pero u šaci

Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

subota, 27.02.2010.

Opće mišljenje vojske


Missillusion je napisala post o kolektivnoj krivnji i nasilju. Kako se to događa da za pojedinačne postupke odgovornost bude kolektivna? To podrazumijeva kolektiv kao autonomni subjekt. Može li to biti? U svakom se čovjeku nalaze dva čovjeka – vanjski i unutarnji, društveni i pojedinačni. Zanima me strukturni mehanizam situacije u kojoj društveni čovjek u nama zavlada nad pojedinačnim, kad možemo govoriti o kolektivu kao subjektu.

Među filozofima devetnaestog stoljeća ističu se dva proto-egzistencijalista. Ovako je govorio Kierkegaard: Egzistencija je uvijek ono pojedinačno; apstraktno ne egzistira. Ili, kratko i jasno: Gomila je laž. A ovako Nietzsche: Ludilo je u pojedincima iznimka – ali u skupinama, strankama, narodima, vremenima, ono je pravilo.

Laž? Ludilo? Ja bih bio suzdržaniji: skupina, to je deformacija, njuška, iskrivljenje lica uzrokovano prisustvom drugog čovjeka koji nas gleda. Napravimo li sasvim elementaran sociološki pokus, mogli bismo dobiti zaprepašćujuće rezultate. Uzmemo, recimo, 10 pojedinaca i anketiramo ih u vezi nečega. Nasamo, jednog po jednog. Recimo da svih deset dâ isti odgovor (označimo ga kao odgovor A). Sad istih tih deset pojedinaca stavimo na hrpu, i pitamo ih isto pitanje – ali ne kao 10 pojedinaca (tražeći 10 odgovora), nego kao jedan deseteroglavi kolektiv (neka se slože oko jednog zajedničkog odgovora). Odgovor će biti: B. Otkud sam tako siguran? Tu ne može biti iznimke, jer nije riječ o slučajnosti, nego o zakonu. Svemirskom, prirodnom, determinističkom zakonu, jednako neumoljivom kao što se zna da će jabuka koja se otkine od drveta završiti ne gore na oblaku nego dolje na Newtonovoj glavi. Na stranu pritom da li je odgovor A istina, a odgovor B laž, je li A pametno, a B ludo, to su druge rasprave. Bez predinterpretacija, molim! Filozofima ostavljamo da sude o laži ili ludilu, ali govoreći ovdje čisto znanstveno, kao sociolozi i anketari, uzročno-posljedična činjenica glasi: mora biti deformacije. O čemu god se radilo, propušteno kroz skupinu svako će se A pretvoriti u B.

Tacit u Historijama opisuje događaj iz nekog antičkog građanskog rata, gdje jedan vojnik ranjava protivničkog i potom u umirućem prepoznaje vlastitog oca. Užas, konsternacija, šok. Ne samo kod tragičnog ocoubojice, nego, kako se širi glas o događaju, borba na trenutak zamre i obje strane spoznaju apsurd i užas onoga što čine. Ali – i tu dolazi sljedeći obrat – priča ne završava polaganjem oružja... Opaziše ovo najbliži, potom i mnogi drugi. Odavde se po cijeloj vojsci proširi radoznalost i jauk i proklinjanje preokrutnog rata. No ne manje revno ubijaju i plijene bližnje, rođake, braću. Dogodio se zločin, govore, i dalje ga čine.

I dalje ga čine? Kako je to moguće? Ne vjeruju više u to što rade, a ipak dalje rade (i ne manje revno)?! Pa kakva je to sila koja se u stanju tako neslano našaliti s njihovom ozbiljnošću?

Na pojedinačnoj razini svi su vojnici (n vojnika) uvjereni da je rat glup i nečastan i nisu za daljnje plijenjenje bližnjih. Hoćemo li reći da gaje mišljenje A. Nevolja je samo u tome što se nalaze na hrpi, svi skupa u isto vrijeme na istom bojnom polju, pa ih se i ne pita da izraze n pojedinačnih mišljenja, nego ih se pita da daju jedno kolektivno mišljenje. Odgovor B. (Istina, odgovor B u ovom primjeru doista ispada ''ludilo'', ali to ste vi rekli, gospodo filozofi, a mi kao znanstvenici ćemo zanemariti atribuiranje i držati se strukturnih principa. Dakle: odgovor B.)

Netko bi ovu deformaciju možda pokušao objasniti kao podvrgavanje pojedinca ''općoj volji''. Kao, iz viših demokratskih pobuda pretpostavit ću mišljenje većine (B) svome privatnom manjinskom (A)? Ali, pazi, B nije niti mišljenje tih drugih, te fantomske ''većine'', ono nije uopće ničije mišljenje. I svi članovi ''većine'' kad bi ih se pitalo nasamo također misle A. Postavimo definiciju: mišljenje skupine (B) nije, kao što bi se možda mislilo, istovjetno ''općoj volji'', tj. matematičkom prosjeku mišljenja njenih članova (n puta A kroz n = A). Ne, ono živi vlastiti život (n puta A kroz n = B).

Perverzija je u tome što svi vojnici bî rado obustavili bitku, ali – naprosto tehnički problem – ne znaju kako! Jer tko može obustaviti? Mogli bi možda zapovjednici, generali, političari, no oni nisu uopće tu. Tko od njih tamo, na samom terenu, u blatu bojnog polja, može iznebuha obustaviti borbu? Morali bi odložiti mačeve i štiteve. Ali odlaganje štita i mača je pojedinačna radnja, to se čini sa dvije ruke. Jedino pojedinac za sebe može donijeti takvu odluku. Samo... tko će prvi? Imamo scenu sa n pojedinaca od kojih svaki do jednoga želi odložiti, ali svaki to vrti po glavi nasamo, izoliran od drugih istovjetnih mišljenja, ne znajući da li se u glavi onoga drugoga mota što i u njegovoj, ne znajući da svaki do jednoga misli kao i on. Da odložim štit i mač? A ako sam se zajebao u procjeni, i nitko osim mene ne odloži? E, u tom sam se slučaju stvarno zajebao! Dočepat će me se bez pardona – ili neprijatelj ili ovi moji kao dezertera!

Tako izgleda bazična militarna motivacijska psihologija: ne ''ubijam ih jer imam nešto protiv njih'', nego ''ubijam ih (mada nemam ništa protiv njih), jer bi ovi moji do mene (među kojima također nema nijednoga koji bi imao nešto protiv njih) mene ubili da ih ne ubijam''. Međusobno jedni druge pokreću, pojačavaju i podupiru. I eto, nisu u stanju, ne mogu, moraju nastaviti svi skupa s ponašanjem B, jer ne znaju kako postići da netko iskorači s A (bez da to požali).

Često se kaže da su ratovi neminovni jer su bazirani na prirodi čovjeka, previše agresivnoj. Ja kažem: ratovi su neminovni jer su bazirani na previše leminškoj prirodi čovjeka.

U članku koji je povodom Rata i mira napisao u nekom ruskom književnom časopisu, Tolstoj kao jednu od svojih glavnih inspiracija ističe neslaganje s izlaganjima povjesničara u opisivanju povijesnih događaja. Povjesničari pojednostavljuju da bi dobili sažet i cjelovit prikaz glavnih crta. U opisima se bitaka obično piše kako su te i te jedinice poslane u juriš na tu i tu točku, pa je onda zapovjeđeno da uzmaknu itd. Oni nužno moraju izostavljati i kratiti, ali problem s tako dobivenim predodžbama, digest rekonstrukcijama, nije u manjku iscrpnosti, što to ne bi bilo sve što se dogodilo, nego što se ni to što je napisano uopće nikada nije dogodilo. Hibridni jezik koji je falsificiranje stvarnosti. Tolstoj kaže: te riječi nemaju nikakva smisla; svatko tko je bio u ratu zna da nije tako. Izvodi genezu ''općeg mišljenja vojske'' kao ključnog pojma: ako neposredno nakon bitke (pa čak i drugog i trećeg dana, dok nisu napisane relacije) prođemo bojnim poljem i pitamo sudionike što se tu zapravo dogodilo, svaki će nam ponuditi neku svoju fragmentarnu istinu, već prema tome koliko je sa svoja dva oka mogao vidjeti. Ali obiđimo iste ljude nakon nekog vremena i počastit će nas nečim sasvim drugim, pošto se počinju podnositi relacije, pričala počinju pričati kako se zbilo ono što nisu vidjeli; napokon se sastavlja opći izvještaj i prema tom se izvještaju stvara opće mišljenje vojske (moj kurziv). Svakome je lakše kad zamijeni svoje sumnje i pitanja za tu lažnu, ali jasnu i uvijek laskavu predodžbu. Nakon mjesec dana ili dva, pitajte čovjeka koji je sudjelovao u bici – i više nećete osjećati u njegovu pričanju onaj sirovi životni materijal, nego će vam pričati prema relaciji. Tako su meni pričali o borodinskoj bici mnogi živi, pametni ljudi, koji su u njoj sudjelovali. Svi su pričali jedno te isto, i svi prema netočnu opisu Mihajlovski-Danilevskoga, prema Glinki i drugima; čak su i pojedinosti o kojima su pričali bile jedne te iste, iako su pripovjedači bili po nekoliko vrsta daleko jedan od drugoga.

To je to! Mehanizam grupe: umjesto n različitih pojedinačnih iskustava, po sebi konkretnih i pouzdanih, iako fragmentarnih (Tolstoj: ni od koga, a najmanje od vrhovnog zapovjednika, nećete doznati kako je tekla sva borba), dobijamo jedno jedino zajedničko iskustvo: opće i cjelovito, ali zato krajnje nepouzdano i besmisleno, neupotrebljivo za onoga tko hoće saznati kako je stvarno bilo. (I zapravo ne bi imalo puno smisla reći ni da je OMV lažno, jer ono nije ni istinito ni lažno, pošto opstoji u paralelnoj realnosti, kao fantom tumačenja koje se raznosi i nadvija nad događajem, ono je hiperrealno – odmjenjuje realnost, čineći je nevažnom i potisnutom).

Vlastiti život skupne ''relacije'' B (kad su preživjeli prepričavali bitku prema naknadno stvorenoj legendi) osiguran je potisnutošću u svakom od sudionika privatnog iskustva A (neposrednih izjava nakon bitke). Opća mišljenja skupina, kolektiva, institucija uvijek su i svugdje beskrajno inertnija od individualnih mišljenja članova koji ih sačinjavaju: ''relacija'' B se, vodeći vlastiti život, neće odmah promijeniti samo zato što se u određenom broju članova promijenilo A (čak ni ako se radi o velikoj većini članova!). Dogodio se zločin, govore, i dalje ga čine.

Otpilili su grane na kojima su sjedili
Iznemogli od vike
Kako se moglo piliti brže, i padali
S treskom u dubinu, a oni koji ih gledahu
tresli su glavama pileći i pilili dalje.
(Bertolt Brecht)

Pada mi na pamet i poznati slučaj rasprsnuća shuttlea Columbia 2003., gdje je veliki broj inženjera od samog lansiranja slutio (A) da bi moglo doći do katastrofe, ali se nitko svoju slutnju nije usudio i izreći, jer je službeni NASA-in stav (B) strogo naređivao kako treba misliti: ''Nema nikakvog problema sa shuttleom!'' Šutjeli su, shuttle se raskomadao skupa s ljudima u njemu, jer nitko od leminga u Houstonu nije smio prvi javno iskoračiti s (A) istinom koju su privatno svi oni tamo znali.

Ali to nije izdvojen propust nekih tamo posebno zakazalih NASA-inih zaposlenika, nego naprosto priroda ljudskog udruživanja. Čim su negdje skupa, ljudi su leminzi. Svi sve znamo, ali tko će prvi. U skupini ''relacija'' uvijek pobjeđuje. To nije pitanje manje ili veće inteligencije ili osobnog integriteta članova koji ju čine, društveni mehanizam je svugdje taj jedan isti, bez obzira na kvalitetu osnovne sirovine (i ostale okolnosti). Tolstoj: Ljudi se, radi zajedničkog djelovanja, uvijek udružuju u stanovite zajednice u kojima je odnos među ljudima koji sudjeluju u činu uvijek jednak (moj kurziv), bez obzira na razlike u cilju koji su postavili sebi radi zajedničkog čina. Da će n ljudi koji u sebi misle A na van ispovijedati B – da je gomila laž – i štoviše, da je gomila banda – univerzalno je i neodvojivo svojstvo svih zajednica i skupina (stranaka, naroda, vremena), to je temeljna gramatika ljudskih udruživanja, sinkroni strukturni model grupe svugdje i uvijek.

Gdje se okupe desetorica, tu se rađa njuška i falsifikat, taman sva desetorica pojedinačno u srcu nosili najčistiju istinu.

- 01:07 - slušam (12) - printaj - #
  • odlična studija...takva priča se događa svakodnevno (borgman 27.02.2010. 09:03)
  • podsjetio si me na jedan strašan događaj: Kragujevački masakar gdje se jedan od njemačkih vojnika usudio odlučiti za odgovor B iz moralnih razloga i skončao je zajedno sa žrtvama. Što je logično je nekažnjavanje njegovo postupka bi garant dalo hrabrost i drugim njegovim (prešutnim) istomišljenicima da odustanu od tog ludila.

    On the morning of 19 October, the whole city was raided. Around 10,000 civilians, aged 16–60, were arrested. A whole generation of high school children was taken directly from their classes. The executions started at 6 PM on the following day. People were shot in groups of 400. The shootings continued into the next day, at a lesser pace. The remaining prisoners were not released, but were held as hostages for further reprisals. It is worthy to mention the act of German soldier Joseph Schultz[6][7] who refused to shoot civilians, accepting his own death as a consequence of his moral action.

    sigurno si čuo i za ovaj svijetli događaj u Prvom svijetskom ratu kada su njemački, francuski i engleski vojnici prestali ratovati, kitili bor i zaigrali nogomet te djelili cigarete među sobom. Maravno sve se to desilo a da generali ne saznaju a časnici koji su slali kriva izvješća su streljani dok je svima naloženo da šute o tom događaju kako bi se ludilo moglo nastaviti.

    Što se mene tiče smatram da nema šanse da me se nagovori da idem svoj život davati radi nečijeg interesa i još manje da ga oduzimam makar i ja sam skončao ali ima važnijih stvari od gubitka života zar ne?

    dobro kažeš, to je ništa drugo doli perverzija da ljudi koji ne žele ubijat primorani su ubijat ljude poritv kojih osobno ništa nemaju kako bi se ostvarili tuđi interesi onih daleko daleko iza linija... (Neverin 27.02.2010. 20:00)
  • @borgman - Hvala i na žalost, da.
    @neverin - Potkrijepio si me primjerima koji toliko spadaju u ovu priču da sam odlučio naknadno intervenirati u tekst posta: stavio sam linkove na kratki film Joseph Schultz. Piši da ti ostajem dužan.
    @anabelle - Moja teza se zadržava na tome da kolektivno djelovanje nužno završava njuškom, falsifikatom i u konačnici nasiljem (kolektivno djelovanje sam definirao kao zajednički nastup: kad desetorica umjesto deset odgovora daju jedan skupni). U to u kojoj je mjeri pristanak samo prisilan ili je pak pounutren i dobrovoljan nisam ovdje ulazio. To bi mogao biti neki novi post. To što si ti rekla da pojedinci često sudjeluju s figom u džepu svakako stoji, ali moja ambicija je bila tek utvrditi princip mehanizma kolektiviteta, za što mi je bilo dovoljno zaključiti da isti u oba slučaja funkcionira punom parom - neki možda sudjeluju s figom u džepu, ali sudjeluju, sudjeluju, jer moraju sudjelovati... A ovo što kažeš o okruženjima u kojima su ljudi slobodni divergirati ovisi samo o tome koliko su motivirani, vanjskim ili unutarnjim prinudama, da ostanu u okrilju kolektiva. Da se netko odvažuje reći sve točno kao što misli, bez slijepe lojalnosti kolektivu na prvom mjestu, u biti je znak nemarenja dotičnog za svoje članstvo u kolektivu. Isključit ćete me? Koga briga! Ja ne živim od milosti vašeg malog svjetića! Ali to znači imati taj luksuz: moći ne mariti, biti dovoljno zaštićen i neovisan, tijelom i duhom, da ne moraš mariti. Ali u takvom slučaju teško uopće možemo govoriti o udruživanju u punom smislu riječi, kada članovima druženje uopće nije imperativ. Prema navedenoj definiciji kolektivnog djelovanja, ono je na djelu svugdje tamo gdje postoji zajednički nastup, ''relacija'' prema kojoj se svi usklađuju, neko ''opće mišljenje vojske'' dovoljno autoritativno, prijeteće ili motivirajuće da ne možeš ne mariti za njega i ne činiti sve da ostaneš u milosti. Pri takvoj definiciji kolektivnog nastupa ostaje na snazi zakon po kojem je svaki i svugdje kriminalne naravi (jer leminške), a divergiranje neizvedivo. (pero u šaci 28.02.2010. 02:53)
  • strašno mi je to da je ubojstvo u tom slučaju legalno ubojstvo... Drago mi je da su linkovi poslužili. (Neverin 28.02.2010. 10:59)
  • ne bum ti više govorila da ti je tekst dobar jer je uvijek dobar (to od sljedećeg).
    vojska je super primjer ali možda nešto drastičniji od onih koje susrećemo svakodnevno jerbo riskiraš da dobiš metak u glavu (kao što ste već zaključili gore). u svakodnevnim kolektivnim situacijama riskiraš eventualno ''nogu u guzicu'', ''pogled ispod oka'' i sl. sve redom ''preživljive'' stvari. pa se ponekad čak i odvažiš na A i odbaciš B. ponekad. češće ipak igraš na sigurno jer je tako.. pah jednostavnije. ali meni je recimo zanimljivo sve ono između A i B (opet tema za novi post) jer A i B su krajnji odgovori (ja pojedinačno i ja kolektivno-faks, posao, veća druženja..) a hrpa je još nijansi između. tipa: ja u obitelji, ja sa dečkom, ja sa najbližim prijateljima. čak ni tu A nije A nego je neki A2 A3 i A4...
    mah komplicirano.. (grinch 02.03.2010. 15:15)
  • O, Grinč, pisat ću ja još i o tim nijansama... Dobro si uočila gdje je ostao prazan prostor... vidiš, sportašica u duši! :) (pero u šaci 04.03.2010. 00:25)
  • Ja nikako ne vjerujem u kolektivno jer kolektivno je opet samo skup - individualnog. Ako je individualno trulo, bit će trulo i kolektivno, RH je, recimo, najbolji primjer, ovdašnji mentalitet pojedinaca koji se onda zrcali prema van kao kolektivna malograđanština. Jedino je utješno što u svakom kolektivu postoje izuzeci i dokgod takvih izuzetaka ima, ima i svjetla na kraju tunela. Makar ono tek tinjalo. :) (Kinky Kolumnistica 07.03.2010. 12:29)
  • tolstojev roman mi se jako svidio, ali nisam ga imao za lektiru, imao sam anu karenjinu, samoubojstva mi izgledaju kao društveni prioritet. (NF 08.03.2010. 16:10)
  • odličan post i vrlo dojmljivo ilustriran.. iako, iskustvo mi govori da bi bare jedna do dvije puške zadrhtale u rukama suboraca jer ne može biti toliko postotak hladnokrvnih ubojica u jednoj, pa čak ini vrlo pomno odabranoj skupini za egzekuciju... no, kažu da sam optimist :p
    naravno da postoji individualno i kolektivno i da se pojedinac, ovisno o svojim osobnim karakteristikama, ali i o specifičnim socijalnim i društvenim prilikama, utopi u kolektivno, pa čak i ako mu savjest govori da treba postupiti drugačije. rekla bih, socijalizacaija od nas radi čuda, ali i čudovišta... (Tri Pojma 09.03.2010. 09:50)
  • @ Kinky - Slažem se, kad je trulo individualno, ni kolektivno ne može biti drugačije. Samo bih dodao: kolektivno je uvijek trulo, čak i kad individualno nije. Kako rekoh gore: u samoj temeljnoj gramatici kojom se ljudi udružuju leži problem, a gramatika je svugdje ta jedna ista, ''bez obzira na kvalitetu osnovne sirovine''.
    @ NF - a) i meni); b) ni ja; c) i ja; d) ovo zadnje bi mi morao pojasniti
    @ Zona - hvala. Ja mislim da bi mnoge puške zadrhtale, možda i sve, ali svejedno bi rijetko tko odložio pušku kao Schultz. Gledajući filmić, ja sam stekao dojam da nijedan iz voda nije hladnokrvni ubojica kojem je svejedno, ali su ipak pucali - zato što hladnokrvnost ili nehladnokrvnost nije ono što odlučuje, nego pritisnutost mehanizmom. (pero u šaci 13.03.2010. 13:49)
  • Nešto bolje ovome što si napisao teško da se može dodati.
    Čitajući tekst, neprestano mi je pred očima bila slika oduševljenog 'krda' kako plješće, urliče ili diže ruku na pozdrav (slika na omotu izvrsne knjige H. Arendt Izvori totalitarizma) vođi 'krda', a kad sve prođe svi izgledaju kao da su došli s nekog drugog Planeta. Ili pak možda još slikovitije, slika stada koje mirno pase na livdi i odjednom se (nije važno iz kojeg razloga) skupi i krene u stampedo. (semper_contra 21.02.2016. 16:47)
  • SEMPER - Sjetio si me referencom na Arendt da povežem svoj puno kasniji tekst, koji se svakako nastavlja, kao jedna od mnogih mogućih grana, na ovaj, koji je deblo.
    Ili: još jedna grana, kroz nešto drugačiju prizmu.
    Ili ova grana.
    Itede, mnogo je tih prizmi. (pero u šaci 12.03.2016. 10:30)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    četvrtak, 18.02.2010.

    Simuliranje simulacije


    Izlošci Madame Tussauds su sjajno izrađene, iznimno uvjerljive voštane figure slavnih osoba.

    Prije neka tri mjeseca izvjesni Al Roker (američka meteorološka TV zvijezda) odigrao je ulogu svoje voštane figure. No, nisu li se posjetitelji prepali kad je nešto što su dotad smatrali komadom voska najednom povikalo na njih! Figure iz Madame Tussauds čak toliko su, dakle, sjajno izrađene i nalik stvarnim osobama da nitko nije ništa posumnjao kad je jedna doista bila zamijenjena hiperrealističnim živim čovjekom.

    Namjerno sam upotrijebio visokoparni pojam hiperrealističnosti. Po Jeanu Baudrillardu, to je kad imamo problema s razlikovanjem stvarnosti od fikcije. U knjizi Simulakrum i simulacija (1985.) Baudrillard razlikuje tri stupnja simulakruma, prema tri povijesne epohe.

    1. Predmoderno doba: slika je imitacija zbilje, ali pošto nikada ne savršena imitacija, razlika između slike i zbilje ostaje jasna.

    rafael-min

    2. Moderno doba: zbog masovnog umnažanja, djelo gubi ''auru'' umjetničke jedinstvenosti, a razlika između zbilje i prikaza je zamagljena uslijed tehničke besprijekornosti prikaza (film, fotografija, ready-made... voštane figure), koji više nije imitacija nego savršena reprodukcija stvarnosti.

    duchamp/2

    3. Postmoderno doba: urušava se razlika između prikaza i zbilje, pošto prikaz odmjenjuje zbilju. Umjetnost i stvarnost postaju jedno, ali ne u korist stvarnosti, nego u korist umjetnosti. Više ne postoji nikakva zbilja izvan simulakruma prikaza.

    warhol

    Izvucimo suštinu: u moderno doba do hiperrealnosti dolazi otuda što prikaz postaje istovjetan zbilji, a u postmoderno otuda što zbilja postaje istovjetna prikazu.

    heidi

    Čitajući ovaj članak, zapitao sam se: koja je od ove dvije voštana? A onda mi je u momentu bljesnula spoznaja: pa nisam ispravno formulirao pitanje! Zapravo se pitam: koja nije?

    Genijalna fotografija! Potpuno su iste. Ne znam, nikako se ne mogu odlučiti da li je to voštana figura tako sjajno izrađena da savršeno nalikuje živoj Heidi ili to Heidi savršeno nalikuje komadu voska?
    Heidi je veselo pozirala kraj svoje voštane dvojnice, svjesna svoje savršene figure, koja nije nimalo odmicala od idealnih proporcija umjetne Heidi, unatoč činjenici da je manekenka sada već majka četvero djece.

    - 12:37 - slušam (17) - printaj - #
  • jel imaju kinezi madame tussauds? pretpostavljam da nemaju. e kad budu imali, očekujem da će njihove voštane figure bit stvarnije od stvarnih. heidi je okej al može to još bolje (dobro, znam da to nije poanta, sori kaj picajzliram)..
    zaista pravo se pitaš: ''a koja nije voštana?''
    ''koja je orginal?''
    ''kokoš ili jaje?'' (grinch 18.02.2010. 13:53)
  • zapravo mi obje izgledaju lažne :) a i malo spooky (Neverin 18.02.2010. 14:58)
  • Heidi mi je simpa:) (praktikum 18.02.2010. 15:17)
  • dobro ih je Roker isprepad'o, dobro je da kod nas nema tako nešto, nije se s voskom igrati ;-) (starosjedilac 19.02.2010. 13:16)
  • ova s punđem je voštana jer joj cice presavršeno stoje da bi bile istinite X(
    Uostalom...teta Klum je sa svojim napornim načinom života (čitaj:sleate, trčanje, i još salate) uspijela održati savršene proporcije koje nije nametnula ona sama već društvo koje samo takve i priznaje, tako da nema smisla napadati je...umjetna ili ne...khm, nebitno... (lilfairy 20.02.2010. 13:14)
  • Eto...sve ide svojim povijesnim tokom...ali ne znam da li mi se sviđa ovaj treći stupanj simulakruma, iako nas on sve više okružuje. Između savršene kopije i "nesavršene" prirode biram nesavršenstvo - jer ono je samo po sebi savršeno... :-) pozdrav ((Ne)pristojne erotske priče 22.02.2010. 10:20)
  • pozdrav (PAPA 22.02.2010. 21:50)
  • @grinč - Kokoš ili koka?
    @neverin - Obje lažne + obje spooky = obje voštane.
    @suzette - I meni je Heidi, hm... simpa, koliko ju znam sa slika (i uglavnom onoliko koliko je gdje dobra kad je gola), ali ovdje se govori o nečemu drugom: kako je Heidi postala ono što jest oponašanjem svoje vlastite simulacije.
    @barbarella - Onda imaš sreće: poliram u radionici još dosta toga na ovu temu.
    @starosjedilac - Neće vosak na naše selebritis.
    @s.l.freedom - To sam se ja samo šalio izražavajući nedoumicu koja je teta Klum voštana, u nastojanju da podcrtam pojačanu voštanost ove žive. I drugo, tko ju napada? Neka joj je sa srećom. Kažem to bez ironije.
    @(ne)pristojnosti - Na žalost, poanta treće faze je upravo to da nesavršena priroda iščezava iz naših života, pošto se i ona već modelira po uzoru na savršene kopije.
    @papa - pozdrav (?) (pero u šaci 23.02.2010. 22:10)
  • Ljepših cura vidim kad se šečem korzom i nisu voštane, a umjetnost je danas relativna. (mina 24.02.2010. 13:39)
  • @mina - I ja isto vidim ljepših cura kad se šećem korzom, tu se razumijemo, al to da je ''umjetnost danas relativna'' mi je malo mutno što si time mislila (pošto može značiti razne stvari) - ali ako i je, još je više od umjetnosti danas relativna stvarnost. (pero u šaci 24.02.2010. 16:38)
  • Umjetnost je uvjetovana duhom neke epohe, stvaratelja i promatrača. U njoj tražimo sklad između istine i ljepote. U određenim epohama postoje određeni kanoni prema kojima se stvara, i u tome onda leži umjetnička vrijednost nekog djela. Picasso će nekome izgledati jednostavno, neshvatljivo,nebulozno, a netko tko razumije kubizam shvatit će njegovu umjetnost. Vremena se mijenjaju, umjetnost se mijenja (ili nadopunjuje) i izbacuje produkte koje većina traži. Meni je, osobno, apsurd što se sve danas stavlja pod umjetnost, ali uvijek priznajem slobodu izbora, priznajući sebi da i takva djela, kod nekoga, stvaraju isti osječaj koji ja imam pred Klimtovim djelima. (mina 24.02.2010. 19:24)
  • ''Umjetnost je uvjetovana duhom neke epohe, stvaratelja i promatrača.'' - To stoji.
    ''U njoj tražimo sklad između istine i ljepote.''? - A da? Nisam znao. Objavila si to kao gotovu istinu koja se podrazumijeva i u koju nitko normalan ne može sumnjati. Ali ja sam, evo drugačijih shvaćanja. ''Sklad između istine i ljepote'' - to nam netko prosvijetljen, valjda neki veliki bard i žrec, svisoka nudi gotovo rješenje, odgovor (o tome što je istina, što je ljepota i što je sklad). Dok ja umjetnost priznajem jedino kao pitanje i eksperiment - definicija koja bi mi još najviše odgovarala: umjetnost je interna rekonstrukcija stvarnosti - a ''sklad između ljepote i istine'', to me, moram priznati, vrlo malo zanima.
    ''U određenim epohama postoje određeni kanoni prema kojima se stvara, i u tome onda leži umjetnička vrijednost nekog djela.'' - Netočno. Vrijednost nekog djela leži u njegovom kapacitetu da nam na svjež način rekonstruira stvarnost, da nam ponudi neko novo ''očuđenje'' svijeta (ili, da se poslužim onim najotrcanijim klišejom: koliko nam je u stanju ''otvoriti oči'').
    Na primjer, spomenula si Picassa i kubizam. Nije mi baš jasno zašto si činjenicu da neki razumiju Picassa, dok je nekima nebulozan, navela kao argument u prilog svoje teze o umjetničkoj vrijednosti kao funkciji kanona epohe. Naprotiv, to je upravo ono o čemu ja govorim. Očuđenje kubizma je u oslovljavanju tog bitnog svojstva stvarnosti da se ne zbiva u nekom zamrznutom momentu, nego u neprestanoj mijeni, u dimenziji vremena. Koliko god zvučalo banalno, to je veliko otkriće! Nitko prije Picassa (dobro, možda Cezanne malo) nije pomislio da bi onaj tko želi naslikati neki prizor - naslikati u smislu: doista prodrijeti u njega - morao prikazati više od jedne sekunde tog prizora, inače doživljaj neće biti potpun. To je bila njegova interna rekonstrukcija stvarnosti, koja je i nama otvorila oči za tu spoznaju.
    Ali, da ne bi skrenuli s puta: ovo nije post o umjetnosti, nego o nestabilnosti stvarnosti, pri čemu je umjetnost kao kompas kojim se pokušavamo ne izgubiti u kaosu pojava, dati organizaciju i smisao. (pero u šaci 25.02.2010. 21:51)
  • Pobrkao si ti meni neke lončiće. Dala sam svoj komentar, dakle svoje shvačanje umjetnosti. Govorim o svom viđenju istine, ljepote i sklada. Ne znam čemu takav obrambeni stav. Niti sam bard niti žrec, a još manje svisoka nudim gotovo rješenje. Ponavljam, dajem svoj komentar, svoja razmišljanja i dopuštam drugima slobodu misli, što bi i ti trebao činiti. U protivnom naznači što želiš da ti se napiše u komentarima, pa ču te citirati. (mina 26.02.2010. 01:05)
  • Ma ne, Mina, nisam mislio da si ti ispoljila pretenziju da budeš bard i žrec, nego da je vrsta umjetnosti koja nam nudi ''sklad između istine i ljepote'' ona u kojoj umjetnik nastupa svisoka, kao bard i žrec, objavljujući odgovore, istinu, ljepotu. Ja sam polemizirao protiv tog tipa umjetnosti, koji si ti istakla kao svoje viđenje, nasuprot mom viđenju umjetnosti koje je različito od tvog. U mom obrambenom stavu nema, dakle, ničega osobnog, to je sukob ideja. Posve je dopušteno da ti misliš kako misliš, i daleko bilo da bi se ja zbog toga ljutio na tebe ili ti to zabranjivao. Isto kao što je dopušteno da ja mislim kako mislim, pa sam tako i napravio. Rekao sam: ''vidi, Mina, ja tu ne mislim kao ti'', i iznio argumente zašto ne mislim. I to je sve. S izuzetkom tvoje druge rečenice na koju sam dao prigovor da joj je ton previše kategoričan (kao da bi bilo izvan svake sumnje da je umjetnost to i samo to: sklad između istine i ljepote), ostatak mog komentara je benigna razmjena mišljenja. (pero u šaci 26.02.2010. 08:34)
  • Uvijek sam za razmjenu mišljenja, ali ovo "žrec" mi je, priznajem, strašno zasmetalo. Sa religijom nemam nikakve veze ni u jednom pogledu, čak sam mišljenja da ona na neki način sputava kreativnost pojedinca, tjera ga da joj se pokorava i zadire u sfere u kojoj joj nije mjesto. Nikako ne govorim o njihovoj istini i ljepoti. Mišljenja sam da nam umjetnost ne daje neke univerzalne odgovore, pa što je nekome lijepo drugome neće biti, što će netko u njoj pronaći drugi neće i tako zapravo i treba biti. U protivnom bi umjetnik sliku držao doma u ormaru i pokazavši je samo jednoj osobi pokazao bi je i cijelom svijetu. (mina 26.02.2010. 11:23)
  • @Mina - Žrec se, kao što rekoh, nije odnosilo na tebe, nego na zamišljenog proizvođača određene vrste umjetnosti. (pero u šaci 26.02.2010. 13:57)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    ponedjeljak, 15.02.2010.

    Svjedok na instrukcijama


    Duško: (piše po papiru) Iks na kvadrat puta iks na treću jednako...?
    Mali: ?
    Duško: ... jednako iks na petu.
    Mali: ?
    Duško: Pa samo trebaš zbrojiti dva plus tri jednako pet.
    Mali: ?
    Duško: Vidi, kad je baza kod oba faktora ista, umnoži ih se tako da im se zbroji eksponente.
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: Gledaj, imaš tu iks i tu isto imaš iks, jel tako?
    Mali: (klima glavom)
    Duško: Znači, baze su iste. A kad je tako, onda ove male brojčice gore jednostavno – zbrojimo.
    Mali: Zbrojimo. (klima glavom)
    Duško: Jel znaš zbrajat?
    Mali: Znam. (klima glavom)
    Duško: I? Koja brojčica tu gore piše?
    Mali: Dva.
    Duško: A tu?
    Mali: Tri.
    Duško: Pa zbroji onda dva i tri.
    Mali: (oklijeva)
    Duško: Ajde, ajde, nemoj se stidit, na prste ako ne ide drugačije.
    Mali: Pet.
    Duško: Dobro, bravo, vidiš da znaš. A reci mi sad koliko je iks na četvrtu puta iks na treću?
    Mali: ?
    Duško: Pa četiri plus tri! Kolko je četiri plus tri?
    Mali: Sedam.
    Duško: Bravo, jesi shvatio sad princip? Iks na četvrtu puta iks na treću je iks na četiri plus tri, dakle iks na sedmu.
    Mali: (klima glavom)
    Duško: Dobro, a vidi sad ovo: kolko je iks na petu podijeljeno sa iks na treću?
    Mali: Podijeljeno?
    Duško: Da, podijeljeno.
    Mali: Kako može bit podijeljeno?
    Duško: Pa podijeljeno, kad se iksove množi onda se brojčice zbrajaju, a kad se iksove dijeli onda se brojčice... što?
    Mali: ?
    Duško: Što ih se?
    Mali: ?
    Duško: Pa onda se brojčice oduzmu! Oduzme ih se! Jel tako?
    Mali: (klima glavom)
    Duško: Znači, koliko je onda iks na petu kroz iks na treću?
    Mali: ?
    Duško: Pa oduzmeš tri od pet... jel znaš oduzet?... kolko je pet minus tri?
    Mali: Dva?
    Duško: Dva, da, bravo... a vidi sad ovo: koliko je iks na treću kroz iks na petu?
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: Pa šta smo maloprije rekli? Šta trebaš napravit?
    Mali: Oduzet?
    Duško: Pa oduzmi!
    Mali: Kako mislite da oduzmem? Jel opet tri od pet?
    Duško: A koja ti brojčica dolazi prva?
    Mali: Tri.
    Duško: Pa onda valjda pet od tri!
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: Jel znaš oduzet pet od tri?
    Mali: Kako može bit pet manje od tri?
    Duško: Nije pet manje od tri nego ti trebaš oduzet pet od tri.
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: Tri minus pet ti je: minus dva.
    Mali: Minus dva?
    Duško: Jesi čuo ti kad za negativne brojeve?
    Mali: Ne... negativne?
    Duško: O, bože... Ajde, ako ti je tako lakše izračunaj si normalno, kao pet minus tri, a onda samo ispred rezultata stavi minus.
    Mali: ?
    Duško: Izračunaj normalno, pa ispred rezultata stavi minus.
    Mali: (procesuira) Pet minus tri jednako dva... i minus?... Jel ovako? (stavlja minus ispred dva)
    Duško: Je, tako. Jasno ti je to sad?
    Mali: (klima glavom)
    Duško: Sigurno ti je jasno?
    Mali: (oklijeva) Mmm... ne. (vrti glavom)
    Duško: Nema veze, zapamti da je to jednostavno tako i gotovo. Ali reci mi, to ti je ista stvar, koliko je onda iks na drugu kroz iks na šestu?
    Mali: ?
    Duško: Dva minus šest?
    Mali: ?
    Duško: (okreće očima) Šest minus dva?
    Mali: Četiri.
    Duško: Pa koliko je onda iks na drugu kroz iks na šestu?
    Mali: Ne... ne znam.
    Duško: Pa iks na minus četvrtu, pobogu!!
    Mali: (klima glavom)
    Duško: Dobro, vidim da ćemo to morat drugi put... Reci mi danas još samo da ponovimo: koliko je iks na kvadrat puta iks na kvadrat?
    Mali: Dva plus dva jednako četiri...
    Duško: Da, da, i...?
    Mali: Iks na četvrtu?
    Duško: Tako je! Bravo! Vidiš da će bit ipak nešto od tebe. A reci mi sad: koliko je ipsilon na kvadrat puta ipsilon na kvadrat?
    Mali: Ipsilon?
    Duško: Pa sve ti je isto, samo umjesto iks staviš ipsilon, a jednako zbrojiš dva i dva.
    Mali: (oklijeva)
    Duško: Sad maloprije si zbrojio...
    Mali: Četiri?
    Duško: Nije četiri nego...?
    Mali: ? (kako sad nije četiri?)
    Duško: Ipsilon na četvrtu!
    Mali: Ipsilon na četvrtu. (klima glavom)
    Duško: A reci mi onda sad koliko je dva na iks puta dva na iks?
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: To ti je isto kao kad si izračunao iks na kvadrat puta iks na kvadrat, samo je sad obratno: dva je baza, a iks je eksponent.
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: Dušo, eksponente zbrajaš, jesmo rekli? Dakle, samo zbrojiš ove male iksove gore.
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: Zbrojiš iks plus iks... ajde, dijete, pa koliko je iks plus iks?
    Mali: ????? (tilta)
    Duško: O bože, iks plus iks?!
    Mali: Ipsilon?
    Duško: (vrti glavom)

    - 09:58 - slušam (7) - printaj - #
  • imam i ja takvih iskustava. mali brocanin ne kuži razlomke. probam s jabukom: kad je prepoloviš, dobiješ dvije polovice. a on meni: co to moguće?
    nekad mi nije jasno kako ta dica dođu do šestog razreda. (primakka 15.02.2010. 10:46)
  • bomeć nije lako biti učitelj. pored sveg ostalog, treba imat deebele živce. ja eto prva nisam za to. zapravo, sjetila sam se sad jednog teksta vezanog za odgoj djece. ugl. zaključak je da djecu nije dobro previše hvaliti jer to na kraju ispadne kontraproduktivno. pa možda bi onda učitelj trebao jednostavno reći: mali, glup si, nikad ništa od tebe u životu.. odi doma i razmisli si malo o tom. naravno onda bi dete došlo doma i reklo mami da mu je zločesti striček reko da je glup pa bi mama poludila, maknula svoje dete od zločestog stričeka i još dete uvjerila da nije ono glupo nego da je glup striček... mm da, razmišljam samo naglas.. zanemari.
    e a štulića nisam htjela komentirat, reko ne moram baš svakom loncu bit poklopac + kod odraslih tkđ.previše pohvala može bit kontraproduktivno. (grinch 15.02.2010. 13:09)
  • jadno dijete :)))))))))))))) (praktikum 15.02.2010. 17:49)
  • ja sam otišao u humanističke vode samo radi matematike :) (Neverin 16.02.2010. 12:40)
  • evo i ja, na tragu neverina :-))) (catwalk 16.02.2010. 19:28)
  • @primakka - Ovaj je bio prvi srednje, neke obrtničke škole, ima tome već preko 12 godina. Duško je matematičar po struci, ali i povjesničar umjetnosti po hobiju, s ogromnom bibliotekom, pa kad radih maturalnu radnju, od njega posudih literaturu, pa i prisustvovah opisanom događaju. Same rečenice sam doduše izmislio, ali tijek razgovora je bio upravo takav nekakav, uključujući i nezaboravni touche na kraju: x + x = y.
    @grinch - Ako nisi htjela komentirati zato što previše pohvala može biti kontraproduktivno, onda znači - treba samo zbrojiti dva i dva - da si jedino pohvale i imala na umu. :) O, hvala, hvala, volim to kako me ti pohvališ čak i samom tvrdnjom da me odbijaš hvaliti. :) Ali nemaš brige, neće biti kontraproduktivno, nekada sam možda bio umišljen, ali sam se u međuvremenu oslobodio te mane, pa sam sad savršen. :)
    @suzette - Jadno dijete i jadan Duško. No to i je sva bit škole: da uče muče đecu i da đeca muče uče.
    @neverin&catwalk - A, nema isprike! :) Pročitati odgovor na primakkin komentar: vidite kako ni nju ni Duška humanističke vode ne priječe da plivaju i u matematičkima! :) (pero u šaci 18.02.2010. 09:37)
  • ekola Pero sad baš pišem post o iracionalizmu i kako su matematika i logčno razmišljanje isto (Neverin 18.02.2010. 13:20)
  • Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

    srijeda, 10.02.2010.

    Folkrok partizani


    Kod marčeline smo ovih dana saznali da stara narodna Usne vrele višnje uživa popularnost narodnih masa – konsenzusom, čak i onih koji su inače perverznog glazbenog ukusa.

    Ni u komentarima se nije moglo čuti ništa drugo osim konsenzusa, kojem se i sam pridružujem. Hrvati se izgleda oko ničega ne mogu dogovoriti osim oko Usni vrele višnje.

    Izdvajam komentar starosjedioca: dojmljiva obrada Dylanove pjesme, premda bih uvijek odabrao desetak drugih Štulićevih originalnih pjesama ispred ove :-)) no, ne slušaj me, samo ti pojačaj ;-))

    Riječ da bih rekao. S obzirom na nekadašnju hiperproduktivnost dotičnog, ja bih bez problema našao i par desetaka originalnih pjesama kojima bih dao prednost. Ali cijela je ljepota ove obrade u tome da kad kojim slučajem ne bismo znali da je obrada, mislili bi da je originalna Štulićeva. Pršti od prepoznatljive poetike. Tako ono što na izvornom engleskom glasi ''I was sore distressed'' mi u prepjevu čitamo kao ''sledilo me svog''. A najočiglednija razlika je što Štulić po običaju ništa ne uvija u pamuk: eufemizam ''but she proved false to me'' postaje ''kad eno nje na drugome''. Drito u čelo. Benigni završni stih četvrte strofe (u kojoj se hvata za kragnu i sječe nožem) – ''but was betrayed by Mary, the Lily of the West'' – sad glasi: ''tek nije kuja zalud draga srcu mom''.

    Lilly of The West by Joan Baez on Grooveshark
    Bob Dylan_Lilly of the west by (Unknown Artist) on Grooveshark
    Usne Vrele Višnje by Branimir Štulić on Grooveshark

    dylan+djoni

    Ni sam Dylan nije znao ružne riječi ''kurva'' ili ''kuja'' izgovarati ovako, da to bude (kao što je pklat primijetio) – s nježnošću – hladno i tvrdo, meko i toplo.

    Sljedeća pjesma je također obrada, ali za nju se na primjer već ne bih usudio tvrditi da bi mi neka originalna bila bolja (as good as any, reklo bi se na engleskom).

    The Partisan (La complainte du partisan) by Joan Baez on Grooveshark
    The Partisan by Leonard Cohen on Grooveshark
    Partizan by Branimir Stulic on Grooveshark

    Dobra obrada mora ispunjavati dva kriterija: nova verzija mora biti još i bolja od originalne pjesme, a koja i sama mora biti sjajna.

    Ispunjeno po obje točke.

    Francuska i Cohen dođu Partizanu ono što su Irska i Dylan Usnama vrele višnje. (Baez ostaje Baez.) U Štulićevoj verziji pjesma je dobila neke nove boje i začine. Cohen je tu brbljaviji, narativniji, a Štulić ju je skratio i minimalizirao, na njen čisti sukus. Kraće, odrješitije rečenice, ali ispunjene jednakom tugom – sasvim na mjestu, kad je već partizan iz naslova u odrješitom i tragičnom psihičkom stanju.

    Cohenovo ''I took my gun and vanished'' kod Štulića postaje ''Štuc u ruke i – crta!''

    I sam jezik je osoben. Kod Cohena ''wind is blowing'', kod nas pak ''vjetar puše'', kod nekih drugih opet ''vetar duva'', ali jedino valjda kod Đonija može ''vjetar duvati''.

    Obrada opravdava svoje postojanje ako daje pjesmi nove dimenzije. The Partisan govori o francuskom pokretu otpora. Slušatelj iz Mađarske ili Luksemburga tako će to i shvatiti: Cohen pjeva o francuskom partizanu. Ali Štulića ne slušaju u Luksemburgu, on nešto znači jedino nama – ''našim narodima i narodnostima'', balkanskim južnoslavenskim, kojima pak kad čuju riječ ''partizan'' igraju neke sasvim druge asocijacije. Za razliku od većine europskih, pa i svjetskih zemalja, partizanstvo je naša ''velika naracija'', mi smo među rijetkima koji su odrastali s plavom kapicom na glavi i crvenom maramom oko vrata, a bili su tu i Boško Buha i Mlada Partizanka, Sutjeska i Neretva i Ne okreći se, sine. Moglo bi se ugrubo reći da smo mi ovdje ''autentičniji'' kad slušamo Štulićev prepjev nego li je bijeli svijet kad sluša Cohenovu verziju.

    Ali iz toga proizlaze još neki momenti. Primijetimo razliku u zadnjem stihu zadnje strofe. Za poslijeratne Francuze ili Kanađane partizani su pomalo apstraktni i nestvarni, mitski romantični junaci iz prošlosti, umalo kao Robin Hood i družba u zelenim tajicama. U poslijeratnoj Jugoslaviji partizani su bili stvarnost, činjenica... i moć na vlasti. Mi smo znali ponešto i o tome kako to biva nakon što Nijemci odu kući. ''Freedom soon will come / then we'll come from the shadows'' – pjeva Cohen (piše Anna Marly). Ali iskustvo nâs ovdje je da se za tu Slobodu, slobodu epsku kolektivističku, možda bilo i lakše boriti nego što se znalo što s njom kad ju se jednom imalo.

    Kod Štulića optimizam slobode odmjenjuje miljkovićevska skepsa spram buduće slobode. ''Dal' će znati da pjeva?''

    Kundera u Iznevjerenim oporukama piše o Janáčekovoj operi Iz mrtvog doma i o tome kako ju je neki njegov đak u svojoj ''obradi'' pokvario prepravivši kraj. Kraj opere je maestralan: junak je pušten iz logora. ''Sloboda!'' ''Sloboda!'' kliču robijaši. Potom zapovjednik urla: ''Na posao!'' i to je posljednja riječ opere koja završava brutalnim ritmom prisilnog rada isprekidan sinkopiranim zveketom lanaca. Posthumnom premijerom dirigirao je Janáčekov đak (...) Malo je preradio posljednje stranice, tako se povik Sloboda! Sloboda! našao na kraju proširen dugom umetnutom kodom, radosnom, apoteozom (...) To nije dodatak koji produžava namjeru autora; to je negacija te namjere; završna laž kojom se poništava istina opere.

    Sa Štulićevim Partizanom stoji upravo obratno: on svojom obradom nije poništio istinu pjesme, nego nam ju je – tvrdim – tek otkrio. Zadnji stih potpuno mijenja smisao pjesme i zapravo je njen jedini mogući kraj. Sloboda nam je draga i dolazi – i što ćemo? ''Then we'll come from the shadows''? – pa to je bezveze, svatko s dva čista uha čuje da je to potpuno krivo! Završiti s apoteozom pjesmu koja inače sva odiše gordom beznadnošću?!

    Trebala su se na gluhom Balkanu roditi dva Branka da ta pjesma napokon pronađe svoj pravi kraj!

    - 19:31 - slušam (40) - printaj - #
  • Odavno nisam pročitala nešto što bi mi više prijalo (trenutno) jako umornoj duši. Osjećam se kao da sam dobila poklon. Hvala ti. (marchelina 10.02.2010. 20:50)
  • Nema na čemu, i meni su često tako prijali i odmarali me tvoji pokloni - drago mi je da nekad mogu i vratiti. (pero u šaci 10.02.2010. 21:47)
  • Zanimljivo si obradio ovu temu.

    Dobra obrada mora ispunjavati dva kriterija: nova verzija mora biti još i bolja od originalne pjesme, a koja i sama mora biti sjajna.

    Živa istina. Štuliću to, u "Usne vrele višnje" i "Partizan", svakako uspijeva. Unio je u njih svoj duh i tako im praktički dao novu originalnost. (izvorni život 11.02.2010. 10:06)
  • Zbog toga volim blog. Sasvim nenadano čovjek dobije poklon. Ima toliko ljudi tu koji nisu možda ni svjesni koliko svojim tekstovima daju. (marchelina 11.02.2010. 10:07)
  • najbolja Štulićeva obrada je jesi li sama večeras:) zašto?jer ju sam Elvis vjerojatno ne bi prepoznao:)) (Joanna has left Stepford 11.02.2010. 10:10)
  • Predivno! samo letimičan pregled posta me oduševio, nadam se navečer sve detaljno preslušat :-) (mercies spill 11.02.2010. 12:54)
  • odlična analiza, osvježilo mi je dan. (primakka 11.02.2010. 13:48)
  • svaka ti čast
    valjda ti je neugodno od ovih lauda...
    taj "kurvin sin" od Utrechta je stvarno znao.... znakove vremena....
    on toga nije ni bio "svjestan" jer je stalno imao "briju" u glavi..
    kako ga cijelo "moje društvo" smatra jugoslevenom, ja ga moram braniti, makar iskreno rečeno kao "oficirsko dete"(to si nije mogao oprostiti) ne bi ni bilo čudno..da je postao...
    al evo kao prilog za biografiju, starci su mu Hrvati (stari je umro) ako to nekoga zanima...

    mislim da je apsolutno najjača "pojava" hrvatske pop-kulture 20 stoljeća.. (tignarius 11.02.2010. 19:14)
  • nisam baš neki osobiti ljubitelj Štulića, iako sam imao ključne albume i bio na nekoliko koncerata, prije rata naravno, fakat je da zahvaljujući osebujnom pristupu pisanju i pjevanju, uvijek je bio u samom vrhu autora na ovim prostorima, odrastao sam uz njegove pjesme iako kad sam ostario (ne nužno i sazrio) ipak mi je ponekad smetalo to mambo - jambo petsko skakanje a koje je njegovao recimo i Jim Morrison...u svakom slučaju da ne dužim, poslao sam ovaj link prijateljima kao interesantan prilog Štulićevcima....fino promišljanje... (Atma pas 11.02.2010. 19:24)
  • Vau, fenomenalno, moji najdraži pjevači na broju...osim Štulića. Odličan post, čista desetka:). (LoveToRead 11.02.2010. 20:55)
  • Alo ? Alo? Štulić? Pa što je to? Kreketalo ,bez sluha,glasa i muzičke naobrazbe!Mrzitelj hrvata ....ma daj ne spominji tog kretenka (xyz 11.02.2010. 22:06)
  • @ tignariusu ,ne samo da je oficirsko dete ,već je sa gnušanjem odbio da se ikada vrati u RH.Zaista mi se gadi kako to ljude uopće ne smeta .Štulića može slušati tek netko tko je potpuno gluh. (xyz 11.02.2010. 22:09)
  • http://camelliasinensis.blog.hr/ (camellia sinensis 11.02.2010. 22:48)
  • @xyz
    o Štuliću nakon 90tih, teško komrntirat.....
    poznavao sam tog momka......
    uvjek je imao svoj film!!!!
    i kad je platio najveći porez u yugi-tugi!!!
    Johny je HRVAT!!!! (tignarius 11.02.2010. 23:42)
  • Svima koje je post obradovao pa me obasipaju lijepim riječima: aj' baš mi je drago, i radi vaše obradovanosti, a i volim kad me hvale.
    @tignarius - Zašto je bitno da li je Hrvat (i da li su mu starci Hrvati)? Đoni ti, kažeš, valja (''najjača pojava''), ali vidim i da ti se glavom dosta vrzma pitanje njegove pripadnosti, da osjećaš veliku potrebu braniti ga od toga da bude Jugoslaven, negirati mu nehrvatstvo. Jel' to znači da bi pitanje pripadnosti za tebe bilo faktor onoga koliko ti on valja? Kad bi slučajno xyz bio u pravu, a Đoni istinski Jugoslaven i hrvatožder, da li bi to što mijenjalo njegov status ''najjače pojave'' kod tebe?
    @xyz - Aha, razumijem, tvoj argument glasi da pošto je Štulić osvjedočeni ''mrzitelj hrvata'', ''oficirsko dete'' i pošto je ''sa gnušanjem odbio da se ikada vrati u RH'', onda je znači zato loš autor kojeg ''može slušati tek netko tko je potpuno gluh'', ''kreketalo'' i nadasve ''kretenko''? Pametno što ostaješ anoniman: sigurno da čovjeku treba biti ime xyz da bi se usudio ovako kompromitirati u javnosti. Pojmovi kao ''mrzitelj hrvata'', ''oficirsko dete'' i neće da se druži s nama rodoljubnima ipak su - provjeri s prvom odraslom osobom u blizini, ako meni ne vjeruješ - infantilno bulažnjenje. Svaka čast da ti misliš drugačije i da ne voliš Štulića, ali i to bi - priznat ćeš - moralo biti potkrijepljeno nečim solidnijim od bulažnjenja da bi te se uzelo za ozbiljno. A svoj neslavni argument i svoje gađenje nad činjenicom da normalne ljude ne smeta ono što tebe smeta, preporučio bih, možda ti ne bi bilo na odmet ispovijedati i negdje drugdje - ta ima toliko divnih mjesta na kojima se bave slučajevima otuđenja od normalnosti, gađenja nad pismenošću i dubokog zazora nad ičim inteligentnijim od salutiranja zastavi. (pero u šaci 11.02.2010. 23:44)
  • Gledaj meni je engleski materinji jezik isto ko i hrvatski (ili mozda malo vise) i mogu ti reci da nemam pojima ko je taj Stulic (jer ne zivim u Hrv) ali da se Originalni Text te pjesme ne moze nikako usporediti sa ovim Stulicevim grubim huliganskim prijeodom. Kao prvo Liliy of the West NIJE nikakva Dylanova pjesma nego je NARODNA tj FOLK SONG koju je Dylan samo obradio i pri tome bio jedan od mnogih.
    i Wikipedia ti veli :
    "Lily of the West" is a traditional American folk song (There are older versions known in the west of Ireland, from which the US song was derived) about a man who travels to Louisville and falls in love with a young girl named Mary, or Flora, the eponymous Lily of the West. He catches Mary being unfaithful to him, and, in a fit of rage, stabs the man she is with, and is subsequently imprisoned. In spite of this, he finds himself still in love with her ."

    Zatim ako promotris POEZIJU ORIGINALA uvidjeti ces da je intrigantna struktura same poezije sadrzana u izricaju samog (engl) jezika. Jezik koristen u pjesmi je kiceni engleski , gentlemenskog tipa kakav bi koristio dobro odgojen Gentlemen s Juga amerike a ne neki dropljan i zato ti stihovi u originalu djeluju prozracno , poetski i zanosno. Podsjecaju na jezik koji koristi npr Vampir Brad Pitt u filmu Interview With a Vampire.

    Junak originala Lily veli " I saw a man of low degree conversing with my love."
    Dok bi Stulic rekao : "vidio sam neku vucibatinu kako se nateze s mojom curom" ili nesto slicno. Kako je to vama isto ne mogu ni sagledati , jedno (original) rezultira predivnom, prozracnom, poeticnom pjesmom o "Lily- tom Cvijetu Zapada", toj zamamnoj ali pogubnoj kobnoj , prelijepoj za koju se isplatilo zivjeti i zrtvovati zivot uprkos nevjeri. Drugo je bezvezno ramblanje huligana koji je svoju curu zatekao na vrh druge osobe. Zalosno uistinu. U to ko je Stulic i koliko je dobar ili los ne ulazim uopce. komentiam samo grubi prijevod ove pjesme koji se nekima svidja jer ne shvacaju uopce koliko je original iznad tog prijevoda. To je kao da Romea i Juliju prevedete kao Roka i Cicibelu. naizgled isto ali potpuno promaseno.

    Zato kad velis da je (ceiling 12.02.2010. 00:44)
  • Samo da dopisem. Ne poznajem Stulica ali poznajem Dylana i mogu reci da mu korijeni leze u folku i da duboko postuje istu i da su autori kao Woodie Guthrie oblikovali sam Dylanov stil u pocetku. Zato Dylan ne odstupa previse od originala, samo prilagodjuje pjesmu svom senzibilitetu, glasu i stilu, sto se posebno dobro vidi npr u njegovoj obradi druge engleske folk pjesme , koju su adaptirali Simon i Garfunkel (Scarborough Fair) ali i bob Dylan (Girl from the North Country)

    Simon &GARfunkel pocinju sa stihovima : "Are you goin' to Scarborough Fair? Parsley, sage, rosemary, and thyme. Remember me to one who lives there, she once was a true love of mine."
    Dylan slobodno adaptira i pocinje ovako: "Well, if you're travelin' in the north country fair,
    Where the winds hit heavy on the borderline, Remember me to one who lives there.
    She once was a true love of mine."
    A Stulic bi onda vjerojatno to preveo ovako: "Ako ikad ides u sjevernu vukojebinu, svrati na rakiju i povedi sa sobom i nju, moju bivsu fuficu"
    misim mozemo se zahebavati, nasmijavati i to ali da to 3je uopce usporedjujemo zbilja ne mozemo i ako sad budes tvrdio da je to izvrstan prijevod samo zato jer ti VOLIS tog Stulica onda si isti kao i oni gore koji ga NE VOLE iz drugih nekih razloga i zato tvrde da ga ne treba slusati. Istina je valjda negdje u sredini i pociva mozda u necem originalnom od tog autora, u ovakvom prijevodu (koliko god duhovitom) svakako ne. (ceiling2 12.02.2010. 02:01)
  • @ ceiling
    1. Da ''Lily'' nije nikakva Dylanova pjesma nego irska narodna si u pravu, ali nije to nitko od nikoga ni krio. Ni Štulić, koji zna da ne ''plagira Dylana'' (kao što mnogi misle), nego da ima jednaki legitimitet da pjeva tu pjesmu kao i ovaj, i bilo tko uostalom. Ni sam Dylan, koji ju nije uvrstio ni na jedan od svojih studijskih autorskih albuma. A bogme niti ja ovdje, kao što je razvidno odmah iz prvog retka posta u kojem Usne vrele višnje nazivam ''starom narodnom'' i dajem link ni pet ni šest nego na wikipedijinu stranicu koju citiraš i na kojoj sve jasno piše.
    2. ''Poeziju originala'' mi se prilično sviđa kako si opisao/la. ''Prozračno, poetski i zanosno'' - to je baš to! I da, upravo zbog tog kićenog engleskog starinskog, džentlmenskog tipa. To se upadljivo osjeti i u kombiniranom videu s Dylanom i Štulićem: tempo! U tempu je drastična razlika. Koliko je Dylanova verzija brža, lakša, prpošnija (''prpošno'' mi se čini još najispravnijim opisom)!
    3. Ne znam koliko je to ovdje primijećeno, ali zapravo se već i Dylanova verzija dosta razlikuje od izvorne narodne (čiji je tekst naveden na wikipediji), počev od Mary koja je preimenovana u Floru. Ali ono što je važnije: Dylan je negdje između gotovo operetnog, besprijekorno džentlmenskog izvornika (''but she proved false to me'') i Štulićeve dramatične izravnosti (''kad eno nje na drugome''); on pjeva: ''she turned unto another man''. (Nije zato možda sasvim neispravno ni kad se - kao što se starosjedilac odrazio - Usne vrele višnje nazove obradom Dylana, pošto se Štulić prepjevavajući referirao ne samo na izvornik nego očito i na njega (i to ovako odoka: više na njega).)
    4. Kvaliteta poezije ne ovisi o razini tzv. ''poetičnosti'' motiva ili tona. Nije pjesma odmah zanosna ako govori o zanosnome, huliganska ako govori o huliganskome, dobra ako govori o dobrome, a loša ako govori o lošem, nego je pitanje kako - da li pjesma o zanosnome, huliganskom, dobrom ili lošem govori na dobar način ili na loš način? Ruža može smrditi ako o njoj pjeva nekakav Bodalec, a govno može mirisati kad ga se prihvati kalibar jednog Štulića.
    5. Štulićev prijevod izvornika bez daljnjega jest ''grub'', neuspješan, ako gledamo iz perspektive izvornika. Kad postavimo za cilj da prijevod mora prenijeti jednaku I-saw-a-man of-low-degree-conversing-with-my-love operetnu prpošnost (biti jednako ''prozračan, poetski i zanosan'') kakvu nudi izvornik na engleskom jeziku, bespredmetno je uopće razgovarati o Štulićevoj verziji. On je to doista samo ugrubo i vrlo malo zahvatio; njegova opereta je slabija od izvorne operete. Ali što ako opereta nije ni bila njegov cilj? Njegovu obradu treba gledati kao posve novu pjesmu, koja ima svoje vlastite ciljeve, vlastitu estetiku i vlastitu poetiku. I jedino važno je da je to napravio kako treba - a je. Tako bismo isto mogli reći da izvornik uopće ne parira najbolje Štuliću u dramatičnoj vidio-sam-neku-vucibatinu-kako-se-nateze-s-mojom-curom poetici. Mislim da nesporazum nastaje otuda što ti globalno vidio-sam-neku-vucibatinu-kako-se-nateze-s-mojom-curom poetiku ne priznaješ kao jednako vrijednu I-saw-a-man of-low-degree-conversing-with-my-love poetici (ili ju štoviše, uopće ne priznaješ kao legitimnu poetiku). Ali to je već tvoja privatna stvar u koja ja neću ulaziti i na koju subjektivno imaš pravo, dopušteno je voliti triler, a ne voliti komediju, ali objektivno, to se tako ne može reći, ne može se komediju mjeriti kroz optiku trilera ili obratno. (pero u šaci 12.02.2010. 02:18)
  • Što se tiče dopisanog dijela, tu ću samo reći da jako volim obje pjesme - ''Scarborough fair'' mi je možda i najbolja od S&G, a ''Girl from the North Country'' mi je među boljim Dylanovima (dok mi je ponajbolja jedna druga: ''North Country Blues''). Vidiš kako se razumijemo. Ali se i ne razumijemo: tu nemam što dodati u odnosu na gornji komentar, a ovo ako-ikad-ides-u-sjevernu-vukojebinu-svrati-na-rakiju-i-povedi-sa-sobom-i-n ju-moju-bivsu-fuficu nije Štulićeva poetika, nego tvoja banalizacija Štulićeve poetike, i to znaš i sam(a). (pero u šaci 12.02.2010. 02:33)
  • Well sad mi je lakse kad vidim da sve zapravo prihvacas i kuzis i da ne branis te prevode kao "uspjesne Dylanove prepjeve" nego eto samo volis njegov stil i takvu "poeziju trulenja" tj da prilazis tom prijevodu kao autohonom novom nekom izrazaju tipa Punka ili Baudlera . Premalo poznajem Stulica da bi o tome mogao suditi na drugoj razini (slobodna kopija umjetnickog djela uistinu moze biti novo umjetnicko djelo) a razlika medju nasim ukusima je vjerojatno generacijska posljedica. Volim boju Stulicevog glasa. Di bi tek Dylan stigao sa njom , mislim odmah u pocetku bi se svidio i onom postotku populacije koji ga uporno odbacuje vec 40 godina radi boje glasa i ne zeli ga ni cuti. Danas najcesce mladi. pozdrav.. cheers (ceiling2 12.02.2010. 02:43)
  • Eto vidiš da možemo kad hoćemo. A napokon, glavna priča gornjeg posta je da obrada sebe opravdava ne ako je uspješan prepjev nego jedino ako se iz nje rodi posve nova pjesma, ako drugi autor u nju ugradi neke nove, osobene dimenzije. Kao što izvorni Le partisan, kao niti Cohenov The partisan, nemaju, primjerice, tu dimenziju skepse prema budućoj slobodi koju joj je dao tek Štulićev Partizan. (pero u šaci 12.02.2010. 03:31)
  • @pero u šaci: Ruža može smrditi ako o njoj pjeva nekakav Bodalec, a govno može mirisati kad ga se prihvati kalibar jednog Štulića.

    Vidiš, ovo si jako dobro rekao i za mene je to živa istina. Mislim da su ljudi privučeni Štulićevoj muzici i izričaju prvenstveno zbog njegove neumoljive autentičnosti (bili oni toga svjesni ili ne, udubljivali se u razloge te privlačnosti ili ne). Štulićeva neprestana popularnost kod mnogih ljudi, čak i toliko godina nakon njegovog povlačenja sa scene, u vezi je upravo sa tom autentičnošću (s kojom mnogi žude i žele ju naći u sebi i po mogućnosti je živjeti), pogotovo zato jer je autentičnost nešto što se općenito rijetko sreće u svijetu koji je prilično sterilan.
    Kritike koje je @ceiling2 dao dobrim djelom i mogu proći. Jedna doza sirovosti ne može se negirati kod Johnnyja. Međutim, ta sirovost proizlazi iz silnog bunta s kojim je nabijena većina Johnnyjevog opusa. A bunt je takav, rijetko uglađen ili prpošan. (izvorni život 12.02.2010. 08:42)
  • doista zanimljivo si povezao četiri različita pjesnika: Dylana, Cohena, Štulića i Miljkovića, i vidjeli smo da stihovi jednog autora mogu posve zaživjeti u posve drugačijoj poetskoj osobnosti, u ovom slučaju kod Štulića :-) bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi stvar funkcionirala u nekoj drugoj konstelaciji :-) (starosjedilac 12.02.2010. 09:27)
  • @starosjedilac - Da, i ja bih to volio čuti, npr. Cohena kako reinterpretira Gospodara samoće ili Dylana koji prepjevava Kao i jučer... Ali bojim se da takvi scenariji nisu zamislivi... a trebali bi biti zamislivi! (pero u šaci 12.02.2010. 09:52)
  • pero u@
    (da nisi pero ustaša sa šalate)
    a kako to misliš da je nebitno, koje nacionalnosti je Branimir Štulić???
    u vremenu u kojem je Štulić stvarao, to je bilo jako bitno!!!
    a to što ti to ne znaš ili ti se više sviđa što mu se može "prikrpati" jugoslovenstvo je tvoje mišljenje....
    za razliku od tebe, Johnya sam poznavao, pa sam zato i naveo taj podatak...
    ne znam je li znaš ali taj "krelac" nije htio doći na sprovod svom starom...
    smatraš li i to "prihvatljivim" ili činjenicu da preživljava od socijale...odnosno da ga supruga prehranjuje, dok ovaj luduje ilijadama..
    znači "čovik" (pošto je i dalamatinac) je ošo na kvasinu...
    aj Bog (tignarius 12.02.2010. 17:16)
  • odlican post. volim stulica a tu sam nasla jos par noviteta kojih o njemu nisam znala i bas sam uzivala....inace kad smo kod prepjeva....sto kazes na klincek stoji pod oblokom :)? (fotkam, kuham, putujem... 12.02.2010. 19:03)
  • @tignarius
    1. Dobro si me napisao :) - pero u@ - vidiš, a sam se nisam toga sjetio...
    2. Ustaša sa Šalate? Ha?
    3. Da li je pitanje nacionalnosti bilo bitno ili nebitno tih i tih godina - u to neću ulaziti, to neka svatko zna za sebe, i uostalom, to je preduga rasprava za ove okvire. Nije stvar u tome da ja nešto znam ili ne znam, nego da to ovdje nije tema - osim što je duga, to je i druga rasprava.
    4. Moj post je samo jedna mala analiza maestralnosti Đonijevih obrada. Zato bih ja volio da se mi svi skupa tu malo divimo tom maestralnom umijeću. Kad sam te pitao zašto je bitno je li on Hrvat, zapravo sam se igrao moderatora: ne želim da diskusija ode u krivom smjeru. A krivi, to znači - irelevantan. Za našu temu sjajnih obrada pitanje nacionalnosti je prije svega irelevantno. Ne sviđa mi se da se, nakon što sam u postu dao jake razloge zašto voljeti tog izvjesnog pjesnika, stvar sroza nazad u dileme da li ga i koliko voljeti ovisno o pizdarijama tipa je li on ovo ili ono i ovakav ili onakav.
    5. Otkud ti ideja da gajim bilo kakvu vrstu simpatije prema tome da se Đoniju ''može 'prikrpati' jugoslavenstvo''? Morat ću te demantirati. Istina je da preporučujem zdravu dozu unutarnje distance u odnosu na kolektivističku pripadnost - slučajno je taj kolektivizam danas hrvatstvo. Cijeli život živim u Hrvatskoj i hrvatske sam nacionalnosti, samo sam kao Hrvat labav, nisam previše krut ni usijan - ne identificiram se žestoko na bazi krvnih zrnaca - više od svega cijenim tu opću distancu koja mi omogućava da budem sam svoj - da li to odmah znači da bi mi se mogla ''prikrpati'' neka vrsta (pro)jugoslavenštine? Ili-ili logika, ako nisi A onda si B, ako nisi usijani Hrvat, Jugoslaven si? Tertium non datur? Simpatija koju gajim prema Štulićevoj vrsti političnosti je zbog takve zdrave distance prema svakoj vrsti kolektivizma, kako hrvatstvu tako i jugoslavenstvu. Kronološki je fakt da je on 80-ih bježao iz Jugoslavije, ne iz Hrvatske - dakle, to si ispravno primijetio: glupost bi bila nakalemljivati mu jugoslavenštinu. A to što je zadnji Hrvat na svijetu kojega bi se moglo optužiti za uspaljeno hrvatovanje, samo dodatno daje na kredibilitetu - nekome to može djelovati kao paradoks - njegovoj ondašnjoj protu-jugoslavenštini. Zato ga se i treba u toj stvari cijeniti: kad bi se danas vratio u Hrvatsku, i preobrazio se u čestitog ''našeg čovjeka'' i rodoljuba, pljunuo bi u usta svom nekadašnjem napuštanju Jugoslavije. Distanca prije svega!
    6. Lijepo da si Đonija poznavao, ali ne uspijevam dokučiti zašto bi to poznavanje pridonosilo potrebi za navođenjem ovih ili onih podataka?
    7. Nemojte suditi, kažu, a svakoga tko im nije po volji šalju u pakao. Već načelno mi nisu simpatična nikakva sijela na kojima se upire prstom u nečiji lik i sačinjavaju skice za moralni portret. Naročito kad se nastupa iz pozicije onoga tko je uredno odradio svoju propisanu moralnu domaću zadaću, pa se belji ovom koji nije. Što hoćeš reći time da je li ja znam da ''krelac'' nije došao na očev sprovod? Ili da u kakvoj vrsti bračno-ekonomskog aranžmana živi? Kao prvo, tko sam ja da se u upuštam u paušalne analize nečijeg dubljeg moralnog značaja? Ne znam za tebe, ali ja sebi takve razuzdanosti ne dopuštam. Samo usijane glave donose definitivne sudove o nečemu o čemu ne znaju sve činjenice, ili ne znaju ništa. I drugo - da jel' došao na sprovod?! Jesi čitao ti Camusevog Mersaulta? To je s razlogom obavezna lektira. Mersault je osuđen i pogubljen zato jer nije dovoljno osjećao... skandal o kojem knjiga govori je samo to navirivanje društvene komisije za moral u optuženikovu dušu, taj normirani zahtjev za osjećanjem, za ispoljavanjem propisane osjećajnosti i moralnosti. Jel' se i ti to o Štuliću kojeg nema na sprovodu pitaš iz takve navirivačke perspektive? Izvlačiš iz toga neke zaključke o njemu kao osobi? Ako da, onda evo jedna packa... takav nastup smatram skandaloznim i nezajažljivim. (pero u šaci 12.02.2010. 21:52)
  • Daje se na znanje: ovo je post o Štulićevim pjesmama, ne i arena za naš popularni nacionalni sport: tračanje njegovog ''prolupalog'' i insuficijentnog karaktera iz pozicije vlastite moralne superiornosti, s visokog konja podobne normalnosti (sport utemeljen još prije 20-ak godina nekim baljezganjima Dražena Vrdoljaka i javno obznanjenim porivom Pika Stančića da bi Štuliću vlastitim masnim šapama utisnuo šahovnicu na čelo.) Ne, gosti komentatori, NE osjećajte se kao kod svoje kuće: ja sam doduše uljudan domaćin, ali pod svojim krovom moralni diskurs neću trpiti. (pero u šaci 12.02.2010. 21:58)
  • Dobra su ti ona dva uvjeta da bi obrada bila uspješna. Kao primjer uspješne obrade u mom svijetu slovi, recimo, "Wicked game" koju su obradili H.I.M.-ovci, a u originalu je od Chris Isaaca. Original mi je divan, ali obrada je još divnija, energičnija i snažnija. :) (Kinky Kolumnistica 12.02.2010. 22:31)
  • @Mare - dobro, Klinček je nešto drugo - prva u seriji obradi narodnih pjesama... i, mada nisam neki fan Vlade Kalembera, svakako jedna od boljih, pošto kod naših narodnih Štulić nije mijenjao tekst ili smisao nego samo izvedbu - dakle, koliko će stvar uspjeti direktno je ovisilo o izvedbi. A Krivo srastanje je zadnji album zlatnog doba Azre, kao velikog benda. Štulić je i poslije bio Štulić, autorski nimalo slabiji, ali svirački i izvedbeno gledano dalje su ta kola išla samo nizbrdo. E, Mare, al kad si već tu... pošalješ mi preko veze jednu Tatinu kuharicu, može, a? (Kad bih imao smajliće, sad bih ti ovdje zločesto namigivao.) Baš bi mi takvo nešto ovih dana trebalo! (pero u šaci 12.02.2010. 23:04)
  • @Kinky - H.I.M. dobro praše, al pošto je meni Isaacov original pojam fantastične pjesme, jedna od onih koje najviše volim, nisam spreman otići tako daleko da ovoj razuzdanoj mladeži dam pravo prvenstva čak pred njom (kao i malo kome, uostalom). (pero u šaci 12.02.2010. 23:16)
  • @tignarius - Frendovi koje si spomenuo tvrde da je Đoni Jugoslavenčina. Ti ga braniš da nije Jugoslaven nego Hrvat. Naknadno sam iskopao tri prigodne izjave, Đonijeve, čisto radi ilustracije što imam na umu pod općom distancom od kolektivizma - da njegova politika opcija nije biti ni Jugoslaven ni biti Hrvat, nego biti Uvijek Protivan (kako se jedino i pristoji, dodajem). Pogotovo naćuliti uši na trećoj izjavi...
    1) Reporteri iz Banja Luke pitali su ga '99 što ima reći na temu rata: ''Dobro, nije to ništa novo. Kad sam 1981. došao u Beograd svirati, svi su pitali zašto tako crno pjevamo. A ono totalno crnilo oko tebe, vrijeđaju ti duh, represija na sve strane, moraš se boriti. (...) Toga je bilo i biće još.''
    2) '92 u intervjuu Danasu - ''Kakva je razlika između Hrvata i Hrvatine? Ista kao između seljaka i seljačine! Ja u tome nemam interesa! Nikada nisam bio nacionalno ugrožen, ja nemam nacionalnu svijest.''
    3) U Arkzinu '93- ''Pa, ja Jugoslaviju nikada nisam volio! (...) Ali sad je još gore. Sad je još puno gore. (...) Na kraju krajeva, ja sam se jedini i borio protiv komunizma, a svi ostali su došli kao partijski sekretari u kapitaliste, ne? Ja imam pravo da to kažem, nitko drugi nema pravo da zine, jer su svi ostali išli u zatvor zbog nacionalizma, a ne zato što su se borili protiv komunizma! To je velika stvar. Sada se to vrlo lijepo vidi.'' (pero u šaci 12.02.2010. 23:34)
  • hvala ti na ovom postu :) (Vođa plemena. 12.02.2010. 23:34)
  • pero u@
    1.pero ustaša, je bio a i sada je popularni restaurant na Šalati ...
    2.komponentu nacionalnosti sam dodao, jer je Johny 70tih, smatrao sebe najvećim hrvatskim pjesnikom, a kao što i sam govoriš-on je uvijek bio protiv..... SVEGA..
    pa me smeta činjenica da su neki halbidioten 90tih zabranili Johnyjeve pjesme na HRT..
    a to mi je kao da zabraniš Starčevićeve, mislim na Antu, "misli".
    pa sam u tom kontekstu i spomenuo njegovu nacionalnost..
    bez obzira na tvoj "učtivi ton", zanimljivo je čim se spomene riječ nacionalno, nacija...
    .....svi su ludi, mislim, je l to važno..svi su ljudi isti..????
    je važno je i svi ljudi nisu isti!!!!
    a Piko ga nije volio...a ni on njega..
    onda neki "jugoslovenčići" snime film o Johnyju.....kao pamfletić lijevih, al doslovno lijevih intelektualnih krugova...
    pa Johny je naletio na malu iz Hrvaca...

    Johny je stvarno bio takav kako je i pisao, znači autentičan...
    poslije 90tih ostajem pri onoj tvrdnji, što naravno ne umanjuje "opus branimirius"

    evo ti još jedan podatak....
    "svjetska lada" je posvećena miri furlan...

    lijep ti pozdrav od hrvatskog uvjetnog nacionaliste koji sluša Johnyja (tignarius 13.02.2010. 10:20)
  • Popravio si mi dan. Hvala :) (milena 13.02.2010. 19:08)
  • eh pero, kad me za kuharicu vec tak lepo pitas, tesko te odbiti :))) ali....problem je u tome da cu ja knjigu dobit u ruku tek kad se pojavim u belom zagreb gradu a kako je neizvjesno kad ce to tocno biti ipak ce ju biti lakse nabaviti u knjizari prije toga :)....
    p.s. svidjaju mi se tvoji odgovori na neke od komentara i niti meni bas nije jasno zasto neki iz vlastite povrijedjenosti (u ovom slucaju odlaskom stulica te ne vracanjem) idu drugima gledat u tanjur, dzep, krevet i mozak (krvotok da i ne spominjem)....neka je tamo gdje je i neka je sretan. zivi sigurno u puno tolerantnijoj sredini nego je ona u zagrebu i gdje mu se broje krvna zrnca..... (fotkam, kuham, putujem... 14.02.2010. 16:09)
  • Ma, šalio sam se za kuharicu (jedino nije bilo šala da bi mi, u novonastalim okolnostima, stvarno došla kao naručena :))... A što se tiče ovih ''povrijeđenih'', moram priznati da su ''podbacili'', očekivao sam puno više toga. Tignarius je nešto tamo grintao, ali je bio pristojan... Potpuno glupo i neumiveno je nastupio jedino onaj xyz, ako ne računamo dva spam linka s upozorenjem da nas četnici uvijek vrebaju iz prikrajka, koje sam obrisao (spam brišem). Svi ostali komentari su bili divni, ma medom ste me hranili, tako da me ukupna bilanca više nego zadovoljava. (pero u šaci 14.02.2010. 20:46)
  • pun si zanimljivih informacija :) nisam znala da je "Usne vrele višnje" obrada dok nisam pošla na fakultet... koji btw. nema nikakve veze ni s kakvom vrstom muzike... pusa džoniju! :) (4pištolja 16.02.2010. 15:25)
  • Jedino što ti ovdje mogu komentirati je da se i ja divim Štulićevom mozgu, dakle kreativnosti i poznavanju Balkanske kulture i najluđih izraza,rečenica,zastarjelih riječi... Kad Štulić to opjeva, to nešto oživi i dobije boju... Zbilja se čovjek dao u to što je radio.

    Meni je Štulić car. (Maja0110 16.02.2010. 21:53)
  • << Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

    ARHIVA
    GUZA + NJUŠKA
    - 2009/08 - Gledanost
    - 2009/09 - Cipelarenje
    - 2009/10 - Guza, njuška, sise
    - 2009/11 - Ispravno
    - 2010/02 - Svjedok na instrukcijama
    - 2011/03 - Ispričat ću vam nešto...
    - 2011/10 - Živjeti s istinom
    - 2011/11 - Dan mrtvosti
    - 2013/04 - Kap
    - 2013/05 - Zakletva
    - 2014/09 - Mjesto s kog se vidi odlično
    - 2016/01 - Nikad kao Bandatar
    - 2016/10 - Crna rupa crnih rupa
    - 2016/10 - Uspomene iz zelene šume
    - 2016/10 - Gerontodozdo ili gerontodozgo?
    - 2017/02 - Anatomija nelagode
    CARPE DIEM
    - 2009/09 - Ratni dnevnici
    - 2010/01 - Vječno vraćanje
    - 2010/10 - Post koji nisam napisao
    - 2014/12 - Dvanaest - puta dva, puta četiri, puta tri
    - 2015/05 - Eros i tanatos - nostalgija za sobom
    - 2015/07 - Zaokruženje Arsena
    - 2016/07 - Vremeplov razmontiranog procesa
    - 2017/02 - Rijeka zapelosti
    ČOVJEK U FUTROLI
    - 2009/10 - Sv. Ante u ćuzi
    - 2011/03 - Čovjek u futroli (1)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (2)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (3)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (4)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (5)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (6)
    ... 2011/03 - Čovjek u futroli (7)
    - 2011/06 - Ateistička propaganda
    - 2011/06 - Čedna
    - 2011/10 - Demonska ljepota žene
    - 2012/09 - Demonska požuda žene
    - 2012/10 - Intrigantan problem
    ... 2012/10 - Ni kučeta ni mačeta
    ... 2012/10 - Cvrčak i mrav
    ... 2012/10 - Kasarna Sv. Augustina
    ... 2012/10 - Guzica
    ... 2012/10 - Težina Križa
    ... 2016/07 - Dnevnik uspješnog čovjeka
    ... 2016/09 - Rođenje zla iz duha morala
    - 2014/06 - Geneza jezivosti
    - 2014/11 - Kako ih nije sramota?!
    - 2015/02 - Gola guzica: promjena žanra
    - 2015/09 - U čemu je skandal?
    - 2016/05 - Muške kurve
    - 2016/05 - Dići raspelo na sebe
    - 2016/07 - Opus Dei u teoriji i praksi
    - 2016/11 - Najezda barbara
    - 2016/11 - Moralni standardi razvijene demokracije
    - 2016/12 - Zvuk osude
    - 2017/03 - Kritika seksofobnog uma
    IGRA SPOLOVA
    - 2009/10 - Socijalizacija ljepotice
    - 2010/07 - Pokušao sam te ostaviti
    ... 2010/07 - Not gonna be ignored!
    ... 2010/07 - Košarka i košarica
    ... 2010/07 - Nož u leđima
    ... 2010/07 - Obaveze bez seksa, to je prava stvar!
    ... 2010/07 - ''Ti si dužan''
    ... 2010/09 - Nećeš se predomisliti!
    - 2010/09 - O nabijanju i gnječenju
    - 2011/05 - Jednom nedavno...
    ... 2011/08 - Druge oči
    ... 2011/08 - Lov na ljepotu
    - 2011/09 - Predstava Trtanika u Mrduši Donjoj
    - 2014/10 - Ženska spika
    - 2016/01 - Čistoća je pola bolesti
    - 2016/03 - Ko to tamo glumi pičkom
    - 2016/06 - Zašto nas to nije iznenadilo
    - 2017/01 - Šublerska slijepa pjega
    ORNAMENT I ZLOČIN
    - 2009/10 - (Izvan)brodski dnevnik 2009.
    - 2010/01 - Zidanje kao uvjetni refleks
    - 2010/04 - Napuhane duše lete u nebo
    - 2010/05 - Post o sirotim bogatim ljudima
    - 2010/08 - Spasio bih vatru
    - 2010/09 - Balon
    - 2011/01 - Fetiš pečata
    - 2011/07 - Trinom stradalog albatrosa
    - 2011/09 - Zna se tko zna
    - 2012/04 - And they love her
    - 2012/07 - Déja vu
    - 2013/01 - Sloboda koja sputava
    - 2013/03 - Hladnoća srca prikrivena izljevom osjećaja
    - 2013/07 - Ljetni post
    - 2015/02 - Mali narodi trebaju samo velike inaugursuzacije
    - 2015/04 - Gospe ti presvete!
    - 2015/11 - Đonom
    - 2015/11 - Zapisi sa smetlišta
    - 2016/11 - Ccc, kakva drama!
    CRNA OVCA
    - 2009/10 - O izdvajanju
    - 2009/10 - Nećeš ga naći
    - 2009/11 - O običnim malim ljudima
    - 2011/03 - Selotejp blues
    - 2011/04 - Udružena korizmena zločinačka organizacija
    - 2011/06 - Ne daj se...
    - 2011/10 - Hod
    - 2012/01 - Gospe ti svete!
    - 2012/04 - Rigoletto
    ... 2012/04 - Rigoletto – 1 (Devedesete)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 2 (Stadion)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 3 (Čavoglavci)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 4 (Ay Carmela)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 5 (Normalna)
    ... 2012/04 - Rigoletto – 6 (Golijat)
    - 2013/12 - Desno i lijevo
    - 2016/08 - Stupovi društva
    DVOSTRUKI AGENT
    - 2009/11 - Dvostruki agenti
    - 2010/01 - Građegovnari ili što se krije ispod žbuke
    - 2010/05 - Reci, ogledalce...
    - 2011/09 - Pravi razlog politikantskih filmova
    - 2013/09 - Lucidni sebi unatoč
    - 2016/04 - Kad ne ide satira, onda će autosatira
    TKO JE UKRAO STVARNOST?
    - 2009/12 - U troje, u dvoje i u prazno
    - 2010/02 - Simuliranje simulacije
    - 2010/05 - Zadrta zadrtoj?
    - 2010/08 - Prava slika grada
    - 2010/11 - Sveta crkva slike
    - 2010/12 - Imagologija
    - 2013/07 - Skriven iza lažnih nickova
    - 2016/06 - Hashtag imagologija
    - 2017/01 - Što je bilo prije: kokoš ili metakarton?
    MASLAC I MARGARIN
    - 2010/01 - O žeđi i pijenju
    - 2010/02 - Folkrok partizani
    - 2010/03 - Duende
    - 2010/06 - Odličan đak
    - 2011/12 - Lice i naličje pjesme
    - 2012/07 - Pr(lj)ave riječi
    - 2013/01 - Bosonoga misao
    - 2013/03 - Život i performans
    - 2013/09 - SAE - tuce pjesama i još jedno
    - 2016/05 - PuŠ vs SAE
    - 2016/12 - Rupa u ormaru
    VELIKO OKO
    - 2010/02 - Opće mišljenje vojske
    - 2010/03 - Kao automat za kavu
    - 2010/05 - Nagni se, Narcise...
    - 2010/06 - Nasilje normalnosti
    - 2010/07 - Ostvarujuća moć privida
    - 2012/02 - Sto godina beskonačnog labirinta
    - 2013/02 - Nasilu na Silu
    - 2013/04 - Biti kao svi
    - 2014/05 - Zeitgeist
    - 2015/05 - Paradoks narcisoidnosti
    - 2015/09 - Krivi ste vi
    - 2015/12 - Kalifete na fete
    - 2017/02 - O pizdunstvu ili Lijepa naša Austrija
    PISOPUT
    - 2010/06 - Ja, luđak
    - 2011/01 - Mjesto s kojeg pucaju tornjevi
    BIM-BAM-BAM
    - 2010/10 - Pismo izgubljenoj 100% djevojci
    - 2012/03 - Tempera(ment)
    - 2013/01 - Duende oči
    - 2013/06 - Tvoj slučaj
    - 2013/07 - Nostalgija futura drugog
    - 2014/10 - Ljubav
    - 2015/02 - Kontra ljubavi
    - 2105/03 - Ja, Ti, Mi
    - 2016/02 - Držati pticu
    - 2016/06 - Mogućnost drolje
    - 2017/01 - Grijeh ljubavi
    GOSPODARI SVIJETA
    - 2010/11 - Drveno željezo ili patetični cinizam
    - 2011/02 - Kako smo dospjeli ovdje gdje smo danas
    - 2015/01 - Nijanse lijevog spektra
    - 2015/01 - (Vuci)batine
    - 2015/05 - Čovjek je čovjeku ovca
    - 2015/07 - Minut semantike
    - 2015/07 - Matija protiv Babinha
    - 2015/10 - Mnogo vike nizašto
    - 2015/10 - Demonopolizacija paradne malignosti
    - 2015/12 - O sisama i guzicama u Mrduši Donjoj
    - 2016/02 - Matija protiv Babinha 2
    - 2016/04 - Pozadina kreševa
    - 2016/06 - Heroj, a ne bankaroid
    - 2016/07 - Drljača od tri groša
    - 2016/08 - Asovi vazelinskog uklizavanja
    - 2016/09 - Ravno do dna
    FALANGA
    - 2011/01 - Index na indexu
    - 2012/08 - Falanga
    - 2013/06 - Test osobnosti
    - 2014/09 - Dva tipa smijeha
    - 2014/11 - Kritika pomračenog uma
    - 2014/12 - Kultura Komunikacije
    - 2015/01 - Rođen na prvi april
    - 2015/01 - Mržnja govora sprdnje (1)
    - 2015/10 - Večernji krivolov
    - 2016/04 - Lov na crvene vještice
    - 2016/08 - Gospe ti čudotvorne!
    - 2016/10 - Fizika pomrčine sunca uma
    - 2017/01 - Amen
    BITKE O BITI BITKA
    - 2011/03 - Probavljivost duše
    - 2011/09 - Tema s varijacijom
    - 2012/05 - Misao još nemišljena
    - 2012/06 - Jebanje dvadeset lipa
    - 2014/09 - Krvave ruke
    - 2014/11 - Mundana desideria
    - 2015/02 - Dobar, loš, zao
    - 2015/02 - Spektar sive
    - 2015/07 - Mar(kićk)a
    - 2015/08 - Lítost
    - 2016/01 - Anatomija funkcije
    - 2016/03 - Vječno povraćanje istog
    TRAGOM MUNJE
    - 2012/05 - Pravda je pobijedila
    - 2012/07 - Sve samo ne rasistička zemlja
    - 2012/12 - Propast svijeta
    - 2015/01 - Intencija zOOma
    - 2015/04 - Dr. Prolupao SkrOz
    - 2016/04 - Defile tustaša
    - 2016/06 - Tragom munje
    REPUBLIKA FARSA
    - 2013/06 - Ćudoredna bitanga
    - 2013/11 - Spin godine
    - 2014/05 - Propuštena helpie prilika
    - 2014/08 - U čemu je sramota?
    - 2014/09 - Republika Farsa
    - 2014/10 - Samostan sv. Hipokrita Hipokrata
    - 2014/11 - Zapisi iz ludnice
    - 2015/03 - Zatvoreno pismo
    - 2016/05 - Drkadžije
    - 2016/06 - Približavanje oluje
    - 2016/08 - Nijedne nema bolje od naše milicije
    - 2016/08 - Ovo već stvarno prestaje biti smiješno
    - 2016/08 - Sloboda govora mržnje (1)
    - 2016/09 - Bijedništvo traje dalje
    - 2016/09 - Nujna li rujna
    - 2016/10 - Homo cylindriacus
    USPUT REČENO
    - 2010/09 - Sirove strasti
    - 2010/11 - Proljeće je čak i u novembru
    - 2011/02 - S onu stranu dobra i zla
    - 2011/09 - Rekvijem
    - 2012/06 - Test inteligencije
    - 2015/08 - Nije šija nego vrat
    - 2015/12 - Babe i žabe
    - 2016/06 - Neke se stvari u životu ne može reći nego CAD naredbama
    - 2016/06 - Za neke stvari u životu ni CAD nije dovoljan
    - 2016/08 - Slobodna Vlast
    - 2017/01 - Život je lijep petka 6.1.2017.
    DNEVNIK.hr10Nakon prijave pratite svoje najdraĹľe blogere i kreirajte vlastite liste blogera!Naslovnica