27.03.2017., ponedjeljak

Muke po signalima

Nedavno je na stranici sindikata prometnika vlakova Hrvatske osvanuo članak ''Kratka povijest gluposti'' u kojem je dan osvrt na nepravilnosti u kolodvoru Slavonski Brod a odnosi se na izvedbu glavnog signala i graničnog kolosiječnog signala u kolodvoru. Odmah na slici uz članak uočljivo je jedno vrlo nezgrapno tehničko rješenje da se i glavni signal i granični kolosiječni signal nalaze na istom stupu koji je obojan crveno-bijelo, a onda još iz tog glavnog stupa ide dodatna crveno-bijela greda na kojoj je glavni izlazni signal. Isto je u suprotnosti s odredbama Pravilnika o signalima, signalnim znakovima i signalnim oznakama u željezničkom prometu jer granični kolosiječni signal je jednoznačni signal koji daje obavijest o tome da je iza njega vožnja dozvoljena ili zabranjena a ne predsignalizira znak sljedećeg signala. Dakle stup na kojem se nalazi granični kolosiječni signal trebao bi biti obojen crno-bijelo, a stup za glavni signal crveno-bijelo.Ovdje bi bilo vrlo elegantnije i bolje rješenje da je umjesto graničnog kolosiječnog signala u podnožju stupa glavnog signala ugrađen manevarski signal za zaštitu kolosiječnog puta. Tada ne bi bilo problema sa bojanjem stupa i takvom prilično nezgrapnom izvedbom oba signala na jednom zajedničkom stupu. Ali vjerojatno zbog naših krutih propisa ugrađen je granični kolosiječni signal jer u Pravilniku o signalima, signalnim znakovima i signalnim oznakama u željezničkom prometu stoji: čl.23 (1) Manevarski signali za zaštitu voznog puta ugrađuju se ispred izoliranog skretničkog sastava ili iskliznice, s kojima moraju biti u tehničkoj ovisnosti, (2) Manevarski signali za zaštitu voznog puta ugrađuju se pri samome tlu. Ako ne postoje tehnički uvjeti za ugradnju manevarskog signala za zaštitu voznog puta (utovarna rampa, peron i sl.) te ako je to potrebno radi bolje vidljivosti, može se umjesto toga signala ugraditi granični kolosiječni signal. Dakle, ovdje je vjerojatno ugrađen granični kolosiječni signal iz razloga jer se je moralo pridržavati prethodno navedenih odredbi Pravilnika o signalima, signalnim znakovima i signalnim oznakama u željezničkom prometu iako npr. u Zagreb Glavnom Kolodvoru postoje manevarski signali za zaštitu voznog puta koji su ugrađeni na peronu, uz podnožje stupa glavnog signala, dakle ne na samom tlu. Tako bi mogli reći da su takvi signali na Zagreb Glavnom Kolodvoru ugrađeni protivno propisima, dok je u Slavonskom Brodu striktno poštovan propis iako bi bilo praktičnije i logičnije da je ugrađen manevarski signal u podnožju stupa glavnog signala na samom peronu. I sada unatoč jedinstvenom propisu opet imamo šarolikost izvedbi na samom terenu. Nisam nikada putovao po europskim zemljama da bih vidio kako je tamo, ali koliko čujem od onih koji su putovali, u Njemačkoj ili Austriji nije nikakav problem da manevarski signali budu i u visini glavnih signala ako treba, a ne samo na tlu kako je kod nas propisano. Pa onda zašto ne bi i mi imali takav propis i zašto smo si sami ograničili nešto čega se sad moramo slijepo držati.

Glavni signali su signali koji signaliziraju signalne znakove kojima se zabranjuje ili dopušta daljnja vožnja vlaka, a signalni znakovi glavnih signala za dopuštenu vožnju vlakova istovremeno zabranjuju manevarske vožnje. Kad glavni signali zabranjuju vožnju vlaka istovremeno ne zabranjuju i manevarske vožnje. Glavni signali mogu biti ulazni, izlazni , zaštitni i prostorni. U konkretnom slučaju u Slavonskom Brodu radi se o izlaznom signalu. Koja je razlika između graničnog kolosiječnog signala i manevarskog signala za zaštitu kolosiječnog puta? Granični kolosiječni signal upotrebljava se za: a) podjelu glavnog kolosijeka na ograničene odsjeke voznog puta, b) označavanje kraja glavnog kolosijeka koji nije opremljen glavnim signalom ili c)za označavanje granice kolodvorskog područja ili skupine kolosijeka. Manevarski signali za zaštitu voznog puta kako im samo ime govori namijenjeni su za zaštitu voznog puta vlaka od manevarske vožnje, i za osiguranje manevarskih voznih putova. Budući da se ovdje radi o kraju glavnog kolosijeka koji ima glavni signal (izlazni) onda je granični kolosiječni signal u ovom slučaju potpuno nepotreban u smislu podjele glavnog kolosijeka na ograničene odsjek voznog puta i logičnije bi bilo da je ovdje manevarski signal za zaštitu voznog puta koji bi služio svojoj svrsi koja mu je i propisana. Zbog nepostojanja tehničkih uvjeta i zbog ograničenja koja su nametnuta postojećim pravilnikom, umjesto manevarskog signala za zaštitu voznog puta predviđen je granični kolosiječni signal, ali je kod montaže na jedan stup i glavnog signala i graničnog kolosiječnog signala došlo do propusta u bojanju stupa u crveno-bijelo što je poslije dovelo do problema. Sva ova signalna zavrzlama mogla se je vrlo elegantno riješiti ugradnjom manevarskog signala za zaštitu kolosiječnog puta uz podnožje glavnog signala… ali koči nas propis koji smo si sami propisali.
Problem u Slavonskom Brodu sad je riješen tako što je stup obojan crno-bijelo, nakon puno rasprave i neugodnosti, koje zaista nikome nisu bile potrebne. Ubuduće da se ne bi opet pojavio ovakav problem, potrebno je zaista držati se propisa koji to reguliraju, a u slučaju ako propis nije dobar, zašto ga se ne bi moglo promijeniti? Svaki propis nije uklesan u kamen da se ne može promijeniti, a poučeni svojim iskustvima i problemima koje imamo u radu i uzimajući u obzir rješenja susjednih željezničkih uprava i učeći na njihovim iskustvima i greškama možemo si olakšati i poboljšati poslovanje i utjecati na poboljšanje razine i kvalitete i sigurnosti, kao i svih drugih aspekata našeg poslovanja.

- 12:49 - Komentari (1) - Isprintaj - #

< ožujak, 2017 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Svibanj 2018 (3)
Veljača 2018 (1)
Travanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Listopad 2016 (1)
Svibanj 2016 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (1)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (4)
Svibanj 2011 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Teme iz područja željeznice za sve one koji žele nešto saznati o željeznici.Teme bi trebale biti objašnjene na jednostavan način, tako da ih svatko može razumjeti.

mdautovi@gmail.com