Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

26.05.2008., ponedjeljak

2. GLAZBENA BAŠTINA SPLITSKE KATEDRALE



U okviru duhovno-kulturnih zbivanja grad Split je tijekom
svoje duge kulturne prošlosti oduvijek posvećivao veliku pomnju
glazbi, na poseban način liturgijskoj glazbi, koja je u tom ambijentu
zauzimala povlašten položaj. Splitska je prvostolnica svojom
dugom i bogatom glazbenom tradicijom stoljećima bila središte
glazbenog života Dalmacije, a uz Dubrovnik i središte glazbenog
stvaralaštva u južnoj Hrvatskoj. Počeci glazbene prakse u splitskoj
prvostolnici vjerojatno se poklapaju s početkom bogoslužja
posvetom Dioklecijanova mauzoleja u katedralu (VII. stoljeće), a
vezuju se uz gregorijansko pjevanje baštinjeno i razvijeno unutar
benediktinskog reda čiji je utjecaj nedvojben u razvoju bogoslužja
i kulture u Hrvata. Liturgijske knjige sačuvane u riznici splitske
katedrale očituju tradiciju gregorijanskog pjevanja, njegovanog
u bogoslužju tijekom stoljeća.3 Već u XIV. stoljeću spominje se
služba predvoditelja u pjevanju (cantor), a u XV. stoljeću katedrala
dobiva prve orgulje, a time i službu orguljaša.4 U XVI. stoljeću
nadbiskup Ivan Foconi počeo se intenzivnije baviti uređenjem
liturgijske glazbe u katedrali.5 U istom stoljeću ustrojava se
kapelnička služba, koja utječe na nove oblike organiziranja
glazbene izobrazbe i izvedbene prakse. Pritom valja napomenuti
da je Split u svojoj starijoj prošlosti spadao u područje latinskoga
liturgijskog jezika i tradicije gregorijanskog pjevanja, tradicije
koju nikada nije napustio, ali je kler poznavao i upotrebljavao
i narodni jezik u pjevanju, osobito poslanica i evanđelja.6 Prvi
podaci sežu u XI. stoljeće, kada je Adam Parižanin prepjevao žića
sv. Dujma na hrvatski jezik. Praksa pjevanja šćaveta njegovala se
u vrijeme mletačke i austrijske uprave nad Dalmacijom u dane
gradskoga patrona. Prvi tragovi domaćeg stvaralaštva ponovo se
vezuju uz uglazbljivanje žića sv. Dujma (XI st.). U XVII. stoljeću u
katedrali se uspostavlja institucija kapelnika (Magister ili Maestro
di cappella), a s kojim počinje procvat glazbenog stvaralaštva i
glazbene poduke, koji se neprekidno razvijaju puna četiri stoljeća.7
Kontinuitet brižnog njegovanja i razvijanja liturgijske glazbe na
poseban način se je očitovao u uspostavi posebne profesionalne
glazbene službe kapelnika i njenog kontinuiranog održavanja
sve do danas.8 Svi su kapelnici redom bili skladatelji, zborovođe,
ali i glazbeni pedagozi, budući da su bili “dužni podučavati
klerike cantum gregorianum etiam figuratum”.9 Međutim, jedan od
osnovnih problema u glazbenoj tradiciji u splitskoj katedrali jest
pomanjkanje izvedbenog kontinuiteta, odnosno padanje u zaborav
kompletnog opusa niza autora. U pravilu, aktualni kapelnici bili
su dužni skladati i sami su većinom izvodili svoja djela; nasljednici
su rijetko posezali za djelima prethodnika, budući da su zahtjevi
trenutka, stilske i kulturalne promjene, diktirali stvaranje novih
djela.

Niz vrsnih hrvatskih, ali i stranih skladatelja i zborovođa
djelovao je u tom prostoru, poput Ivana M. Lukačića, koji je na
naslovnici svoje zbirke Sacrae Cantiones izdane u Mlecima,10
nazvan praefectus musicae i smatra ga se “ocem hrvatske glazbe”,
zatim Tome Cecchinija, Jeronima Sperutija, Karla Antonija Naglia,
Julija Bajamontija, Benedetta Pellizzarija i drugih. Njihove skladbe,
sačuvane u Glazbenom arhivu splitske katedrale, stvarni su
pokazatelji visine umjetničkih dosega katedralnih kapelnika, ali i
stvarni pokazatelji kvalitete reproduktivnog muziciranja prisutnih
vokalnih ili pak vokalno-instrumentalnih ansambala koji su
djelovali pri splitskoj prvostolnici.11

Muzikološka istraživanja stvaralaštva splitskih kapelnika,
tijekom našeg stoljeća, izazvala su zanimanje šire javnosti, a
djela zaboravljenih autora našla su svoje mjesto na današnjim
Veliko vijeće grada. Za razliku od kapelnika, koji su bili odgovorni za ukupna
glazbena događanja u katedrali, kao i za poduku klerika, postojale su i još neke
profesionalne službe: orguljaši i poslužnici kod orgulja. Orguljaše se nerijetko
poistovjećuje s kapelnicima iako su te dvije službe bile zasebne. Ponekad je,
doista, i jedna i druga služba bila objedinjena u jednoj osobi. No, u redovitom
slučaju, još od vremena I. Lukačića, zasebno je postojala služba orguljaša i
služba kapelnika. Orguljaš je imao zadaću redovito pratiti na instrumentu zbor
realizirajući basso continuo po već utvrđenim pravilima. Uz orguljaša, postojala
je i služba poslužnika kod orgulja, odnosno služba ‘mjehogazitelja’ (folista) koja
se prvi put spominje 1702. godine. Usp. M. Grgić, Služba poslužnika kod orgulja
u splitskoj katedrali, u: Bašćinski glasi 4 (1995), 239-248. U spomenutom
razdoblju, u katedrali je povremeno djelovao i orkestar. Bili su to uglavnom
manji sastavi (gudački korpus, eventualni puhači: trube, rogovi, flaute i sl.,
uz obvezatnu pratnju orgulja). Razvidno je na temelju uvida u djela sačuvana
u Glazbenom arhivu splitske katedrale, da su se oni okupljali prigodom većih
proslava i blagdana koncertnim, ali i u liturgijskim repertoarima. U višekratna
istraživanja Glazbenog arhiva splitske katedrale koja su poduzimali
muzikolozi pojedinačno ili pak cijele ekipe, dovelo je do određenih
rezultata, poput kompletnog sređivanja arhivske građe, stvaranja
cjelovitiog popisa djela i dr. Osobio zanimanje izazvao je vrijedan
opus Julija Bajamontija, čije je djelo znanstveno osvijetljeno
s različitih gledišta.12 Glazbena frazeologija kojom se služio,
a napose formalni obrasci i kompozicijsko-tehnički postupci,
koje je primjenjivao, potvrđuju njegovu dugotrajnu vezanost
uz aktualnog kapelnika Benedetta Pellizzarija. Godine 1770.,
prigodom posvete novog oltara sv. Dujma, Bajamonti je na
vlastite stihove uglazbio dramski oratorij Prijenos sv. Dujma, prvi
u povijesti hrvatske glazbe. Iste godine djelo je praizvedeno u
starom splitskom kazalištu za vrijeme proslave blagdana gradskog
patrona sv. Dujma. U istoj prigodi, glazbu za svečanu liturgiju,
osobito monumentalnu Svečanu večernju i Te Deum, skladao je
tadašnji kapelnik B. Pellizzari.13 On je u Splitu tijekom dugog
razdoblja svojega djelovanja (1754.-1789.), stvorio obiman opus,
koji visokom vrijednošću daleko nadvisuje druge katedralne
kapelnike. Uz Bajamontija, on se zacijelo može smatrati jednim od
najsvestranijih i najplodnijih skladatelja u glazbenoj i kulturnoj
povijesti grada Splita.

U kontekstu političkih, društvenih i kulturnih gibanja
pojedinih razdoblja, liturgijska je glazba u splitskoj katedrali
doživljavala određene oscilacije u stvaralaštvu i izvedbi. Možemo
reći da je 18. stoljeće, u vrijeme djelovanja B. Pellizzarija i J.
Bajamontija, te poslije A. Albertija bilo ‘zlatno doba’ liturgijske
glazbe u Splitu, dok u 19. stoljeću ona doživljava stagnaciju i pad.
Nestankom drevnog običaja glazbene edukacije pri katedrali, čestim
promjenama kapelnika te konačnim rasformiranjem katedralne
kapele (1886.), glazba u splitskoj katedrali zapada u sve teži
položaj. Sve snažniji utjecaj teatralne glazbe romantizma utjecao je
na liturgijsku vrijednost glazbene kulture u katedrali. Postupno se
razvijao i utjecaj preporodnog razdoblja te promicanja narodnog,
odnosno staroslavenskog jezika, što je ostavilo traga u povijesti
glazbene kulture u tom prostoru.14 Početak 20. stoljeća obilježen je
nastojanjem oko obnove crkvene glazbe općenito, kad Motu proprio
pape sv. Pija X. (1903.) utvrđuje nove kriterije u vrjednovanju i
njegovanju crkvene glazbe.

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2008 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja