Bookeraj - raj za pasionirane čitatelje

nedjelja, 21.06.2009.

Daniel Pennac: «Diktator i visaljka»

Još uvijek nisam čitala «Djevojčicu s knjižicama», priznajem. «Diktator i visaljka» je prva knjiga ovog autora koje sam se domogla – i odmah «političko – filozofska parabola»! Da ti pamet stane!

Moram priznati da sam strašno dugo čitala ovu knjigu i da me pomalo odbijala... ne zapravo ni to, već joj je doista dugo trebalo da me uvuče u radnju, došla sam gotovo do polovice knjige, a još sam se patila s onim bih li knjigu dočitala do kraja ili bih je vratila u knjižnicu polupročitanu (za one koji ne znaju priču – sadržaj je prilično jednostavan: imate tog južnoameričkog diktatora kojemu se baš ne da vladati, pa obučava dvojnika. Ni dvojniku se ne da vladati, pa on obučava svog dvojnika i tako dalje u nizu nalik beskonačnim babuškama... I onda diktatora, dakako, rastrga bjesomučna i razjarena seljačka svjetina. Ali što se dogodilo s dvojnikom, s dvojnikovim dvojnikom i dvojnicima dvojnikovog dvojnika?)

Ipak, neke su mi se stvari izrazito svidjele, primjerice, sljedeća scena (u njoj pisac opisuje scenu iz vlastitog života, o tome kako se njegova prijateljica Fanchon «susrela» sa prosjakom – spavačem na kolodvoru):

«Ali nije u pitanju vonj, prevario sam se. Nego nešto drugo: otvorio mu se šlic i pimpek mu svom težinom visi preko bedra, u tome je stvar, putnici svrću pogled – odjednom sve živo zanima što se zbiva na suprotnom peronu – a Fanchon, koja hoda preda mnom, stane stigavši do tipa, sagne se nada nj, pospremi mu spolovilo u hlače, utakne mu i krajeve košulje, zatvori šlic i zakopča remen...
Taj ženski potez, bez prenemaganja – i to potez prave žene! -, to si ti dok mrtvacu otireš suze.»


Ili recimo, svidjelo mi se što Pennac dalje u tekstu kaže o pisanju radi objavljivanja:

«Pišemo da raskrstimo sa sobom, ali u želji da nas čitaju, to protuslovlje ne možemo izbjeći. Kao da se utapamo i pritom vičemo: «Gle, mama, plivam!» Najglasniji pobornici izvornosti bacaju se s petnaestoga kata i anđeoski krile ruke: «Vidite, ja sam samo ja!» Kad tvrdite da pišete ne želeći da vas itko čita (primjerice, vodite dnevnik), znači da ste san da istodobno budete i autor i čitatelj doveli do besmisla.»

Tri su života bitna ovom djelu (ovoj paraboli, ako hoćete) – originalni diktator Manuel Pereira de Ponte Martins pokretač je radnje i o njemu sve dalje ovisi, ali tijek njegova života možda je manje bitan u količinskom smislu. Nadalje, drugi (bezimeni) dvojnik kojemu je njegovim prvim angažmanom u svojstvu predsjedničkog dvojnika obilježen čitav životni put kao imitatora velikih filmskih ličnosti poput Charlieja Chaplina i Rudolfa Valentina. Također, tu je i razvođačica Sonia Ka (u trenutku pisanja romana već starija gospođa, koja je najbolje poznavala bezimenog dvojnika). Konačno, tu je i pisac, Daniel Pennac koji pišući roman piše također i o tome kako je pisao taj roman.

Zašto visaljka, pitate se. A ja uzvraćam citatom:

«I visaljka, Sonia. Visaljka na verandi u Marapongi. Pišemo kad nemamo ništa bolje, a najbolja je visaljka. Visaljku je zacijelo izumio neki mudrac protiv napasti da postaneš netko. U njoj čak i vrste diže ruke od razmnožavanja. Ulijeva vam nadahnuće za sve moguće planove i oslobađa vas obaveze da ijedan jedini ostvarite. U svojoj sam visaljci bio i najplodniji i najneizdašniji pisac na svijetu. Bila je pravokutnik vremena razapet posred neba.»

(a ja to potpisujem do neba i natrag, privatno si želim dva divovska drveta i mrežu razapetu između njih kako bih mogla najudobnije čitati)

Funny opservacija o modernim manekenkama:

«Na manekenkama je živa samo haljina. Malu su ubili. Jeste li ikad proučavali lica tih cura? Unutra je sve zamrlo. Kreatori ih eliminiraju u korist tkanine. Sedamdesetih su ih godina čak pretvorili u kosture. Sve su Frankensteinove nevjeste, mehanički gipko hodaju prema neznanu cilju.»

Za kraj, moram reći da sam se zbog posljednjeg dijela ovog romana i njegove vlastite teorije zavjere i sama počela pitati neke stvari. Izvrsna preporuka da konačno pročitam i «Djevojčicu sa knjižicama».

21.06.2009. u 23:04 • 3 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.



< lipanj, 2009 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Rujan 2022 (5)
Travanj 2022 (7)
Veljača 2022 (5)
Siječanj 2022 (6)
Listopad 2021 (2)
Rujan 2021 (2)
Srpanj 2021 (6)
Svibanj 2021 (4)
Travanj 2021 (3)
Ožujak 2021 (4)
Veljača 2021 (4)
Prosinac 2020 (7)
Studeni 2020 (3)
Listopad 2020 (2)
Kolovoz 2020 (3)
Siječanj 2020 (1)
Travanj 2019 (1)
Svibanj 2018 (2)
Ožujak 2018 (1)
Kolovoz 2017 (4)
Srpanj 2017 (7)
Lipanj 2017 (10)
Svibanj 2017 (2)
Ožujak 2017 (6)
Veljača 2017 (6)
Siječanj 2017 (4)
Prosinac 2016 (1)
Studeni 2016 (11)
Listopad 2016 (4)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (4)
Srpanj 2016 (8)
Travanj 2016 (1)
Ožujak 2016 (10)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (2)
Srpanj 2015 (6)
Lipanj 2015 (14)
Svibanj 2015 (11)
Travanj 2015 (3)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (6)
Siječanj 2015 (8)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (6)
Listopad 2014 (8)

Komentari da/ne?

Opis bloga

Na ovom blogu čitajte o knjigama - mojim knjigama, Vašim knjigama, najnovijim knjigama, starim knjigama, zanemarenim knjigama, o autorima knjiga i novostima iz književnosti.


Hit Counter by Digits


Za sve informacije, pitanja, primjedbe, komentare, uvrede i drugo kontaktirajte me na bookeraj.blog@gmail.com