eskulap i dubrovnik
knežev dvor u dubrovniku izgrađen (u sadašnjem nešto promijenjenom obliku, ali na prijašnjem mjestu) na vanjskom trijemu na jednoj od najljepših glavica bogatih kamenim vezom ukrašenih stupova je eskulap. bez dvojbe se može zaključiti kako je stara tradicija štovanja s izbjeglicama samo prenesena iz srušenog epidaurusa u novu postojbinu.
uz razne pribore medicinske znanosti, na kapitelu je prikazan eskulap bog-liječnik, koji sjedi odjeven u veličanstveni dugi plašt; na glavi mu neka vrsta grčke mitre, a na koljenima otvorena knjiga.
iako ima različitih mišljenja i opisa ove glavice (kapitela) stupa s eskulapom, dopuštam sebi slobodu glasno razmišljati, kako mene osobno podsjeća (po elementima: plašt, mitra, brada, zaposlene ruke i stav) na lik sv. vlaha.
o rođenju eskulapa u dubrovniku (što piše i na lazzirijevom epitafu eskulapu u dvoru) i drugim sličnim predajama od čitala sam na mnogim mjestima, što je, naravno, besmislica.
međutim iz različitih obličja drevnih bogova (uz sv. vlaha) razasutih po dubrovniku: perzej na zvoniku
zvonik sa zelencem, al' bez perzeja
i još jedan zelenac za ukras posta
a ovo je baro (snimio, pavo urban, 1990.)
eskulap, venera, mars i salamon na kneževu dvoru, sa sv. vlahom, bogorodicom i sv. kristoforom na katedrali, a kristom u sponzi, piše igor fisković, "moglo bi se pretpostaviti da je Dubrovačka Republika pokušavala stvoriti neki dubrovački Pantenon i njime prikazati povijesne epohe kroz koje je grad prošao". (fisković: 'zelenci', 'prilozi za povijest umjetnosti u dalmaciji', 31, 1991.)
|