RACIONALIZACIJA LOKALNE SAMOUPRAVE
Polazišta:
Držim da je sam termin „Ukidanje općina, gradova, županija“ koji se počeo koristiti pogrešan, jer ne sugerira racionalizaciju koja je potrebna, umjesto toga izaziva pomutnju i nemir te šteti u svakom pogledu.
Racionalizacija (spajanje više JLS-e u jednu) broja JLS-a je nužna gdje iste za tzv. "hladni pogon" trebaju dotacije iz državnog proračuna.
Zadirati u teritorijalni ustroj bez jasne analize i kriterija je nepotrebna avantura i nepostizanje cilja.
Polazni kriteriji nekog novog ustroja trebaju obuhvatiti financijske mogućnosti i snagu JLS-a, povijesnu komponentu te vezanost ljudi uz svoju JLS-e, smještaj sjedišta treba uvažavati prometnu povezanost potencijalnog sjedišta s ostalim naseljima te njegov smještaj što bliže istim.
Osnovni problem funkcioniranja JLPS je prije svega u precentraliziranoj državi (naročito financijska centralizacija), a to znači nedostatak vlastitih sredstava koja su centralizirana u državnom proračunu.
Neophodna je žurna decentralizacija sredstava i time jačanje potencijala JLS-e. Svakako je potrebno uvesti glavarinu uz koeficijente (na primjer: Zagreb koef. 1, općina x u Međimurju 1,3, naravno uz razradu kriterija), porez na dobit bi se svakako trebao vratiti u JLS putem glavarine. Porez na dohodak bi cijeli trebao biti prihod općina i gradova kao na pr. u Njemačkoj, Mađarskoj,...
Potrebno je uvesti naknadu za one JLS koje trpe štetne posljedice od nekih postrojenja, na pr. hidroelektrana koristi cijeloj zemlji, a štetne posljedice trpe pojedine JLS (ne radi se o hidrorenti (naknada za zemljište koje koristi postrojenje, usput, ista je premala) jer konkretno, neka općina trpi štetu na cijelom svom katastarskom području (k.o.) zbog pada razine podzemnih voda, teško se postižu referentni prinosi, polj. zemljište je lošije kvalitete, pucanje kuća i drugih objekata, sušenje šuma, voćnjaka,..., a za isto ne primaju nikakvu naknadu te ne mogu bar ublažavati stalne štete koje proizlaze iz rada (u ovom slučaju) hidroelektrane.
Prema mojim saznanjima u Međimurju nema niti jedne općine koju bi trebalo ukinuti, a također bi bilo pogrešno ukidati Međimursku županiju.
Sadašnji zakonski akti o JLS-ima omogućuju obavljanje niza poslova zajedno te omogućuju racionalnije poslovanje općina i gradova, a to se u Međimurju sve više koristi, a objektivno rečeno naše općine i gradovi su u svakom pogledu među najracionalnijim u Hrvatskoj.
Josip Grivec
|