subota, 11.01.2025.

ne(bes)(za)posleni *fact-checker*



Sve monoteističke religije i crkve su strogo zabranjivale proricanja.
I to s dobrim razlogom.
Vjerovati u proricanje, znači vjerovati u sudbinu.
Tako Basara kaže kako ne vjeruje ni u sudbinu ni u proročanstva koja proriču čuda pokore, pičvajze i katastrofe koji se zbivaju unutar pojavne, ali vjeruje - i to svakim danom sve više - u proročanstvo o predstojećoj katastrofi realnosti, koje je, kombinirajući kršćanska učenja i uvid u prirodu optoelektronskih tehnologija, diskretno najavio Paul Virilio.

A Virilo je to ovako postavio: svaki novi tehnološki izum sa sobom donosi do tada nepostojeće katastrofe.
Napravite, recimo, željeznicu, uz nju dobijete i željezničke nesreće, otkrijete cijepanje atoma, posle izvjesnog vremena dobijete Hirošimu i Nagasaki - ako se situacija usložnji, biće još gradova na tom spisku - ili konstruirate avion i eto vam avionskih nesreća...

Nadalje, prema Virilio-u, četvrta tehnološka revolucija i njeni izumi - kompjuterizacija, internet i sve što ide uz njih i s njima - u početku će sa sobom donijeti ranije nepoznate pičvajze koji će se događati unutar stvarnosti, da bi u jednom trenutku, za koji Virilio nije mislio da je predaleko u vremenu, dovesti do katastrofe cjelokupne realnosti.
U najdoslovnijem smislu.
Realnost ovoga svijeta će se urušiti kao kula od karata.
A što će posle biti?
Pitajte admirala D. ili nekog drugog sTvora.
Oni će vam reći, ali će vas poslije morati ubiti.

***
Paul Virilio (1932. - 2018.) bio je francuski kulturni teoretičar, urbanist, arhitekt i estetski filozof.
Najpoznatiji je po svojim tekstovima o tehnologiji kako se razvila u odnosu na brzinu i snagu, s različitim referencama na arhitekturu, umjetnost, grad i vojsku.
Virilio je bio plodan kreator neologizama, od kojih je najpoznatiji njegov koncept "Dromologije", sveobuhvatnog, prožimajućeg zapisa brzine u svakom aspektu života.
Prema dvojici biografa, Virilio je bio "povjesničar ratovanja, tehnologije i fotografije, filozof arhitekture, vojne strategije i kinematografije te politički angažiran provokativan komentator povijesti, terorizma, masovnih medija i odnosa ljudi i strojeva.
Virilio je, dakle, skovao izraz "dromologija" (temeljen na Dromos, starogrčkoj imenici za utrku ili trkaću stazu) kako bi označio "logiku i utjecaj brzine".
Dromologija je važna kada se razmatra strukturiranje društva u odnosu na ratovanje i moderne medije, budući da brzina kojom se nešto događa može promijeniti njegovu bitnu prirodu, a ono što se brzo kreće brzo počinje dominirati nad onim što je sporije.

Stoga proučavanje dromologije "nužno podrazumijeva proučavanje organizacije teritorija, [kako tko god] kontrolira teritorij, posjeduje ga.
Posjedovanje teritorija nije primarno vezano za zakone i ugovore, već prije svega stvar kretanja i kruženja.
Virilio je bio jedan od mnogih kulturnih teoretičara (i drugih postmodernista) koje su 1997. kritizirali fizičari Alan Sokal i Jean Bricmont zbog onoga što su okarakterizirali kao nerazumijevanje i zlouporabu znanosti i matematike.
Virilijeva djela tema su desetog poglavlja Pomodne gluposti. Njihova se kritika sastoji od niza citata (često dugih) iz Virilijevih djela, a potom i objašnjenja kako Virilio brka osnovne fizičke pojmove i zlorabi znanstvenu terminologiju do apsurda.
Riječima autora:
Pisanja Paula Virilia uglavnom se vrte oko tema tehnologije, komunikacije i brzine. Sadrže mnoštvo referenci na fiziku, posebice na teoriju relativnosti. Iako su Virilijeve rečenice nešto smislenije od Deleuze-Guattarijevih, ono što se predstavlja kao "znanost" mješavina je monumentalnih zabuna i divljih fantazija. Nadalje, njegove analogije između fizike i društvenih pitanja su najproizvoljnije zamislive, kad se jednostavno ne opija vlastitim riječima. Priznajemo da suosjećamo s mnogim Virilijevim političkim i društvenim stavovima; ali uzroku, nažalost, ne pomaže njegova pseudo-fizika.

Kritika odlomka često glasi otprilike ovako:
Ovdje Virilio miješa brzinu i ubrzanje, dva osnovna pojma kinematike (opis gibanja), koji se uvode i pažljivo razlikuju na početku svakog uvodnog tečaja fizike.
Možda ovu zabunu ne vrijedi naglašavati; ali za navodnog stručnjaka za filozofiju brzine, to je ipak pomalo iznenađujuće.
Završavaju svoje poglavlje dugim citatom nakon kojeg slijedi ovaj komentar:
Ovaj odlomak — koji je u francuskom izvorniku jedna rečenica od 193 riječi, čija "poezija" nažalost nije u potpunosti obuhvaćena prijevodom — najsavršeniji je primjer proljeva pera s kojim smo se ikada susreli.
A koliko vidimo, ne znači baš ništa.

***
Iznenadio me podatak kako je Hrvatska u samom svjetskom vrhu po broju (dotiranih/plaćenih) "fact-checkera".

#Wolverton #Politico
wolverton-politico-fact-check
upload

Oznake: dromologija

| 11:31 | Lamentiraj (6) | Print this! | #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

Copyright © SAJAM TAŠTINE - Design touch by: Tri mudraca


Komentari On/Off

< siječanj, 2025 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Veljača 2025 (2)
Siječanj 2025 (3)
Prosinac 2024 (1)
Listopad 2024 (6)
Rujan 2024 (1)
Kolovoz 2024 (3)
Srpanj 2024 (1)
Lipanj 2024 (1)
Svibanj 2024 (2)
Travanj 2024 (2)
Veljača 2024 (2)
Studeni 2023 (2)
Listopad 2023 (1)
Rujan 2023 (1)
Kolovoz 2023 (1)
Srpanj 2023 (1)
Lipanj 2023 (1)
Svibanj 2023 (2)
Ožujak 2023 (6)
Veljača 2023 (4)
Siječanj 2023 (7)
Prosinac 2022 (5)
Studeni 2022 (10)
Listopad 2022 (5)
Rujan 2022 (4)
Kolovoz 2022 (3)
Srpanj 2022 (4)
Lipanj 2022 (5)
Svibanj 2022 (8)
Travanj 2022 (9)
Ožujak 2022 (12)
Veljača 2022 (3)
Siječanj 2022 (3)
Prosinac 2021 (2)
Studeni 2021 (2)
Listopad 2021 (1)
Rujan 2021 (3)
Kolovoz 2021 (4)
Srpanj 2021 (3)
Lipanj 2021 (1)
Svibanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2021 (2)
Siječanj 2021 (5)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Listopad 2020 (1)
Kolovoz 2020 (4)


Opis bloga
'zbrisana povijest
bolesti:



Studeni 2014 (2)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (4)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (2)
Svibanj 2014 (1)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (1)
Veljača 2014 (2)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Srpanj 2013 (1)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (5)
Siječanj 2013 (4)
Prosinac 2012 (3)
Studeni 2012 (4)
Listopad 2012 (2)
Rujan 2012 (1)
Srpanj 2012 (2)
Lipanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (10)
Travanj 2012 (1)
Ožujak 2012 (2)
Veljača 2012 (4)
Siječanj 2012 (1)
Prosinac 2011 (3)
Studeni 2011 (3)
Listopad 2011 (6)
Rujan 2011 (6)
Kolovoz 2011 (6)
Srpanj 2011 (5)
Lipanj 2011 (12)
Svibanj 2011 (1)
***break page***

gold'n ejdž
Svibanj 2011 (3)
Travanj 2011 (11)
Ožujak 2011 (4)
Veljača 2011 (4)
Siječanj 2011 (5)
Prosinac 2010 (5)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (12)
Rujan 2010 (8)
Kolovoz 2010 (10)
Srpanj 2010 (5)
Lipanj 2010 (9)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (5)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (9)
Prosinac 2009 (1)
Studeni 2009 (2)
Srpanj 2009 (4)
Lipanj 2009 (9)
Svibanj 2009 (12)
Travanj 2009 (22)
Ožujak 2009 (28)
Veljača 2009 (28)
Siječanj 2009 (22)
Ožujak 2008 (2)
Siječanj 2008 (1)
Prosinac 2007 (1)
Studeni 2007 (3)
Listopad 2007 (4)
Lipanj 2007 (2)
Veljača 2007 (4)
Siječanj 2007 (11)
Prosinac 2006 (19)
Studeni 2006 (18)







*******



e





"Late Lament"

Breathe deep the gathering gloom,
Watch lights fade from every room.
Bedsitter people look back and lament,
Another day's useless energy spent.
Impassioned lovers wrestle as one,
Lonely man cries for love and has none.
New mother picks up and suckles her son,
Senior citizens wish they were young.
Cold hearted orb that rules the night,
Removes the colours from our sight.
Red is grey and yellow white.
But we decide which is right.
And which is an illusion?