Liturgijska glazba pronalazi svoju istinu podjednako u
dimenziji vjerničkog iskustva i simboličko-obrednog izraza. S jedne
strane, ona je glazba koja govori o Bogu i s Bogom i time objavljuje
bogoljudski dijalog. S druge strane, ona pjeva vjerničko iskustvo
koristeći se različitim stilovima i govorima, formama i ritmovima
te je time očitovanje ljudske kulture. Stoga, ona nije heteronomna
bogoljudskom dijalogu, ali ni autonomna u sklopu istoga slavlja
i istoga iskustva vjere. S kulturom i stilovima uspostavlja
dijalektički, implicitni odnos, te istodobno izgrađuje svoj osebujni
stil i tvori vlastitu kulturu obrednog izričaja. Liturgijska glazba,
naime, treba uvijek odgovarati zahtjevima liturgijskog slavlja,
njegovim vremenima, strukturama, ali i onim ograničenjima koje
slavlje nalaže u sklopu svojega simboličkog programa. Jer Crkva
moli glazbom, glazbeni izraz se treba prvotno otvoriti duhu te
molitve i njoj dati glas, te na vlastiti način, u zvukovnom liku
svojih formi, iznjedriti izraz i ozbiljiti iskustvo vjere.
Glazba ulazi u liturgiju, ali i proizlazi iz nje. Glazba posreduje
liturgiju, ali istom biva posredovana liturgijom. Posredujući
Otajstvo, ona daje kušati estetsko iskustvo slavlja vjere, ali se
istodobno vjerom oplemenjuje. Čineći jedinstvo sa simboličkom
strukturom bogoslužja, glazba se isprepleće s harmonijom njegovih
ikoničkih, verbalnih i neverbalnih govora, te sazdaje bogoslužnu
komunikaciju. Ona ne nameće svoj izraz drugim govorima liturgije,
niti se podvrgava nekom drugom govoru. Ona, naime, nije ‘zvučna
kulisa’ čina, nego svoj govor ispunjava očitovanjem otajstvenoga u
sklopu sinestetskih odnosa s njime. Na se taj način, u liturgijskoglazbenom
okviru, ministerijalno otvara misterijskom bogoljudskom
dijalogu. Samo se u tom okviru glazba konačno zadobiva u svojem
uzvišenom izrazu i liturgijskom identitetu.
Drugi vatikanski sabor ističe jedinstvo svete glazbe i svetog
čina i naučava: “Stoga će sveta glazba biti to svetija što se čvršće
poveže s liturgijskim činom, bilo da ugodnije izrazi molitvu, ili
da promiče jednodušnost, ili pak da svete obrede obogati većom
svečanošću. A Crkva odobrava i u bogoslužje pripušta sve oblike
istinske umjetnosti ako su obdareni potrebnim svojstvima.” (SC,
112). I kada se radi o izboru djela starije liturgijske glazbe, princip
svetosti, čvrste povezanosti s liturgijskim činom, promicanja ugode
(estetskog doživljaja), jednodušnosti i veće svečanosti bogoslužja,
treba istaknuti kao orijentativno kriteriološko polazište u njihovu
odabiru i vrjednovanju. “Crkva je s ponosom svjesna golemog
blaga svete glazbe što ga je kroz dvije tisuće godina u njezinu
krilu naraštaj predavao naraštaju i pritom ga redovito obogaćivao,
piše M. Kirigin. “Budući da je glazbeno blago namijenjeno svemu
Božjem narodu, koji ga je stvorio i njime se služi da tako još više
negoli samo riječima slavi Boga, posve opravdano ovaj članak
(SC, 112, op. aut.) u sva svoja četiri stavka za crkveno pjevanje
i glazbu upotrebljava pridjev ’svet’. Slobodno se može reći da
Crkva svetu glazbu smatra svojevrsnim sakramentom, tj. čujnim
znakom nevidljivih duhovnih vrednota, koji Božju blizinu i njegovo
djelovanje ostvaruje zajedno s božanski nadahnutim riječima
Biblije i liturgije.”17
Kada Sabor u istom broju Konstitucije naglašava vrijednost
“istinske umjetnosti”, pod uvjetom da je “obdarena potrebnim
svojstvima”, neizravno potvrđuje komunikativnu i estetsku
vrijednost glazbe. Autentična liturgijska glazba otvorena je i
komunikativna kulturi i ljudskom iskustvu. Ona se zbiva u
obostranosti interpretacije i slušanja, izvedbe i slavlja. Sva je
prisutna u svojem simboličkom izrazu, ali istom, sva se ozbiljuje u
svojoj transcendenciji. Ona je sama egzistencija svojega značenja,
duhovnost svoje forme i kao takva neposredno svima razumljiva.18
Kada je pak riječ o djelima iz baštine liturgijske glazbe, i ona, bilo
u široj glazbenoj kulturi Crkve, bilo u liturgijskoj praksi, počivaju
na istom principu. Umjetničko lice tih djela otkriva duhovno lice
njihova liturgijskog značenja. Njihov je smisao vazda očitovati
otajstveno ishodište i to isto pronositi u istini svojih formi. Odatle
glazba crpi snagu sveopćeg izraza i putem njega ozbiljuje odnose,
promiče apsolutnost i uzvišenost lijepoga i u konačnici plemenito
oblikuje vjerujuće osjećanje otajstvenoga.
Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE
Crkva u svijetu
|