etička klopka https://blog.dnevnik.hr/etickaklopka

nedjelja, 29.03.2015.

ANTIDRŽAVNI ELEMENT



Otrcana fraza kaže da život piše priče, a nečiji i romane. Ja sam izabrala pisati život, samo i isključivo svojim umom i srcem. Više puta sam mijenjala tijek priča, koje su mi trebale biti ispisane. Smatra se da dušu moramo hraniti kako bi nas vodila u životu i upravljala našim umom, emocijama i tijelom. Neki misle da se duša hrani samo lijepim stvarima. Ja sam svoju hranila istinom i pravdom. To je suština koju bespogovorno u svakom trenutku i bez iznimke tražim u svemu. U današnje vrijeme i jedno i drugo čini se apstraktnim i nedostižnim, te se uglavnom teško dolazi do cilja. Radeći ponekad inventuru svog života, i sama se upitam, zašto moram težim putem, kada postoje puno lakši i shvaćeniji?

Rat protiv JNA povela sam nekoliko godina prije RH, kada se malo tko usudio pokazati bilo kakvu sumnju ili nevjeru u moralnost i ispravnost tadašnjeg sistema, a poznato je kako bi i završavali oni koji su se drznuli. U samo mjesec dana porazila sam tu treću svjetsku silu, bez ikakve strategije i naoružanja. Tek sam kasnije shvatila koliko mladost može biti ishitrena i nepromišljena.

Godine 1986., JNA je raspisala natječaj za šest radnih mjesta na poslovima administracije u Vojnoj pošti u Petrinji. Iako sam te godine tek završila srednju školu, do raspisanog natječaja skupila sam preko četrdeset negativnih odgovora. Kako sam silno željela skinuti se s roditeljske grbače, javila sam se i na ovaj natječaj, iako me jedno takvo okruženje uopće nije privlačilo. Nisam od onih žena koje su lude za uniformama. Sama pomisao na svakodnevnu okruženost tolikim izoliranim muškim svijetom, koji ko' zna kada je zadnji puta bio u kontaktu sa ženom ili djevojkom, budio je u meni nekakav osjećaj nelagode.

Na natječaj se javio veliki broj kandidatkinja. Ispunjavala sam sve uvjete natječaja ili sam barem mislila da ispunjavam. Provedeno je testiranje i razgovor. Ma naravno, da je sve bilo samo predstava. Kako to biva uvijek i posvuda i tada se već znalo kojih šest će dobiti posao. Ostale su pozvane samo da statiraju u kukuruzu ili uljepšaju dojam samog postupka.

Kroz neko izvjesno vrijeme stigao je željno čekani odgovor u kojem je pisalo da nisam primljena, te da nezadovoljni kandidati imaju pravo u roku osam dana izvršiti uvid u natječajnu dokumentaciju. Od preko pedesetak koliko nas je izvisilo, jedino sam ja odlučila krenuti u boj. Iako je odgovor stigao običnom poštom, a ne preporučeno, te sam imala još samo dva dana do isteka roka, već slijedeće jutro uputila sam se u Petrinju.

Naravno da sam krenula prvo od mjesta zločina gdje je i obavljeno testiranje i razgovor, ali tamo više nije bilo nikoga s kim bi mogla razgovarati ili bilo što saznati u vezi natječaja, tek obični vojnici, kojima sam razbila monotoniju svojim dolaskom. Ne ide to s vojskom baš tako lako. Gdje god se pojavili i nešto upitali, prvo te legitimiraju, zabilježe sve podatke, ponegdje obave i kompletan rendgen, te isprate fućkanjem i dobacivanjem. Kako na mjestu zločina, naravno nisam uspjela ništa saznati, upućena sam u kasarnu na Šamarici. Kasarna je bila smještena van grada i do nje sam morala pješačiti dobrih sat vremena, jer nije bilo nikakvog prijevoza.

Kada sam stigla, opet su uzeli podatke i zadržali osobnu iskaznicu, te proslijedili do nekoga s puno žutih crta i kojekakvih ukrasa na uniformi. Nisam sigurna jesam li do kraja uspjela izgovoriti po što sam došla, a već sam bila okružena s još nekoliko takvih nakićenih mušketira. Mislim da ih se skupilo pet ili šest. Počelo je rešetanje svakojakim pitanjima, od „Kako mi je uopće palo na pamet da posumnjam u ispravnost postupka?“, „Jesam li svjesna što si radim?“, te „Plašim li se mraka?“. U jednom trenutku obuzeo me veliki strah, te sam pomislila da će mi srce iskočiti koliko je lupalo. Htjela sam pobjeći, nestati, propasti u zemlju, međutim nisu me ispuštali tako lako. Gnjavaža je trajala poprilično dugo, sve dok me nisu dobrano ispreskakali. Međutim, dokumentaciju nisam vidjela, jer je navodno već bila proslijeđena u kadrovski odjel u Zagrebu.

Činilo mi se da su više nego li uživali u predstavi. Nisam mogla razlučiti što je bila sprdnja, što zastrašivanje, što nabacivanje. Svaki je bio nekako primitivno poseban na svoj način. Ako ste kada imali posla s primitivnim policajcem, vojska je otprilike isti soj, možda još primitivniji. Iako sam jedva izvukla živu glavu iz vučjeg brloga, okupana u znoju trčećim korakom tražila sam put kući. Osjećala sam užasan strah, ali nisam pomišljala na predaju. Slijedeće jutro zaputila sam se u Zagreb. Procedura je bila ista. Legitimiranje, uzimanje podataka, pretres. Proslijeđena sam jednom čini mi se zastavniku, iako nemam pojma kakav je to čin u hijerarhiji. Uputio mi je slična pitanja, s dozom podsmjeha i nevjerice, kao i njegovi drugovi na Šamarici, ali se na kraju smilovao i omogućio mi uvid u natječajnu dokumentaciju.

Saznanje je bilo poražavajuće. Od šest primljenih kandidatkinja, niti jedna nije ispunjavala uvjete iz natječaja. Bilo je tu svašta, od kćerki oficira, bliže i daljnje rodbine, ljubavnica, frizerki, čistačica, kandidatkinja samo s osnovnom školom iako se tražila srednja i slično. U maloj sredini sve se brzo i lako dozna. Kako sam imala još samo jedan dan da napišem žalbu, požurila sam kući. Sastavila sam žalbu sa svim primjedbama na provedeni postupak, te iznijela i primjedbe na zastrašivanje koje sam proživjela u kontaktu s vojnim licima.

Moja žalba proslijeđena je u Beograd, obzirom da je tamo bila glavna centrala. Mislim da niti jedna žalba nije žurnije riješena, što tada moja. Ma nije prošlo možda niti trideset dana, a ja sam imala rješenje u rukama, potpisano ni manje ni više od admirala Branka Mamule. Žalba je usvojena i natječaj poništen u cjelosti. Pored navedenog, Vojna pošta u Petrinji dobila je i zabranu raspisivanja novog natječaja narednih šest mjeseci. Međutim, kao razlog mog neprimanja navedeno je da postoje zapreke. Iako nije pisalo koje su to zapreke konkretno, saznala sam kasnije o čemu se točno radilo. Prema navedenom zakonu i odredbi, u bivšem sistemu nisi bio podoban, te nisi mogao dobiti posao u JNA ili policiji, ako ti je netko od članova obitelji primjerice bio nepodoban. Puno toga se smatralo nepodobnim. Kod mene se konkretno radilo o tome da je djed bio svega tri dana u domobranima. U ta tri dana uspio je biti i ranjen. Iako je pobjegao iz bolnice, te ostatak rata proveo skrivajući se u jednoj spilji, smatralo me se nepodobnom za jednu takvu časnu službu.

Bez obzira što tada nisam dobila posao, a i bolje da nisam, pobjeda je bila slatka i bila sam bogatija za jedno ovakvo iskustvo. Zato, nikada ne pustite da život piše ono što vam je namijenio. Mijenjate tijekove i ispravljajte krive Drine. Andrić bi rekao: „Sve su Drine krive i nikada se one neće moći sve ni potpuno ispraviti, ali nikada ne smijemo prestati da ih ispravljamo“.

29.03.2015. u 22:52 • 4 KomentaraPrint#^

nedjelja, 22.03.2015.

KAKO SAM POSTALA PROVINCIJALKA?


Foto: Arbe

Da, to sam ja i ovo je jedna od mojih životnih priča. Iako se nekada davno naziv provincijalac/ka vezivao samo za ljude koji žive u provincijama, odnosno manjim mjestima neke zemlje, posljednjih desetljeća uglavnom se spominjao u negativnoj konotaciji, te podrazumijevao primitivne i nekulturne ljude, koje primjerice put nanese u neke velike gradove. I mene je davno put nanio iz manjeg u veliki grad, te sam na vlastitom iskustvu naučila da postoje i druge osobine i ponašanja, zbog kojih se nekoga može smatrati provincijalcem/kom. Ja sam etiketu provincijalke zaradila iz razloga koji ne bi spadao u ništa od navedenog, jer smatram da odbiti prodati svoje tijelo za trenutak slave i uspjeha, ne bi bila nekultura i primitvizam.

Ovo je priča o djevojci koja je u veliki grad došla iz provincije strpavši u kofer snove i ambicije. Gorda, naspram podsmjeha, I spletki posljednjih, Usamljeni galeb, Iznad mora osrednjih... Ma ne, ovo je Balaševićeva pjesma, koja je toliko prelijepa da ljepotu i dušu napisanih stihova ne može zamjeniti niti jedna titula i lenta, no moja priča ima ipak malo drugačiji smisao i tijek.

U sjećanje priče vratila me nedavna smrt Dinke Delić, jedne od YU misica osamdesetih godina, koja je iznenada umrla u svojoj pedesetoj godini života, te jedan tekst koji sam švrljajući po internetskim stranicama, pročitala o najljepšoj i najpoznatijoj misici s prostora bivše Jugoslavije, a govori o uroti u kojoj je Bernarda Marovt bila onemogućena da postane Miss svijeta.

Obzirom da nisam našla niti jedan trag o izboru ljepote iz 1987. godine, osim da je te godine na završnom natjecanju pobjedila Aleksandra Mindoljević, neka ova osobna priča bude prvi zapis o tome. Možda je moja priča o onemogućavanju da ponesem lentu na jednom od ovih izbora, u odnosu na priče onih koje su je ponijele apsolutno nevažna, međutim meni je bila itekako važna, jer je situacija u kojoj sam se našla, odredila moj daljnji put. Ne insinuiram da sve koje ponesu titulu najljepše ili uđu u uži izbor, ostvare to preko kreveta, jer naravno postoje i druge kombinacije i varijacije na ovom putu, no meni je bio ponuđen jedino ovakav put. Obzirom da nisam bila spremna za skidanje, odustala sam prije nego li sam zakoračila na takav put slave.

Nekoliko mjeseci prije izbora dobila sam svoje prvo zaposlenje u struci, te nisam niti pomišljala da bi mi se nešto ovakvo moglo naći na putu. Dogodilo se tako da je jedan fotograf, bez da me je pitao, poslao moje slike u uredništvo AS-a, te sam pozvana da se natječem. Kada je već ispalo tako, odlučila sam probati.

Sjetit će se nešto stariji, da su ova natjecanja bila poprilično aktualna, a odvijala su se pod organizacijom i pokroviteljstvom sarajevskog AS-a ili poznatijeg kao prvog YU tabloida. Natjecanja su bila četiri puta godišnje i to u proljeće, ljeto, jesen i zimu, a natjecale su se 24 djevojke s prostora bivše Jugoslavije i inozemstva. Biralo se šest najljepših, koje su išle u završno natjecanje za Miss Jugoslavije i na kraju za Miss World. Te 1987. godine natjecanje za Miss jeseni, bilo je organizirano u Karlovcu u Hotelu Korana. Događaj je vodio legendarni Oliver Mlakar, a od glazbenih izvođača gostovali su Magazin, Doris Dragović, Seid Memić Vajta, Alen Slavica i Hanka Paldum.

Vijest o pozivu podjelila sam s prijateljicom koju sam kratko poznavala. Studirala je u Zagrebu i po njezinoj priči, kretala se u visokom društvu. U tako kratkom vremenu nisam uspjela dokučiti čime se još usput bavila. Odmah je predložila da već slijedeći dan pođem s njom u Zagreb i da me upozna s nekim tko mi može pomoći u vezi natjecanja, ali i da ostvarim karijeru manekenke ili modela. Iz njezine priče, zvučalo je kao da je tip bio svemogući. Toliko su kao bili dobri da je njoj rješavao sve prolaze na faksu. Iako nevoljko, uputila sam se s prijateljicom, na dogovoreni susret. Tek puno godina kasnije, gledajuću na TV-u emisiju o Miroslavu Krleži i snimku kuće na Gvozdu, shvatila sam da je to kuća u kojoj sam bila i u kojoj se dogodio dio priče.

Susret je bio srdačan, te se stvarno činilo kao da je sve strogo profesionalno. U jednom danu odrađen je prvi foto session, dogovoreno snimanje reklame kišobrana za Vis Varaždin, te sponzor za večernju haljinu, cipele, frizuru i make up za natjecanje. Trebala sam u Karlovac ići u punom sjaju. Međutim cijela priča je vrlo brzo promjenila svoj tijek. Na kraju dana, dotični je predložio da nas troje nazdravimo jer se ipak odradio veliki posao. Iako tijekom cijelog dana nisam uočila bilo kakve seksualne tenzije od strane dotičnog gospodina, po nazdravljanju odmah je krenuo da me poljubi. Ostala sam zatečena i zbunjena, te se izmakla u stranu. Moje odbijanje uzrujalo je dotičnog, te je počeo da urla i da me naziva najobičnijom glupom provincijalkom. U bijesu je zgrabio telefon i otkazao sve dogovoreno. Pristojno sam pozdravila društvo, izjurila van, te se zaputila na željeznički kolodvor i nazad u svoju provinciju.

Nisam stekla dojam da se prijateljica iznenadila postupkom. Valjda je uobičajeno da se takvi poslovi upravo tako sklapaju. Čast iznimkama ako postoje i ako se to može na drugačiji način. Iako sam pomislila da ću sama do kolodvora, prijateljica me sustigla, te pokušala objasniti kako sam zeznula cijelu stvar. Ispričala mi je priču o jednoj djevojci koja je samo koju godinu prije mene, preko dotičnog gospodina pobijedila na natjecanju i postigla veliki uspjeh kasnije, ali je s njim iz zahvalnosti morala provesti dvije godine. Iako sam svjesna da je sve to individualno, od same pomisli samo na poljubac s čovjekom koji je od mene bio stariji oko trideset godina, budilo je osjećaj gađenja i prljavog. Kroz nekoliko dana zaputila sam se u Karlovac, bez sponzora i tima koji je trebao da me prati.

Nisam pobijedila, a niti ušla u uži izbor, jer mi je dotični gospodin obećao da će onemogućiti pobjedu i s užitkom gledati moj poraz. I stvarno je to učinio.Bilo je ovo za mene jedno vrlo neugodno iskustvo s puno iskušenja. Bez obzira na poraz, po završetku natjecanja ponuđen mi je posao modela u jednoj slovenskoj modnoj agenciji, te da se slikam za magazin Start i duplericu Večernjaka, međutim ništa od ponuđenog nisam prihvatila. Možda su u pravu oni koji misle da je provincija neizlječivo stanje. Da sam odabrala ponuđeno, možda bi imala svijet pod nogama, kao što su ga imale neke od njih i danas bi se pisalo gdje sam, kako izgledam i šta radim, ali ja sam odabrala biti provincijalka i nije mi žao, jer takav put nije bio moj put.

22.03.2015. u 21:43 • 14 KomentaraPrint#^

subota, 14.03.2015.

SINDROM BARONA MINHAUZENA



Laži su postale dio naše svakodnevice odnosno zajednički obrazac ljudskog ponašanja. Koriste se u svim mogućim situacijama i raširena su društvena pojava. Jedno istraživanje provedeno u Hrvatskoj otkrilo je da prosječni Hrvat tijekom jednosatnog razgovora slaže oko pet puta. Ne znam koliko je ovo istraživanje pouzdano, ali znam da je laganje vještina s kojom se sretnemo još u ranoj dječijoj dobi. Jedni kroz život na svojim lažima nauče da se laganje ne isplati te ostatak života provedu što bliže istini, a drugi cijeli život usavršavaju ovu vještinu te postanu pravi majstori u laganju.

Svaki normalan čovjek trebao bi znati da laganje može donijeti nevolju i štetne posljedice te uništiti radne odnose, brakove i prijateljstva.


U borbi za egzistenciju i radi zaposlenja ljudi su spremni učiniti sve, pa i predstavljati sebe u drugačijem, boljem izdanju. Laž se definira kao svjesno izrečena neistina ili obmana, a laganje se isplati jedino ako ostane neotkriveno i ako se ne krene sumnjati i provjeravati činjenice.

Vjerujem da vam je svima znana društvena mreža Linkedin, na kojoj je vaš profil praktično vaš CV odnosno životopis. Linkedin omogućava poslodavcima pregled dostupnog stručnog kadra, dok ljudima koji traže posao omogućava uvid u slobodna radna mjesta i potencijalno zaposlenje. Nije mi poznato koliko se ljudi uspjelo zaposliti uz pomoć ove društvene mreže i koliko je ona stvarno efikasna u pronalaženju zaposlenja, ali mi je poznato to da neki ljudi sebe nude pod ono što nisu. Ostala sam zatečena kada sam pročitala CV osobe koju poznajem kao spavalicu, ljenjivca, parazita, manipulatora i patološkog lažljivca.

Kad već spomenuh patološko laganje, ono se u psihijatrijskom žargonu označava kao pseudologija fantastika a koristi se i sinonim bolesno laganje. Za razliku od laganja koje u podlozi ima stjecanje određenih koristi za osobu koja laže, patološko laganje je nesvrhovito. Patološki lažljivci se u pravilu osjećaju bolesnima, njihovo ponašanje je često impulzivno opsesivno, a poriv za laganjem nekontroliran.

Uljepšavanje životopisa ili da ne kažem laganje, kako bi poboljšali šanse za dobivanje posla za neke je normalna i prihvatljiva stvar. Životopis je prvi dojam koji imamo priliku ostaviti na potencijalnog poslodavca, tako da ono što piše u njemu mora biti dovoljno dobro i intrigantno. To uljepšavanje životopisa bi trebalo biti minimalno, međutim neki uglavnom pretjeraju. Obzirom da se sve važne stvari koje želimo učiniti u životu temelje na povjerenju, može li onda ovakvo predstavljanje biti poželjno i društveno prihvatljivo kako to neki smatraju? Koliko možemo živjeti s lažnom slikom o sebi i postoji li grižnja savjesti? U konačnici, zašto uopće lažemo kada je puno lakše govoriti istinu?

Iz ugla psihologa, lažno predstavljanje u osnovi krije traume doživljene u djetinjstvu. Psihološki motiv kod ljudi koji se lažno predstavljaju je potreba za kompenzacijom osobnog identiteta. Radi se o osobama koje nisu u dovoljnoj mjeri izgradile svoju osobnost i ne osjećaju se sigurno. Te osobe potisnule su svoje stvarno „ja“, te osjećaj praznine i nedostatak osobnog identiteta nadomješćuju zamjenom svojih kvalifikacija za tuđe. Naravno, uzroci takvih potreba i stanja su različiti. Psiholozi smatraju da lažemo jer se bojimo posljedica istine, odnosno ljudi lažu kako bi izbjegli da izgledaju glupi i nesposobni. Naravno da postoje i mnogi drugi razlozi za laganje. Ponekad ljudi lažu bez određene namjere, lažu zbog straha od kazne ili posljedica, lažu kako bi sačuvali obraz, postali ili ostali prihvaćeni, kako bi privukli pažnju i dobili nečiju naklonost, kako bi povećali moć, dobili privilegije, novac, divljenje ili kako bi pomogli nekom drugom. Psiholozi također smatraju da je laganje stresan posao, jer je puno lakše zapamtiti istinu nego laž.

U medicini se psihološki poremećaj pretjeranog laganja naziva Minhauzenov sindrom. Poremećaj je nazvan po stvarnom liku baronu Minhauzenu, za kojeg se veže priča da je bio najveći lažov. Njemački baron je s dvadeset godina pristupio ruskoj vojsci s kojom se borio protiv Turaka. Po povratku u rodnu Njemačku izmišljao je i pričao nevjerojatne avanture i hvalio se svojim velikim junaštvom. Njegove priče su ovjekovječene i poznate danas kao Minhauzenijade.Sindrom barona Minhauzena je neka vrsta obrambenog mehanizma jednog ega koji nije ni formiran. Takva osoba smatra da jedino tako može da prođe i bude poželjna i prihvaćena u društvu.

Osobe koje se lažno predstavljaju imaju poremećaj ovog dijela osobnosti, one nemaju dovoljno razvijen osjećaj za moral, te tako ne mogu imati niti grižnju savjesti. Svi oni koji se lažno predstavljaju, preuzimaju neki tuđi identitet jer ne prihvaćaju sebe takvima kakvi jesu. Takve osobe nisu u stanju da procjene koji su njihovi realni kapaciteti.

Da bi čovjek ostvario sebe on prije svega mora biti autentičan, odnosno da bi mogao da se razvija i napreduje, on mora da prihvaća sebe sa svojim manama i vrlinama.


Kako nigdje nisam pronašla kako i da li se liječi ovaj sindrom, zaključila bih da u svakom normalnom čovjeku postoji jedan dio njegove osobnosti koji je zadužen za samopromatranje i koji mu govori što je ispravno ili što nije. Zato, pokušajte ozdraviti oni koji to niste, jednostavno govorite istinu.

14.03.2015. u 10:33 • 17 KomentaraPrint#^

utorak, 10.03.2015.

KAKO VIDIMO MUŠKO - ŽENSKA PRIJATELJSTVA?



Potaknuta vlastitim kamenom spoticanja ili trinaestom stepenicom na kojoj svako malo zapnem, te završim kao primitivka i nečiji tlačitelj, odlučih da se pridružim plejadi autora koji su unazad nekoliko godina pisali o ovoj temi. Postoji zavidna količina tekstova, kako stručnih i znanstvenih, tako i autora koji su o ovoj temi progovorili iz vlastitog iskustva. Ne bi vjerovali, bilo da se radi o autorima muškog ili ženskog spola, razmišljanja i zaključci su otprilike isti ili slični, tako da se stječe dojam kao da su svi jedni od drugih prepisivali. Također i znanost se nedavno oglasila po ovom pitanju i riješila dileme. Platonske veze ili klasična „samo“ prijateljstva između muškaraca i žena definitivno ne postoje. Zaključak je to analize koja je potvrdila da u praksi svakog odnosa ovog tipa, ipak postoji seksualna tenzija.

Tim sociologa i psihologa analizu je proveo na 88 muško-ženskih parova, koji su svoju vezu karakterizirali kao čisto prijateljsku. Rezultati su pokazali kako su vrlo izražene razlike u načinu na koji žene i muškarci doživljavaju prijateljstvo s osobom suprotnog spola. Potvrđeno je da su muškarci mnogo spremniji na romantičnije akcije sa svojim prijateljicama nego što su to žene s prijateljima. Također je potvrđeno da su se muškarci pokazali kao potpuni slijepci jer su u većini slučajeva krivo procjenjivali vlastite šanse te su gotovo uvijek preuveličavali stvarnu privlačnost koju prema njima osjeća partnerica. S druge strane, žene su se ponašale drugačije. One su tijekom eksperimenta snažno umanjivale stvarni stupanj privlačnosti koju osjeća njihov kolega. Posebno je iznenađujuće bilo saznanje da su oba spola pokazala podjednak interes za prijatelje koji su slobodni i prema onima u vezi te su ih podjednako privlačili bez obzira na status.

Ako stavimo znanost i provedene analize malo po strani, te mogućnost da možda uzorak od 88 parova nije bio dovoljan, vjerujem da nema osobe koja se nije jednom ili više puta našla u jednom ovakvom odnosu, bilo da je u vezi ili slobodna. Nema smila da postavljam ponovo pitanje da li su moguća muško-ženska prijateljstva, kada su mnogi prije mene odgovorili te znanost potvrdila, već ću pitati zašto su nam uopće potrebna muško-ženska prijateljstva ako imamo partnera i mislimo da nam je veza zdrava? Od kuda dolazi potreba i ovisnost o takvim prijateljstvima? Zašto nam je potrebno društvo osoba koje nisu u nikakvom doticaju s našim partnerom? Zašto se ne možemo zadovoljiti slučajnim susretima s osobama suprotnog spola koje su nam iz nekog razloga simpatične, već sami iniciramo i nastojimo održavati kontinuitet takvih odnosa? Zašto dovodimo u pitanje sigurnost onog što već imamo, nečim čiji je ishod neprirodan i samim time već osuđen na propast?

Nikada ništa ne gledam crnim ili bijelim, pa čak niti ta muško-ženska prijateljstva, premda bi moje životno iskustvo bilo na strani provedene analize. Bez obzira na provedenu analizu i mišljenje znanosti kao i mišljenje svih drugih, rekla bih da su oba spola po ovom pitanju ista i da ne postoje nikakve bitne razlike, jer smatram da je sve stvar trenutka i okolnosti da li će nešto što je započeto zaživjeti, opstati ili prestati. Vjerujem da se ovakva prijateljstva mogu ostvariti ali samo privremeno i mogu trajati toliko dok netko ne bude povrijeđen. Ako ste slobodni, sve vam je dozvoljeno i skroz je nevažno hoće li se vaše prijateljstvo pretvoriti u nešto više, čak može biti i poželjno. Ako ste u vezi, a imate potrebu za ovakvom vrstom odnosa onda će uvijek biti povrijeđen vaš partner, bilo ili ne bilo povjerenja u vašoj vezi i bilo ili ne bilo fizičkog kontakta s vašim prijateljem ili prijateljicom, jer malo tko može žvakati ovakva prijateljstva ako je u vezi odnosno braku. Problem nastaje kada ne želimo prihvatiti spoznaju da našem partneru može smetati prijateljstvo ili više njih, koje održavamo sa suprotnim spolom.

Zaključila bih, da samo sebična i nerazumna osoba može ignorirati osjećaje i mišljenje druge strane odnosno partnera i uzimati sebi za pravo da to što čini je sasvim ispravno i bezazleno. Također bih dodala da nije važno hoće li to muško-žensko prijateljstvo trajati mjesec, godinu ili duže, činjenica je da ne može opstati jer pobuđuje sumnju vašeg partnera i okoline, jer malo tko može pomisliti da dvoje koji često piju kavu, su samo ljubitelji kave. U pozadini svakog muško-ženskog prijateljstva uvijek stoji nečija skrivena namjera i interes koja je poznata samo dotičnom umu. Taj interes može biti raznovrstan, a do cilja dolazimo uglavnom putem ispijanja zajedničkih kava i pokazivanjem pažnje bilo koje vrste. Naravno da postoje i oni koji su ispili puno kava u svom životu s osobama suprotnog spola a da nisu ostvarili svoje namjere i interese, jer ponovit ću, sve je stvar trenutka i okolnosti. Zato dragi moji, ako ne pali samo s kavom, pokušajte s nečim pride. Primjerice, kava plus krafna, pa tko voli neka izvoli.

Prije nego li sam odlučila napisati ovaj tekst, na facebooku sam podijelila kolumnu Hrvoja Šalkovića na istu temu, koja mi se jako svidjela. Svidjela mi se jer je realna i najbliže istini, a istina je uglavnom uvijek na pola puta u svemu pa i po pitanju muško-ženskog prijateljstva. Komentari na Šalkovićevu kolumnu bili su u jednakom omjeru, odnosno podjednak broj oba spola je tvrdio da su takva prijateljstva moguća odnosno da nisu moguća. Jedan od najzanimljivijih viđenja muško-ženskog prijateljstva glasio je ovako:
„Nekoliko puta sam bio, spletom okolnosti, u situaciji da spavam u istoj sobi sa ženom koja mi je bila poslovni partner, privatno prijatelj i ni jednom nismo došli u iskušenje da prijeđemo tu magičnu granicu potpunog tjelesnog spajanja. Razlog je jednostavan, poslije toga ništa više ne bi bilo isto. Možda bi bilo bolje, a možda se ne bismo mogli nositi s tom novom činjenicom i prijateljstvo bi bilo u vremenskom iskušenju. Uvažavali smo činjenicu obiteljskog i partnerskog statusa. Čak smo poslije i razgovarali o tim okolnostima. Često smo se složili i priznali jedno drugom da smo željeli da se i to dogodi, ali nitko nije želio preuzeti „odgovornost“ za ono što bi bilo poslije. Nismo bili dovoljno hrabri. Ne zna, da li je to bila slabost ili hrabrost da otvorimo poglavlje međusobnog odnosa za koje nismo znali u kojem pravcu će se poslije razvijati. Tanka je razlikovna crta između genijalnosti i ludosti kao i prijateljstva i partnerstva prema mržnji. Odgoj i životno iskustvo zadržali su nas unutar područja u kojem možemo odnos kontrolirati i njime upravljati. Sada mi se čini da su takvi odnosi u stvari krug/prsten. Ako kreneš u jednom smjeru, susrest ćeš se na prvom koraku sa nečim potpuno novim i tako je to blizu. Svega nekoliko koraka. Ukoliko krenemo drugim, suprotnim smjerom, tada je granica prelaska u drugačiji odnos beskrajno daleko. Ili nemamo hrabrosti iskoračiti u nešto nepoznato gdje odnosom ne upravlja samo razum već i osjećaji temeljeni na običnoj ljudskoj potrebi za razumijevanjem, podrškom, toplinom i prirodnošću naših instikata. Da li nam je u podsvijesti jedna izreka: kad su emocije pri vrhuncu, pamet je pri dnu. Hoću li kad odgonetnuti odgovor na pitanje da li sam u pravu. A svatko od nas to želi. Teško je biti pametan, ali barem o tome možemo razmišljati. Svatko će doći do različitog, zanimljivog, ali i ne ponovljivog zaključka.“

10.03.2015. u 21:07 • 19 KomentaraPrint#^

nedjelja, 01.03.2015.

OD BEATLEMANIJE DO FANOMANIJE

Nisam fosil ali ponekad se zapitam nije li možda moja vrsta kojim slučajem jednostavno izumrla, a da to nisam ni primjetila. Fosili izumrlih vrsta govore da su se prvi anatomski moderni ljudi razvili iz vrste Homo sapiens prije više od 200.000 godina, a prijelaz na modernitet u ponašanju s pojavom uporabe simbola, jezika i specijaliziranog kamenog oruđa dogodio se prije otprilike 50.000 godina. Znamo svi da evolucija nužno podrazumijeva napredak, te ako uzmemo u obzir da se u odnosu na naše pretke, hranimo bolje, rađamo sigurnije, živimo duže i ne bolujemo od teških zaraznih bolesti, često razmišljam koliko smo se stvarno i realno udaljili od naših predaka i da li je civilizacija dosegla točku od koje ne može dalje. Kako objasniti svo to ludilo koje je iznjedrilo moderno ljudsko doba i zašto odbacujemo racio i temeljne ljudske vrednote, kada nam je još uvijek sve to prijeko potrebno?

Evolucija današnjeg čovjeka, htjeli mi to priznati ili ne, odvija se u devijantnom i nazadnom smjeru. Dolaze nove generacije i naraštaji, bez osjećaja i s nekakvim neobjašnjivim potrebama. Nazvala bih ih ljudima mutantima ili ljudima novih tjelesnih i umnih svojstava nastalih mutacijom ljudske vrste. Tehnološki razvoj prošlog stoljeća, koji je bio značajan činilac u oblikovanju suvremenog društva, kao i sredstva masovnih komunikacija učinila su da društvo postane jedinstvenije i homogenije. Posljedica te jedinstvenosti i homogenizacije je sve veća potreba za zabavom, a time se stvaraju područja novih mogućnosti. Jedno od tih devijantnih ponašanja je slijepo obožavanje poznatih i slavnih osoba koje je poprimilo razmjere masovnosti. Međutim, još uvijek nije objašnjeno zašto je slavljenje ili obožavanje idola postalo takav snažan pokretač u našim životima odnosno koji je smisao obožavanja poznatih i slavnih. U doba moje najranije mladosti ova pojava nazivala se beatlemanijom, naravno prema legendarnim The Beatlesima koji tada i nisu imali nekakvu naročitu konkurenciju.

Čini se da nije pretjerano ako se kaže, da je u današnjem modernom svijetu nužnost zadovoljavanja osjećajnih potreba s odgovarajućim junacima ili idolima postala mnogo veća nego ikada prije, a isto tako i mogućnosti da se to postane, jer zvijezda nije samo zbir svojstava i proizvod mehanizma publiciteta. Mnoge takve ljude okružuje nešto tajanstveno. Uspješnih i lijepih ljudi ima mnogo, ali samo neki imaju ona teško odrediva svojstva da postanu idoli određenog društva. Obožavanje tih idola bez ikakva je opravdanja i teško se može shvatiti. Spisak idola prošlog i ovog stoljeća je velik i šarolik. Idoli su postali ljudi najrazličitijih zvanja, zanimanja i profesija, od nogometaša, glazbenika, političara, liječnika, pa čak i blogera. Idolatrija je postala sastavni dio života suvremenog razvijenog društva i ima važnu ulogu u oblikovanju društvenog života i etičkih vrijednosti.

Riječi mijenjaju oblik i značenje kroz vrijeme, a mogu se posuđivati i iz drugih jezika tako da danas umjesto idolatrije, imamo fanove i fanatizme. Kada sam počela razmišljati o ovoj temi u sjećanje mi se vratilo ubojstvo legendarnog Johna Lennona iz 1980. godine koji je ubijen od ruke obožavatelja, kao i film baziran na istoimenom romanu kojeg je napisao Peter Abrahams, a riječ je o psihološkom trileru iz 1996. godine The Fan ili po naški Obožavatelj, u kojem glavnu ulogu tumači Robert De Niro, inače moj omiljeni glumac. Iako premijernim prikazivanjem u američkim kinima nije privukao značajan broj gledatelja te su ga filmski kritičari uglavnom okarakterizirali kao neuspjeh, veliki broj filmskih obožavatelja danas ga smatra podcijenjenim. Obzirom na odmak vremena i rekla bih popularnost fanatizma, pitala sam se da li je možda upravo ovaj film bio najava nekih novih vrsta ludila i bezumlja kojima smo okruženi ili možda tek obrazac budućim naraštajima.

U neka davna normalna vremena i moja generacija je imala idole i uzore s kojima se poistovjećivala. To idolstvo ili idealiziranje prije je bilo moda i tek se sastojalo od neke vrste zaljubljenosti, ushićenja, zanesenosti koja se pokazivala kroz vrištanje na koncertima, skupljanje autograma, isječaka slika i tekstova iz tiskovina i slično. Znalo se kojoj je dobi primjereno i kada prestaje. Općenito, ako izuzmem neke pojedinačne tragične slučajeve, izgledalo je nevino u odnosu na današnje shvaćanje ovog pojma koje podrazumijeva opsjednutost, fanatično i slijepo praćenje, upućivanje prijetnji, kolekcionarstvo idolovih beznačajnih stvari i slično.

Bez pretjerivanja, svijet je obuzeo fanatizam svih mogućih vrsta i oblika. Sve vrste medija svakodnevno svjedoče ovoj bolesti današnjice. Rasprostranjen je i raznolik. Može se pojaviti bilo gdje i bilo kada, pa tako imamo religiozni, nacionalni i ideološki. Fanatizam se opisuje kao emocija koju obilježava zanesenost, zasljepljenost, intenzivna posvećenost nekim vrijednostima, osobama ili institucijama, uz spremnost za njihovu bezuvjetnu obranu i širenje tih vrijednosti ili ideja. Enciklopedije bilježe da se pojam fanatizma pojavio još u 17. stoljeću a navodno ga je prvi upotrijebio Jacques Benigne Bossuet, nakon čega je pojam bio zaboravljen sve do otprilike polovice prošlog stoljeća kada se o njemu ponovo počelo raspravljati. Pojam je dobio prije svega negativno značenje i opisan kao bolest, deformacija, loš gen, zastranjenje. Definicija fanatika, određuje kao čovjeka koji slijepo vjeruje u ispravnost svojih ideja, a potpuno je nesposoban da razumije tuđe misli i osjećaje. Fanatik je netko za koga logika i racionalna rasprava ne znače ništa. Obzirom na navedeno, pitam se koliko smo svjesni opasnosti i štetnosti fanatizma bilo koje vrste? Od kuda izvire i dolazi potreba za slijepim obožavanjem osoba bez pokrića? Kako se nositi s fanatizmom bližnjeg? U kojoj ga mjeri možemo tolerirati? Možemo li biti povrijeđeni nečijim fanatičnim postupcima? Sve su ovo pitanja s kojima se susrećemo u našim životima. Ali, tražimo li odgovore, liječimo li stanja ili prihvaćamo situaciju kao nešto normalno?

Pojam normalan ili normalno je poprilično rastezljiv što znači, ono što je za mene normalno ne mora biti za nekog drugog i obrnuto. Primjerice, nekome je normalno za umjetni nokat Lady GaGe platiti 64.000,00 kuna, meni nije. Bez obzira na sve, valja imati na umu da i u toj rastezljivosti pojma normalan, ne bi trebalo zaboravljati osnovne ljudske norme ponašanja i ljudske vrednote jer upravo iz naše evolucije i prošlosti možemo učiti o budućnosti. Također, ono što nisam spomenula su situacije i slučajevi kada ne moramo biti planetarno poznati ili slavni, da bi imali svoga fana. Kao najobičniji anonimac iskusila sam nekakvu takvu vrstu fanatizma, ali o tome ću nekom drugom prilikom.


01.03.2015. u 22:51 • 7 KomentaraPrint#^

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< ožujak, 2015 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (5)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga


Etika(...) ostaje problematična, tj. ona postavlja problem koji navodi na razmišljanje (Kostas Axelos)

Autor:

Živimo u svijetu koji je sve složeniji te se moramo snalaziti u bujici informacija, ne samo s lokalnim ili nacionalnim pravilima o primjerenim načinima organizacije naših života, nego i s pravilima koja nastaju u institucijama poput Europske unije. Za razliku od onih prijašnjih vremena, danas imamo bezbroj načela, principa, vrednota, kodeksa, pravila, strategija i smjernica kako bi se trebali ponašati pojedinci, ljudske zajednice, vlast i crkva, ali nitko se u skladu s njima ne ponaša, već suprotno svemu utvrđenom. Može li čovjek da se ne zapita koji je smisao svih tih vodilja, kada smo dotakli kolektivno dno društveno-političkog nemorala? Tko i za koga piše sva ta pravila, ako su samo mrtvo slovo na papiru i ako ih se perfidno opstruira na svim razinama društva?

Negdje pročitano:

Djela koja činimo za života su poput auto-karte onoga što mi jesno. Nakon što završimo svoju životnu odiseju, jedino ono što smo učinili ostaje trajnim svjedokom novim generacijama.

Mahatma Gandhi:

Bez istine je nemoguće u životu slijediti bilo koje principe ili pravila.

Zen priča "Otvori svoju vlastitu riznicu":

U Kini učitelja Basoa posjeti Daiđu.
Baso ga upita: "Što tražiš?"
"Prosvjetljenje", odgovori Daiđu.
"Imaš svoju vlastitu riznicu. Zašto tražiš izvan nje?"
"Gdje je moja riznica?"
"Tvoje traženje tvoja je riznica!"
Daiđu bi prosvijetljen.
Poslije toga uvijek je požurivao svoje prijatelje:
"Otvorite svoje vlastite riznice i upotrijebite to blago."


Lešek Kolakowski:

Za smisao života ne pita nitko tko ne osjeća potrebu za njegovom promjenom. Toga se pitanja klone svi koji su smisao života našli u produžavanju postojećeg stanja.

Svjetlonoša:

Za biti dobar - ne treba ništa... samo se bude...

Linkovi


KONCEPT DOBRE VLADAVINE I INSTITUCIJA PUČKOG PRAVOBRANITELJA

cep.hr

cep.hr/tekstovi-clanova/gdje-je-nestao-covjek

cep.hr/tekstovi-clanova/nacionalni-deficit-eticnosti

cep.hr/tekstovi-clanova/globalna-etika

cep.hr/tekstovi-clanova/odnos-drutvo-pojedinac

cep.hr/tekstovi-clanova/poslovna-etika

blog.hr

forum.hr


Loading