MALI SUNCOKRET

18.05.2010., utorak

"DOLCE VITA"

Još malo Kinoteke, i još ponešto iz „Susreta“:






„Braća Lumiere 1895. nisu izumila umjetnost, nego tehniku zahvaljujući kojoj su mogli zahvatiti, pokazati, sačuvati i pohraniti vizualnu sliku stvarnosti, i to ne samo njezin djelić sekunde, nego pokret i trajanje. Da nije tog otkrića „pokretne fotografije“, svijet danas ne bi bio što jest:
nova je tehnika postala, kao prvo, glavno sredstvo zaglupljivanja (neuporedivo moćnije od loše književnosti: reklamni spotovi, televizijske serije), a kao drugo, sredstvo planetarne indiskrecije ( kamere koje potajno snimaju političke protivnike ili ovjekovječuju bol polugole žene na nosilima nakon atentata...).

Istina je da postoji film kao umjetnost, no njegova je važnost mnogo manja od važnosti što je ima film kao tehnika, a njegova je povijest svakako najkraća od svih povijesti umjetnosti.

Prisjećam se jedne večeri u Parizu prije dvadeset godina. Neki je simpatičan i bistar mladić govorio o Felliniju sa šaljivim, podrugljivim prezirom...

Promatrao sam ga kao hipnotiziran.

Znajući kolika je cijena mašte, prema Fellinijevim sam filmovima gajio ponizno divljenje. Tek me pred tim briljantnim mladićem, u Francuskoj s početka osamdesetih godina, prvi put obuzeo osjećaj kakav u Čehoslovačkoj nikada nije, čak ni u najcrnjim godinama staljinizma: osjećaj da živim u postumjetničko doba, u svijetu iz kojeg umjetnost nestaje jer nestaje potreba za njom, senzibilnost i ljubav prema njoj.

Otada sam sve češće mogao konstatirati da Fellini više nije omiljen, iako je upravo on svojim djelima uspio ispisati zlatne stranice povijesti moderne umjetnosti...iako je upravo on neprispodobivom maštovitošću uspio stopiti san i stvarnost, taj stari nadrealistički program, iako je upravo on u svojoj posljednjoj fazi (posebno slabo ocjenjenoj) svoj sanjalački pogled zaogrnuo lucidnošću koja okrutno raskrinkava naš suvremeni svijet...

U vrijeme te posljednje faze Fellini se žestoko obrušio na Berlusconija zbog njegove prakse prekidanja filmova emitiranih na televiziji reklamama.
U tom sukobu razabrao sam dubok smisao: budući da je i reklamni spot kinematografski žanr, bio je to sukob između dvaju naslijeđa braće Lumiere – naslijeđa filma kao umjetnosti i naslijeđa filma kao sredstva zaglupljivanja.

Ishod je poznat: film kao umjetnost je izgubio.

Taj je sukob svoj epilog doživio 1993, kad je Berlusconijeva televizija na ekranima prikazala Fellinijevo tijelo, golo, razoružano, u agoniji ( čudne li podudarnosti: u jednom nezaboravnom prizoru iz filma Dolce vita, snimljenom 1960, prvi je put proročanski zahvaćeno i prikazano nekrofilsko ludilo kamera).
Povijesna prekretnica ostvarena: kao nasljednici braće Lumiere Fellinijeva siročad više nije vrijedila bogzna koliko.

Fellinijevu je Europu u stranu gurnula posve drukčija Europa.

Stota obljetnica filma?

Da.

No to nije moja proslava.“


Milan Kundera, Susret.

( tekst iz 1995., povodom stote obljetnice rođenja kinematografije)






- 01:44 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2010 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Prosinac 2025 (1)
Rujan 2025 (3)
Veljača 2025 (1)
Prosinac 2024 (1)
Kolovoz 2024 (1)
Srpanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (1)
Prosinac 2021 (1)
Travanj 2021 (1)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Rujan 2020 (1)
Kolovoz 2020 (2)
Svibanj 2020 (1)
Travanj 2020 (4)
Ožujak 2020 (5)
Siječanj 2020 (2)
Prosinac 2019 (4)
Studeni 2019 (2)
Listopad 2019 (1)
Rujan 2019 (3)
Kolovoz 2019 (2)
Srpanj 2019 (2)
Lipanj 2019 (2)
Travanj 2019 (1)
Ožujak 2019 (1)
Veljača 2019 (2)
Siječanj 2019 (1)
Prosinac 2018 (2)
Listopad 2018 (8)
Rujan 2018 (1)
Kolovoz 2018 (1)
Srpanj 2018 (1)
Lipanj 2018 (3)
Travanj 2018 (3)
Ožujak 2018 (1)
Siječanj 2018 (2)
Prosinac 2017 (2)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (3)
Rujan 2017 (3)
Kolovoz 2017 (3)
Srpanj 2017 (2)
Lipanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (1)
Travanj 2017 (3)
Ožujak 2017 (4)
Veljača 2017 (5)