Američki zrakoplovi u 'Velikom ratu'
Kako narastaju i razvijaju se europska ratna zrakoplovstva tako raste, razvija se i Američko (SAD) ratno zrakoplovstvo.
Meni je posebno zanimljiv sam početak razvoja američkog zrakoplovstva, točnije, razvoj rondela (nacionalne oznake) na vojnom zrakoplovu.
U svom početku razvoja zrakoplovstva Amerikanci svu pozornost pridaju sigurnosti granice s Meksikom.
Dakle, to je godina 1916. Meksikom se rasplamsala revolucija koju vodi Jose Doroteo Arango Arambula, možda poznatiji kao Pancho Villa. Revolucionari su iznenada napali gradić Columbus u Novom Meksiku.
U zraku su američki vojni zrakoplovi, ali nose oznaku 'crvene zvijezde'. Godine 1917. još jedna revolucija (ona u Rusiji koja će dokinuti Rusku Republiku i stvoriti Savez Socijalističkih Sovjetskih Republika) takvu će 'crvenu zvijezdu' uzeti za svoj simbol, te će i njihovi zrakoplovi nositi takvu oznaku.
No, dobro, Amerikanci već 1917. mijenjaju rondel, pa crvena zvijezda postaje bijela u plavom krugu s crvenim krugom opisanim između krakova.
No, to su godine 'Velikog rata' koji neće proći bez sudjelovanja Amerike i Amerikanaca u njemu. Tako američki piloti odlaze kao dragovoljci u Europu u sastavu Američkih ekspedicijskih snaga i to u Englesku, Francusku i Italiju.
Opet, Amerikanci kao Amerikanci, mijenjaju nacionalne rondele Francuske i Engleske te crtaju svoj na zrakoplove kojima lete. No, to nisu američki plavi krugovi s bijelim zvijezdama …
To su rondeli u boji bijelo – plavo – crveno! Sve bi to bilo sasvim u redu, ali to su 'ruske boje' … No, američki piloti dodaju pored tog rondela posebne oznake (američki cilindar s nacionalnim obilježjima, glave američkih starosjedilaca ukrašene perjanicama ...).
Na kraju sve to postaje 'tipično američko' i boje odgovaraju nacionalnim bojama. Na slici sam pokušao izabrati neke od najzanimljivijih američkih zrakoplova.
Boje 'trokrilaca' – njemački Dreidecker DR. I
Tijekom Prvog svjetskog rata njemačka Luftstreitkräftea (Carsko ratno zrakoplovstvo) u začetku je ustroja baš kao i sva ostala tadašnja ratna zrakoplovstva.
Tako tijekom ratnih godina ima promjene na rondelima (nacionalne oznake) koje se mijenjaju od 1914. do 1918.
Kako se rondeli mijenjaju gotovo svake godine to danas olakšava identifikaciju starih fotografija na kojim se vide ratni zrakoplovi, ali ponekad stvara zbrku kod modelara amatera koji ne vode računa o rondelima i bojama.
Tako ponekad vidim u raznim objavama, ali i maketama zamijenjen Rabenov i Richthofenov zrakoplov jer su oba nosila crvenu jarku boju. No rep Rabenovog zrakoplova je bijele boje dok je rep Richthofena crvene boje.
Promatrajući pozorno i 'čitajući' boje zrakoplova identificiramo zrakoplove. Kod njemačkih zrakoplova i serijski broj na trupu daje korisne informacije od rednom broju proizvedenog zrakoplova u tekućoj godini (npr. 525/17 – 525-ti zrakoplov proizveden 1917.).
U to rano doba još uvijek hrabrost i viteštvo dolaze ispred svega ostalog, piloti se trude što više istaknuti svoj zrakoplov, pa tako i zrakoplov poručnika Kempfa nosi njegovo prezime na gornjem krilu.
Doba je to 'zračnih asova' i doba zračnih okršaja, no, ubrzo dolazi doba kada će se zrakoplovi početi kamuflirati u namjeri da postanu što kasnije i što teže uočeni.
No, o kamufliranju zrakoplova neki drugi put, a za sada ću 'lutati' vremenima kada su nebom vladale 'jarke boje'.
Livreja vojnih zrakoplova – boje i slike na ratnoj tehnici
Livreja zrakoplova skup je sveobuhvatnih oznaka koje se sastoje od boja, grafičkih i tipografskih identifikatora koji se nalaze na zrakoplovima (može i na drugoj ratnoj i vojnoj tehnici).
Livre (francuski) - odora posebnog kroja ukrašena pletenicama koje se nosi u hotelima (nosači, sobar …), a nekada su se nosile i na kraljevskom dvoru.
Rondel na zrakoplovu (nacionalna oznaka pripadnosti) također ulazi u raskoš livreja.
Zapravo, sve što se nalazi na vojnom (ratnom) zrakoplovu može se podijeliti na umjetnost nosa, trupa ili repa zrakoplova, dok su krila isključivo namijenjena rondelima.
Prvi su svoje zrakoplove (tijekom 1. svjetskog rata) oslikali Talijani, pa Nijemci, a za njima onda i Amerikanci, Britanci, Francuzi …
Sve je počelo na nosu zrakoplova, protezalo se preko trupa i završavalo na repu zrakoplova.
U početku to je trebalo olakšati raspoznavanje i identifikaciju zrakoplova, a onda se to pretvorilo u osobne oznake pilota te na kraju završilo sa pripadnošću određenoj zrakoplovnoj formaciji.
Našle su se tu i oznake pobjede i uspješnih misija, a na kraju i razodjevene ljepotice.
Dekorativno kamufliranje – lažne zgrade
Dekorativno kamufliranje predstavlja mijenjanje izgleda postojećih objekata i dovođenje protivnika (promatrača) u zabunu o stvarnoj namjeni objekta.
Naime, postojeći objekt za paljbeno djelovanje (bunker) može se dekorativno kamuflirati u neki drugi komercijalni objekt koji prikriva stvarnu vojnu namjenu.
To dekorativno kamufliranje doživjelo je svoj vrhunac tijekom godina 'hladnog rata'. Dakle, maskirni bunkeri imaju vanjski izgled normalnih kuća, čija je istinska funkcija skrivena iza arhitekture i stila gradnje u dotičnoj regiji.
U početku (na prvi pogled) teško je identificirati ove objekte, ali kad se približite, prijevara postaje očitija. Kuća ima neobičan kutni oblik, a prozori ne odražavaju nikakvu svjetlost (to je zapravo stil iluzionizma trompe l'oiel – 'prevara oka').
Uporabom boja naslikani su lažni prozori i vrata, a istodobno topnički i strojnički otvori maskirani su uporabom lima ili dasaka.
Dekorativno bojanje kod izrade lažnih objekata ne treba miješati s kamuflažnim bojanjem samoga objekta. Iako su namjera i cilj slični, gotovo isti, ipak postoji razlika.
Brodska kamuflaža – 'Razzle Dazzle'
Kamuflaža koja to zapravo nije pojavila se tijekom 1. svjetskog rata na ratnim brodovima, a opetovala se i u prvim godinama 2. svjetskog rata.
Naime, umjesto da brodove pokuša prikriti, 'razzle dazzle' kamuflaža činila ih je još uočljivijim i vidljivijim. Međutim, zbog složenih uzoraka geometrijskih oblika i podebljanih kontrastnih boja, pri čemu se boje i geometrijski oblici međusobno prekidaju i sijeku, ova kamuflaža zbunjivala je i otežavala protivniku određivanje vrste i veličine broda, njegovu brzinu i smjer plovidbe.
Dakle, 'razzle dazzle' zapravo zbunjuje, a ne prikriva. U to doba vizualni daljinomjeri bili su vrlo jednostavni, gotovo primitivni, pa je sve elemente za ciljanje trebao zapravo izračunati sam topnik (čovjek koji je gledao daljinomjerom).
Mnoštvo apstraktnih i sukobljenih geometrijskih oblika doista su otežavali određivanje i zauzimanje elemenata za ciljanje (oblik, udaljenost, brzina i smjer broda).
Gdje smo to već vidjeli? Kod zebra naravno, one kada su u krdu, a kako svaka ima svoj osobni i jedinstveni način rasporeda pruga, dodatno zbunjuju lavice lovkinje koje otežano mogu uočiti jedinku koju žele izdvojiti iz krda.
Dakle, 'razzle dazzle' kamuflaža idealna je kao zasljepljujuća i ometajuća kamuflaža koja je u današnje doba potpuno nestala jer elemente ciljanja danas određuju računala i njihovi laserski daljinomjeri, a protubrodske rakete u svojim memorijskim karticama imaju neke drugačije parametre.
Kamufliranje borbene i neborbene tehnike
Kamuflažni uzorak na tehnici, sastoji se (načelno) od valovitih nepravilnih dijelova boje nanesenih na vozilo.
Boje za izradu kamuflažnog uzorka uzimaju se iz tablice temeljnih boja za prikrivanje (tablica 1), najviše tri (u zavisnosti od podneblja i okružja) plus crna za ometajući uzorak (crna boja ne postoji u prirodi), a odnos boja je 45-45-5-5.
Dakle, imamo boju 1, 2, 3 i 4-tu crnu (ili tamnu ometajuću), osim kod maskiranja na arktičkom podneblju (gdje nema vegetacije) gdje su sve tri boje bijela boja plus ometajuća nijansa opet bijele boje.
Primjer: 'europsko ljeto' (1 – šumsko zelena, 2 – svijetlo zelena, 3 – pijesak i 4 – ometajuća crna). No, isto to 'europsko ljeto' može razviti inačicu (1 – šumsko zelena, 2 – zemljano smeđa, 3 – pijesak i 4 – ometajuća crna) …
Dobro, podneblje (okružje i krajobraz) može se mijenjati, ali odnos boja trebao bi ostati u zadanom 45-45-5 (boja 1, 2 i 3).
Novoproizvedena vozila uvijek se boje u jednu od prvih boja (boja broj 1) (mirnodopska boja – po Athumanunhu), tako da posadi ostaje obojiti samo 45 posto druge boje i dvije manje površine po 5 posto.
Ako se ne zna podneblje kamo će vozilo biti taktički upućeno (prodano), boja se u bijelu boju dok se ne uputi (proda) u određeno podneblje.
Pustinjska prikrivna odora – boje pustinje
U vrućem i suhom okružju pustinje teško je nositi vojnu odoru koja je izrađena od teškog platna.
Tako pustinjska odora zahtijeva i iziskuje čisto (100%) pamučno platno, a to povećava cijenu koštanja takve odore.
Nadalje, tamnije mrlje (maskirni oblici) brže i duže privlače sunce te se ti dijelovi odore brže zagrijavaju od onih koji su svjetliji.
Poradi tih zahtjeva pustinjska odora (maskirni uzorak) mora imati čim manje maskirnih oblika, a oni moraju biti u što svjetlijim bojama koje ne privlače sunčevu toplinu.
Kako ni svi pustinjski krajobrazi nisu međusobno slični potrebno je pronaći optimalan balans maskirnih elemenata koji se uklapaju u što više pustinjskih okoliša.
Pustinjska odora opet ne može biti ni previše lagana jer noći u pustinji ipak nisu ugodne te se temperature noću spuštaju niže od onih dnevnih.
Na kraju, pustinjska odora vrlo je zahtjevna za izradu te iziskuje stalna ispitivanja, praćenja i analiziranje primjedbi vojnika na terenu koji ih nose 24 sata dnevno u surovom pustinjskom okružju.
Boje pustinje – prikrivanje i kamufliranje u pustinji
Područje koje oskudijeva vlagom nema razvijen vegetacijski pokrov pa takva područja nazivamo pustinjom.
Iako mnogi kada čuju riječ pustinja prvo pomisle na velike količine pijeska pustinje se zapravo sastoji od skoro 80 posto šljunka koji se sastoji od malih oblutaka, ali ima i krupnijeg kamena.
Djelovanje vjetra na pustinjsku ravnicu zapravo odnosi pijesak i ostaju samo 'mora' šljunka s nešto područja u kojem se pojavljuju valovite dine nalik morskim valovima koji su ostali 'smrznuti' u trenutku vremena.
U takvom okružju prevladavaju boje koje ja jednostavno nazivam 'pustinjske boje', a one se pojavljuju u svijetlim i zagasitim tonovima crvenkasto-smeđe, zagasito-žute i zemljano sive.
Boje pustinje ponekad podsjećaju na: krem, bež, kaki, kožu, oblutak, talog i čokoladu.
Dakle, upravo te boje nalaze se (po Athumanunhu) u gornjem trokutu vatre, zemlje i zraka i nalaze se u suhom i toplom okružju.
Postoje dva temeljna maskirna uzorka 'pustinjskih boja' trobojni ('mrlja kave') i šestobojne ('čokolada').
Sve ostale inačice maskirnih uzoraka počivaju na kombinacijama tonova (nijansi) tamno smeđe, blijedo zelene, bež boje i crno-bijele.
Belgijski način kamuflaže – kamuflaža 'slagalice'
Belgijski način izgleda maskirnog uzorka dolazi iz obitelji maskirnih uzoraka poznatih pod nazivom 'slagalica' (puzzle).
Taj način kamufliranja pomoću maskirnog uzorka 'jigsaw' izvorni je i najdugovječniji maskirni dizajn Belgije.
Dakle, pojavljuje se 1956. i kroz četiri inačice opstaje sve do 2005.
Najviše je rabljen u bivšoj belgijskoj koloniji Zair, ali sličan maskirni uzorak razvile su Nizozemska i Argentina (iz iste obitelji s drugim bojama – po Athumanunhu).
Maskirni uzorak temelji se na boji hrđave zemlje, tamnozelenih i kaki zelenih elemenata usred manjih, crno-bijelih oblika.
Većina ovih maskirnih uzoraka tiskala se na teškom platnu, ali ima ga i na RIPS platnu te na vodonepropusnom gumiranom ili plastificiranom (najlon) materijalu.
Ometajuća obojenost remetilačkog uzorka
Ometajuća obojenost vrsta je kamuflaže koja se sastoji od kontrastnih mrlja (pjega) boje koje čine lažne rubove te tako prikrivaju oblik tijela i pri tomu ometaju otkrivanje.
Za učinkovito prikrivanje neophodno je 'uništi' izgled oblika, a upravo to je funkcija remetilačkog uzorka. Dakle, spriječiti ili odgoditi što je duže moguće prvo prepoznavanje predmeta vidom.
Pri tomu nepravilne mrlje kontrastnih boja i tonova imaju tendenciju upadati u oči promatrača i odvući njegovu pozornost te je skrenuti s oblika koji ih nosi.
Mnoge vrste s ometajućom obojenošću imaju poboljšane rubove gdje svijetli dijelovi imaju svjetliji obris i/ili tamni dijelovi imaju tamniji obris.
Kamuflaža s ometajućom obojanosti remetilačkog uzorka sadrži kontrastna područja pigmentacije na površini životinja te čine lažne rubove koji prikrivaju oblik tijela i ometaju otkrivanje.
Kod mnogo životinjskih mimikrija upravo ti lažni rubovi imaju lokalno pojačavanje kontrasta ili pojačanje rubova, svijetla područja imaju svjetlije rubove, a tamna područja imaju tamnije rubove.
To pokazuje da ovaj oblik kamuflaže može biti koristan čak i kada vojnik nije skriven, pa ovaj oblik kamuflaže može biti koristan čak i kada se ne želi potpuno sakriti.
Na slici sam prikazao neke od tih remetilačkih uzoraka s ometajućom obojanošću.
Snježna kamuflaža - 'zimski krajobraz'
Snježna kamuflaža rabi boje i uzorke za učinkovitu kamuflažu zimi i vrlo često je u kombinaciji s drugim ljetnim kamuflažama.
Ljetni maskirni uzorci kombinacije su nijansi smeđe, sive, zelene i crne boje, s ometajućim uzorkom, a zimski maskirni uzorci pretežito rabe bijelu boju koja odgovara snježnim krajobrazima.
U vojnoj uporabi, vojnici često jednostavno zamijene svoje ljetne uniforme s ometajućim uzorkom za deblje snježne maskirne uniforme otisnute uglavnom u bijele inačice maskirnih uzoraka.
Neke vojske zimi preko odora nose bijele kombinezone. Neke su vojske koristile reverzibilne odore, tiskane različitim sezonskim uzorcima na svoje dvije strane.
Bijele odore zimskih maskirnih uzoraka nosi samo osoblje koje djeluje u snježnim regijama.
Zimi svaka šuma i teren imaju svoj jedinstveni karakter i paletu boja, pa se zimske sredine mijenjaju iz jednog područja u drugo te tako snježna zima u borovoj šumi izgleda drugačije nego ista zima u visokoj planinskoj šumi.
Poradi toga i maskirni uzorci se mijenjaju, a time i prikrivne odore, pa ponekad one postaju karakteristične za određeno geografsko područje.
Povodom Uskrsa prigodno!
Digitalno ili stepenasto kamufliranje
Krajem 2. svjetskog rata (1944. i 1945.) tadašnji 'Sovjeti' (Rusi) razvili su maskirni uzorak 44 (poznat kao TTsMKK – rus. trekhtsvetnyi maskirovochnyi kamuflirovannyi kostium) ili (hrv. 'trobojno varljivo maskirno odijelo' – po Athumanunhu).
Neki danas pišu da je to bio prvi 'digitalni' maskirni uzorak, no, ja se s tim mogu samo djelomično složiti. Odnosno, ja ću napisati da je to bio temelj na kojem će počivati svi kasniji maskirni uzorci Sovjetske, a kasnije Ruske vojske.
Taj prekrivajući maskirni uzorak, a kasnije maskirni uzorak 45 (spoj 'amebe' i 'stepenica'), uzorak je tamno-zelenog lišća na žuto-smeđoj zemlji i predstavlja zapravo stepenasti korak maskirne pjege.
Iako on doista podsjeća na 'pikselizirani' maskirni uzorak (digitalni) on na to samo sliči i podsjeća, ali nije izrađen pomoću računala, pa nema ni govora o digitalnom maskirnom uzorku.
Nešto kasniji maskirni uzorak 45 još više podsjeća na (sliči) digitalnom maskirnom uzorku, ali ni on to zapravo nije. To je samo 'hibrid' ('ameba-stepenica') koji dolazi u tri boje (odnosno četiri) žuta, zelena i crna (smeđa).
Još kasniji, maskirni uzorak 60 (breza), postat će jedan od najzastupljenijih uzoraka i gotovo će svi prikrivajući oblici na njemu biti izrađeni u stepenastom koraku koji podsjeća na 'piksel'.
No, ni to još uvijek nije digitalni (pikselizirani) maskirni uzorak, a mnogi kolekcionari taj uzorak zovu 'zečići' jer neki oblici doista podsjećaju na zečeve … (iako ih vidi i sam Athumanunh, to nisu 'zečići' već maskirni oblici stepenastog koraka).
Zato zapamtite, digitalizirana kamuflaža je maskirni uzorak koji je oblikovan od malih pravokutnih piksela u boji. U teoriji, (po Athumanunhu), je to daleko učinkovitija kamuflaža od standardnih jednoličnih uzoraka jer oponaša iscrpljene teksture i grube granice pronađene u prirodnim okruženjima.
No, zapamtite i ovo! U gustoj šumi svaka odora, koja je uglavnom zelena, dovoljno će dobro poslužiti. Ako pak su boje konstantne, digitalni uzorak bit će vjerojatno superiorniji.
Međutim, ratovanje u šumi (do bliske borbe može doći samo na udaljenostima do 50 m) obično je kratkog dometa, a već 100 metara je neobično i neočekivano.
Digitalni uzorci uglavnom rade bolje upravo na tim kraćim udaljenostima.
< | travanj, 2021 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!