Bitke kroz povijest https://blog.dnevnik.hr/asboinu

nedjelja, 18.04.2021.

Teško uočljivo

Dekorativno kamufliranje – lažne zgrade

Dekorativno kamufliranje predstavlja mijenjanje izgleda postojećih objekata i dovođenje protivnika (promatrača) u zabunu o stvarnoj namjeni objekta.

Naime, postojeći objekt za paljbeno djelovanje (bunker) može se dekorativno kamuflirati u neki drugi komercijalni objekt koji prikriva stvarnu vojnu namjenu.

To dekorativno kamufliranje doživjelo je svoj vrhunac tijekom godina 'hladnog rata'. Dakle, maskirni bunkeri imaju vanjski izgled normalnih kuća, čija je istinska funkcija skrivena iza arhitekture i stila gradnje u dotičnoj regiji.

U početku (na prvi pogled) teško je identificirati ove objekte, ali kad se približite, prijevara postaje očitija. Kuća ima neobičan kutni oblik, a prozori ne odražavaju nikakvu svjetlost (to je zapravo stil iluzionizma trompe l'oiel – 'prevara oka').

Uporabom boja naslikani su lažni prozori i vrata, a istodobno topnički i strojnički otvori maskirani su uporabom lima ili dasaka.

Dekorativno bojanje kod izrade lažnih objekata ne treba miješati s kamuflažnim bojanjem samoga objekta. Iako su namjera i cilj slični, gotovo isti, ipak postoji razlika.


18.04.2021. u 16:29 • 1 KomentaraPrint#^

subota, 17.04.2021.

Teško uočljivo

Brodska kamuflaža – 'Razzle Dazzle'

Kamuflaža koja to zapravo nije pojavila se tijekom 1. svjetskog rata na ratnim brodovima, a opetovala se i u prvim godinama 2. svjetskog rata.

Naime, umjesto da brodove pokuša prikriti, 'razzle dazzle' kamuflaža činila ih je još uočljivijim i vidljivijim. Međutim, zbog složenih uzoraka geometrijskih oblika i podebljanih kontrastnih boja, pri čemu se boje i geometrijski oblici međusobno prekidaju i sijeku, ova kamuflaža zbunjivala je i otežavala protivniku određivanje vrste i veličine broda, njegovu brzinu i smjer plovidbe.

Dakle, 'razzle dazzle' zapravo zbunjuje, a ne prikriva. U to doba vizualni daljinomjeri bili su vrlo jednostavni, gotovo primitivni, pa je sve elemente za ciljanje trebao zapravo izračunati sam topnik (čovjek koji je gledao daljinomjerom).

Mnoštvo apstraktnih i sukobljenih geometrijskih oblika doista su otežavali određivanje i zauzimanje elemenata za ciljanje (oblik, udaljenost, brzina i smjer broda).

Gdje smo to već vidjeli? Kod zebra naravno, one kada su u krdu, a kako svaka ima svoj osobni i jedinstveni način rasporeda pruga, dodatno zbunjuju lavice lovkinje koje otežano mogu uočiti jedinku koju žele izdvojiti iz krda.

Dakle, 'razzle dazzle' kamuflaža idealna je kao zasljepljujuća i ometajuća kamuflaža koja je u današnje doba potpuno nestala jer elemente ciljanja danas određuju računala i njihovi laserski daljinomjeri, a protubrodske rakete u svojim memorijskim karticama imaju neke drugačije parametre.

17.04.2021. u 18:58 • 1 KomentaraPrint#^

nedjelja, 11.04.2021.

Teško uočljivo

Kamufliranje borbene i neborbene tehnike

Kamuflažni uzorak na tehnici, sastoji se (načelno) od valovitih nepravilnih dijelova boje nanesenih na vozilo.

Boje za izradu kamuflažnog uzorka uzimaju se iz tablice temeljnih boja za prikrivanje (tablica 1), najviše tri (u zavisnosti od podneblja i okružja) plus crna za ometajući uzorak (crna boja ne postoji u prirodi), a odnos boja je 45-45-5-5.

Dakle, imamo boju 1, 2, 3 i 4-tu crnu (ili tamnu ometajuću), osim kod maskiranja na arktičkom podneblju (gdje nema vegetacije) gdje su sve tri boje bijela boja plus ometajuća nijansa opet bijele boje.

Primjer: 'europsko ljeto' (1 – šumsko zelena, 2 – svijetlo zelena, 3 – pijesak i 4 – ometajuća crna). No, isto to 'europsko ljeto' može razviti inačicu (1 – šumsko zelena, 2 – zemljano smeđa, 3 – pijesak i 4 – ometajuća crna) …

Dobro, podneblje (okružje i krajobraz) može se mijenjati, ali odnos boja trebao bi ostati u zadanom 45-45-5 (boja 1, 2 i 3).

Novoproizvedena vozila uvijek se boje u jednu od prvih boja (boja broj 1) (mirnodopska boja – po Athumanunhu), tako da posadi ostaje obojiti samo 45 posto druge boje i dvije manje površine po 5 posto.

Ako se ne zna podneblje kamo će vozilo biti taktički upućeno (prodano), boja se u bijelu boju dok se ne uputi (proda) u određeno podneblje.


11.04.2021. u 16:38 • 0 KomentaraPrint#^

subota, 10.04.2021.

Teško uočljivo

Pustinjska prikrivna odora – boje pustinje

U vrućem i suhom okružju pustinje teško je nositi vojnu odoru koja je izrađena od teškog platna.

Tako pustinjska odora zahtijeva i iziskuje čisto (100%) pamučno platno, a to povećava cijenu koštanja takve odore.

Nadalje, tamnije mrlje (maskirni oblici) brže i duže privlače sunce te se ti dijelovi odore brže zagrijavaju od onih koji su svjetliji.

Poradi tih zahtjeva pustinjska odora (maskirni uzorak) mora imati čim manje maskirnih oblika, a oni moraju biti u što svjetlijim bojama koje ne privlače sunčevu toplinu.

Kako ni svi pustinjski krajobrazi nisu međusobno slični potrebno je pronaći optimalan balans maskirnih elemenata koji se uklapaju u što više pustinjskih okoliša.

Pustinjska odora opet ne može biti ni previše lagana jer noći u pustinji ipak nisu ugodne te se temperature noću spuštaju niže od onih dnevnih.

Na kraju, pustinjska odora vrlo je zahtjevna za izradu te iziskuje stalna ispitivanja, praćenja i analiziranje primjedbi vojnika na terenu koji ih nose 24 sata dnevno u surovom pustinjskom okružju.


10.04.2021. u 18:35 • 0 KomentaraPrint#^

petak, 09.04.2021.

Teško uočljivo

Boje pustinje – prikrivanje i kamufliranje u pustinji

Područje koje oskudijeva vlagom nema razvijen vegetacijski pokrov pa takva područja nazivamo pustinjom.

Iako mnogi kada čuju riječ pustinja prvo pomisle na velike količine pijeska pustinje se zapravo sastoji od skoro 80 posto šljunka koji se sastoji od malih oblutaka, ali ima i krupnijeg kamena.

Djelovanje vjetra na pustinjsku ravnicu zapravo odnosi pijesak i ostaju samo 'mora' šljunka s nešto područja u kojem se pojavljuju valovite dine nalik morskim valovima koji su ostali 'smrznuti' u trenutku vremena.

U takvom okružju prevladavaju boje koje ja jednostavno nazivam 'pustinjske boje', a one se pojavljuju u svijetlim i zagasitim tonovima crvenkasto-smeđe, zagasito-žute i zemljano sive.

Boje pustinje ponekad podsjećaju na: krem, bež, kaki, kožu, oblutak, talog i čokoladu.

Dakle, upravo te boje nalaze se (po Athumanunhu) u gornjem trokutu vatre, zemlje i zraka i nalaze se u suhom i toplom okružju.

Postoje dva temeljna maskirna uzorka 'pustinjskih boja' trobojni ('mrlja kave') i šestobojne ('čokolada').

Sve ostale inačice maskirnih uzoraka počivaju na kombinacijama tonova (nijansi) tamno smeđe, blijedo zelene, bež boje i crno-bijele.


09.04.2021. u 22:08 • 0 KomentaraPrint#^

utorak, 06.04.2021.

Teško uočljivo

Belgijski način kamuflaže – kamuflaža 'slagalice'

Belgijski način izgleda maskirnog uzorka dolazi iz obitelji maskirnih uzoraka poznatih pod nazivom 'slagalica' (puzzle).

Taj način kamufliranja pomoću maskirnog uzorka 'jigsaw' izvorni je i najdugovječniji maskirni dizajn Belgije.

Dakle, pojavljuje se 1956. i kroz četiri inačice opstaje sve do 2005.

Najviše je rabljen u bivšoj belgijskoj koloniji Zair, ali sličan maskirni uzorak razvile su Nizozemska i Argentina (iz iste obitelji s drugim bojama – po Athumanunhu).

Maskirni uzorak temelji se na boji hrđave zemlje, tamnozelenih i kaki zelenih elemenata usred manjih, crno-bijelih oblika.

Većina ovih maskirnih uzoraka tiskala se na teškom platnu, ali ima ga i na RIPS platnu te na vodonepropusnom gumiranom ili plastificiranom (najlon) materijalu.


06.04.2021. u 20:31 • 0 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 05.04.2021.

Teško uočljivo

Ometajuća obojenost remetilačkog uzorka

Ometajuća obojenost vrsta je kamuflaže koja se sastoji od kontrastnih mrlja (pjega) boje koje čine lažne rubove te tako prikrivaju oblik tijela i pri tomu ometaju otkrivanje.

Za učinkovito prikrivanje neophodno je 'uništi' izgled oblika, a upravo to je funkcija remetilačkog uzorka. Dakle, spriječiti ili odgoditi što je duže moguće prvo prepoznavanje predmeta vidom.

Pri tomu nepravilne mrlje kontrastnih boja i tonova imaju tendenciju upadati u oči promatrača i odvući njegovu pozornost te je skrenuti s oblika koji ih nosi.

Mnoge vrste s ometajućom obojenošću imaju poboljšane rubove gdje svijetli dijelovi imaju svjetliji obris i/ili tamni dijelovi imaju tamniji obris.

Kamuflaža s ometajućom obojanosti remetilačkog uzorka sadrži kontrastna područja pigmentacije na površini životinja te čine lažne rubove koji prikrivaju oblik tijela i ometaju otkrivanje.

Kod mnogo životinjskih mimikrija upravo ti lažni rubovi imaju lokalno pojačavanje kontrasta ili pojačanje rubova, svijetla područja imaju svjetlije rubove, a tamna područja imaju tamnije rubove.

To pokazuje da ovaj oblik kamuflaže može biti koristan čak i kada vojnik nije skriven, pa ovaj oblik kamuflaže može biti koristan čak i kada se ne želi potpuno sakriti.

Na slici sam prikazao neke od tih remetilačkih uzoraka s ometajućom obojanošću.


05.04.2021. u 15:41 • 1 KomentaraPrint#^

nedjelja, 04.04.2021.

Teško uočljivo

Snježna kamuflaža - 'zimski krajobraz'

Snježna kamuflaža rabi boje i uzorke za učinkovitu kamuflažu zimi i vrlo često je u kombinaciji s drugim ljetnim kamuflažama.

Ljetni maskirni uzorci kombinacije su nijansi smeđe, sive, zelene i crne boje, s ometajućim uzorkom, a zimski maskirni uzorci pretežito rabe bijelu boju koja odgovara snježnim krajobrazima.

U vojnoj uporabi, vojnici često jednostavno zamijene svoje ljetne uniforme s ometajućim uzorkom za deblje snježne maskirne uniforme otisnute uglavnom u bijele inačice maskirnih uzoraka.

Neke vojske zimi preko odora nose bijele kombinezone. Neke su vojske koristile reverzibilne odore, tiskane različitim sezonskim uzorcima na svoje dvije strane.

Bijele odore zimskih maskirnih uzoraka nosi samo osoblje koje djeluje u snježnim regijama.

Zimi svaka šuma i teren imaju svoj jedinstveni karakter i paletu boja, pa se zimske sredine mijenjaju iz jednog područja u drugo te tako snježna zima u borovoj šumi izgleda drugačije nego ista zima u visokoj planinskoj šumi.

Poradi toga i maskirni uzorci se mijenjaju, a time i prikrivne odore, pa ponekad one postaju karakteristične za određeno geografsko područje.


04.04.2021. u 17:19 • 0 KomentaraPrint#^

Teško uočljivo

Povodom Uskrsa prigodno!

04.04.2021. u 10:23 • 1 KomentaraPrint#^

subota, 03.04.2021.

Teško uočljivo

Digitalno ili stepenasto kamufliranje

Krajem 2. svjetskog rata (1944. i 1945.) tadašnji 'Sovjeti' (Rusi) razvili su maskirni uzorak 44 (poznat kao TTsMKK – rus. trekhtsvetnyi maskirovochnyi kamuflirovannyi kostium) ili (hrv. 'trobojno varljivo maskirno odijelo' – po Athumanunhu).

Neki danas pišu da je to bio prvi 'digitalni' maskirni uzorak, no, ja se s tim mogu samo djelomično složiti. Odnosno, ja ću napisati da je to bio temelj na kojem će počivati svi kasniji maskirni uzorci Sovjetske, a kasnije Ruske vojske.

Taj prekrivajući maskirni uzorak, a kasnije maskirni uzorak 45 (spoj 'amebe' i 'stepenica'), uzorak je tamno-zelenog lišća na žuto-smeđoj zemlji i predstavlja zapravo stepenasti korak maskirne pjege.

Iako on doista podsjeća na 'pikselizirani' maskirni uzorak (digitalni) on na to samo sliči i podsjeća, ali nije izrađen pomoću računala, pa nema ni govora o digitalnom maskirnom uzorku.

Nešto kasniji maskirni uzorak 45 još više podsjeća na (sliči) digitalnom maskirnom uzorku, ali ni on to zapravo nije. To je samo 'hibrid' ('ameba-stepenica') koji dolazi u tri boje (odnosno četiri) žuta, zelena i crna (smeđa).

Još kasniji, maskirni uzorak 60 (breza), postat će jedan od najzastupljenijih uzoraka i gotovo će svi prikrivajući oblici na njemu biti izrađeni u stepenastom koraku koji podsjeća na 'piksel'.

No, ni to još uvijek nije digitalni (pikselizirani) maskirni uzorak, a mnogi kolekcionari taj uzorak zovu 'zečići' jer neki oblici doista podsjećaju na zečeve … (iako ih vidi i sam Athumanunh, to nisu 'zečići' već maskirni oblici stepenastog koraka).

Zato zapamtite, digitalizirana kamuflaža je maskirni uzorak koji je oblikovan od malih pravokutnih piksela u boji. U teoriji, (po Athumanunhu), je to daleko učinkovitija kamuflaža od standardnih jednoličnih uzoraka jer oponaša iscrpljene teksture i grube granice pronađene u prirodnim okruženjima.

No, zapamtite i ovo! U gustoj šumi svaka odora, koja je uglavnom zelena, dovoljno će dobro poslužiti. Ako pak su boje konstantne, digitalni uzorak bit će vjerojatno superiorniji.

Međutim, ratovanje u šumi (do bliske borbe može doći samo na udaljenostima do 50 m) obično je kratkog dometa, a već 100 metara je neobično i neočekivano.

Digitalni uzorci uglavnom rade bolje upravo na tim kraćim udaljenostima.


03.04.2021. u 20:05 • 2 KomentaraPrint#^

utorak, 30.03.2021.

Teško uočljivo

Maskirni uzorak 65 – 'kiša'

Maskirni uzorak 65 iz obitelji maskirnih uzoraka 'kiša' razvijen je u ex Istočnoj Njemačkoj (DDR) s ciljem zamjene maskirnog uzorka 58 iz obitelji 'površine' koji je razvijen nakon 2. svjetskog rata.

Maskirni uzorak 65 (Strichtarn) predstavlja izlomljene okomite crveno-smeđe crte na sivo-zelenom polju (uzorak kišne kapi).

Postoje dvije inačice maskirnog uzorka 65: tip 1, (izrađen 1965.) i tip 2 (izrađen 1967.). Temeljna razlika je u debljini crta (kišnih).

Maskirni uzorak 65 u Južnoj Africi poznat je pod nazivom 'rižina mrlja'.


30.03.2021. u 20:06 • 0 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 29.03.2021.

Teško uočljivo

Britanski maskirni uzorak – Denison Smock

Prvi maskirni uzorak britanske vojske razvijen je tijekom 2. svjetskog rata poznat kao 'Denison Smock' (Denisonova radna bluza – po Athumanunhu).

Taj prvi britanski maskirni uzorak 41DS imao je podlogu u boji 'žućkasti pijesak' sa širokim zelenim i tamno smeđim prugama napravljenim 'potezom kista'.

Tako od tog prvog britanskog maskirnog uzorka cijela obitelj maskirnih uzoraka nosi naziv 'Potez kista'.

Do 1960. britanski maskirni uzorci razvijani su na temelju ratnog 'Denison Smocka', ali nakon toga britanski maskirni uzorci kreću u smjeru razvoja klasičnog lako prepoznatljivog ometajućeg uzorka (DPM).

Tako još jednom britanski maskirni uzorak daje smjer razvoja nove obitelji 'DPM' ili 'ometajući uzorak materijala'.

Od 2010. britanski maskirni uzorak postaje multiterenski (MTP), odnosno multicam.

29.03.2021. u 21:25 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 28.03.2021.

Teško uočljivo

Maskirni uzorak 62TP - Tigrova pruga

Tko je prvi razvio i usvojio maskirni uzorak 62TP još uvijek, a izgleda da će tako i ostati, ne može se tvrditi sa sigurnošću. Naime, sličan uzorak (gušter) rabili su Francuzi u ratu za Vijetnam (Indokina), ali i Britanci u ratu za Burmu.

Prvi američki vojni savjetnici u Južnom Vijetnamu također su bili odjeveni u odore tog maskirnog uzorka. No, taj maskirni uzorak 62TP nikada nije postao službeni maskirni uzorak SAD-a.



Isto tako službeno ga nisu razvijali ni Francuzi, a ni Britanci, pa onda jednostavno ostaje pripisati ga obitelji maskirnih uzoraka koji su razvile Južnovjetnamske oružane snage za maskiranje u okolišu guste džungle.

Službeno danas postoji 19 inačica maskirnih uzoraka iz obitelji 'Tigrove pruge', ali koliko sam ja mogao primijetiti kod prikupljanja i istraživanja tog maskirnog uzorka, možda se radi samo o različitim nijansama maskirnih boja.

Bilo kako da bilo, 'Tigrova pruga' kao maskirni uzorak, izuzetno je učinkovita u prikrivanju ljudske siluete u okružju duboke džungle, a kao takva dokazala se u Vijetnamu, a dokazuje se još i danas.


28.03.2021. u 12:40 • 1 KomentaraPrint#^

subota, 27.03.2021.

Teško uočljivo

Francuski maskirni uzorak – gušter

Francuski maskirni uzorak guštera nastaje 1947. i temelji se na dva uzorka koji se međusobno preklapaju (zeleni i smeđi), a treća je boja svjetlija (kaki boja).

Taj uzorak temelji se na britanskom maskirnom uzorku 'Denison' (maskirni uzorak 41BD) koji je nastao tijekom 2. svjetskog rata, točnije 1941. No, maskirni uzorak guštera ima uža maskirna područja i vodoravne su orijentacije (presijecaju okomiti oblik ljudskoga tijela).

Vrlo slični maskirni uzorak je uzorak 'Tigar', odnosno maskirni uzorak tigrovih pruga, koji se razlikuje od uzorka 'Gušter' po tomu što su tiskana područja međusobno povezana i ne preklapaju se međusobno te je pozadinska boja na manjem području.

Kod portugalskog maskirnog uzorka 63P uzorak guštera koristi okomita maskirna područja, a na sličnom temelju izrađen je i brazilski maskirni uzorak 60B (okomito tiskana maskirna područja).

Interesantan je i zanimljiv kubanski maskirni uzorak 70K koji ubacuje sivi ton boje umjesto zelene.


27.03.2021. u 21:44 • 0 KomentaraPrint#^

petak, 26.03.2021.

Teško uočljivo

Maskirni uzorci Hrvatske

Prvi maskirni uzorak koji se pojavio krajem 1991. U Hrvatskoj zapravo je bio maskirni uzorak 64/92 bivše Istočne Njemačke (DDR). To je zapravo originalni maskirni uzorak 64 kiša (strichtarn).

Drugi maskirni uzorak u Hrvatskoj je američki maskirni uzorak 81 (Wodland), točnije kopija istog, ali proizveden u Hrvatskoj, poznat kao maskirni uzorak 91 koji ima puno bljeđu, gotovo sivu boju pozadine te svjetliju zelenu boju za razliku od originala Wodland 81.

Nakon toga pojavljuje se maskirni uzorak 93 s istaknutom žutosmeđom pozadinom. Odnosno s maskirnim bojama koje su tamnije od originala Wodland 81.

Slijedeći je maskirni uzorak 95 koji vraća svjetlije nijanse maskirne boje te je u istoj boji kao i originalni američki Wodland 81.

Tijekom 2005. pojavljuje se maskirni uzorak 005 (obitelj digitalnih maskirnih uzoraka) koji ima svoje inačice pustinja, more i urbano.

Maskirni uzorci uključuju digitaliziranu kartu Hrvatske, dok se drugdje na uzorku mogu naći inicijali OSRH (Oružane snage Republike Hrvatske).


26.03.2021. u 21:55 • 0 KomentaraPrint#^

četvrtak, 25.03.2021.

Teško uočljivo

Maskirni uzorci bivše YU i nacionalni novonastali

Raspad federacije (Jugoslavije) rezultirao je nastankom novih nacionalnih država koje su usvojile razne različite maskirne uzorke za svoje vojne postrojbe.

Ti novi maskirni uzorci razlikovali su se od dotadašnjih jugoslavenskih (bila je to želja za razlikovanjem od dotadašnjih maskirnih uzoraka koje su naslijedile Srbija i Crna Gora, ali i želja za signaliziranjem vlastitog nacionalnog identiteta).

Prvi maskirni uzorak bivše YU proizveden je 1950. (maskirni uzorak 50) koji je ostao u uporabi sve do novousvojenog maskirnog uzorka 68 (MOL68 – maskirno odelo letnje).

Treći maskirni uzorak bio je usvojen neposredno prije raspada federacije kao maskirni uzorak 89 (ambijent šume – hrastov list).

Kasnije ću temeljitije opisati novonastale maskirne uzorke Hrvatske, Makedonije i Slovenije kao i razvoj istih nakon 90-tih.

25.03.2021. u 20:45 • 4 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

< travanj, 2021  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Opis bloga

Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...


freevisitorcounterss Homepage

O vojnicima, dočasnicima i časnicima

Bili smo vojnici i mladi ...



... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!

O ratovima

Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...

Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...

Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.

Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …

Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …

Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.

Athumanunhova promišljanja


Zašto budale galame - zato što mudri šute!

… o hladnoći, tami i zlu

Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.

Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …


Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!