Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

12.08.2008., utorak

Glazbeni barok


Osim opere, barok će razviti i druge značajne glazbene oblike: oratorij i kantatu, svitu, sonatu i koncert

Piše: Anto KOVAČIĆ

Različite vrste umjetnosti imaju u svom razvoju kroz povijest mnoge značajke u kojima se mogu uočiti međusobne sličnosti i izvući neki zajednički principi. U jednom razdoblju isti stvaralački principi primjećuju se i u slikarstvu i u glazbi. U podlozi svih umjetnosti, pak, stoje psihološke, antropološke, sociološke i druge karakteristike jednog vremena i prostora. Tako umjetnost općenito postaje govorom svoga vremena, njegova slika i odraz.
Izraz glazbeni barok pojavio se tek nakon Prvog svjetskog rata, kao posljedica opće težnje da se stilska podjela razdoblja likovnih umjetnosti i arhitekture primijeni i na glazbu. Koje bi bile značajke barokne glazbe?
Povijesna razdoblja odvijaju se logikom kontrasta: istaknute osobine jednog perioda obično su suprotne ili bitno različite od osobina prethodnoga ili sljedećega. Naravno, nema oštrih granica niti crno-bijele slike, uvijek postoji i neka mjera međusobnog prožimanja. Tako je u renesansi još uvijek snažno izražena koncepcija srednjeg vijeka, u kojoj se zemaljski život smatrao prolaznom pojavom, a duhovne sile upravljale k nebu kao vrhovnom cilju čovjekova nastojanja. Zato u renesansi dominiraju duhovni glazbeni oblici. Iz strogih pravila kontrapunkta, izbjegavanja ekspresivnosti i slobode u melodijskom kretanju i tretiranju disonance, iz pažljivo dotjerane polifonije rađa se glazba mističnih obilježja. U baroku, naprotiv, čovjek se udaljuje od mistike. Smrću Palestrine i O. di Lassa polifonija polako prestaje biti dominantno stilsko obilježje, a rađaju se nova izražajna sredstva – naspram polifonog prepletanja mnogih glasova nastaje monodija, jednoglasna melodija uz pratnju. Težište skladateljskog interesa već se u renesansi postupno prebacuje s duhovnog područja na svjetovno, a u baroku taj proces još više uzima maha. Barok će također dati mnogobrojna velika djela duhovne glazbe, ali ona su stilski drukčija od renesansnih. U središte glazbeno-umjetničkog doživljavanja stupa pojedinac. Bezlična, objektivna umjetnost, kojoj izraz subjektivnog osjećanja nije bio cilj, postaje u baroku strogo osobnom, subjektivnom. Glazba postaje sredstvom izražaja onoga što čovjek pojedinac osobno doživljava i osjeća. Ona je u baroku, dakle, više subjektivna i ekspresivna nego u renesansi, kako u svjetovnim formama tako i duhovnim.
Kompozitori su na početku baroka u monodiji prepoznali sredstvo izraza duševnog raspoloženja čovjeka pojedinca. Ta težnja da čovjek glazbeno-umjetnički izrazi svoje boli i radosti i čitavu lepezu drugih osjećaja što izviru iz svakodnevnog života i odnosa s drugim ljudima, pored monodije nalazi svoje ostvarenje u još jednom sredstvu, a to je pozornica. Na pozornici se može odigrati sukob interesa, karaktera, težnja i potreba, a glazbom se to odigravanje može izražajno pojačati, te istaknuti emotivna dimenzija zbivanja. Tako, zapravo, nastaje opera, glavna forma baroka, nositelj baroknog sjaja, monumentalnosti, raskoši i prenatrpanosti ukrasnih elemenata.
Glazbeni barok traje čitavo XVII. i prvu polovicu XVIII. stoljeća, vrijeme feudalnog društvenog poretka. Opera je odgovarala takvu poretku. Taj je kazališni rod osobito zgodan za prikazivanje vanjskog sjaja što ga daje umjetni život kulise i dekora. Zato je feudalni vladar, gospodar dvora, u operi vidio sredstvo za zadovoljavanje svojih ambicija i taštine, veličanje sebe, svojih djela i svojih predaka, ali i za zabavljanje svoje okolice koja će se tako manje miješati u vladarske poslove. Mitološka i povijesna građa opernih libreta davala je korisne analogije s vladarovom ličnošću, njegovim junaštvom i zaslugama, pa će tako opera u baroku postati moćnim simbolom dvorske moći i sjaja. Ovaj će umjetnički rod u kasnijim razdobljima gradski stalež preobraziti preokretom u tematici libreta, približivši tako njegovu sadržajnost stvarnom životu.
Osim opere, barok će razviti i druge značajne glazbene oblike: oratorij i kantatu, svitu, sonatu i koncert. Gipka melodija prožeta ukrasima, bogata harmonija, te osobito motorična ritmika koja traje i pokreće, oznake su barokne glazbe koja je, poput drugih umjetnosti ovog razdoblja – pompozna, kićena, raskošna, sjajna i monumentalna.

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< kolovoz, 2008 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja