Izlošci Madame Tussauds su sjajno izrađene, iznimno uvjerljive voštane figure slavnih osoba.
Prije neka tri mjeseca izvjesni Al Roker (američka meteorološka TV zvijezda) odigrao je ulogu svoje voštane figure. No, nisu li se posjetitelji prepali kad je nešto što su dotad smatrali komadom voska najednom povikalo na njih! Figure iz Madame Tussauds čak toliko su, dakle, sjajno izrađene i nalik stvarnim osobama da nitko nije ništa posumnjao kad je jedna doista bila zamijenjena hiperrealističnim živim čovjekom.
Namjerno sam upotrijebio visokoparni pojam hiperrealističnosti. Po Jeanu Baudrillardu, to je kad imamo problema s razlikovanjem stvarnosti od fikcije. U knjizi Simulakrum i simulacija (1985.) Baudrillard razlikuje tri stupnja simulakruma, prema tri povijesne epohe.
1. Predmoderno doba: slika je imitacija zbilje, ali pošto nikada ne savršena imitacija, razlika između slike i zbilje ostaje jasna.
2. Moderno doba: zbog masovnog umnažanja, djelo gubi ''auru'' umjetničke jedinstvenosti, a razlika između zbilje i prikaza je zamagljena uslijed tehničke besprijekornosti prikaza (film, fotografija, ready-made... voštane figure), koji više nije imitacija nego savršena reprodukcija stvarnosti.
3. Postmoderno doba: urušava se razlika između prikaza i zbilje, pošto prikaz odmjenjuje zbilju. Umjetnost i stvarnost postaju jedno, ali ne u korist stvarnosti, nego u korist umjetnosti. Više ne postoji nikakva zbilja izvan simulakruma prikaza.
Izvucimo suštinu: u moderno doba do hiperrealnosti dolazi otuda što prikaz postaje istovjetan zbilji, a u postmoderno otuda što zbilja postaje istovjetna prikazu.
Čitajući ovaj članak, zapitao sam se: koja je od ove dvije voštana? A onda mi je u momentu bljesnula spoznaja: pa nisam ispravno formulirao pitanje! Zapravo se pitam: koja nije?
Genijalna fotografija! Potpuno su iste. Ne znam, nikako se ne mogu odlučiti da li je to voštana figura tako sjajno izrađena da savršeno nalikuje živoj Heidi ili to Heidi savršeno nalikuje komadu voska?