Modni zamorac

28.10.2012., nedjelja

Moda 1870.ih, Polonaise preporod

Kako su 1860.te prolazile slom krinoline nagovještavao je kratkotrajnu modu inspiriranu empirijskim stilom s kraja 18. i početka 19. stoljeća. Takva haljina imala je gornji dio nešto višeg struka, te suknju ravnu s prednje, a bogato ukrašenu i široku sa stražnje strane, takav stil nije potrajao unatoč preferiranju od strane carice Eugenie. Iako je ispopularizirala krinolinu na dvoru, navodno je i poticala njenu propast u korist stila koji odiše dobom prvog carstva, u modi je to početak 19. stoljeća. Ali moderne žene osjetile su nedostatak krinoline i ubrzo je zamijenile za sličan stil zvan krinolette ili bustle. Suknje postaju skupljene i drapirane na stražnjem dijelu kopirajući polonaise stil iz druge polovine 18. stoljeća. Do 1870. ovaj stil se odrazio i na siluetu.



Doba imperija je znatno utjecalo na modu kasnih 1860.ih i 1870.ih. U kontrast imperiju u modi 1870.ih se očituje i utjecaj 18. stoljeća, posebno njegove druge polovine. Utjecaj 18. stoljeća izrodio je Louis XV. stilom cipela, Pompadour frizurom i haljinama u stilu Marie Antoinette. Nakon pada empire stila, oko 1872., 18. stoljeće je vladalo modom 1870.ih i 1880.ih. No, nedvojbeno je najveći utjecaj na modu ovog vremena imao miljenik carice Eugenie, Charles Frederick Worth - otac visoke mode. Modno osvještene žene diljem svijeta pohrlile su u Pariz po njegove jedinstvene kreacije. Worth je bio prvi kreator odjeće kojeg su prepoznali ne samo kao krojača već i kao dizajnera. Od ovog trenutka moda se premjestila na tempo koji je zahtijevao znatan trošak da bi žena održala korak s njom. Iako je posljednja četvrtina 19. stoljeća okusila znatan porast konzumerizma i broj ljudi koji su mogli uživati u njemu, modu su vodili ne samo dizajneri nego i socialiti.

Jedna od važnijih značajki mode 1870.ih je bustle koji je formirao oblik suknje. 1870.te bile su prvo razdoblje bustlea. Mnogi bustlei ranih 1870.ih izgledaju kao krinoline, ali nešto promjenjenog oblika.1869. suknjama se sa stražnje strane počinje dodavati nešto poput jastučića jer je to držalo modernu siluetu. Takvi jastučići ili razni dodaci od željeza i krute tkanine zovu se bustle. U 1870.ima bustle je potpuno zamijenio krinolinu. Usmjerenost na ''stražnji dio'' smatrana je provokativnom, a suknje su imale i previše naglašenu pozadinu, a to dosada nije bilo cijenjeno u Viktorijanskoj modi. Krajem 1870.ih suknje postaju uže i s vrlo dugačkim šlepom.

Gornji dio haljine mogao je biti malo višeg struka kao u 1860.ima, a izrez postaje okrugao i ukrašen s volanima od čipke. Također linija ramena se vraća u normalu. Naime, od 1840.ih postaje popularno da ramena budu pomalo spuštena i oblikovana prema dolje, ali od 1870.ih vraćaju se na svoj stvarni položaj. Rukavi su većinom bili uski, pagoda rukavi pomalo izlaze iz mode te se formiraju u rukave dužine do lakta sa pregršt čipke. Bilo je to više od prizvuka mode 18. stoljeća, u okruglim izrezima i rukavima do lakta s obilje čipke.

Tipični rukavi :





Suknja je imala oblik kao nikad dosad, a draperija i raskoš postaju njena značajka. Prednji dio suknje bio je praktički plošan i otkrivao je bogato ukrašenu podsuknju, dok je stražnji dio bio ispupčen te bogato i složeno, ali stilski ukrašen volanima, mašnama, čipkom i draperijom koja se u određenim intervalima podizala te oblikovala po želji. Suknje, pa čak i one svakodnevne imale su povlaku.

Drugi popularan oblik haljine bio je Polonaise (poloneza), po stilu haljine iz 1780.ih. Gornji dio haljine u polonaise stilu bio je isti kao i kod običnih haljina, ali je suknja bila podignuta gore pomoću vrpci. Ispod je nošena dekorativna podsuknja s povlakom ili bez, jednako raskošna kao i suknja. Jedan oblik polonaisa iz 1870.ih bila je Dolly Varden haljina. Ona se sastojala od pamučne suknje s uzorkom cvjetića, jednostavne podsuknje u nekoj vedroj boji, slamnatog šešira i visoke, Pompadour frizure. To je bio šarmantan, djevojački kostim u stilu 18. stoljeća koji su voljele i obične žene, ponajviše Engleskinje. Kostimi koji su nosile bogate dame bili su više zreliji, sofisticiraniji i definitivno u Pariškom stilu.

Dolly Varden haljine :



Gornji dio haljine bio je kratak i visokog struka, ali se uskoro počeo produživati. Do 1876. gornji dio haljine postaje i nešto duži od prirodne razine struka, seže do kukova i s prednje strane je šiljast. Takav oblik gornjeg dijela haljine zove se cuirasse i podsjeća na oblik pješčanog sata, a to je i željeno. Od tada izrezi postaju obični okrugli bez ukrasa od čipke, visoki ili u V-obliku. Takvo oblikovanje tijela pokazivalo je kukove, što se zadnji put vidjelo početkom 19. stoljeća te je smatrano erotičnim za to razdoblje.

Gornji dio haljine u cuirasse stilu te uska suknja s povlakom dala je elegantniji obris nego prije. No ljubav prema teškoj draperija s početka dekade ostala je te će karakterizirati i slijedeće desetljeće. Ovakvi kostimi bili su sofisticirani, elegantni, ali i vrlo restriktivni.

Haljine su imale povlake, no 1878. godine ponovo su uvedene suknje dužine do gležnja, te s njima povlake nestaju. Takva silueta djelovala je stupolika, a ona će karakterizirati i prvu polovinu 1880.ih. Suknje toga stila bile su ukrašavane horizontalnim trakama, vrpcama i volanima. Saten je bila omiljena tkanina za takve haljine jer je imala sjajnu teksturu. U periodu od 1860. do 1885. boje su općenito bile delikatne, bijela, plava, siva, lila, ružičasta i svijetlo smeđa s tamnijim obrubima. Haljine u dvije boje ili dvije različite tkanine bila je uobičajena. Zelena, boja lavande, zlatno žuta, plavoljubičasta, smeđa i crvena počinju biti popularne 1870.-1871. godine.

Evo primjera Japanske mode u 1870.ima, kroj haljina je jednak kao i u zapadnoj modi, ali izbor tkanina i boja je u Japanskom stilu. Savršen prikaz kada društvo odabere što mu se sviđa i to prilagodi u neki svoj jedinstven stil.




Odjeća za kupanje






Tea gowns ( poslijepodnevne haljine )

Pod utjecajem Bratstva Pre-rafaelita i ostalih umjetničkih reformatora trenda ''anti mode'' nastala je artistička haljina koja je bila slobodnog pada, nošena je bez korzeta te je imala srednjovjekovne detalje. Kao odgovor na restriktivne korzete i tešku draperiju nastale su i tea gowns. One su bile moda za informalnu zabavu kod kuće, te su kombinirale srednjovjekovne i renesansne detalje sa vrećastim stilom haljina s početka 18. stoljeća. Najčešće su bile bijele, svijetlo zelene ili svijetlo žute boje te su bile prilično jednostavne naspram krute svakidašnje mode.




Haljine za šetnju i promenadu











Pogledajte ženu dolje na desno, na rukama nosi rukavice bez prstiju, tipične za 18. stoljeće.




Seaside (obalne) haljine

Seaside haljine u Engleskoj imaju svoje karakteristike, ali ipak slijede modu dana. Seaside haljina viđena je kao odvažnija, neozbiljnija, ekscentričnija i najčešće je bila svjetlijh boja. Iako je bustle bio nezgrapan i dalje je bio dio seaside mode.








Večernje haljine

Večernje haljine 1870.ih imaju duboki dekolte, okrugli izrez i kratke rukave ukrašene čipkom. Uz njih su nošene kratke rukavice, a kasnije one u pola dužine. Također, karakteristično je da u 1870.ima postaje popularna satenska vrpca nošena stisnuta uz vrat (od tuda seže porijeklo ogrlica davilica koje su danas moderne). Ovakve ogrlice ispopularizirala je Alexandra od Danske, princeza Walesa jer je time skrivala svoj mali ožiljak na vratu.










Haljine za bal







Haljine za operu

Plava haljina je za operu,a crvena je večernja.






Donje rublje

Donje rublje 1870.ih sastojalo se od košuljca kratkih rukava, korzeta, prekrivala korzeta, platnenih gaća, podsuknje i bustlea, koji je držao suknju u željenom obliku.







Korzet:



Podsuknja:




Dodaci

Frizure i šeširi

Tijekom 1870.ih frizure su se dosta promijenile od svih prijašnjih razdoblja te svoj uzor nalaze u Pompadour frizurama 18. stoljeća. Kosi na stražnjem dijelu glave bilo je dopušteno da pada preko vrata i leđa u nježnim, dugim kovrčama koje su davale lijep i prirodan izgled. S prednje strane je kosa bila nakovrčana, lagano podignuta i oblikovana u Pompadour. Kosa je mogla biti oblikovana u sitne kovče ili u nježne lokne. Cijela frizura bila je ukrašena cvijećem, vrpcama, draguljima i mašnicama, ali sve u mjeri.







Zbog naglaska na bogatim i složenim frizurama koje nas podsjećju na slavno doba rokokoa, šeširići postaju manji, ali ne i jednostavniji. Obično su napravljeni od satena ili brokata te stilski ukrašeni cvijećem, vrpcama i rjeđe perjem.












Lepeze

Lepeze su u ovom periodu bile još bogatije i ukrašenije zbog utjecaja 18. stoljeća.







Suncobran



Nakit

Nakit 1870.ih bio je pod utjecajem Arts and Craftsa, poglavito engleskog pokreta u primjenjenoj umjetnosti. To je bila reakcija protiv masovne proizvodnje, industrijske revolucije i bezvrijednih stvari. Istaknuti predstavnici ovog pokreta, William Morris i John Ruskin gledali su na strojeve, kao korijenje svega zla, a nasuprot tome idealizirali su sredovjekovno obrtništvo kao vrhunac humanog pristupa radu i njegovom produktu - umjetnički oblikovanom predmetu svakodnevne uporabe. Pokret Arts and Crafts, želio je povratak kvalitetnog obrtničkog ručnog rada i njegove sposobnosti da napravi lijepe, solidne i jednostavne predmete svakodnevne uporabe. Oni su promovirali jednostavne dizajne bazirane na cvijeću i Keltskim motivima.

Glatko i jednostavno izreznano drago kamenje davalo je nakitu srednjovjekovni, jednostavniji i nježniji osjećaj. Ovaj pokret je nakraju prerastao u Art Nouvea pokret.








Cipele

Cipele 1870.ih imale su prepoznatljivu Louis XV. petu.

Cipele za šetnju: Nošene su s izvezenim čarapama. Cipele su s prednje strane imaju šest remenčića za kopčanje, a na vrhu cipele je mašna.



Orijentalna cipela: ima tri remenčića ukrašena mašnicama i Louis XV. petu.



Crne satenske kućne čizmice: imaju vezanje sa strane, a naprijed ukrasne remenčiće da do izražaja dođe čarapa.



Cipele za vožnju kočijom, napravljene od kože i prošivenog satena.



Kučne papuče: dokazale su se praktičnima tijekom bolesti, ili za jutarnji odlazak do toaleta i natrag. Napravljene su od sivog platna i protkane plavim i crvenim nitima. Prednji dio je ukrašen vrpcom i mašnom.



Čizmice:





Večernje cipelice:







Čarape su bile jednako važne kao i cipele, a odabir čarapa nije bio lak sa toliko izbora.






Poznate ličnosti:

Alexandra od Danske i Walesa




Sarah Bernhardt, francuska kazališna glumica



Princess Dagmar od Danske, Maria Feodorovna po braku



Elisabeth od Austrije




Slikarstvo

Ljiljani, James Tissot




Prerano, James Tissot




Jesen na Temzi, James Tissot




Waiting for William, John George Brown




Elegantna dama u crvenoj haljini, Eduardo Léon Garrido




Elegantno društvo, Albert Roosenboom




Portret žene, Konstantin Makovsky, na ovoj se slici savršeno vidi utjecaj 18. stoljeća, pogledajte te rukave, izrez na haljini, ruže, ogrlicu i mašnu.




Portret Vere Zubove, Konstantin Makovsky



Oznake: Povijest mode


- 16:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< listopad, 2012 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Svibanj 2014 (1)
Travanj 2014 (1)
Veljača 2014 (2)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (10)
Studeni 2013 (11)
Listopad 2013 (11)
Rujan 2013 (9)
Kolovoz 2013 (7)
Srpanj 2013 (14)
Lipanj 2013 (11)
Svibanj 2013 (9)
Travanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (8)
Veljača 2013 (9)
Siječanj 2013 (10)
Prosinac 2012 (5)
Studeni 2012 (3)
Listopad 2012 (2)
Rujan 2012 (4)
Srpanj 2012 (6)
Lipanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Ožujak 2012 (3)
Veljača 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (20)

Opis bloga