Molitveni vijenac Kraljice obitelji

16.07.2008., srijeda

Intervju - nastavak - 18. dan

Image and video hosting by TinyPic

Michael Hesseman, autor brojnih knjiga kršćanske tematike, pokazuje jednu od svojih knjiga sunarodnjaku papi Benediktu XVI.

Gotovo nijedan drugi biblijski lik nije ostavio iza sebe toliko tragova na povijesnim mjestima kao Pavao. Može li se na temelju toga zaključiti koliko je sv. Pavao bio značajan za ranu crkvenu povijest?

Problem kod proučavanja sv. Pavla leži u tome, što je rana Crkva bilo potpuno kristocentrična i sve do 4.st. zanemarivala je mjesta Pavlovog djelovanja. Usprkos tome lokalne tradicije su se održale. Ta mjesta je većim dijelom trebalo ponovno "otkrivati" i zbog toga i jesu danas tako upečatljiva, Nisu se promijenila nego djelomično još uvijek leže pred nama onako, kako ih je sv. Pavao nekoć pronašao. Tek u 4. st. počelo se graditi crkve preko nekih mjesta kao npr. preko Beme u Korintu, antiohijske sinagoge u Pizidiji ili preko zatvora u Filipima.

Egzegeti sumnjaju u autentičnost nekih Pavlovih poslanica. Isto tako mnogi smatraju upitnom povijesnu vjerodostojnost Apostolskih djela. S druge strane arheolozi sve više potvrđuju biblijske izvještaje. Kako vi objašnjavate tu proturječnost?

Pa mi doživljavamo upravo apsurdnu situaciju da povjesničari i arheolozi mnogo prije vjeruju u autentičnost Djela apostolskih i većine Pavlovih poslanica nego teolozi i egzegeti. Čini mi se da neke teologe uopće ne zanimaju arheološki nalazi, budući da bi oni mogli ugroziti njihove lijepe hipoteze o novozavjetnim spisima. Tako se stvaraju prekrasna mudrovanja, koja su toliko daleko od stvarnosti, da se čovjek zbilja mora nasmijati. Tako se kaže da je pisac Djela apostolskih ( koji naravno po njima ne smije biti sv. Luka) promijenio govor u 1. lice množine zato što je u tome dijelu koristio neki drugi izvor, kao da i genijalni povjesničar Luka nije mogao neki tekst jezično prilagoditi. Ili nagli završetak Djela apostolskih, nakon 2 godine Pavlovog zatočeništva u Rimu, objašnjava se time, da je pisac pretpostavljao da je Pavlova smrt poznata činjenica. Dakle, ako ja čitam biografiju Ivana Pavla II. koja završava njegovim posjetom Poljskoj godine 2002. - to onda za mene znači da je biografija tiskana najkasnije 2003. g. a ne da je pisac iz godine 2008. odlučio iz dramaturških razloga prešutjeti smrt tog velikog pape!

Mnoga mjesta o kojima je riječ u Pavlovim poslanicama i Djelima apostolskim još nisu ili su samo djelomično iskopana i istražena. Može li Pavlova godina dati novi zamah budućim iskapanjima?

Ja bih to želio, ali sumnjam u to. Razlog je posve jednostavan: sva neiskopana Pavlova mjesta - među ostalim značajna mjesta kao Ikonij, Listra, Derba i Kolosi - nalaze se u zemlji koju baš ne zanima kršćanska pretpovijest tj. u Turskoj. Budući da iskopavanja u gorju Anatolije ne obećavaju dolazak većeg broja turista, malo će se tu promijeniti osim ako inicijativu ne preuzmu inozemna sveučilišta. Ali i oni imaju vrlo mali budžet za arheološka iskapanja..

Kölnski nadbiskup kardinal Joachim Meisner predložio je, da se u Pavlovom rodnom mjestu Tarzu u današnjoj Turskoj osnuje hodočasnički centar. Što mislite, kolike su šanse da se ta inicijativa ostvari?

To je sigurno divna inicijativa, jer je takav hodočasnički centar trebalo u Tarzu već davno osnovati. U mjestu Pavlovog rođenja nema čak ni crkve, a kapelica koja je podignuta na mjestu njegove rodne kuće, danas se koristi kao muzej. Tarz leži na Sredozemnom moru i turistički je interesantan, što je turska vlada već davno shvatila. Posljednjih godina ima čak i nekih iskapanja. Osim toga, bio bi to znak dobre volje prema nama kršćanima. Nakon što kod nas džamije niču kao gljive poslije kiše, molba za jednu kršćansku crkvu u Turskoj zaista nije prevelik zahtjev! Ako premijer Erdogan vidi budućnost Turske u EU, onda mu se sada pruža prilika da pokaže, da u njegovoj zemlji vjerska sloboda ne postoji samo na papiru.

Što vi osobno očekujete od Pavlove godine 2008/2009?

Pavlova godina pruža nam dvije velike šanse.
Kao prvo poziva svakog pojedinog kršćanina da se pozabavi izvorima svog vjerovanja, da ih upozna i istraži i da mu oni postanu bliski.
S druge strane poziva Europu, koja se nalazi u procesu traženja definicije same sebe, da se sjeti svog kulturnog identiteta. Theodor Heuss, prvi predsjednik njemačke republike i uvjereni liberal, jednom je izjavio, da je Europa izgrađena na tri brežuljka: na Aeropagu, simbolu grčke misli i demokracije, na Kapitolu, simbolu rimskog prava i na Golgoti, na kršćanskoj slici čovjeka. U osobi sv. Pavla prvi put su međusobno povezana sva ta tri elementa: Evanđelje se našlo s filozofijom i osvojilo Rim. Nastao je kršćanski zapad - baština na koju možemo biti ponosni, svjetlo koje više ne smije biti skriveno.
Iskoristimo Pavlovu godinu da iznova otkrijemo tu veličanstvenu baštinu!
- 23:55 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< srpanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Veljača 2018 (1)
Prosinac 2017 (1)
Studeni 2017 (3)
Rujan 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Travanj 2017 (3)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (2)
Prosinac 2016 (2)
Listopad 2016 (2)
Rujan 2016 (2)
Lipanj 2016 (2)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (1)
Ožujak 2016 (3)
Siječanj 2016 (2)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (1)
Listopad 2015 (7)
Kolovoz 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Veljača 2015 (3)
Prosinac 2014 (1)
Listopad 2014 (4)
Rujan 2014 (2)
Kolovoz 2014 (1)
Srpanj 2014 (3)
Lipanj 2014 (2)
Svibanj 2014 (2)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (3)
Veljača 2014 (2)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (3)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Srpanj 2013 (1)
Lipanj 2013 (3)
Svibanj 2013 (2)
Travanj 2013 (3)
Ožujak 2013 (2)
Veljača 2013 (5)
Siječanj 2013 (2)
Prosinac 2012 (3)

Kontakt

Linkovi

Molimo jedni za druge