21.06.2010., ponedjeljak

Inside Ju

Kraj je, kad Ti kao klincu odjednom na klempave uši pripašu cvikere. Jer, još u dobi svijeta opako limitiranog prepucijem znao si da ćeš biti pilot. Do dana, kad odjednom nisi vidio na ploču. Usred kontrolnog, na nevjericu učiteljice.
Cvikeri su značili kraj blistave karijere, koja je tek nekad trebala početi...

Od tada, ostalo ti je oduševljenje za engleski kao jezik zrakoplovstva.
Pa je koketeriju sa srednjom aviomehaničarskom prekinuo, reklo bi se, društvenopolitički moment – kao tadašnji prištavi Jugoslavenčić u isto tako tadašnjem DDRu bio bih blizu aerodroma sigurnosni rizik, rekli su ljudi u sivom, jerbo da sam ja došao sa zapada, iz nesocijalističkog inozemstva. Rekli su.
(Nešto malo kasnije, pobjegao sam opet na taj zapad, u nesocijalističko inozemstvo. Kući, u Zagreb. Mrvicu kasnije, Njemačka se ujedinila, a dvije mrvice kasnije počeo je rat kod nas... )
Nekad tada počelo je moje lutanje labirintima strojarstva u promjenjivom omjeru sa drugim interesima i okolnostima...
Zanimanje za avione uvijek je ostao, pomalo mistificirano majčinim spominjanjem svog strica, koji je prije sedamdesetak godina radio kao inženjer u Junkersu i obližnjim pogonima Arado (dok se vlajski djed bavio alkemijom pretvaranja bačava "mliva" u bačve vina...)

Kako sam prije tek par godina tek vrlo usputno, pred zgradom beogradskog aerodroma, primijetio stari tromotorni avion, Junkers 52, i zašto se ljubav na prvi pogled desila tek na drugi pogled, ne znam (možda sam bio trenutno posvećeniji pozadini prijateljice u pratnji).
Ali, tako je počelo.
Vremenom, svaku zakovicu starog, korodirajućeg aviona sam naučio napamet, svaki friž, svaku poderotinu i ulubljenje valovitog aluminijskog lima. Kući bih listao "knjižicu zrakoplova", reprint originala.
Jedino, i tu su ljubazni kustosi beogradskog avio – muzeja ostajali kategorični – nema ući. Ne, pa ne.

U međuvremenu – ponekad se i potomci „zločinaca“ vraćaju na mjesto „zločina“ – vratio sam se ishodištu, gradiću Dessau, jednoj od kolijevki Bauhausa i sjedištu tvornice aviona Junkers. Tamo danas stoji impresivno (ali isključivo za statički displej) restauriran Ju 52, priče pomalo slično bizarne poput moje vlastite. Tijekom nacističke okupacije Norveške, eskadrila transportera rasula se 13.4.1940. u snježnom nevremenu; pet aviona je prisilno sletjelo, ali propalo kroz led i potonulo nešto kasnije.
Voljom i sredstvima tehničkih entuzijasta, pet letjelica izvađeno je sa dna jezera nakon preko četrdeset godina, 1986., i mukotrpno restaurirano u fazama.
Jedan je primjerak danas izložen u muzeju u Dessau-u, uz vrlo detaljne informativne materijale o samoj rekonstrukciji.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Ali ni to nije sve, rekao bi onaj striček u televizoru; onaj na Prozacu...
Ili, bilo bi skoro sve, da mi se nije obratila bucmasta Hausfrau - kustosica sa opaskom, koja me prenula iz svih dnevnih snova pred scenografijom hale pune aviona i motora – „Imate ljestve uz vrata 'Tete Ju', otvoreno je, slobodno uđite...“
(Istu ću rečenicu čuti još jednom tog dana, kad mi je kao najrođenijem tutnula u ruku svežanj ključeva i pokazala prema starom Iljušinu vani – „Probajte; ne znam na pamet, koji je ključ, ali ako Vas zanima... Samo ne pomičite komande u kokpitu i vratite mi ključ kad završite... Bez žurbe!“)

Sagnut, u potpunoj nevjerici, ulazim.
Inside Ju.
Ju 52.
Naravno, previše je u meni Petra Pana (skupim kvantitetom „Vranca“ održavanim tijekom dugih godina naklona genima vlajskim), a da bih zaista u tom trenu pazio na logiku svjetlomjera u poluautomatskom modusu slikanja. Miris lima i ulja, blago krckanje poda pod mojim nogama, ustajala vrućina blokiraju svaku svijest o kontralihtu, o refleksima, dubinskim oštrinama. Samo bauljam, pipkam, zavirujem.
U kokpit ne mogu; ni pleksiglas na vratima ne dopušta oštriju fotografiju u jutarnjem svjetlu.
I nakon par slika, kao nakon zečjeg seksa pubertetskog – potpuno prazan; širokog smješka stojim nasred uskog tovarnog prostora. I stojim.
I stojim.
Inside Ju.
Ju 52.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

P.S.

O muzeju više na http://www.technikmuseum-dessau.de
Među ostalim, i o prvom serijski proizvođenom putničkom avionu cjelokupne metalne konstrukcije, Junkers F 13, čija rekonstrukcija je u tijeku.

Image and video hosting by TinyPic

- 11:01 - Stisni pa pisni (14) - Papirni istisak - #

< lipanj, 2010 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic