p. Norbert Baumert o sv. Pavlu - 162. dan Pavlove godine..................Molitva u sinagogi................... Vrlo je zanimljivo tumačenje Pavlovih "spornih" izjava u vezi žena i spolnosti koje iznosi Isusovac p. Norbert Baumert, inače profesor teologije i egzegeze Novog Zavjeta u Beču. Tko želi o tome čitati, neka pogleda ovdje, a nešto je već napisano i tu. P. Baumert donosi neka nova tumačenja ali i djelomične nove prijevode tih tekstova. Zaista bi bilo vrlo čudno, da sv. Pavao generalno muškarcima zabranjuje nošenje duge kose i pokrivanje glave kod molitve, kad znamo da su svećenici u hramu pokrivali glave, a židovski muškarci sve do danas kod molitve stavljaju na glavu tzv. kipu. Što se tiče duge kose kod muškaraca, sv. Pavao je kao nazirej i sam u određenom zavjetnom vremenu nosio dugu kosu. Biti nekome "glava" kod Pavla ne bi značilo autoritet i nadležnost, nego izvor ili početak, kao što se u grčkom jeziku izvor naziva glavom neke rijeke. Muškarac je tako polazna točka a žena širenje i razvoj i ukras čovječanstva. Pitanje je da li su te izjave o muškarcu kao "glavi" u 1 Kor 11 i Ef 5 objava, koja sama po sebi vrijedi za sva vremena, bez obzira na promjenjene okolnosti? U oba spomenuta mjesta Pavao te izjave donosi kao obrazloženje, u prvom slučaju za primjereno ponašanje kod Božje službe, a u drugom slučaju za pravi red u patrijarhalno strukturiranoj obiteljskoj zajednici. Taj društveni model, kojeg Pavao nalazi i kod Židova i kod Grka, on ne preispituje, nego polazi od toga kao od poznate stvarnosti. On ne pita, da li je to uređenje dobro niti da li bi ga trebalo mijenjati, nego poručuje kako kršćanin u datom društvenom uređenju treba živjeti svoje kršćanstvo. On samo želi reći: Pridržavaj se reda muškog društva i na primjeren način zauzmi u njemu svoje mjesto. Slično je i sa prvim poglavljima Biblije: moramo razlikovati ondašnju sliku svijeta - koja ne odgovara našim današnjim prirodnoznanstvenim saznanjima - od teološke poruke, koja nam je preko izvještaja o stvaranju posredovana kao Božja objava. Isto je tako za pisca Svetog Pisma društveno uređenje samo materijal, koji će mu poslužiti za prijenos kršćanskih stavova. Društveno uređenje se pritom ne preispituje niti se proglašava dogmom. Bog to prepušta razvoju. Bog je Bog povijesti i on zahvaća čovjeka uvijek na onom mjestu gdje se nalazi i odatle ga dalje vodi. |
< | prosinac, 2008 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |