Modni zamorac

11.05.2013., subota

Kostimi kroz film: Prohujali s vihorom

''Bijaše jednom zemlja gospode i pamuka zvana Stari jug. Otmjen svijet kavalira i njihova zadnja naklona. Ovdje su posljednji put viđeni vitezovi i lijepe dame, gospodari i robovi... Ova zemlja postoji još samo u knjigama kao san koji se dugo pamti. Civilizacija koju zameo je vjetar...''



Ovaj film ne bi bio isti da kostime nije kreirao sam Walter Plunkett koji je isprva bio odvjetnik, ali se ubrzo posvetio karijeri kostimografa. Do sredine 1930.ih već je bio cijenjen u Hollywoodu zahvaljujući kostimiranju filmova u kojima je glumila Catherine Hepburn. Catherine ga je u stvari i poticala da pročita Prohujalo s vihorom. Plunkett je pročitao knjigu i bio toliko opčaran cijelom pričom i ugođajem da je zatražio posao kostimografa za taj film.

Plunkett je bio vrlo pedantan pri kreiranju kostima i pazio je na svaki mogući detalj. Knjigu je pročitao nekoliko puta i složio knjigu od 200 strana sa crtežima kostima i citatima uz svaku haljinu. Za glavne, sporedne i glumce kreirao je više od 2000 kostima.

Zatim je otišao u Atlantu i upoznao se sa Margaret Mitchell, autoricom, koja mu je obezbjedila nekoliko knjiga na temu povijesne mode i upoznala ga sa nekoliko dama iz Atlante koje su još uvijek posjedovale haljine iz 1860.ih i 1870.ih. Margaret mu je također dala dopuštenje da promijeni spektar boja za haljine, naime, ona je obožavala zelenu boju pa je i u knjizi Scarlett većinom nosila zelene haljine. Od Atlante, Plunkett je krenuo na turneju po muzejima starog juga da nađe inspiraciju za tkanine i uzorke. Naposlijetku je krenuo u dizajniranje kostima.

Uvodna haljina u kojoj nas zavodljiva Scarlett dočekuje na trijemu je na prvi pogled jednostavna bijela ljetna haljina ali njeni snježno bijeli volani skrivaju nešto više. Haljina je kratkih rukava ali zakopčana do grla i ukrašena medaljonom i čipkama, a zanimljiv vez na gornjem dijelu odaje eleganciju ove haljine kao i baršunasti crveni pojas.



Iako je ovo bio poslijepodnevni roštilj, a kratki rukavi su bili prikladni tek za večer, Scarlett je inzistirala da obuče svoju, kako je rekla, staromodnu haljinu samo da privuče pozornost svih prisutnih, a posebno Ashleyevu. Mitchell je sve Scarlettine haljine zamislila u zelenoj boji, a ova odgovara vjernom opisu iz knjige. Zelene vrpce na šeširu odgovaraju zelenom pojasu i delikatnom cvjetnom uzorku na haljini, a prije svega slažu se sa njenim živahnim očima punim prkosa i mladenačkog zanosa.



Scarlett je cijelo jutro isprobavala haljine. Ružičasta svilena haljina sa dugačkom vrpcom na pojasu bila bi prikladna da ju nije odjenula prošle godine u posjet Ashleyu povodom Melanienog dolaska, a bila je sigurna da bi svi to primijetili. Crna haljina napuhnutih rukavića i čipkastog ovratnika je sjajno isticala njenu bijelu put, ali je u njoj djelovala starije. Nije nikako željela djelovati staro kraj Melanieinie dražesne mladosti. Muslin boje lavande sa obilnim detaljima od čipke na obrubu bio je vrlo lijep, ali nije pristajao njenom tipu, bio bi prikladniji za Careen, jer Scarlett se bojala da će u njemu izgledati poput male školarke.

Zelena svilena haljina u mnoštvo volana a svaki je završavao baršunastom zelenom vrpcom isticala je njene oči čineći ih zelenim poput žada, ali ta je haljina imala malu mrlju na poprsju. Naravno da bi mogla staviti broš, ali možda Melanie ima dobro zapažanje. Zatim je ostala hrpa pamučnih haljina vrlo prikladnim za poslijepodnevne zabave, ali sve su one bile preobične. Ostala je još jedna, malenih puff rukava i dubokog dekoltea poput večernje haljine, od delikatnog muslina cvjetnog uzorka i dubokih zelenih detalja.



Kao što sam već spomenuta Plunkett je koristio povijesne izvore za kreiranje haljina u filmu pa je inspiraciju vjerojatno pronalazio i u modnim prikazima. Melanie je za roštilj odjenula vrlo nježnu i romantičnu haljinu pastelne boje koja u potpunosti odgovara njenog karakteru. Haljina je od srebrnastog organdiea sa pojasom boje višnje. Njene bujne tamnosmeđe kovrče obujmio je šeširić sa vrpcama boje višnje koji je samo naglašavao ljupkost njenog srcolikog lica. Njena je pojava djelovala kao bistri potok okružen padajućim lišćem u jesen, tako se bijelilo njeno lice u odnosu na tamnu kosu.



Scarlett i Melanie su potpuno različite osobe koje se razlikuju i u osobnosti i u izgledu. Dok je Scarlett bila zamama ljepotica blistavih zelenih očiju i porculanske puti, Melanie je bila delikatna i građena poput djeteta. Melanie djeluje krhko i dražesno, a njena glavna ljepota su njene velike smeđe oči. Na ovoj se slici vidi pravi kontrast ovih dviju ličnosti, posebno u odabiru haljina i dodataka. Dok Scarlettina haljina otkriva i poprsje i ramena, Melanie je čedno odjevena te čak nosi i čipkaste rukavice.



Donje rublje 1860.ih, koje možemo vidjeti u sceni gdje se Scarlett priprema za počinak na roštilju, sastojalo se od košuljca, korzeta i lepršavih podsuknja s mnoštvo volana te krinoline. Tek je 1850.ih donje rublje smjelo biti raskošno dekorirano mašnama i čipkom, prije je to smatrano nemoralno.



Scarlett je vrlo brzo ušla u brak sa Charlesom i prije nego što je i razmislila već je bila odjevena u majčinu vjenčanicu i veo. Nije bilo vremena za razmišljanje o vjenčanici i ovaj je postupak posve normalan, ali u izgledu njene vjenčanice krije se zagonetka.



Scarlett ima šesnaest godina kada se udaje, njena majka Ellen tada ima trideset dvije godine, a Scarlett je rodila sa šesnaest godina, to bi značilo 1845. godine. Ellen se morala udati oko 1844. a moda je tada bila puno drugačija od ove haljine koju je Scarlett odjenula. Dolje su primjeri vjenčanica kakve bi se nosile cirka 1844. godine. Haljina u kojoj se Scarlett vjenčala je tipičan primjer mode 1830.ih, a budući da je Plunkett pomno istraživao povijesnu mode nije moglo doći do zabune. Jedino je rješenje ove misterije činjenica da je i Ellen brzo uletjela u brak i da je najvjerojatnije posudila vjenčanicu svoje starije sestre koja se po svemu sudeći vjenčala dekadu prije Ellen. A opet, u Ameriku je moda stizala puno kasnije nego što je bila trend u Europi, ali razlika u godinama je ipak prevelika.



Izbio je američki građanski rat i Charles je u vojsci umro od tuberkuloze. Scarlett je ostala udovica, a Melanie kao njegova sestra također je nosila crninu. Žena prve klase poput Scarlett mogla je slijediti modu dana, ali je morala nositi crninu i dugački crni veo. Nakit nije nošen, a nije bilo ni potrebe jer su osobe koje su bile u tugovanju mogle ići samo u crkvu ili u posjet rodbini.



Melanien štrikani šeširić i pelerina bili su vrhunac mode građanskog rata. Iako je ovaj šeširić u kombinaciji crvene i tamno sive boje, naizgled jednostavan, on zapravo daje šarm cjeloukupnoj kombinaciji. Kao što vidimo u priloženom modnom prikazu i ovaj je šeširić baziran na pravoj modi doba.



Scarlett je za Ashleyev otpust iz vojske na Božić 1863. godine odjenula dvije haljine; jednu na Badnjak a jednu na Božić. Na Badnjak je odjenula vrlo jednostavnu baršunastu haljinu sa raskošnim čipkastim ornamentom na vratu. Haljina je posve glatke i jednostavne površine, bez draperije i ornamenata. Zakopčana je sve do grla a rukavi su u pagoda stilu a čipkom koja decentno izviruje. Slika na desno pokazuje haljinu koja je vjerojatno bila inspiracija.



Sljedeće je jutro Scarlett odjenula neobičnu haljinu koja ima suknju od zagasito crvenog baršuna dok je gornji dio od bijele tkanine s odgovarajućim prugama. Struk je ukrašen bijelom vrpcom a oko vrata je medaljon.



Scarlett i Melanie morale su pobjeći iz Atlante zbog dolaska sjevernjaka. Vraćaju se na Taru koja je uništena, nemaju hrane, Scarlettina majka je umrla a otac izgubio razum. Haljina koju Scarlett nosi sve do kraja je očigledno jedna starinska haljina iz 1840.ih koja je vjerojatno pripadala njenoj majci. To zaključujem iz kroja gornjeg dijela haljine, tkanine i detalja poput stila rukava.



Ova zelena haljina koja je izrađena od zastora je najneobičnija. Na prvi se pogled čini nemoguće da bi ikada iskrojili haljinu u tom stilu; s detaljima koji podsjećaju na zastore, no i to je bio Plunkettov odabirom povijesno baziran na modnim prikazima poput ovog ispod skroz desno. Iako se na prvi pogled čini neobična, ova je baršunasta haljina posve prikladna povijsenom razdoblju i vrlo originalan izbor, posebno za posjet Rhettu u zatvoru.



Ova Melanieina haljina predstavlja tipičnu modu građanskog rata i godina netom poslije građanskog rata. Time se referiram na ovu crnu pregaču koja nije u jednom komadu nego se trakama spaja na naramenice koje su izvezene crvenim cvjetovima. Crni ovratnik koji završava prekriženo i spojeno brošem te jednostavna plava haljina ispod zajedno s frizurom čine bazu mode građanskog rata.



Scarlett se treći put udala, i to napokon za Rhetta Butlera. Na medenom mjesecu si je kupila mnogo haljina, šeširića i dodataka kao supruga bogataša. Haljina koju je odjenula je savršen primjer prijelazne mode iz 1869. godine. Vrlo je jenostavna, sive tkanine a fokus je na rukavima koju imaju ornamente koji podsjećaju na paukovu mrežu. Rhett je obećao Scarlett da će joj kupiti cijeli vjenčani set - bridal trousseau koji zapravo uključuje čak osamnaest haljina, a ne smijemo zaboraviti i šeširiće, nakit, spavaćice, cipele i sve moguće trice i kučine.



Mislim da je vrijeme da se pozabavim frizurama i šeširićima. Melanieine i Scarlettine frizure uvelike se razlikuju; Scarlettine su frizure puno modernije, odnosno podsjećaju na frizure 1930.ih zato što je Scarlett morala djelovati zadivljujuće a prave frizure toga doba nisu oduzimale dah. Uobičajene frizure za vrijeme građanskog rata i netom poslije bile su centralno podijeljene i skupljene u masu kovrča. Mreže za kosu bile su popularne i držale su kosu na mjestu. Šeširići su bili ovalni ili okrugli, često slamnati, a vezali su se vrpcom ispod vrata.



S kasnim 1860.ima dolazi i nova moda pod utjecajem osamnaestog stoljeća. Haljine postaju u polonaise stilu a šeširići su manji, na vrhu glave i puno raskošniji. Često su dugačkim vrpcama vezane ispod vrata ili pričvršćivane brošem. Frizure 1870.ih se mnogo razlikuju od prošle dekade; kosa je u mnogo kovrča koje se spuštaju po leđima i po prvi puta nakon mnogo vremena javljaju je šiške i to nakovrčane.



Scarlett se nije svidio medeni mjesec u New Orleansu već se što prije željela vratiti na Taru. Haljina koju je odjenula za povratka na Taru je povijesno utemeljena. Široke je suknje i rukava i intrigantnog uzorka. Haljina na desno prikazuje modni prikaz koji je bio inspiracija Plunkettu da kreira ovu bijelu haljinu zelenih pruga i detalja. Mitchell je izvorno Scarlett uvijek odijevala u zeleno jer je to isticalo njene zelene oči, pa se ova haljina u velikoj mjeri slaže s opisom u romanu.



Ovaj tamno zeleni ogrtač renesansnog utjecaja Scarlett je odjenula prije spavanja. Iako se na prvi pogled čini da takav ogrtač nema što tražiti u devetnaestom stoljeću, on je zapravo tada i bio u modi za kućni ogrtač a ovaj modni prikaz nam to i potvrđuje. Osim visećih renesansnih rukava ukrašen je i zlatnim nitima.



Scarlett je rodila djevojčicu, nazvali su je Bonnie Blue Butler jer je imala oči plave poput Bonnie Blue zastave. Da bi svojoj kćeri osigurao ugled Rhett je, zajedno sa Scarlett, šetao Bonnie u kolicima po Atlanti. Za tu je prigodu Scarlett odjenula prugastu crno-bijelu haljinu sa vrlo širokim rukavima. Prugasti uzorak je odviše smjeo, ali haljina je u cjelini jednostavna, još je jedini ukras crna mašnica ispod vrata i odgovarajući šeširić uz to.



Vrlo šarmantna plavo-bijela satenska haljina u potpunosti odražava razigrani i raskošni stil 1870.ih koji je bogato udana Scarlett mogla slijediti. Haljina je uska i drapirana, a bolero u boji plavog opala naglašava njenu živahnost. Na glavi je naravni i odgovarajući bijeli šeširić, a i suncobran. Ovaj je komplet odjenula pri posjetu pilani i izjavila ''Nemoj danas govoriti ništa o računima. Kad nosim ovaj novi šeširić brojke mi samo ispare iz glave.''



Gotovo najpoznatija i najintrigantnija haljina u cijelom filmu je zasigurno bordo crvena haljina koju se Scarlett odjenula za Ashleyev rođendan. Iako se čini neprikladna za vrijeme radnje, prilično je dobro kronološki uklopljena jer indicira stil ranih 1880.ih koji preferira uske večernje haljine bez rukava uz nešto draperije. No, prije svega je ovo jedna smjela kombinacija.

U kontrast tome Melanie nosi čednu, ali lijepu svilenu haljina sa modrim detaljima i čipkom. Haljina je savršen primjer empirijskog utjecaja s kraja osamnaestog stoljeća na modu kasnih 1860.ih i ranih 1870.ih, a to se očituje iz oblika rukava i ovratnika te detalja od čipke te ukrasnog broša na poprsju.



Još pokoja riječ o nakitu koji je također povijesno usklađen. Naime, 1860.ih se javlja etrušćanski utjecaj zbog nedavnih arheoloških istraživanja u Italji. Nakit ranih 1870.ih je pod bezbroj utjecaja, a osim etrušćanskog, on bilježi i srednjovjekovni, antički i empirijski preporod, ali u mnogo blažim i romantičnijim verzijama. Broševi se vraćaju u modu i to u stilu, a najpopularniji su oni od slonovače, školjaka, koralja pa čak i dragulja, a s vremenom su postajali sve veći i veći.



Sa postupnim širenjem suknji, odnosno izumom krinoline, i nakit postaje sve veći i upečatljiviji da bude u skladu sa siluetom. Osim veličine i boja nakita bila je važna, a u ovom periodu nakit postaje sve življih i dramatičnijih boja, a drago kamenje popul opala, ametista, safira, rubina, dijamanata, safira, emeralda, akvamarina bilo je najprikladnije. Ova je era u modi bila kao stvorena za Scarlett, kao što je napisala Margaret Mitchell u romanu ''Bila je to epoha koja joj je najbolje odgovarala, grube, blistave, gizdave raskošno odjevene žene, prenatrpane bogato opremljene kuće, suviše dragulja...''



Scarlett i Ashley se nakon svih padova, uspona i nevolja rata prisjećaju doba svog mladenaštva... ''Mnogo smo prošli od onih starih dana, zar ne ? Onih dugih ljetnih dana, ljenčarenja na toplom suncu uz jasan prigušen smijeh crnaca. Zlatna toplina sigurnosti onih dana.''

After all, tommorow is another day !

Oznake: Kostimi kroz film, prohujalo s vihorom, Vivian Leigh


- 18:59 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2014  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Svibanj 2014 (1)
Travanj 2014 (1)
Veljača 2014 (2)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (10)
Studeni 2013 (11)
Listopad 2013 (11)
Rujan 2013 (9)
Kolovoz 2013 (7)
Srpanj 2013 (14)
Lipanj 2013 (11)
Svibanj 2013 (9)
Travanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (8)
Veljača 2013 (9)
Siječanj 2013 (10)
Prosinac 2012 (5)
Studeni 2012 (3)
Listopad 2012 (2)
Rujan 2012 (4)
Srpanj 2012 (6)
Lipanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Ožujak 2012 (3)
Veljača 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (20)

Opis bloga