životnog puta svake pojedine osobe zamjenjuje općenitost, objektivnost renesanse u kojoj je pojedinac iščezavao u kolektivu.
Barok postaje pokretan, dinamičan, ekstatičan, mističan; kontrast i monumentalnost, pretrpanost ornamentike, napetost i uznemirenost; vladanje monodije, tj. jednoglasja uz instrumentalnu pratnju, najčešće instrumenata s tipkama, dakle čembala, klavikorda, a u crkvi orgulja ili lutnje.
Dva osnovna pojma vezana uz baroknu glazbu jesu monodija i continuo. Jednako su vezana i uz svjetovnu vokalnu, i za crkvenu, odnosno duhovnu glazbu baroka. Skladatelji se sve više zanimaju za melodijske i harmonijske izrazitosti, tako da se linearnost postupno povlači.

Melodija, harmonija i ritmika u Lukačićevu skladanju

Melodijski elementi Lukačićevih moteta ostavljaju poseban dojam pri slušanju jer je glazba prije svega pjev i k njoj je upravljena slušateljeva pažnja, bez obzira na liniju, melodiku koja je u Lukačićevim motetima raznovrsna. Ovisi, dakako, o tekstu, ali se katkada, «zaboravljajući ga, iživljava u lukovima čiste glazbene ljepote».
Lukačić slijedi vjerni zanos teksta; na fizionomiju njegove melodike znatno utječe i ritmička struktura, odnosno mjera; upotrebljava vokalizaciju, melizme. Strukturu njegove, kao i svake druge, melodije čine intervali. U načelu poštuje palestrinijanske postupke u organiziranju melodije. Veoma često primjenjuje sinkopu, sekvenciranje.
Izvoran je u izgradnji melodije, osobito u njezinu monodijskom vidu, tj. u području novih baroknih tvorevina, premda ne zaboravlja ni obveze prema baštini prošlosti: u motetima bogato zastupa polifoniju, u svoj njenoj raznolikosti, elastičnosti, samostalnosti.
U uporabi harmonijskih elemenata Lukačić je «dijete svoga vremena». U to doba na području harmonije traje sukob modalnosti i tonalnosti, dur i mol se sve jače učvršćuju, ali se modusi još opiru i prisutni su. Razvija se i uloga disonance. Lukačić se služi određenim tipovima suzvuka, koji nisu brojni ni raznovrsni zatim moduliranjem u susjedne tonalitete, te tzv. oprekama koje ulaze u specifičnosti Lukačićeve harmonije.
I u ritmičkim okvirima skladbi iz ranih desetljeća baroka primjećuje se da barokno doba neobično voli kontraste. To je povezano i uz mjere kojima se Lukačić služi. On poznaje binarnu i ternarnu mjeru.

Formalna obilježja Lukačićevih moteta i tekstovi za njegove skladbe

Da bismo prikazali formalna obilježja Lukačićevih moteta, moramo prije svega ponovno istaknuti da je vrijeme njihova nastajanja izuzetno u svojoj prelaznosti. Crkvena glazba crpi tada svoju izražajnost iz dva izvora: iz renesansnih tradicija i monodijske ekspresivnosti. To su dva različita kolosjeka, ali se oni u ranom baroku ne isključuju, već često međusobno dopunjuju i obogaćuju.
Lukačićevim je motetima podrijetlo svakako u renesansnom motetu. On im je bio ishodište, odskočna daska, ali ništa više jer su se oni razvijali u skladu s tendencijama koje su u okvir renesansnog moteta unosile nove elemente i rastvarale, izobličavale homogenost njegova izgleda iz doba Palestrinine djelatnosti.
Najčešći oblik tekstova Lukačićevih moteta je tzv. Antiphona i tzv Responsorium. Skladatelj ne slijedi doslovno oblike pjesama liturgijskih knjiga. Kod Lukačića nalazimo doslovno preuzete liturgijske tekstove antifona, no antifona je samo dio nekoga liturgijskog oblika. Responzorijski oblik teksta kod Lukačića ni u jednom slučaju doslovno ne slijedi odgovarajući liturgijski oblik.
Što se tiče Lukačićevog formalnog tretiranja teksta, njegov se moet razlikuje od renesansnog. Renesansni je niz povezanih cjelina, a Lukačićev ranobarokni motet je niz odijeljenih cjelina. Ponavljanje im daje dramatičnost, uzbudljivost. Tu su i barokni kontrasti, težnja za promjenljivošću, izbjegavanjem jednoličnosti.
Moteti su vokalne skladbe, spoj teksta, riječi i glazbe. Lukačić je s mnogo umjetničke mašte izbjegavao izvjesnu amorfnost prekomponiranog teksta. U njegovim je skladbama bogatstvo cjelina i pojedinosti, glazbene su mu zamisli izvorne i zanimljive, a svim pravilima kontrapunktske igre vlada sigurno i vješto.
Što se pak teksta za njegove skladbe tiče, Lukačić se ponajviše služio tekstovima koji su se redovito upotrebljavali u liturgiji, u prvom redu u tzv. promjenljivim dijelovima Mise i božanskog časoslova, vrlo često uzetih iz Biblije, a katkada i slobodno sastavljenih. Skladajući izabrane tekstovne odlomke Lukačić redovito pazi na pravilan odnos tona i riječi, ponavljanjem pojačava domet riječi, tekstovi ga privlače i svojom poetskom snagom i snagom vjerskih osjećaja.

Prenosimo:Katolici na internetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< listopad, 2007 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja