Zašto su Maje podizale svoje monumentalne građevine u središtu ove nepristupačne divljine?
Izgubljeni svijet Maja ali 1200 godina više nitko ne živi ovdje.
Europljani su prvi put pristali uz centralnoameričko tlo prilikom četvrtog i završnog Kolumbovog putovanja 1502. godine. Njegov brod se usidrio u Guanaji, jednom od honduraških atlantskih otoka. Na veliku radost Kolumbovog sina, posada broda je otela jedan trgovački kanu Maja ispunjen sa egzotičnim proizvodima poput kakao zrna, morskih školjki, kvecal šljiva i fine keramike. Kolumbo je produžio dalje uz obalu i pronašao Veragva regiju gdje je našao dovoljno zlata da ohrabri svoje sunarodnjake za nove (pljačkaške) ekspedicije.
Za razliku od Europljana u Sjevernoj Americi, Španjolci su u Centralnu Ameriku došli kao vojnici, a ne doseljenici. Nisu doveli svoje obitelji, nego su imali djecu sa lokalnim Indijankama. Rezultat su brojni mestici koji su vremenom postali najbrojnija populacija. Manji dio peninsularesa, koji su doveli svoje obitelji iz Španjolske, su imali rezervirane pozicije na vrhu hijerarhije. Prisustvo afričkih crnih robova je izraženo duž atlantske obale, kao i mulata. Tu su i koherentne grupe Kineza, Miskito i Darijen Indijanaca. I, na koncu, potomci Maja su zadržali svoje rasno nasljeđe u večini zemalja regije.
Drevni svijet Maja (“El Mundo Maya”) se širio od meksičkog poluotoka Yukatan-a na sjeveru, šumovite regije Chiapas na zapadu, visoravni Belizea na istoku, te džungli Guatemale, Hondurasa i Salvadora na jugu. Tridesetak različitih jezika istog korijena i danas govori oko 6 miliona Indijanaca koji svoje porijeklo vežu za Maje.
Život nekoliko miliona Indijanskih zemljoradnika sliči na život njihovih drevnih predaka: kulture su iste (kukuruz, grah, čili, paradajz), agrikulturne tehnike su iste. Čak je i seoska socijalna organizacija gotovo nedirnuta. Biljna medicina je dominirajuća. Uglavnom, poljoprivrednici se bore za preživljavanje u vrlo skromnim uvijetima.
Ako se vratimo tisuću i pol godina unatrag, ili čak dvije i pol tisuće godina u prošlost, vidjet će mo da su razbacana seoska naselja vodila isti život. Ali sa jednom bitnom iznimkom: u središtu njihove organizacije su se nalazili monumentalni “ceremonijalni centri”, hramovi i piramide, artistička i astronomska središta. Dva svijeta, jedan do drugoga.
Poljoprivrednik Maja
Za objašnjenje pojma “Maja” možemo ići diljem zemaljske kugle. Maja je ključni hindu filozofski termin sa značenjem “stvaranje svijeta” i “svijet iluzije”. Na sanskritskom Maja se veže uz koncepte “veliki”, “mjera”, “um” i “majka”. Zato nas neće iznenaditi kad otkrijemo da je Maja ime Budine majke. U Vedama se može pročitati da je Maja ime ključnog astronoma i arhitekte. U egipatskoj filozofiji termin Maja znači “univerzalni svjetski poredak”. U grčkoj mitologiji Maja je najsjajnija od sedam zvijezda konstelacije Plejade. Majab je i naziv za dom Maja u Srednjoj Americi: poluotok Yukatan.
Naredni postovi će pokazati da se svi ovi pojmovi i značenja s razlogom vežu za istinske Maje.
Ironično je da mnoštvo informacija koje znamo o Majama, a pogotovo da je večina onoga što ne znamo, vezano za jedan par ruku. Ruku koje pripadaju svećeniku iz reda Franjevaca: Diego de Landa-i. On je 1562. godine naredio masovno paljenje svih rukopisa Maja u gradiću Mani, španjolskom središtu na Yukatanu. Kao rezultat ovog barbarskog akta, najveća pojedinačna kolekcija literature i povijesti Maja je uništena. U vatri su ujedno stradala i vodeća spiritualna lica preostalih Maja.
Nešto kasnije, taj isti Diego je uzeo olovku u ruke pišući o Majama na Yukatanu. Do u detalje je bilježio njihove običaje, religiozne rituale, jezik, sistem pisanja… ali je bio svjestan da njegovo pisanje ne ide ni približno duboko. “Vjerovatno je”, kaže Diego, “da ova zemlja čuva tajne koje nisu otkrivene, a koje čak ni domoroci ne znaju”.
Neprohodna guatemalska džungla, pogled seže svega nekoliko metara u dubinu i tu završava u mreži stabala i lijana. Za potrebe gradova Maja, tisuće kvadratnih kilometara su bile očišćene.
Kada su Španjolci došli u Centralnu Ameriku, večina istinskih Maja je odavno bila otišla. Iza sebe su ostavili njihove veličanstvene napuštene gradove i čitav univerzum misterija koji je trebao da bude dekodiran.
Obični ljudi koji su živjeli u zemlji Maja im nisu bili u stanju da objasne svemirsku filozofiju svojih predaka. Tehnološki superiorni barbari su bili zbunjeni. Onda Španjolci prave važnu pogrešku misleći da su ovi lokalni domoroci rasa Maja. Zahvaljujuci tome, i danas se imenom Maja nazivaju potomci siromašnih poljoprivrednika iz doba istinskih Maja; oni koji su ostali na ovoj zemlji nakon iznenadnog odlaska njihovih vladara i zaštitnika.
Ma znaci “ne”, a Ja znaci “bol”. Istinsko značenje rijeći “Maja” je stanje “bez boli”. Preciznije, “stanje svijesti bez boli”.
Boravak duše u fizičkom tijelu je sinonim za stanje boli. Naše tijelo nosi sa sobom fizičku bol, bolesti, starost, nemoć. Duša van tijela je sinonim za stanje bez fizičke boli. Oni koji ovladaju tehnikom da napuštaju fizičko tijelo po želji, žive duševni život bez boli.
Maje nisu narod. Niti civilizacija. Maje nisu milioni siromašnih zemljoradnika u Meksiku ili Guatemali. Maje nisu “ponosni” ratnici od prije dvije tisuće godina koji su se neumorno borili sa susjednim gradovima u džunglama Chiapasa i Hondurasa.
Enciklopedijske crtice o potomcima Maja u Centralnoj Americi su pogrešne. Već petsto godina traje lažno predstavljanje “civilizacije Maja”.
Vrijeme je da se stvari nazovu pravim imenom.
Maja je stanje svijesti. Maja je život duše koja živi u harmoniji sa svemirskim procesima. Maja je razumijevanje da je prolazno fizičko tijelo samo vozilo koje pomaže u spiritualom razvoju.
Svako od nas može biti Maja. Zapravo, to bi i trebao biti naš cilj. Postići Maja stanje svijesti.
Maje su ostavili svoje poruke u njihovim građevinskim konstrukcijama… da ih pročitaju generacije tisuću godina iza njih. Spiritualnost i nauka trebaju ići ruku pod ruku da bi dekodirale ove poruke.
Geometrija je jezik Univerzuma. Zato su Maje ostavljale svoje poruke putem sakralne geometrije na zidovima svojih hramova i piramida.
Maje su bića svjetlosti. A svemirska svjetlost se može izraziti putem sakralnih kodova u geometriji, boji, muzičkim notama i alfabetu.
Kada budemo razumjeli poruke Maja napravit će mo još jedan korak bliže da i mi postanemo bića svjetlosti.
Rekonstrukcija scene iz života Maja. Koliko ova zamisao guatemalskog umjetnika i dojam neobaveznosti odgovara nekadašnjoj stvarnosti?