Charles Frederick Worth - Otac visoke mode
Charles Frederick Worth (1825-1895) bio je Pariški modni kreator i 'otac visoke mode'.
Rodio se u Engleskoj, u trinaestom danu hladnog studenog 1825. godine. Kao dvadesetogodišnjak preselio se u Pariz. Tamo je oženio Marie Vernet koja je promovirala njegove dizajne, a ubrzo su mnogi tražili kopije tih haljina. Nakon što je više od deset godina radio kao pomoćnik krojača, 1858. godine otvara svoju dizajnersku kuću-Worth. Novovjenčana carica Eugenia ga je zamijetila te ga stavila pod svoju zaštitu, a on joj je zauzvrat kreirao originalne, dotad neviđene haljine. Worth je bio dizajner Europe, naime njegove haljine naručivale su plemkinje diljem kontinenta. Potaknute odobravanjem carice Eugenie, Elizabeta Austrijska 'Sisi' , Pauline von Metternich, talijanska ljepotica Virginia, grofica od Castiglione i Lillie Langtry također su postale njegove klijentice. Mnoge francuske glumice i kurtizane također su hrlile po njegove dizajne poput Sare Bernhardt, Catherine Walters i Core Pearl. No, mnoge klijentice dolazile su čak iz Bostona i New Yorka samo po najnovije kreacije. Krunidbena haljina Elizabete ''Sisi'' Većina njegove karijere povezana je s težnjom da preoblikuje žensku siluetu; pojednostavi je i oslobodi nepotrebnih volana i draperija. To je postigao koristeći raskošne tkanine, ali jednostavne i laskave krojeve. Umjesto da kupac diktira dizajn kao što je to u prošlosti bio običaj, Worth je četiri puta godišnje prezentirao svoje kreacije na modelima. Dama bi zatim odabrala model haljine koji joj se sviđa te bi se jednak izradio u željenoj tkanini i boji. Ova je praksa samo pridonijela njegovom uspjehu. Worth je potpuno revolucionizirao svijet mode. Bio je prvi od svih kreatora koji je smatran 'umjetnikom', a ne pukim 'obrtnikom'. Modna kuća Worth bila je prekretnica u modnom svijetu, predstavljala je prelazak iz 'starinskog' izrađivanja odjeće u 'moderno' kreiranje jedinstvenih komada. Prisjetimo se sedamnaestog stoljeća; sposobnosti krojača bile su bitnije od ideje ili dizajna. Worthovi dizajni uključivali su elegantne tkanine, detaljne obrube i divne siluete. Bogate žene devetnaestog stoljeća presvlačile su se četiri puta dnevno, a mnoge su naručivale cijeloukupnu garderobu kod njega. On je također kreirao unikatne komade za posebne događaje poput haljina za maskembal i vjenčanica. Worth je rijetko proučavao ili prisvajao orijentalne dizajne. Najčešće je preferirao zapadnjački ukus koji je projicirao putem imperijal. Navodno je kreirao 250 haljina za caricu Eugeniu povodom otvaranja Sueskog kanala 1868. godine. U ovom neobičom primjeru iz njegova opusa, stimulirao je istočnjačke ornamente. Kada je nošena imala je odvojivu brokatnu povlaku koja je izgubljena u povijesti. Raskošne tkanine nisu korištene samo za večernje haljine a tome svjedoči i ova dnevna haljina od baršuna s ornamentom. Ova je haljina također primjer toga da je Worth volio ukomponirati povijesne detalje u svoje kreacije. Ornamenti uključuju motive šipka i cvijeća; tipično za period Louisa XIV., točnije druga polovica sedamnaestog stoljeća. Haljina je izrađena u obliku polonaisa, stila koji je ispopularizirala Maria Antoaneta u osamnaestom stoljeću. Dnevna haljina poput ove bila bi prigodna za odlazak u šetnju ili socijaliziranje s prijateljima. Ova je kreacija očit spoj povijesnih razdoblja iako datira iz 1880.ih. Obje ove večernje haljine su savršen prikaz kvalitete i originalnosti kuće Worth. Prezentiraju raskošan tekstil, staklene perlice te intigantan vez. Značajke njegovih dizajna su detalji poput zvjezdica oblikovanih od perlica i asimetrične draperije; a takvi su detalji razlikovali njegove haljine od brojnih kopija. Osim svakodnevnih kreacija, Worth je dizajnirao i haljine za posebne prigode poput maskenbala kao što je i ova haljina. Ovaj se ansembl sastoji od odvojene suknje i gornjeg dijela u žarko ružičastoj boji s tamnih gumbima, starinskom čipkom i crnom mašnom a predstavlja modu osamnaestog stoljeća. U kasno Viktorijansko doba dogodio se preporod osamnaestog stoljeća, a to je postalo i popularna tema za balove pod krinkama. Uski rukavi, kopčanje u 'vojničkom' stilu, marama od čipke i otvoren prednji dio suknje indiciraju stil kasnog osamnaestog stoljeća. Korištenje prikladnog tekstila naglašava siluetu pješčanog sata te dodatno pokazuje vještinu i umijeće kuće Worth. Dizajn rukava; široki su na gornjem, a uski na donjem dijelu, referira se na stil šesnaestog stoljeća kao i sjajni brokat intrigantnog uzorka. Dobar primjer dizajna kuće Worth je ova haljina koja pokazuje estetiku zadnjih godina devetnaestog stoljeća. Moderna silueta S-krivulje i dramatičan dizajn tekstila odražava utjecaj Art Nouvea pokreta. Upečatljivi linijski ornamenti od crnog baršuna na podlozi boje bjelokosti imitaraju dizajn željezne ograde ili ukrasa dok krivudave linije nadopunjavaju modernu siluetu. 10. ožujka 1895. godine Charles Frederick Worth umire u 69. godini ostavljajući posao svojim sinovima. Gaston-Lucien (1853–1924) i Jean-Philippe (1856–1926) vodili su modnu kuću Worth te je ona nastavila cvjetati. Gaston je bio poslovni administrator, dok je Jean-Philippe bio kreator koji je modernizirao kuću i ostao upamćen po dramatičnom korištenju tkanina i neodoljivim obrubima. Kuća je nastavila djelovati pod vodstvom slijedećih generacija sve dok je nije u 1950.ima pod sebe preuzela kuća Paquin. Ipak, nemojmo zaboraviti da je Worth bio jedan od najutjecajnijih kreatora devetnaestog stoljeća i otac visoke mode. Oznake: Worth, Modni kreatori |
< | svibanj, 2014 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |