Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

03.08.2008., nedjelja

Claudio Monteverdi



Bogatu kompozitorsku invenciju Monteverdi je ujedinio s ustrajnim radom, te je do smrti bio plodan skladatelj ostavivši iza sebe djela velike umjetničke vrijednosti

Piše: Anto KOVAČIĆ

Claudio Monteverdi je skladatelj kojega ne možemo u potpunosti svrstati ni u renesansu niti u barok. Vremenski, njegov se život poklapa sa zalazom renesanse i prvim desetljećima baroka, a njegova djela stilski pripadaju i jednom i drugom razdoblju. Svojim likom i djelom Monteverdi spaja ta dva svijeta i predstavlja odraz izrastanja jednoga u drugi.
Rođen je u 1567. u Cremoni, u sjevernoj Italiji. Život je proveo u dva značajna grada ondašnje Italije, Mantovi i Veneciji. U prvom središtu bio je u službi mantovanskog vojvode, u drugom je djelovao kao zborovođa crkve svetog Marka, što je u ono vrijeme bilo vrlo prestižno mjesto na kojemu su djelovali samo izvrsni kompozitori i dirigenti.
Djela ovoga umjetnika mogli bismo razvrstati u tri skupine. U prvu spadaju kompozicije s polja duhovne glazbe – mise, moteti, psalmi i druge crkvene skladbe, koje stilski najvećim dijelom pripadaju renesansi i polifonom načinu skladanja. Zanimljivo je i neobično uspjelo njegovo opsežno duhovno djelo Vespro della Beata Vergine, skladba na liturgijski tekst večernje molitve za blagdan Blažene Djevice Marije. U drugoj skupini su Monteverdijeve opere koje pripadaju baroknom stilu, rađene su na monodijskoj koncepciji s izraženom dramatskom ekspresivnošću. Prijelaznu skupinu djela, u kojima se ogleda razvojni put od starog stila k novom, predstavljaju Monteverdijevi madrigali.
U prvih četrdeset godina života Monteverdi je skladao pretežno madrigale. U devet zbirki madrigala primjećuje se, dakle, evolucija od renesanse prema baroku, od polifonog stila k monodiji. Tako Monteverdi sve slobodnije i češće upotrebljava disonancu, koja služi izgradnji dramatske dinamike. Kontrapunkt se pojednostavljuje, dionice više nisu sve jednako samostalne, nego se ističu vanjske – sopran i bas, pri čemu se glazbeno tkivo postupno transformira u monodiju. U petoj knjizi madrigala Monteverdi uvodi instrumentalnu pratnju, a u nekim se madrigalima pojavljuje i scenska radnja. To je bio logičan put kojim je ovaj skladatelj stigao do pisanja opernih djela.
Teško je objektivno ocijeniti veličinu Monteverdijeva doprinosa razvoju opere, jer se nisu sačuvala sva njegova djela s toga područja. Ostalo nam ih je tek nekoliko: Orfej, Arijadna, iz koje je sačuvana samo poznata Arijadnina tužaljka, Odisejev povratak i Krunidba Popeje, Monteverdijevo operno remek-djelo. Sadržaj opernih libreta predstavlja mitološka građa i povijesne zgode i likovi. U svim opernim djelima Monteverdi nastoji slikati život, ljudsku životnu dramu i istinu kao i ljudske osjećaje. Emotivni naboj i dramatski izražaj on postiže bogatom upotrebom disonance, te naglim, smjelim modulacijama i nepredviđenim efektima. Melodijskom linijom Monteverdi nastoji prikazati ljudska duševna zbivanja. U tom smislu karakterističan je parlando koji on koristi za glazbeno prikazivanje duševne uzbuđenosti, a koji je sam nazvao stile concitato (uzbuđeni stil). Opća oznaka ranog baroka – težnja ka subjektivnosti i ekspresivnosti u glazbi – dobro se ističe u djelima ovoga umjetnika. On primjećuje da postoji niz ljudskih osjećaja i afekata koje glazba do tada nije uspijevala prikazati, primjerice bijes i mržnju, te traži načine i glazbeno-izražajna sredstva da to postigne.
Monteverdi je pridonio razvoju orkestralnog sastava. Težnjom da produbi ulogu glazbe u operi došao je do reorganizacije instrumenata u orkestru. Uvidio je potrebu da svoj, instrumentima u početku raznovrstan i šarolik orkestar, učini sređenijim i zvukom kompaktnijim. Pojednostavio je instrumentarij, izbacio neke zastarjele instrumente, te oformio jezgru orkestra, koja će se uglavnom održati do danas: gudački korpus udružen s čembalom. Tražeći nova izražajna sredstva, Monteverdi je među prvima koristio dva efekta na gudačkim instrumentima: tremolo i pizzicato.
Bogatu kompozitorsku invenciju Monteverdi je ujedinio s ustrajnim radom, te je do smrti bio plodan skladatelj ostavivši iza sebe djela velike umjetničke vrijednosti. Svoje posljednje djelo, Krunidbu Popeje, napisao je godinu dana prije smrti. Umro je 1643. u 76. godini života.

Prenosimo: www.svjetlorijeci.ba

- 17:19 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< kolovoz, 2008 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja