Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

25.08.2008., ponedjeljak

Nastanak oratorija


Opera je svjetovna forma, dok je oratorij pretežno duhovna. U toj vrsti skladbe prikazuje se dramska radnja, ali za razliku od opere, bez pozornice, samo posredstvom zbora, solista i instrumentalne pratnje

Piše: Anto KOVAČIĆ

Oratorij je, uz operu, još jedan značajan glazbeni oblik XVII. stoljeća koji je predstavljao izraz barokne monumentalnosti. Opera je svjetovna forma, dok je oratorij pretežno duhovna. U toj vrsti skladbe prikazuje se dramska radnja, ali za razliku od opere, bez pozornice, samo posredstvom zbora, solista i instrumentalne pratnje. Kao i u operi, glavni konstruktivni elementi oratorija su recitativ (melodijska deklamacija, pjevanje blisko govoru, osobito u dijalozima) i arioso (melodijski raspjevane dionice), te zborni nastupi. Ovaj glazbeni oblik ima zanimljivu pozadinu nastanka.
U ranoj fazi razvoja postojale su dvije vrste oratorija: narodni (oratorio vulgare) i latinski (oratorio latino). Oba su nastala neovisno, a spojila su se u jedan oblik. Postanak narodnog oratorija vezan je uz djelatnost svetog Filipa Nerija (1515-1595). U jeku protureformacije on je po samostanima i crkvama organizirao duhovne vježbe za vjernike koje su se sastojale od čitanja evanđelja, propovijedi i razmatranja. Susreti su se održavali u oratoriju (prostoriji za molitvu). Odatle potječe naziv za glazbenu formu. Da bi susreti bili privlačni i spontani, te imali neposredan utjecaj na vjernike, Neri ih je odlučio dopuniti glazbom. Zamolio je neke ondašnje ugledne kompozitore (među njima su Ludovico da Vittoria, Giovanni Animuccia, Palestrina) da za njih skladaju prikladne napjeve. Kao što je Luther prikupljao jednostavne duhovne pjesme na narodnom jeziku da liturgiju približi običnom puku, tako su i ovi kompozitori za Nerijeve duhovne vježbe skladali melodije strofnog tipa u duhu nekadašnjih talijanskih duhovnih lauda, koje su također bile na narodnom jeziku. Tekst ovih skladbi odgovarao je temi pojedinog susreta, a mogao je biti meditativnog ili narativnog karaktera. U ovima drugim obično se prikazivao neki poučan biblijski događaj. Ovakve su se duhovne vježbe počele održavati po raznim gradovima Italije, pa su Nerijevi suradnici 1575. osnovali Kongregaciju oratorija. Članove te kongregacije zvali su oratoriani ili filippini.
Kako se pak iz duhovnih lauda razvio barokni oratorij? Klice nastanka kriju se u onim laudama koje su imale pripovjedački karakter, koje su, dakle, pjevale o kakvom događaju. Pod utjecajem glazbene drame, opere, počeli su se tekstualni ulomci koji su sadržavali dijaloge povjeravati pjevačima solistima, prema ulogama u dijalogu. Dio teksta koji nije bio u formi dijaloga, nego je imao pripovjedački karakter, dodijeljen je posebnom izvođaču, koji je dobio naziv testo (talijanski svjedok, dakle onaj koji je vidio događaj i o njemu pripovijeda). Zbor je izvodio dijelove koji su sadržavali meditiranje i pouku u vezi s glavnim sadržajnim motivom. Ovim je duhovna lauda poprimila glavne strukturalne elemente baroknog oratorija.
Tako je nastao narodni oratorij. Latinski oratorij potječe iz drugačijeg izvora. Razvio se iz pasija, pjevanja Kristove muke. Od davnih vremena postojao je običaj da se dijelovi teksta koje izgovara Krist povjeravaju solistu, dok je zbor izvodio ostalo. Tu je već u začetku prisutna individualizacija uloga, značajka presudna za oratorijski oblik. Kasnije se ta individualizacija samo proširila na onoliki broj solista, koliko uloga ima u pasiji. Vremenom su se kroz formu pasije pored Kristove muke počeli prikazivati i drugi biblijski događaji, primjerice Lazarovo uskrsnuće ili Krist u hramu. Time su se latinski i narodni oratorij našli na istom putu.
Dok se nisu spojili u jedan oblik, latinski i narodni oratorij sadržavali su nekoliko osnovnih razlika. Latinski oratorij imao je latinski tekst, sastavljen u prozi, sadržavao je biblijske motive i pisao se uglavnom za izvođenje u crkvi (liturgiji). Poznati predstavnik ove vrste oratorija je Giacomo Carissimi. Narodni je oratorij bio pisan u stihovima, na narodnom jeziku, nastao je izvan liturgije i izvan nje se izvodio, u izboru sadržajne tematike bio je slobodniji, nevezan za Bibliju (često su se prikazivali događaji iz života svetaca). Mnogo je više zastupan od latinskog. Predstavnik narodnog oratorija je Händel.
Sredinom XVII. stoljeća naziv oratorij postaje uobičajen za obje forme, te se među njima vremenom gube i razlike.

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< kolovoz, 2008 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja