kad sam prije pisala o lokrumu, spomenula sam neke njegove otvorene i skrovite uvale. ne sjećam se jesam li točno naglasila kako otočić ima dva pristaništa (danas se za trajektnu plovidbu koristi samo istočno pristanište, jer je razvedenije s prirodnim zaklonom i može primiti tek manja plovila): portoč na istoku i skala na zapadu.
radnja ove priče vezana je za skalu ili mjesto na otoku prema kojemu su uglavnom usidreni svi ovi veliki putnički brodovi koji danas krstare jadranom.
(digresija: južna strana otoka, koja je otvorena prema pučini je stalna morska ruta za plovidbu, jer je tu more vrlo duboko. malo dalje od lokruma morsko se dno okomito ruši. samo dvije morske lenge, ili ravne izdignute morske ploče, remete konstantno povećanje dubine, koje je, gledano prema istoku, najdublje mjesto na jadranu).
u gruškoj luci su već par dana bila usidrena tri austrijska ratna broda: korveta diana, brigovi husar i triton. tog kobnoga dana, a bio je 4. svibanj, 1851., jedan od njih triton, pod zapovjedništvom alfreda barya učinio je manevar i krenuo prema gradu. ne zna se razlog ni povod tome manevru, tek su dubrovčani ugledali veliki ratni brod koji baca sidro pod lokrumom, malo istočnije od skale, jer je i zapovjednik briga znao da mu dubina kod arsenala ne dopušta sidrenje bliže gradu. **)
__________
**) brik triton je bio drveni, mjestimično bakrenim pločama ojačani brod. bio je naoružan s 16 topova.
|